اطلاع از اصطلاحات سئو به چه درد می خورد؟! آیا شما هم به دنبال آموزش سئو و ارتقای رتبه وب سایت خود در نتایج جستجو و یا کسب درآمد از طریق آن هستید؟ اگر پاسختان مثبت است، تبریک می گویم! شما راهی هوشمندانه اما پرچالش برای تبدیل شدن به یک سئوکار حرفه ای را انتخاب کرده اید. در شروع این راه پر فراز و نشیب شما با انبوهی از اصطلاحات تخصصی روبرو خواهید شد که در نگاه اول ممکن است گیجکننده به نظر برسند. اما نگران نباشید! آشنایی با این اصطلاحات سئو، کلید درک عمیقتر سئو و دستیابی به موفقیت در این حوزه است. ما در این مطلب پنتازوم قصد داریم تا فهرست کاملی از اصطلاحات و عبارات تخصصی در زمینه سئو را برای شما توضیح دهیم. برخی از این اصطلاحات رایج تر بوده و برای شما آشنا هستند؛ اما برخی دیگر را شاید تا به حال نشنیده باشید. برای کارآمدتر شدن و فهم بهتر سئو و تکنیک های آن، لازم است همه اصطلاحات را بیاموزید. در پایان، اگر سوال یا ابهامی در مورد هرکدام از اصطلاحات وجود دارد، میتوانید آن را در قسمت نظرات زیر مطلب مطرح کنید و ما به آن پاسخ خواهیم داد.
50 اصطلاح ضروری سئو
یادگیری اصطلاحات تخصصی سئو اولین گام برای ورود به این حوزه است. آشنایی با این اصطلاحات به شما کمک می کند تا با درک بهتر مفاهیم و تکنیک های بهینه سازی موتورهای جستجو، هنگام انجام سئو تصمیمات آگاهانه تر و موثرتری بگیرید. از طرفی دیگر اصطلاحات سئو زبان مشترک متخصصان این حوزه است. با یادگیری این زبان، میتوانید با تسلط بیشتر با متخصصان سئو، اعم از همکاران، مشتریان و یا حتی رقبای خود، ارتباط برقرار کنید. در ادامه در یک جدول به صورت خلاثه برخی از اصطلاحات رایج سئو به همراه توضیحات مختصر میبنیم اگر میخواهید بیشتر در مورد هر اصطلاح بدانید، همین مطلب را اسکرول کنید!
اصطلاح تخصصی سئو | توضیحات |
---|---|
سئو کلاه سفید | روش های بهینه سازی سئو که منطبق با قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل هستند. |
سئو کلاه سیاه | روش های غیر قانونی سئو برای فریب موتورهای جستجو و ارتقای رتبه سایت هستند. |
سئو کلاه خاکستری | روش های بهینه سازی سایت که ما بین تکنیک های سئو کلاه سفید و کلاه سیاه قرار دارند. |
سئو داخلی | به روش های بهینه سازی سئو که درون سایت انجام می شوند، گفته می شود. |
سئو خارجی | به روش های بهینه سازی سئو که در خارج سایت انجام می شوند، گفته می شود. |
سئو تکنیکال | به مجموعهای از روشها و بهینه سازی های فنی گفته میشود که با انجام آن ها می توانید زیرساخت و بخش فنی وب سایت خود را بهبود دهید. |
کلمه کلیدی | به عبارت یا کلمه ای گفته می شود که کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن اطلاعات، محصولات و یا خدمات مورد نیاز خود از آن استفاده می کنند. |
کلمه کلیدی دم کوتاه | به عبارت یا کلمه ای گفته می شود که کوتاه و کلی باشد. |
کلمه کلیدی دم بلند | به عبارت یا کلمه ای گفته می شود که طولانی و خاص باشد. |
پیج آتوریتی | امتیازی که شرکت Moz به قدرت و اعتبار یک صفحه از 1 تا 100 می دهد. |
دامین آتوریتی | امتیازی که شرکت Moz به قدرت و اعتبار یک دامنه از 1 تا 100 می دهد. |
سئو محلی | به بهینه سازی وب سایت برای جذب مشتریان در یک منطقه خاص گفته می شود. |
پست مهمان | به تولید محتوا و انتشار آن در سایت های دیگر گفته می شود. |
برند منشن | به ذکر نام برند، محصولات یا خدمات شما در اینترنت، بدون قراردادن لینک مستقیم به سایتتان گفته می شود. |
نرخ پرش | درصدی از کاربران را نشان می دهد که پس از ورود به یکی از صفحات سایت بدون تعامل بیشتر و بازدید از صفحات دیگر، بلافاصله آن را ترک می کنند. |
نرخ کلیک | درصدی از کاربران را نشان می دهد که پس از دیدن لینک یا تبلیغ شما، ترغیب شده و روی آن کلیک کرده اند. |
نرخ تبدیل | درصد از کاربران را نشان می دهد که پس از ورود به صفحه شما در نهایت خرید خود را تکمیل کرده اند. |
انکرتکست | متنی است که روی یک لینک قرار گرفته و کاربر با کلیک بر آن به صفحه دیگر در همان سایت یا سایت دیگر هدایت می شود. |
متن جایگزین | توضیح مختصری درباره محتوای یک تصویر است. |
توضیحات متا | خلاصه ای از محتوای صفحه و دربردارنده کلمات کلیدی مرتبط با موضوع آن است. |
تگ کنونیکال | این تگ به موتورهای جستجو کمک می کند تا آدرس اصلی محتوا را شناسایی کرده و محتوای تکراری را ایندکس نکنند. |
تگ تایتل | این تگ عنوان صفحه را به موتورهای جستجو و کاربران نمایش می دهد. |
خطا 404 | این خطا نشان می دهد سرور وب نتوانسته است صفحه درخواستی کاربر را نمایش دهد. |
ریدایرکت 301 | به فرآیند انتقال دائمی یک صفحه وب به آدرس جدید گفته می شود. |
لینک فالو | نوعی لینک در وب است که موتور جستجو از طریق آن به صفحه مقصد هدایت شده و محتوای آن را شناسایی کرده و در نهایت ایندکس می کند. |
لینک نوفالو | نوعی لینک در وب است که به موتورهای جستجو اعلام می کند تا از دنبال کردن صفحه مقصد و ایندکس آن خودداری کنند. |
لینک شکسته | به لینکی گفته می شود که با کلیک بر روی آن، به صفحه ای منتقل می شوید که دیگر وجود ندارد. |
شبکه توزیع محتوا | به مجموعه ای از سرورها گفته می شود که در نقاط جغرافیایی مختلف قرار دارند و با استفاده از آن ها محتوای یک سایت از نزدیک ترین سرور برای کاربر بارگذاری می شود. |
محتوای تکراری | محتوایی که بدون تغییر و یا با تغییرات جزئی از منبعی گرفته شده و در صفحه همان سایت یا وب سایت های دیگر منتشر می شود. |
بک لینک | لینکی است که از سایتی به سایت دیگر داده می شود. |
نقشه سایت | فایلی است که در آن لیستی از تمام صفحات یک سایت به همراه اطلاعاتی مانند تاریخ آخرین بهروزرسانی، نوع محتوا و اولویت هر صفحه آن ارائه میشود. |
اسکیما | مجموعهای از کدهایی است که به سایت ها کمک میکند تا ماهیت و محتوای صفحات خود را به موتورهای جستجو مانند گوگل به طور واضح و دقیق منتقل کنند. |
ریچ اسنیپت | نوعی از نتایج جستجو در گوگل هستند که اطلاعات بیشتری را در مورد یک صفحه وب نسبت به نتایج جستجوی معمولی نمایش می دهند. |
پنالتی گوگل | جریمه ای است که گوگل به سایت هایی که قوانین وبمستر گوگل را نقض می کنند، اعمال می کند. |
بردکرامب | این ابزار به کاربران کمک می کند تا به صفحات مختلف راحت تر دسترسی داشته باشند. به عنوان نمونه: خانه > محصولات > الکترونیکی > پاوربانک |
لینک سازی داخلی | به فرایند لینک دهی از یک صفحه سایت به صفحه دیگری از همان سایت گفته می شود. |
لینک سازی خارجی | به فرایند لینک دهی از یک صفحه سایت به صفحه ای از سایت دیگر گفته می شود. |
گوگل دنس | به نوساناتی که در رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو به علت به روز رسانی های گوگل به وجود می آید، گفته می شود. |
سیستم مدیریت محتوا | این سیستم به کاربران امکان می دهد محتوای خود را بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، ایجاد، مدیریت، منتشر و به روز رسانی کنند. |
صفحه لندینگ | یک صفحه از وب سایت است که به طور ویژه طراحی شده تا بازدیدکنندگان را به یک هدف خاص هدایت کند. |
ایندکس | به فرایند فهرست شدن وب سایت ها و صفحات آن ها در پایگاه داده موتورهای جستجو گفته می شود. |
De-Index | به فرایندی گفته می شود که در آن یک صفحه وب از فهرست(ایندکس) موتورهای جستجو حذف شده و باعث می شود که دیگر آن صفحه در نتایج جستجو نشان داده نشود. |
No-Index | این تگ به موتورهای جستجو دستور می دهد که صفحه مورد نظر را ایندکس نکرده و در نتایج جستجو نمایش داده ندهند. |
خزش | فرایندی است که طی آن ربات ها یا خزنده های موتورهای جستجو بین صفحات مختلف وب سایت ها حرکت کرده و اطلاعات مربوط به آن ها را جمع آوری می کنند. |
زمان ماندگاری | به میانگین زمانی گفته می شود که کاربران در یک صفحه وب سپری میکنند و سپس به صفحه دیگری در همان سایت یا وب سایت دیگری میروند. |
اسپم اسکور | امتیازی است که شرکت Moz از 0 تا 100 به هر سایت می دهد و نشان می دهد که تا چه حد امکان دارد که آن وب سایت به عنوان اسپم شناخته شود و توسط گوگل جریمه گردد. |
SSL | یک پروتکل امنیتی است که از اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان سایت در برابر افراد غیر مجاز محافظت می کند. |
سندباکس | دوره زمانی است که یک وب سایت جدید پس از ایجاد، ابتدا در آن قرار می گیرد و در این مدت، توسط موتورهای جستجوی گوگل ایندکس و رتبه بندی نمی شود. |
گوگل هانیمون | دوره ای است که سایت پس از خروج از سندباکس آن را تجربه می کند و به طور موقت در رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد. |
آپ تایم | مدت زمان در دسترس بودن یک سایت یا سرور را به صورت درصد نشان می دهد. |
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
سئو کلاه سفید به مجموعهای از روشهای بهینهسازی سئو سایت گفته میشود که با قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل مطابقت دارند و به دنبال دور زدن آن ها نیستند. در سئو کلاه سفید سعی میشود با رعایت تکنیک های تعریف شده از سمت گوگل، رتبه سایت در نتایج جستجو بهبود یابد. تولید محتوای با کیفیت، بهینه سازی محتوا برای موتورهای جستجو، لینک سازی های داخلی و خارجی و بهینه سازی فنی سایت از مهمترین تکنیک های سئو کلاه سفید هستند. نتایج حاصل از این روش در بلند مدت ماندگار بوده و به مرور زمان افت نمی کنند. همچنین استفاده از سئوی کلاه سفید ریسک جریمه یا حذف شدن سایت توسط گوگل را به صفر می رساند.
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئو کلاه سیاه به مجموعه ای از تکنیک های غیر قانونی و غیر اخلاقی گفته می شود که برای فریب دادن موتورهای جستجو و ارتقای رتبه سایت استفاده می شود. اگرچه این روش ها ممکن است در کوتاه مدت نتایج سریعی به همراه داشته باشند، اما در نهایت می توانند منجر به جریمه شدن و یا حتی حذف سایت از نتایج جستجو توسط گوگل شوند. کپی کردن محتوا (PBNS)، محتوای پنهان، پر کردن کلمات کلیدی و استفاده از شبکه های لینک دهی خصوصی سایت های دیگر از مهمترین تکنیک های سئوی کلاه سیاه هستند.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
سئوی کلاه خاکستری به مجموعه ای از روش های بهینه سازی سئو سایت گفته می شود که بین تکنیک های سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه قرار دارند. این تکنیک ها در لبه قوانین موتورهای جستجو مانند گوگل حرکت میکنند و نه مانند سئو کلاه سفید کاملاً مطابق با دستورالعملهای گوگل بوده و نه مانند سئو کلاه سیاه کاملاً غیرقانونی و متقلبانه محسوب میشوند. خرید دامنه منقضی شده، استفاده از نظرات فیک، خرید بک لینک از سایت های کم کیفیت و مبالغه در بهینه سازی کلمات کلیدی از مهمترین تکینیک های سئو کلاه خاکستری هستند. اگرچه این روش ها ممکن است در کوتاه مدت نتایج مثبتی به همراه داشته باشند اما در بلند مدت می توانند به ضرر شما تمام شوند.
سئو داخلی (On-Page-SEO)
سئو داخلی شامل اقداماتی است که میتوانید درون سایت خود انجام دهید تا رتبه بندی آن را در نتایج جستجوی گوگل بهبود بخشید. استفاده از محتوای باکیفیت به همراه کلمات کلیدی، تگ های هدینگ، ساختار و طراحی صفحه، سرعت بارگذاری صفحه، لینک سازی داخلی، قابلیت تعامل و بهینه سازی برای موبایل از فاکتورهای مهم سئو داخلی هستند. با انجام سئو داخلی، موتورهای جستجو درک بهتری از ساختار و محتوای صفحات سایت شما به دست می آورند و به کاربران نتایج مرتبط تری می دهند.
سئوخارجی (Off-Page-SEO)
سئو خارجی اقداماتی است که در خارج سایت برای بهینه سازی صفحات وب انجام می شود. این فعالیت ها معمولاً موجب افزایش اعتبار، دیده شدن و محبوبیت سایت شما شده و رتبه بندی آن رادر نتایج جستجو بهبود می دهند. دریافت لینک از سایت های معتبر، اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی، فعالیت در انجمن ها و فروم ها از مهمترین فاکتورهای سئوی خارجی هستند.
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو تکنیکال به مجموعه ای از روش ها و بهینه سازی های فنی گفته میشود که با انجام آن ها می توانید زیرساخت و بخش فنی وب سایت خود را بهبود داده و در نهایت رتبه و ترافیک آن را در نتایج جستجو ارتقا دهید. استفاده از این روش به بهبود عملکرد سایت و تجربه کاربری کمک می کند. سرعت بارگذاری صفحات، ساختار URL، قابلیت دسترسی و امنیت سایت از مهمترین فاکتورهای سئو تکنیکال هستند.
کلمه کلیدی (Keyword)
کلمه کلیدی سئو به عبارت یا کلمه ای گفته می شود که کاربران در موتورهای جستجو مانند گوگل برای یافتن اطلاعات، محصولات و یا خدمات مورد نیاز خود از آن استفاده می کنند. انتخاب و استفاده از کلمات کلیدی مناسب در محتوا، عناوین، تیترها و توضیحات متا به افزایش ترافیک ارگانیک و رتبه بندی سایت در نتایج جستجو کمک قابل توجهی می کند. مدل های مختلف کلمه کلیدی اعم از کلمات کلیدی دم کوتاه (short tail)، کلمات کلیدی دم بلند (long tail) و کلمات کلیدی lsi وجود دارند که از هریک از آن ها می توان برای بهینه سازی محتوا استفاده کرد.
کلمه کلیدی دم کوتاه (Short- Tail Keyword)
کلمه کلیدی دم کوتاه در سئو به عبارت یا کلمه ای گفته می شود که کوتاه باشد. این مدل از کیووردها معمولاً از 1 تا 3 کلمه تشکیل شده اند و مفهوم کلی یک موضوع را بیان می کنند. این کلمات اگرچه به علت حجم جستجوی زیاد، ارزش سئو شدن دارند، اما رقابت در آن ها برای کسب رتبه بهتر در نتایج جستجو بسیار بالاست و از طرفی دیگر، کلمات کلیدی دم کوتاه نرخ تبدیل پایین تری نسبت به مدل های دیگر کیوورد دارند و در نتیجه تعداد کمتری از بازدیدکنندگان وب سایت شما به مشتری تبدیل می شوند.
کلمه کلیدی دم بلند (Long- Tail Keyword)
کلمه کلیدی دم بلند در سئو به عبارت یا کلمه ای گفته می شود که طولانی تر و خاص تر از کلمات کلیدی دم کوتاه باشد. این نوع کلمات کلیدی معمولاً از 4 کلمه یا بیشتر تشکیل شده اند و موضوعی را دقیق تر بیان می کنند. این کلمات اگرچه حجم جستجوی کمتری نسبت به کلمات کلیدی دم کوتاه دارند و برای رتبه بندی آن به محتوای بیشتری در سایت خود نیاز دارید، اما رقابت برای بهبود رتبه در آن ها کمتر است. علاوه بر این، کیووردهای دم بلند، ترافیک هدفمندتری را به سایت شما هدایت می کنند و نرخ تبدیل بالاتری دارند.
پیج آتوریتی (Page Authority)
پیج آتوریتی یا به اختصار PAامتیازی است که توسط شرکت Moz ایجاد شده و پیش بینی می کند یک صفحه ی وب چه رتبه ای از صفحات نتایج گوگل را به دست خواهد آورد. Moz به قدرت و اعتبار یک صفحه از ۱ تا ۱۰۰ امتیاز می دهد. هرچه پیج آتوریتی بالاتر باشد، احتمال نمایش صفحه در رتبههای بالاتر نتایج جستجو بیشتر است. توجه داشته باشید که گوگل مستقیماً از امتیاز PA در الگوریتم رتبه بندی خود استفاده نمیکند، اما بسیاری از عواملی که Moz برای محاسبه PA در نظر میگیرد، مشابه معیارهایی است که گوگل برای رتبهبندی صفحات استفاده میکند. بنابراین، امتیاز بالای PA نشاندهنده بهینهسازی موفقیتآمیز صفحه مطابق با معیارهای رتبهبندی گوگل است. . PAبر اساس عوامل مختلفی مانند تعداد و کیفیت بک لینکها، محتوای صفحه و دیگر تکنیک های سئو محاسبه میشود. این امتیاز ابزار مناسبی برای مقایسه قدرت صفحات مختلف وب سایت خود با صفحات سایت های رقیب است و می تواند به شما در تعیین استراتژی های بهبود سئو کمک کند. علاوه بر این شما می توانید به کمک PA صفحات با ارزش خود را که پتانسیل بیشتری برای بهینه شدن دارند، شناسایی کنید و با تمرکز بر روی سئوی این صفحات از حداکثر ظرفیت آنها برای جذب ترافیک و ارتقای رتبه در موتورهای جستجو بهرهمند شوید.
دامین آتوریتی (Domain Authority)
دامین آتوریتی یا به اختصار DA امتیازی است که توسط شرکت Moz به قدرت و اعتبار دامنه سایت در رتبه بندی موتورهای جستجو داده می شود. این شاخص از 1 تا 100 متغیر است. هر چه عدد DA بالاتر باشد، نشاندهنده اعتبار و قدرت بیشتر سایت و رتبهبندی بالاتر آن در نتایج جستجو است. استفاده مؤثر از دامین آتوریتی به شما کمک میکند تا وبسایت خود را بهبود بخشیده و در نتایج جستجو به رتبههای بالاتری برسید .به عنوان مثال با مقایسه DA سایت خود با سایت های رقیب می توانید استراتژهای سئوی خود را بهینه کنید تا اعتبار دامنه سایتتان را افزایش دهید. علاوه بر این با استفاده از دامین آتوریتی دامنه هایی را که برای بک لینک ارزشمندتر هستند، پیدا کنید و از این طریق به بهبود رتبه بندی و ترافیک سایت خود کمک کنید.
سئوی محلی (Local SEO)
سئوی محلی به معنای بهینه سازی وب سایت برای جذب مشتریان در یک منطقه خاص می باشد. با استفاده از این ابزار مفید، در صدر نتایج جستجوهای محلی مرتبط با موقعیت جغرافیایی و نوع کسب و کارتان ظاهر می شوید. این روش نه تنها باعث افزایش دیده شدن کسب و کار شما در جامعه محلی می شود، بلکه به جذب مشتریان واقعی و افزایش فروشتان کمک می کند.
پست مهمان (Gust post)
پست مهمان یکی از روش های موثر در سئو و به معنای نوشتن و انتشار محتوا در وب سایت های دیگر می باشد. تولید محتوای با کیفیت و استفاده از وب سایت های مناسب به عنوان میزبان، به افزایش ترافیک، بهبود رتبه و تقویت برند شما کمک می کند. پست مهمان به وسیله ی بازاریابی محتوا، ایجاد لینک های کیفی و ارائه تبلیغات رایگان می تواند به افزایش محبوبیت و اعتبار سایت شما کمک کند و موجب رونق کسب و کارتان گردد.
برند منشن (Brand Mention)
به ذکر نام برند، محصولات یا خدمات شما در اینترنت، بدون قراردادن لینک مستقیم به سایتتان، برند منشن گفته می شود. برند منشن می تواند در وب سایت ها، شبکه های اجتماعی، بلاگ ها، انجمن های گفتگو، ایمیل ها و دیگر پلتفرم های آنلاین اتفاق افتد. مانیتورینگ و تحلیل برند منشن ها به شما کمک می کند تا نظرات مردم درباره برند خود را بفهمید و از طریق آن استراتژی های بازاریابی و محصولات خود را بهبود دهید. نظرات مثبت کاربران، توسط موتورهای جستجو نیز درک می شود و به بهبود رتبه بندی سایت شما در نتایج جستجو کمک خواهد کرد.
نرخ پرش (Bounce Rate)
نرخ پرش معیاری برای ارزیابی عملکرد سایت و رضایت کاربران است. این پارامتر نشان می دهد چند درصد از بازدیدکنندگان پس از ورود به یکی از صفحات سایت بدون تعامل بیشتر و بازدید از صفحات دیگر، بلافاصله آن را ترک می کنند. با استفاده از راهکارهایی مانند بهبود کیفیت محتوا، بهینه سازی طراحی و تجربه کاربری، افزایش سرعت بارگذاری صفحات و قرار دادن CTA های جذاب می توانید نرخ پرش را کاهش دهید. این اقدامات باعث می شوند بازدیدکنندگان بیشتری در سایت باقی بمانند و در نتیجه رتبه بندی سایت شما در نتایج گوگل بهبود یابد.
نرخ کلیک (Click-Through Rate)
نرخ کلیک (CTR) معیاری برای سنجش موفقیت شما در جلب توجه کاربران به محتوا و تبلیغات است. این پارامتر نشان میدهد چه درصدی از افرادی که لینک یا تبلیغ شما را دیده اند، ترغیب شده و روی آن کلیک کرده اند. با استفاده از این نرخ، میتوانید اثربخشی تبلیغات خود را ارزیابی کرده و در جهت بهبود آنها گام بردارید. افزایش نرخ کلیک به معنای جذب ترافیک بیشتر و در نتیجه، افزایش مشتریان بالقوه و فروش خواهد بود.
نرخ تبدیل (Conversion Rate)
نرخ تبدیل معیاری مهم برای ارزیابی عملکرد سایت شما در بازاریابی دیجیتال است. این نرخ نشان میدهد چند درصد از بازدیدکنندگان و کاربرانی که به صفحه شما وارد شده اند، در نهایت خرید خود را تکمیل کردند. افزایش نرخ تبدیل به معنای جذب مشتریان واقعی بیشتر است که به بهبود سود آوری و رشد کسب و کار شما کمک می کند.
انکرتکست (Anchor Text)
انکر تکست یا متن لینک، متنی است که روی یک لینک قرار گرفته و کاربر با کلیک بر آن به صفحه دیگر در همان سایت یا سایت دیگر هدایت می شود. این متن معمولاً شامل کلمه کلیدی و مرتبط با محتوای صفحه مقصد می باشد. انکرتکست های مناسب همچون یک راهنما انتظارات کاربر از محتوای صفحه مقصد را تا حدودی مشخص کرده و به بهبود سئو و تجربه کاربری کمک می کنند.
متن جایگزین (Alt Text)
متن جایگزین که با نام های Alt Attribute، Alt Description و Alt Text شناخته می شود، توضیح کوتاهی با استفاده از حداکثر 100 کاراکتر درباره محتوای یک تصویر است که در بهبود سئو تصاویر نقش مهمی دارد. این متن به کاربران کمبینا کمک میکند تا محتوای تصویر را درک کنند. در صورت عدم بارگذاری تصویر، استفاده از متن جایگزین می تواند موجب تجربه کاربری بهینه شود.
توضیحات متا (Meta Description)
توضیحات متا خلاصه ای از محتوای صفحه و دربردارنده کلمات کلیدی مرتبط با موضوع آن است. این توضیحات وقتی صفحه سایت شما در نتایج گوگل ظاهر می شود، در زیر عنوان صفحه، قابل رویت است. عنوان صفحه و متادیسکریپشن نقش مهمی در جذب کاربران به کلیک روی لینک دارند. آن ها بر اساس این دو عامل بهترین نتیجه را انتخاب می کنند.
تگ کنونیکال (Canonical Tag)
تگ کنونیکال یک دستورالعمل HTML است که در بخش <head> صفحه وب قرار می گیرد. زمانی که یک محتوا با آدرس های مختلفی در دسترس باشد، این تگ به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک می کند تا صفحه اصلی محتوا را شناسایی کرده و از ایندکس شدن محتوای تکراری جلوگیری کنند. این کار باعث بهبود سئوی صفحه اصلی و ارتقای رتبه آن در نتایج گوگل می شود.
تگ تایتل (Title Tag)
تگ تایتل یکی از مهمترین کدهای HTML است که در بخش <head> صفحه وب قرار می گیرد. این تگ عنوان صفحه را به موتورهای جستجو و کاربران نمایش می دهد. عنوان صفحه باید شامل کلمه کلیدی صفحه باشد و به گونه ای نوشته شود که برای کاربران جذاب باشد و آن ها را ترغیب به کلیک کند. استفاده ی به جا از انواع تگ هدینگ می تواند روی آمار ورودی سایت شما تاثیر فوق العاده ای داشته باشد. درست به همین علت است که استفاده از کلمات کلیدی آن موضوع برای تگ های H اهمیت دارد.
خطای 404
خطای 404 یا خطای “صفحه یافت نشد”، یکی از کدهای وضعیت HTTP است که نشان می دهد سرور وب نتوانسته است صفحه درخواستی کاربر را نشان دهد. این خطا معمولاً زمانی رخ می دهد که URL اشتباهی تایپ شده و صفحه ای که کاربر درخواست کرده وجود ندارد و یا از دسترس خارج شده است.
ریدایرکت 301
ریدایرکت 301 به فرآیند انتقال دائمی یک صفحه وب به آدرس جدید اطلاق میشود. هنگامی که کاربر سعی می کند به URL قدیمی وارد شود، به طور خودکار به URL جدید هدایت میشود، و دیگر با پیام خطای 404 یا صفحات ناموجود روبرو نخواهد شد. با استفاده صحیح از ریدایرکت 301، میتوان صفحات وبسایت را بدون از دست دادن رتبهبندی و اعتبار سئو به آدرس جدید منتقل کرد.
لینک فالو (Follow Link)
لینک فالو نوعی لینک در صفحات وب است که موتور جستجو از طریق آن به صفحه مقصد هدایت شده و محتوای آن را شناسایی کرده و در نهایت ایندکس می کند. زمانی که یک وب سایت به سایت دیگری لینک فالو می دهد، در واقع آن را تأیید کرده است و به نوعی اعتبار و رتبه بندی صفحه مبدا به مقصد منتقل می شود.. موتورهای جستجو با درک این موضوع به صفحه مقصد امتیاز بیشتری می دهند. بنابراین دریافت لینک های فالو از سایت های معتبر می تواند به بهبود رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو کمک می کند.
لینک نوفالو (NoFollow Link)
نوعی لینک در صفحات وب است که به موتورهای جستجو اعلام می کند تا از دنبال کردن صفحه مقصد و ایندکس آن خودداری کنند. این نوع لینک ها برای مواردی مانند لینک های تبلیغاتی، لینک های شبکه های اجتماعی و یا لینک هایی که به محتوای غیر قابل اعتماد اشاره دارند، استفاده می شود. استفاده درست از لینکهای نوفالو میتواند به شما در بهبود SEO و رتبهبندی وب سایتتان در نتایج جستجو کمک کند. توجه داشته باشید از لینکهای نوفالو فقط در موارد واقعاً ضروری استفاده کنید. استفاده بیش از حد از این لینکها میتواند به ضرر سئو شما باشد.
لینک شکسته (Broken Link)
لینک شکسته به لینکی گفته می شود که با کلیک بر روی آن، به صفحه ای منتقل می شوید که دیگر وجود ندارد. این اتفاق می تواند به دلیل حذف صفحه، تغییر آدرس صفحه بدون ایجاد ریدایرکت مناسب و یا مشکلات سرور باشد. پیدا کردن و رفع لینک های شکسته در وب سایتتان با استفاده از ابزارهایی مانند سرچ کنسول، تأثیر مثبتی بر تجربه کاربری آن می گذارد. کاربران در مواجهه با لینک های معتبر و درست، رضایت بیشتری از سایت شما خواهند داشت. علاوه بر این اصلاح لینک های شکسته، به بهبود سئو و عملکرد سایت شما در موتورهای جستجو کمک می کند و باعث ارتقای رتبه آن می شود.
شبکه توزیع محتوا (Content Delivery Network)
شبکه توزیع محتوا یا CDN به مجموعه ای از سرورها گفته می شود که در نقاط جغرافیایی مختلف قرار دارند. هدف CDN ها ارائه ی سریع تر محتوا به کاربران است. با استفاده از CDN مناسب، محتوای وب سایت شما از نزدیک ترین سرور برای کاربر بارگذاری می شود. این عمل به بهبود سرعت بارگذاری صفحات و تجربه کاربری، کاهش بار سرور اصلی، افزایش امنیت و بهبود سئو سایت کمک می کند.
محتوای تکراری (Duplicated Content)
محتوای کپی یا تکراری به محتوایی گفته می شود که معمولاً بدون تغییر و یا با تغییرات جزئی از منبعی گرفته شده و در صفحه همان سایت یا وب سایت های دیگر منتشر می شود. محتوای تکراری اعم از متن، تصویر، ویدئو و یا هر نوع دیگر، موجب کاهش اعتماد کاربران و تضعیف سئوی سایت و درنتیجه نزول جایگاه رتبه بندی آن می شود.
بک لینک (BackLink)
بک لینک به لینکی گفته می شود که از یک سایت به سایت دیگر داده می شود. به بک لینک ها لینک های خارجی (External Link) هم گفته می شود زیرا کاربر به خارج از سایتی که در آن حضور دارد منتقل می شود. هم چنین لینک ورودی (Inbound Link) نام دیگری است که به بک لینک ها داده می شود، زیرا باعث می شوند کاربران به سایت ما وارد شوند. هر چه تعداد بک لینک های بیشتری از سایت های معتبر دریافت کنید رتبه شما در نتایج جستجو بالاتر خواهد رفت.
نقشه سایت (Sitemap)
نقشه سایت فایلی است که در آن لیستی از تمام صفحات وب سایت شما به همراه اطلاعاتی مانند تاریخ آخرین بهروزرسانی، نوع محتوا و اولویت هر صفحه، ارائه میشود. این فایل به موتورهای جستجو مانند گوگل کمک میکند تا ساختار سایت شما را به درستی درک کنند و صفحات آن را به طور کامل و کارآمدتر ایندکس کنند.
اسکیما (Schema)
اسکیما مجموعهای از کدهایی است که به وب سایت ها کمک میکند تا ماهیت و محتوای صفحات خود را به موتورهای جستجو مانند گوگل به طور واضح و دقیق منتقل کنند. این کدها برای کاربران قابل مشاهده نیستند، بلکه در بخش کدهای وب سایت قرار میگیرند. با استفاده از اسکیما، موتورهای جستجو محتوای صفحات شما را بهتر درک میکنند و اطلاعات دقیقتری را در نتایج جستجو نمایش دهند. این اطلاعات اضافی که با اسکیما در نتایج جستجو نمایش داده میشود، به عنوان “ریچ اسنیپت “(Rich Snippet) شناخته میشود. برای افزودن اسکیما به سایت می توایند از ابزارهای آنلاین و افزونه ها استفاده کنید و یا به صورت دستی کدهای اسکیما را برای سایت خود بنویسید.
ریچ اسنیپت (Rich Snippet)
ریچ اسنیپت ها نوعی از نتایج جستجو در گوگل هستند که اطلاعات بیشتری را در مورد یک صفحه وب نسبت به نتایج جستجوی معمولی نمایش می دهند. این اطلاعات که به کمک کدهای اسکیما از محتوای سایت استخراج می شوند، شامل جزئیاتی مانند امتیازدهی، نظرات، قیمت ها و غیره هستند.
پنالتی گوگل (Google Penalty)
پنالتی گوگل به جریمه و تنبیهاتی گفته می شود که گوگل به سایت هایی که قوانین وبمستر گوگل را نقض می کنند، اعمال می کند. کاهش رتبه و یا حذف از نتایج جستجو و حتی مسدود شدن کامل وب سایت برخی از جریم ها و پنالتی های گوگل هستند. استفاده از تکنیک های سئوکلاه سیاه، مشکلات فنی، محتوای اسپم و نقض حقوق مالکیت معنوی از مواردی هستند که منجر به پنالتی گوگل می شوند.
بردکرامب (Breadcrumb)
بردکرامب که به عنوان ردپا یا نان ریزه هم شناخته می شود به کاربران کمک می کند تا مسیر خود را در وب سایت پیدا کرده و به آسانی به صفحات مختلف دسترسی داشته باشند. همچنین موتورهای جستجو به کمک این ابزار ساختار سایت را بهتر درک می کنند و رتبه سایت در نتایج جستجو را ارتقا می دهند. به عنوان نمونه، مسیر بردکرامب می تواند به صورت زیر باشد:”خانه > محصولات > ورزشی > توپ”.
لینک سازی داخلی (Internal Linking)
لینک سازی داخلی به فرایند ایجاد لینک از یک صفحه وب در یک سایت به صفحه دیگری از همان سایت گفته می شود. استفاده از لینک سازی داخلی مناسب به بهبود سئو و تجربه کاربری و افزایش ترافیک ارگانیک کمک می کند و رتبه سایت را در نتایج جستجو به طور قابل توجهی افزایش می دهد.
لینک سازی خارجی (External Linking)
لینک سازی خارجی به فرایند ایجاد لینک از وب سایت خود به سایت های دیگر گفته می شود. این نوع لینک ها که به عنوان بک لینک هم شناخته می شوند، به افزایش ترافیک ارگانیک و اعتبار سایت و همچنین بهبود رتبه بندی آن کمک می کنند.
گوگل دنس (Google Dance)
به نوساناتی که در رتبه بندی وب سایت ها در نتایج جستجو وجود دارد، “گوگل دنس” یا “رقص گوگل” گفته می شود. این نوسانات موقتی بوده و معمولاً به علت به روزرسانی های گوگل رخ می دهند. پس از اتمام پیاده سازی الگوریتم جدید، رتبه بندی سایت ها به حالت پایدارتری می رسد.
سیستم مدیریت محتوا (Content Management System)
سیستم مدیریت محتوا یا CMS که به کاربران امکان می دهد محتوای خود را بدون نیاز به دانش برنامه نویسی، ایجاد، مدیریت، منتشر و به روز رسانی کنند. CMS ها یک رابط کاربری گرافیکی دارند که استفاده از آن بسیار راحت است. از CMS ها به طور گسترده در انواع سایت ها و بلاگ ها مانند سایت های خبری، سایت های آموزشی و فروشگاه های آنلاین استفاده می شود. وردپرس (WordPress)، جوملا (Joomla)، ویکس (Wix) و شاپیفای (Shapify) نمونه هایی از سیستم های مدیریت محتوا هستند.
صفحه لندینگ (Landing Page)
صفحه فرود یا صفحه لندینگ، یک صفحه از وب سایت است که به طور ویژه طراحی شده تا بازدیدکنندگان را به یک هدف خاص هدایت کند. معمولاً در یک کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی آنلاین با هدف ترغیب مشتری به خرید یک محصول یا خدمات خاص، این صفحات ایجاد می شوند. توجه کنید بین صفحه اصلی وب سایت با صفحه لندینگ تفاوت وجود دارد. صفحه اصلی معمولاً برای معرفی وب سایت و ارائه اطلاعات مختلف به کاربران ایجاد می شود؛ در حالی که صفحه لندینگ برای رسیدن به یک هدف خاص مانند اطلاع رسانی یک وبینار طراحی شده و بازدیدکنندگان را به شرکت در آن دعوت می کند.
ایندکس (Index)
به فرایند فهرست شدن وب سایت ها و صفحات آن ها در پایگاه داده موتورهای جستجو مانند گوگل “ایندکس” گفته می شود. زمانی که کاربر در یک مرورگر چیزی را جستجو می کند، موتور جستجو به این فهرست مراجعه کرده و مرتبط ترین و بهترین نتیجه را به او نشان می دهد.
حذف از ایندکس (DE-Index)
اصطلاح “حذف از ایندکس” به فرایندی اشاره دارد که در آن یک صفحه وب از فهرست(ایندکس) موتورهای جستجو حذف شده و باعث می شود که دیگر آن صفحه در نتایج جستجو نشان داده نشود. این فرایند ممکن است به علت درخواست مدیر سایت، مشکلات فنی و محتوای تکراری و یا بی کیفیت رخ دهد.
NO-Index
تگ No-Index یکی از تگ های متا در کد HTML است که به موتورهای جستجو دستور می دهد که صفحه مورد نظر را ایندکس نکرده و در نتایج جستجو نمایش داده ندهند. معمولاً زمانی که صفحه ای موقتاً ایجاد شده و یا محتوای کم یا نامرتبط دارد و کاربر نمی خواهد آن صفحه در نتایج جستجو نشان داد شود، از این دستور استفاده می کند.
خزش (Crawling)
خزش به فرایندی گفته می شود که طی آن ربات ها یا خزنده های موتورهای جستجو بین صفحات مختلف وب سایت ها حرکت کرده و اطلاعات مربوط به آن ها را جمع آوری می کنند. سپس این صفحات پس از پردازش اطلاعاتشان توسط الگوریتم های گوگل در پایگاه داده گوگل، ایندکس و فهرست بندی می شوند. خزش اولین مرحله در فرایند سئو و شرط دیده شدن وب سایت شما در نتایج جستجو است.
زمان ماندگاری (Dwell Time)
به میانگین زمانی که کاربران در یک صفحه وب سپری میکنند و سپس به صفحه دیگری در همان سایت یا وب سایت دیگری میروند، زمان ماندگاری گفته میشود. این معیار توسط موتورهای جستجو مانند گوگل به عنوان سیگنالی برای سنجش کیفیت و مرتبط بودن محتوا در نظر گرفته میشود. مدیران سایتها و سئوکارها معمولاً تلاش میکنند با بهینه سازی محتوا، طراحی جذاب صفحات، بهبود سرعت بارگذاری و تجربه کاربری، مدت زمان ماندگاری در صفحات را افزایش داده و جایگاه رتبه بندی در نتایج جستجو را تقویت کنند.
اسپم اسکور (Spam Score)
اسپم اسکور امتیازی است که شرکت Moz از 0 تا 100 به هر سایت می دهد و نشان می دهد که تا چه حد امکان دارد که آن وب سایت به عنوان اسپم شناخته شود و توسط گوگل جریمه گردد. سایت های با اسپم اسکور بالا از نظر موتورهای جستجو نامعتبرند و لینک دادن به آن ها و یا دریافت لینک از آن ها بر روی سئو سایت شما تأثیر منفی خواهد داشت. از مهمترین عوامل تعیین کننده اسپم اسکور می توان به کیفیت و اعتبار لینک ها، محتوای وب سایت، ساختار وب سایت و فعالیت های مشکوک مانند استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه اشاره کرد. با رعایت بهترین روش ها در مدیریت سایت خود و کاهش نمره اسپم اسکور آن می توانید رتبه بندی خود را در موتورهای جستجو بهبود دهید، ترافیک ارگانیک بیشتری جذب کنید و از جریمه شدن توسط موتورهای جستجو جلوگیری کنید.
اس اس ال (SSL) Secure Sockets Layer
SSL یک پروتکل امنیتی است که از اطلاعات شخصی بازدیدکنندگان سایت مانند رمز ورود آن ها به سایت، شماره کارت های اعتباری و جزئیات آن ها و دیگر موارد حساس در برابر افراد غیر مجاز محافظت می کند. کاربران با مشاهده SSL احساس امنیت کرده و اعتماد بیشتری به آن سایت می کنند. اگر آدرس سایتی به جای http:// با https:// شروع شود و یا در نوار آدرس آن علامت قفل دیده شود، نشان می دهد که آن سایت از SSL استفاده می کند. برای تهیه گواهینامه SSL سایت می توانید به صورت رایگان و یا با خرید از یک مرجع صدور گواهینامه (CA) اقدام کنید.
سندباکس (Sandbox)
سندباکس دوره زمانی است که یک وب سایت جدید پس از ایجاد، ابتدا در آن قرار می گیرد. سایت در این مدت، توسط موتورهای جستجوی گوگل ایندکس و رتبه بندی نمی شود؛ فقط ممکن است برخی کلمات کلیدی کم رقابت در نتیجه جستجو رتبه پایینی به دست آورند. دوره سندباکس موقتی بوده و اکثر سایت ها سعی می کنند با فعالیت های گوگل پسند مانند بهینه سازی داخلی سایت، تولید محتوای باکیفیت و فعالیت در شبکه های اجتماعی، اعتبار خود را به گوگل اثبات کرده و هرچه زودتر از سندباکس خارج شوند. با وجود سندباکس از رتبه بندی سریع و آسان وب سایت های اسپم و بی کیفیت در نتایج جستجو جلوگیری می شود و گوگل به کاربران تجربه جستجوی بهتر و مرتبط تری ارائه خواهد داد.
گوگل هانیمون (Google Honeymoon)
گوگل هانیمون یا ماه عسل گوگل، دوره ای است که سایت پس از خروج از سندباکس آن را تجربه می کند و به طور موقت در رتبه های بالای نتایج جستجوی گوگل قرار می گیرد. در این دوره گوگل به دنبال دادن فرصت جدید به سایت ها برای اثبات خود و بررسی رفتار کاربران نسبت به عملکرد آن ها، ترافیک بیشتری برایشان ارسال می کند. به همین دلیل سایت ها ممکن است به طور ناگهانی رتبه بالایی برای کلمات کلیدی به دست آورند، حتی اگر سیگنال های سئو قوی نداشته باشند! مدت زمان گوگل هانیمون برای سایت های مختلف متغیر است و اگر محتوای سایت به اندازه کافی مفید و جامع باشد و کاربران با آن تعامل خوبی داشته باشند، گوگل این سایت ها را برای مدت طولانی تری در رتبه های بالاتر نگه میدارد. گوگل هانیمون یک فرصت عالی برای دیده شدن، افزایش ترافیک و رتبه بندی سایت شماست و باید سعی کنید با تولید محتوای باکیفیت، بک لینک های مفید و فعالیت در شبکه های اجتماعی، نهایت استفاده را از این دوره ببرید و رتبه بندی خود را در بلند مدت حفظ کنید.
آپ تایم (Uptime)
آپ تایم مدت زمان در دسترس بودن یک سایت یا سرور را نشان می دهد که به صورت درصد بیان می شود. آپ تایم یکی از فاکتورهای مهم در سئو محسوب می شود و می تواند به طور قابل توجهی بر رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو مانند گوگل تاثیر بگذارد. اگر سایت شما برای مدت طولانی از دسترس خارج شود، با عواقب بدی مانند کاهش نرخ خزش و رتبه بندی، از دست دادن ترافیک، تجربه کاربری ضعیف و افزایش نرخ پرش روبرو خواهد شد. برای بهبود آپ تایم و ارتقا عملکرد سئو آن می توانید از راهکارهایی مانند انتخاب هاستینگ معتبر، بررسی منظم آپ تایم وب سایت با ابزارهایی مانند Uptime Robot، استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) و پشتیبان گیری منظم استفاده کنید.
3 پاسخ
چطوری اسپم اسکور یه سایت رو میتونیم چک کنیم؟
سلام با ابزار میتونین چک کنین. Link Explorer در وبسایت Moz رو باز کنین و آدرس سایت رو بزنین داخلش. به راحتی براتون نشون میده.
چطوری اسپم اسکور یه سایت رو میتونیم چک کنیم؟