اگر به دنبال افزایش رتبه سئوی ارگانیک خود هستید، توضیحات متا سئو می تواند راه حل مناسبی برای شما باشد. یعنی اگر خوب نوشته شوند! 🧐💪 یک توضیحات متا سئو عالی باید کاربران را وادار کند تا برای کسب اطلاعات بیشتر روی صفحه شما در صفحه ی نتایج جستجو کلیک کنند. همچنین باید حاوی کلمات کلیدی برای تقویت سئوی شما باشد.
در ادامه ی این مطلب از پنتازوم، بهترین روشها برای نوشتن یک توضیحات متا سئو عالی را برای کمک به شما برای درخشیدن در صفحه ی نتایج جستجوی گوگل توضیح خواهیم داد.
توضیحات متا سئو چیست؟
توضیحات متا قطعه هایی 160 کاراکتری هستند که برای خلاصه کردن محتوای یک صفحه ی وب استفاده میشوند. موتورهای جستجو این قطعات را در نتایج جستجو نمایش میدهند تا قبل از کلیک کردن روی هر وبسایت، به بازدیدکنندگان اطلاع دهند که محتوای این مطلب درباره ی چیست.
توضیحات متا سئو به کاربران کمک می کند تصمیم بگیرند که آیا می خواهند روی وب سایت شما در نتیجه جستجو کلیک کنند یا خیر. آن ها همچنین عامل مهمی در رتبه بندی وب سایت شما در نتایج جستجو هستند.
در زیر، می توانید یک نمونه سریع از توضیحات متا را در سایت ما مشاهده کنید.
اهمیت توضیحات متا سئو چیست؟
توضیحات متا مهم هستند زیرا متا تگ ها (از جمله توضیحات متا) توسط الگوریتم گوگل استفاده می شوند تا الگوریتم قادر به تعیین اینکه چه صفحاتی باید برای کلمات کلیدی خاص رتبه خوبی داشته باشند، باشد.
اگر از توضیحات متا سئو به درستی استفاده می کنید، فرصتی دارید که متا تگ را اضافه کنید، که این مورد در محتوای شما نیست. این امر می تواند عامل تفاوت بین قرار گرفتن در صفحه چهارم نتایج جست و جو برای “بهترین کفش” و یا قرار گرفتن در صفحه اول باشد.
توضیحات متا سئو کمک می کند تا :
- نرخ کلیک را افزایش دهید، که به نوبه خود باعث افزایش تبدیل مخاطب به مشتری و فروش شما می شود.
- نمایه سازی را بهبود دهید تا در صفحات نتایج موتورهای جستجو رتبه بالاتری کسب کنید.
- پیدا کردن محتوای مورد نظر بازدیدکنندگان را آسان تر کنید تا بتوانند بدون نیاز به بررسی تمامی محتوا، محتوای مورد نظر خود را به سادگی بیابند.
صفحات دارای توضیحات متا سئو به طور متوسط 5.8 درصد بیشتر از صفحات فاقد توضیحات متا کلیک دریافت می کنند. حتی موتور جستجوی گوگل نیز نوشتن توضیحات متا را در سایت خود توصیه می کند.
از زاویه ی تجربه کاربر، توضیحات متا به جستجوگران نشان می دهد که وب سایت شما در مورد چیست و در صورت کلیک کردن، با چه اطلاعاتی مواجه خواهند شد.
توضیحات متا همچنین میتواند در سایت های رسانه های اجتماعی، هنگام اشتراک گذاری لینک، نشان داده شود.
اگر توضیحات متا سئو وجود نداشته باشد، یا اگر آن را به بهترین صورت ممکن ننوشته اید، ممکن است موتور جست و جو خود یک توضیحات متا برایتان ایجاد کند. مشکل این است که این توضیحات متای نوشته شده توسط موتور جست و جویی نظیر گوگل ممکن است به اندازه آنچه خودتان می نویسید دقیق یا قانع کننده نباشد.
به همین دلیل بسیار مهم است که توضیحات متا سئو را خودتان و به بهترین نحو ممکن بنویسید.
نکاتی برای نوشتن یک توضیحات متا سئو عالی
توضیحات متا یک راه عالی برای جذب کاربران در صفحات نتایج موتورهای جسب و جو و بهبود ترافیک ارگانیک شما است.
چگونه یک توضیحات متا بنویسید که باعث افزایش کلیک و بهبود رتبه شما شود؟ در ادامه هشت نکته وجود دارد که به شما در نوشتن یک توضیحات متا قانع کننده تر کمک میکند.
- دعوت به عمل را در توضیحات متا خود بگنجانید
استفاده از یک “دعوت به عمل” در توضیحات متا راهی عالی برای وادار کردن افراد به کلیک بر روی وب سایت شما است. می توانید از عباراتی مانند “بیشتر بیاموزید” یا “اینجا کلیک کنید” یا “اکنون خرید کنید” استفاده کنید.
دعوت به عمل به خوانندگان کمک می کند تا بفهمند که این صفحه چه چیزی ارائه می دهد و در صورت کلیک کردن چه انتظاراتی می توانند از محتوای آن داشته باشند. آن ها همچنین می توانند به کاربران انگیزه ای برای کلیک کردن و تعامل با سایت شما بدهند.
از دعوت به عمل می توان برای فروش یک محصول، ارائه یک ایمیل ثبت نام یا هدایت خوانندگان به صفحات رسانه های اجتماعی تان استفاده کرد.
این مثال از Automattic در لینکدین از کاربران میخواهد که به لینکدین بپیوندند تا برای موقعیت های شغلی مورد نظر خود درخواست دهند.
- بر ارزش توضیحات متا خود تمرکز کنید
افزودن کلماتی که ارزشی را که ارائه میدهید توصیف میکنند، راهی عالی برای ترغیب مردم به کلیک کردن است.
وقتی کسی توضیحات متا سئو را میخواند، باید بتواند بفهمد چه چیزی پیشنهاد میشود و آیا ارزش وقت گذاشتن را دارد یا خیر.
کلماتی مانند «یادگیری»، «دیدن» یا «تماشا کردن» را در صورت لزوم برای تعامل با محتوای خود در توضیحات متا درج کنید.
کلمات دیگری مانند «بهترین»، «معامله»، «جدید» یا «محبوب» نیز میتوانند توضیحات متا شما را جذابتر کنند.😜
- با روش A/B توضیحات متا خود را تست کنید
توضیحات متا سئو مکانی عالی برای آزمایش کلمات کلیدی، عبارات یا دعوت به عمل های مختلف است.
این به شما کمک می کند بدون انجام هیچ کار دائمی یا شدیدی در طراحی سایت خود، تعیین کنید که چه چیزی باعث تعامل بیشتر می شود.
شما می توانید طبق روش A/B توضیحات متا خود را با ایجاد دو متا توضیحات برای هر صفحه آزمایش کنید.
یک توضیحات متا سئو می تواند از یک تغییر کلمه کلیدی، عبارت یا دعوت به عمل استفاده کند. توضیحات متای دوم می تواند متای فعلی شما باشد یا روی پیشنهاد یا اصطلاح دیگری تمرکز کنید.
هر توضیحات متا سئو را برای چند هفته اجرا کنید، سپس Google Analytics خود را بررسی کنید تا ببینید کدام نسخه کلیک بیشتری به دست آورده است. سپس، هنگام ایجاد توضیحات متا جدید از این اطلاعات به دست آمده استفاده کنید.
(اگر تعداد کلیک ها نزدیک هستند، به معیار های دیگر مانند نرخ پرش، زمان ماندن در صفحه یا تبدیلها توجه کنید. ترافیک تنها چیزی نیست که توضیحات متا می تواند بر آن تأثیر بگذارد!)
- با طول کاراکتر تجربه کسب کنید
توضیحات متا به 150 کاراکتر محدود شده است. فراتر از این طول منجر به حذف شدن بخشی از توضیحات متا ی شما در صفحه ی نتایج جستجو می شود، به این معنی که کاربران از یک جایی به بعد و در وسط جمله دیگر چیزی مشاهده نخواهند کرد.
در اینجا نمونه ای از متای کوتاه شده آورده شده است. به سه نقطه توجه کنید:
اما با وجود این محدودیت در تعداد کلمات هم میتوانید توضیحات خود را آزمایش کنید تا ببینید چه چیزی برای هر صفحه بهترین نتایج را به دنبال خواهد آورد. به عنوان مثال، راهنما های جامع ممکن است با یک توضیحات متای خلاصه تر کلیک های بیشتری دریافت کنند زیرا کاربران کنجکاوند که بیشتر بیاموزند.
ممکن است دریابید که توضیحات متا کوتاه تر برای صفحه اصلی شما بهتر عمل میکنند، در حالی که وبلاگها با تعداد کلمات بالاتر عملکرد بهتری دارند. یا، ممکن است توضیحات متا با تعداد کلمات بالاتر برای صفحه محصولات پیشنهادی شما بهترین عملکرد را داشته باشند.
سعی کنید از طول تعداد کاراکتر توصیه شده تجاوز نکنید، زیرا می تواند بر رتبه بندی شما تأثیر منفی بگذارد.
- توضیحات متا خود را منحصر به فرد و جالب کنید.
توضیحات متا سئو نمای کلی از محتوای موجود در یک صفحه را ارائه می دهند، بنابراین برای جلب توجه خوانندگان بسیار مهم هستند.
روشهای مختلفی را برای جلب توجه کاربران امتحان کنید، مانند استفاده از عنوان کلیک یا پرسیدن سؤالی که کاربران می خواهند پاسخ آن ها را بدانند.
سعی کنید از کلمات یا عبارات چشم نوازی استفاده کنید که توجه کاربر را به خود جلب می کند، مانند “تکان دهنده”، “خنده دار” یا “تغییر زندگی”. فقط مواظب باشید درباره ی محتوای خود زیاد از حد اغراق نکنید.
همانطور که در مثال بالا می بینید، آن ها از عباراتی ترغیب کننده استفاده کردند که خواننده را وادار به کلیک کردن می کند.
در توضیحات متا سئو بالا به شما توضیح داده می شود که در محتوا چه چیزی انتظار شما را می کشد، اما با جزئیات غیر ضروری شما را زده نمی کند. بنابراین اگر شما به دنبال راهی ساده برای کمک به سئوی خود هستید، به احتمال زیاد روی چنین لینکی کلیک خواهید کرد.
همچنین متوجه خواهید شد که مثال بالا بسیار مختصر و مفید است و هیچ بزرگنمایی ندارد. اگر می خواهید در صفحات نتایج جست و جو رتبه بالایی داشته باشید، این امر به ویژه مهم است.
مهمتر از همه، اطمینان حاصل کنید که توضیحات با محتوای صفحه مطابقت داشته باشند.
- کلمات کلیدی را در توضیحات متا خود بگنجانید
گنجاندن کلمات کلیدی در توضیحات متا سئو به دو دلیل مهم است:
- این کار به موتورهای جستجو کمک می کند تا صفحه را درک کنند و محتوای شما را بهتر رتبه بندی کنند.
- این امر به کاربران اطمینان می دهد که آیا این صفحه موضوع مورد علاقه آن ها را پوشش می دهد یا خیر.
از ابزارهایی برای یافتن بهترین کلمه کلیدی در سئو برای سایت خود استفاده کنید. سپس، آن ها را به توضیحات متا خود اضافه کنید تا رتبه خود را بهبود بخشید.
توجه: هر صفحه باید از کلمات کلیدی متفاوتی در توضیحات متا استفاده کند تا اطمینان حاصل شود که صفحه شما در تمام جستجوهای مرتبط نشان داده می شود.
به خاطر داشته باشید که گوگل از متا تگ های کلیدواژه به طور مستقیم در رتبه بندی خود استفاده نمی کند. اما این بدان معنا نیست که آن ها برای کاربران ارزشمند نیستند.
همچنین، در استفاده از کلمات کلیدی در توضیحات متا زیاده روی نکنید وگرنه توسط موتورهای جست و جو به عنوان یک محتوای مناسب تایید نخواهید شد. هر توضیحات متا باید شامل یک یا دو کلمه کلیدی در هر عبارت باشد و باید با صفحه مرتبط باشد.
-
از داده هایی ساختار یافته استفاده کنید
متا تگ های داده های ساختاریافته تگ های HTML هستند که می توانید آن ها را به وب سایت خود اضافه کنید تا زمینه اضافی برای موتورهای جستجو و پلت فرم های رسانه های اجتماعی فراهم نمایید.
رایج ترین انواع متا تگ داده های ساختاریافته که توسط بازاریاب ها استفاده می شود عبارتند از: نام کسب و کار، آدرس، شماره تلفن، آدرس ایمیل، توضیحات محصول با قیمت (در صورت وجود)، URL تصویر و توییتر.
راه های زیادی وجود دارد که می توانید اجرای داده های ساخت یافته را شروع کنید.👌😄
یکی از محبوب ترین روش هایی که ممکن است دیده باشید این است که وب سایت ها نظرات را در توضیحات متا خود پیاده سازی می کنند:
✅این یک سیگنال فوری به بیننده ی شما می دهد که می تواند چیزی ارزشمند در سایتتان پیدا کند.
از آنجایی که اثبات اجتماعی راه بسیار قدرتمندی برای فروش و رشد نام تجاری شماست، این یک راه حل نسبتاً آسان است که به شما امکان میدهد به راحتی از دیدگاه کاربران استفاده کنید.
داده های ساختاریافته می توانند به شما کمک کنند تا توضیحات متا قدرتمند تری بسازید و در نهایت در نتایج جستجو رتبه بالاتری داشته باشید.
- توضیحات متا سئو را کپی نکنید
توضیحات متا سئو برای رتبه بندی بسیار مهم است، بنابراین حتماً توضیحات متا منحصر به فردی برای هر صفحه بنویسید. توضیحات متا منحصر به فرد این احتمال را افزایش می دهد که موتورهای جستجو و سایر مرورگرها بتوانند بفهمند محتوای یک صفحه چیست و چگونه با صفحات دیگر مقایسه می شود.
به عنوان مثال، اگر کاربر توضیحات متا تکراری را در هر صفحه از وب سایت شما ببیند، نمی داند چه نوع محتوایی در چه صفحه ای است.
این امر به ویژه برای سایت های تجارت الکترونیکی که ممکن است چندین صفحه با محتوای مشابه داشته باشند بسیار مهم است. حتی اگر محصولات مشابه باشند، متاها باید منحصر به فرد باشند.
توضیحات متا سئو تکراری می تواند اثرات منفی بر روی وب سایت شما داشته باشد زیرا قدرت تشخیص محتوای خوب و متناسب را برای کاربران کم می کند. همچنین خوانندگان نمی توانند محتوای اصلی را تشخیص دهند.
نمونه هایی از توضیحات متا سئو عالی
بهترین نمونه از توضیحات متا از خود موتورهای جستجو آمده است. بیایید برای شروع به توضیحات متا خود گوگل نگاه کنیم.
در اینجا کدنویسی توضیحات متا خود گوگل آمده است:
<meta name=”description” content=” اطلاعات جهان از جمله صفحات وب، تصاویر، ویدئوها و موارد دیگر را جستجو کنید. Google دارای بسیاری از ویژگی های خاص است که به شما کمک می کند دقیقاً آنچه را که به دنبال آن هستید پیدا کنید.”>
این دقیقاً 159 کاراکتر با احتساب فاصله است. توضیحات متا گوگل به صورت زیر در سه موتور جستجوی برتر نمایش داده می شود.
در گوگل:
در یاهو:
در بینگ:
در اینجا چند توضیح متا برندهای برتر جهان وجود دارد که بسیار خوب در این حیطه عمل کرده اند:
تسلا
توضیحات متا تسلا به سرعت و کارآمد هر آنچه را که باید در مورد شرکت و ارزش های آن بدانید به شما می گوید. توضیحات متا کاملاً با معیار های رتبه بندی نتایج جست و جو مطابقت دارد و هیچ یک از کلمات قطع نمی شوند.
Lonely Planet
توضیحات متا Lonely Planet با یک سوال شروع می شود تا خوانندگان را به سمت خود بکشاند و آن ها را تشویق به کلیک کردن کند. از این طریق، آن ها ارزش های منحصر به فرد خود را توضیح می دهند و شما را در مورد سفر به جهان هیجان زده می کنند!
سوالات متداول توضیحات متا سئو
✅توضیحات متا سئو باید چند کاراکتر باشد؟
توضیحات متا باید تقریباً 160 کاراکتر به همراه فاصله داشته باشد و شامل توضیحات مختصر اما قانع کننده از محتوای آن صفحه باشد.
✅توضیحات متا من کجا ظاهر می شود؟
وقتی کاربر کلمه کلیدی سایت و محتوای شما را جستجو می کند، توضیحات متا شما در صفحه موتور جستجو ظاهر می شود. این توضیحات مستقیماً زیر عنوان متای شما قرار دارد.
✅آیا توضیحات متا روی سئو تاثیر می گذارد؟
بله، توضیحات متا بر روی سئو تاثیر می گذارد زیرا اطلاعاتی در مورد صفحه شما در اختیار موتورهای جستجو قرار می دهد و بر تجربه کاربر نیز اثر می گذارد.
✅آیا توضیحات متا من باید با عنوان صفحه یا H1 یکی باشد؟
خیر. از توضیحات متا و عناوین متا منحصر به فرد برای هر صفحه از وب سایت خود استفاده کنید. به یاد داشته باشید، توضیحات متا دقیقاً در زیر عنوان است، که این عنوان همان H1 شما است. بنابراین این فضا را برای تکرار عنوان هدر ندهید!
✅توضیحات متا در تولید محتوا چقدر اهمیت دارد؟!
توضیحات متا سئو بخش مهمی از سئو سایت شما هستند. آن ها باید قانع کننده، توصیفی و منحصر به فرد برای هر صفحه باشند.
توضیحات متا ممکن است کوتاه باشند، اما می توانند با کمک به موتورهای جستجو و کاربران در درک بهتر صفحه شما در صفحات نتایج موتورهای جستجو به شما کمک کنند.
به یاد داشته باشید که توضیحات متا را برای هر صفحه سایت خود، از جمله پست های وبلاگ و صفحات محصول، قرار دهید.