سئو تکنیکال

سئو تکنیکال (Technical seo)【6 نکته از حرفه ای ها】

5/5 - (13 امتیاز)

سئو تکنیکال (Technical seo) همان چیزی است که باعث موفقیت سایت شما می شود! شاید این جمله در مورد سئو فنی سایت اغراق آمیز به نظر برسد. اما قبل از هر اقدامی برای تولید محتوا یا تبلیغات خارج از سایت و فعالیت روی آف پیج سئو (سئوخارجی) نیاز است تا سایت شما اشکال فنی نداشته باشد. پس بهینه‌سازی سئو تنها به بهینه‌سازی محتوا و لینک‌سازی خارجی محدود نمی‌شود و سئو تکنیکال نیز در این حوزه بسیار اهمیت دارد.

اگر با موضوع سئو فنی سایت آشنا نباشید، احتمالا با شنیدن نام سئو تکنیکال، دنیای کدنویسی پیچیده‌ای را در مقابل خود تصور می‌کنید. در صورتیکه بهینه سازی فنی سایت، صرفا استفاده از روش های کدنویسی نیست. به خصوص در مورد سایت های وردپرسی با توجه به وجود ابزارهای متعدد و بسیارکارآمد کار بهینه سازی فنی وبسایت تا حدود زیادی به سادگی صورت می گیرد. در این مطلب از پنتازوم می خواهیم شما را با دنیای سئو تکنیکال آشنا کنیم.

سئو فنی سایت
سئو فنی سایت

قبل از ورود به این دنیای جذاب بهتر است بدانید که شما در سئو تکنیکال تنها با یک مورد سروکار نخواهید داشت. بلکه باید موارد متعددی را زیر نظر بگیرید تا بتوانید سئو سایت خود را بهبود بدهید.

سئو تکنیکال یا فنی (Technical seo) چیست؟

سئو تکنیکال چیست؟ به عنوان یک سئوکار حرفه ای برای پاسخ به این سوال باید به شما بگوییم این نوع از سئو مجموعه‌ای از روش‌هایی است که در نهایت برای بهبود عملکرد و بهینه‌سازی وبسایت در موتورهای جستجوگر استفاده می‌شود. سئو فنی در کنار سئو محتوا، سئو داخلی و سئو خارجی، سایت شما را به سایتی پرقدرت و پرمخاطب تبدیل خواهد کرد؛ البته برای کسب موفقیت کسب و کار خود باید با موارد مهم در سئو فنی آشنا شده و آنها را بر روی وبسایت خود پیاده کنید و یا انجام سئو تکنیکال وبسایتتان را به یک شرکت سئو بسپارید. موارد مهم در سئو فنی سایت:

  1. بهبود UI وUX سایت
  2. ساخت نقشه سایت
  3. افزایش سرعت سایت و بهبود بر اساس Gtmetrix
  4. ایجاد فایل بهینه شده txt
  5. ریسپانسیو کردن سایت برای موبایل
  6. بررسی و بهینه سازی ریدایرکت‌ها

سئو تکنیکال سایت وردپرس

مجموع روش هایی که در سئو تکنیکال برای بهبود وضعیت هر نوع وبسایتی انجام می شود، یکسان است! سئو سایت وردپرس از این نظر که با ابزارهای در دسترس تری قابل انجام است، ساده تر می باشد. اما همونطور که گفتیم، اصولی که در سئو تکنیکال برای هر وبسایتی رعایت می کنیم در سئو تکنیکال سایت های وردپرسی نیز باید رعایت شود. یکی از متداول ترین مشکلات فنی سایت های وردپرسی، سرعت است. استفاده از قالب های نال شده یا بی کیفیت وردپرسی، عدم بهینه سازی قالب وردپرسی با توجه به موضوع کسب و کار و حذف اطلاعات تستی ( به ویژه زمانی که نسخه دمو قالب نصب می شود) باعث افت شدید سرعت سایت های وردپرسی می شود که در بخش سئو فنی وبسایت باید به آن رسیدگی شود.

یکی دیگر از مواردی که سئو فنی سایت های وردپرس اهمیت دارد، استفاده مناسب از این سیستم مدیریت محتوا(CMS) است. اگر میخواهید یک سایت موزیک بزنید یا اگر تصمیم به طراحی سایت فروشگاهی با بازدید کننده ی بسیار بالا دارید، وردپرس انتخاب مناسبی نیست! البته که وردپرس برای راه اندازی سایت های مجله ای، وبلاگی، سایت های شرکتی و فروشگاه های اینترنتی با سایز کوچک و متوسط فوق العاده است!

مزایای سئو تکنیکال چه چیزهایی هستند؟

باوجود موارد متعددی که در سئو تکنیکال باید به آنها توجه کرد، آیا واقعا نتیجه به دست آمده ارزشش را دارد؟ بله قطعا ارزشش را دارد. جواب این سوال، شما را برای پیاده‌سازی تکنیک‌های سئو فنی بر روی وبسایت تشویق می کند. در ادامه مزایای متعدد سئو تکنیکال را به شما معرفی می‌کنیم و در انتها شما تصمیم بگیرید که از این بخش جذاب سئو استفاده کنید و یا بگذارید رقبا از شما جلو بیوفتند 🙂

سئو تکنیکال
سئو تکنیکال

بهبود سرعت و عملکرد وب سایت

استفاده از روش های بهینه سازی سئو تکنیکال می‌تواند باعث بهبود سرعت بارگیری صفحات سایت شود که این موضوع باعث بهبود تجربه کاربران و رتبه‌بندی سایت در موتورهای جستجو می شود.

ایندکس بهتر وبسایت

سئو تکنیکال با بهینه سازی عناصر فنی وبسایت، مثل ساختار لینک‌ها، استفاده از فرمت‌های مناسب، سرعت بارگذاری صفحات، بهینه‌سازی تصاویر و …، باعث می‌شود که موتورهای جستجو بهتر و سریع‌تر بتوانند صفحات وبسایت شما را پیدا کنند و آنها را در نتایج جستجو نمایش دهند.

یک وبسایت با ساختار لینک‌های مناسب و سرعت بالا در بارگذاری صفحات، به راحتی توسط موتورهای جستجو شناسایی و ایندکس خواهد شد و در نتیجه، این موضوع بهبود رتبه و جایگاه در نتایج جستجو را به همراه دارد.

ریسپانسیو بودن در موبایل و تبلت (Responsive)

با توجه به رشد روزافزون تعداد کاربران موبایل، پاسخگویی به نیازهای آنها و ارائه تجربه‌ای بهتر در استفاده از وبسایت برای این دسته از کاربران بسیار مهم است. هنگامی که افراد از طریق موبایل وارد وبسایت شما می‌شوند، ساختار سایت نباید درهم و پیچیده باشد. در ادامه مطلب نحوه ریسپانسیو کردن وبسایت را توضیح خواهیم داد.

چطور می‌توانم سئو تکنیکال انجام دهم؟

انجام سئو فنی نیازمند مراحل مختلفی است که ما در ادامه این مطلب مهم‌ترین کارهایی که شما باید برای انجام سئو تکنیکال در نظر بگیرید را به شما معرفی خواهیم کرد. سعی کنید تا در انجام آنها صبور باشید و در صورت لزوم از یک سئوکار حرفه‌ای کمک بگیرید.

بهبود UI وUX سایت

بهبود تجربه کاربری موضوعی است که در بخش سئو تکنیکال پررنگ‌تر از همه جا به چشم می‌خورد. چندین راهکار که می‌توانید برای بهبود UI و UX وبسایت خود از آنها استفاده کنید را در ادامه به شما معرفی خواهیم کرد.

  • طراحی صفحات ساده و قابل فهم: صفحاتی که ساده و قابل فهم باشند برای کاربران جذاب هستند و می‌توانند نرخ بازدید و استفاده را افزایش دهند.
  • طراحی موبایلی: طراحی صفحاتی که برای تلفن همراه، قابل استفاده باشند، می‌تواند تجربه کاربران را بهبود بخشد.
  • استفاده از رنگ‌های مناسب: استفاده از رنگ‌های مناسب و هماهنگ در طراحی صفحات، برای کاربران جذابیت بیشتری دارد و آنها را در وبسایت نگه می‌دارد.
  • استفاده از فونت‌های خوانا: بهتر است برای نگه داشتن کاربر در وبسایت خود از فونت‌های زیبا و خوانا استفاده کنید.
  • بهینه سازی سرعت بارگیری: بهبود سرعت بارگیری صفحات و اپلیکیشن‌ها، می‌تواند تجربه کاربران را بهبود بدهد. در غیراینصورت کاربر پس از چند ثانیه از وبسایت شما خارج خواهد شد.
  • استفاده از عکس‌های با کیفیت: استفاده از عکس‌های با کیفیت و مرتبط با موضوع صفحات، می‌تواند برای کاربران جذابیت بیشتری داشته باشد و باعث برقراری ارتباط بیشتر آنها با مطالب شود. 

2. ساخت نقشه سایت (Sitemap)

شما با ساخت نقشه سایت به گوگل کمک می‌کنید تا صفحات مهم وبسایت شما را زودتر تشخیص دهد و ارتباط بین آنها را کشف کند. اگر سایت شما وردپرسی است، پیشنهاد می‌کنیم که برای ساخت نقشه سایت از افزونه‌های یوست سئو (Yoast SEO) و یا رنک مث (Rank Math) استفاده کنید.

در این افزونه‌ها به تنظیمات رفته و گزینه نقشه سایت را انتخاب کنید تا در نهایت دسته‌بندی‌ها و نوشته‌های مهم خود را در آن ذخیره کنید. نقشه سایت با پسوند XML ایجاد می شود. با فهرست کردن صفحات مهم وبسایت خود در یک فایل با پسوند XML و ثبت آن در گوگل سرچ کنسول، قدم بزرگی در جهت رشد سایت خود برداشته‌اید.

3. افزایش سرعت سایت با Gtmetrix

در ابتدا بهتر است تا بدانید که سایت Gtmetrix در واقع یک یار کمکی برای شما و وبسایتتان به حساب می‌آید. شما پس از وارد شدن به این وبسایت با وارد کردن آدرس سایت خود می‌توانید سرعت سایت خود را بررسی و آنالیز کنید. این ابزار بر اساس الگوریتم‌های گوگل به پارامترهای مختلف امتیاز می‌دهد و نهایتا سرعت وبسایت شما را بر حسب درصد در اختیارتان خواهد گذاشت. این سایت یکی از ابزارهای بسیار کاربردی برای افزایش سرعت وردپرس هم هست.

در این سایت پارامترهای مختلف را بررسی می‌کنید و پس از دریافت نتیجه نهایی، بخش‌هایی که نیاز به بهینه‌سازی دارند را انتخاب کرده و کار بر روی آنها را آغاز می‌کنید. مثلا اگر پارامتر Optimize images در سایت Gtmetrix قابل قبول نبود، شما باید حجم و اندازه تصاویر خود را بهینه کنید تا سرعت کلی سایت هم بهتر شود.

بهبود سئو تکنیکال با gtmetrix
بهبود سئو تکنیکال با gtmetrix

گزینه Optimize the order of styles and scripts نیز به کدهای CSS و JS اشاره دارد. اگر امتیاز خوبی در این بخش نگرفته‌اید با کلیک بر روی آنالیز انجام شده، کدهای مورد نظر را شناسایی کرده و نهایتا آنها را بهینه کنید.

4. ایجاد فایل بهینه شده txt

همانطور که می‌دانید علاوه بر انسان‌ها، ربات‌ها نیز از وبسایت ما دیدن خواهند کرد. در واقع این ربات‌ها هستند که خبر میزان محبوبیت وبسایت ما را به گوگل می‌رسانند؛ بنابراین باید به ربات‌ها کمک کنیم تا صفحاتی که ما می‌خواهیم را ببینند و در نهایتا سایت ما نزد گوگل شناخته شود.

در واقع ما از طریق فایل Robots.txt، ربات‌ها را کنترل می‌کنیم و به آنها اجازه ورود و بازدید از برخی بخش‌ها و صفحات را می‌دهیم و برای بازدید از برخی صفحات نیز خطر قرمز می‌کشیم و اجازه ورود نخواهیم داد. از طریق وارد کردن وبسایت خود و در نهایتا نوشتن Robots.txt/  در انتهای آن، به فایل Robots خود دسترسی پیدا خواهید کرد و می‌توانید آن را تغییر دهید.

5. ریسپانسیو بودن سایت در موبایل و تبلت (Responsive)

برای بهینه‌سازی سایت برای موبایل، باید از چندین راهکار استفاده کرد. شما در ابتدا باید سایت خود را ریسپانسیو کنید. طراحی وبسایتی که با مرورگر موبایل و تبلت‌ها سازگار باشد، باعث بهبود تجربه کاربری و افزایش مشتریان شما می‌شود.

در مرحله بعد باید بدانید که سرعت بارگیری صفحات وبسایت برای کاربران موبایل بسیار مهم است. بنابراین استفاده از تصاویر با حجم کم، بهینه‌سازی کد HTML و CSS و موارد دیگر می‌تواند سرعت بارگذاری صفحات را بهبود بدهد.

یکی از عوامل مهم در بهینه‌سازی وبسایت برای موبایل، بهینه‌سازی تجربه کاربری است. شما باید از طریق طراحی جذاب و استفاده از منوی شناور در موبایل، راه‌هایی را برای بهبود تجربه کاربری ایجاد کنید.

6. بررسی و بهینه سازی ریدایرکتها (Redirects) و ارورهای 404

احتمالا شما هم در برخی از مواقع با این موضوع روبرو شده‌اید که هنگام ورود به صفحه با ارور مواجه شده و می‌بینید که صفحه مورد نظر از دسترس خارج شده است. شما از طریق ریدایرکت‌ها می‌توانید به کاربران و یا ربات‌ها در تغییر مسیر خود کمک کنید.

در واقع زمانیکه یک صفحه از دسترس خارج می‌شود و یا با ارور 404 مواجه می‌شود، کاربران به صفحه‌ای که در دسترس است منتقل خواهند شد. مدیریت صفحات 404 در نهایت از فرار کاربران جلوگیری خواهد کرد.

فعالیت‌های مهم در سئو تکنیکالتوضیحات
بهبود UI و UXاز این طریق تجربه کاربر را هنگام استفاده از سایت، بهبود می دهید.
ساخت نقشه سایتبه گوگل کمک می‌کنید تا صفحات شما را زودتر ایندکس کند.
افزایش سرعت سایت با Gtmetrixسرعت صفحات و المان‌های مختلف را در سایت بررسی کرده و بهینه می‌کنید.
قابلیت ریسپانسیوسایت در تبلت و موبایل قابل نمایش خواهد بود.
ایجاد فایل بهینه شده Robotx.txtربات‌های گوگل را جهت خزیدن در صفحات خود کنترل می‌کنید.

ابزارهای مهم سئو تکنیکال جهت بهبود رتبه

سئوکاران برای انجام سئو تکنیکال وبسایت از ابزارهای مختلفی استفاده می‌کنند که در ادامه مهم‌ترین ابزارها را در این زمینه به شما معرفی خواهیم کرد.

  • گوگل سرچ کنسول (Google Search Console)

این یک ابزار رایگان است که توسط گوگل در اختیار مدیران وبسایت قرار گرفته است. برای استفاده از Google Search Console، ابتدا باید به آدرس search.google.com بروید. سپس باید به حساب گوگل خود وارد شده و بعد از آن، نام دامنه خود را وارد کنید. در این مرحله نیاز است تا اثبات مالکیت دامنه صورت پذیرد، برای این کار می‌توانید از روش های مختلفی مانند اضافه کردن یک کد HTML در بخش Head صفحه یا افزودن یک فایل HTML به روت دامنه استفاده کنید.

پس از وارد شدن به این وبسایت می‌توانید گزارشات مفیدی در مورد عملکرد و سئوی وبسایت خود در گوگل ببینید. تعداد کلمات کلیدی، تعداد بازدید صفحات و لینک‌های ورودی برخی از موارد مهمی است که در این ابزار بررسی می‌شود.

  • ای اچ رف (Ahrefs)

این ابزار به منظور تحلیل کلمات کلیدی و بازاریابی دیجیتالی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای استفاده از Ahrefs، ابتدا باید از طریق صفحه اصلی سایت  Ahrefs.com عضو شوید پس از آن، می‌توانید به ابزارهای Ahrefs دسترسی پیدا کنید.

شما از طریق این ابزار می‌توانید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار خود را شناسایی کرده و به منظور بهینه‌ کردن محتوای خود از آنها استفاده کنید.

سئو تکنیکال
سئو تکنیکال

  • ابزار موز یا ماز (MOZ)

این ابزار یک سرویس تحلیل و بهینه‌سازی است که می‌توانید از آن برای بهبود رتبه و سئو وب سایت خود استفاده کنید. برای شروع استفاده از Moz Pro، ابتدا باید عضو شده و در سایت Moz وارد حساب کاربری‌تان شوید.

با استفاده از Moz Pro، می‌توانید بررسی کنید که کلمات کلیدی شما در چه صفحاتی در گوگل رتبه‌بندی می‌شوند و چقدر رقابت برای آن کلمات کلیدی وجود دارد. شما می‌توانید رتبه رقبا در موتورهای جستجو و لینک‌هایی که به سایت رقبا ارجاع داده‌اند را بررسی کنید. 

این ابزار در سایت شما می‌خزد و تمام آنچه را که سئوکار نیاز دارد را در اختیار می‌گذارد. Screaming Frog یک ابزار SEO است که برای بررسی وب سایت شما و پیدا کردن مشکلات فنی و بهینه سازی استفاده می‌شود.

با استفاده از Screaming Frog می‌توانید اطلاعاتی راجع به صفحات وب سایت خود، از جمله آدرس‌های URL، عناوین صفحات و تگ‌های meta، لینک‌های داخلی و خارجی، وضعیت کد HTTP، طول و عرض صفحات و نوع محتوا را جمع آوری کنید.

برای استفاده از Screaming Frog، ابتدا باید آن را دانلود و نصب کنید. پس از نصب، وارد نرم افزار شده و آدرس وب سایت خود را در قسمت “Enter URL to Spider” وارد کنید. سپس روی دکمه “Start” کلیک کرده تا ابزار شروع به پویش وب سایت شما کند.

پس از پایان پویش، Screaming Frog به شما یک گزارش جامع از مشکلات وب سایت را ارائه خواهد داد. برای نمونه، شما می‌توانید به صفحاتی که خطای 404 دارند، لینک‌های شکسته، عدم استفاده از تگ‌های meta و سایر مشکلات فنی دیگر دسترسی پیدا کنید.

انجام سئو تکنیکال توسط سئوکار حرفه‌ای

همانطور که در طول مقاله متوجه شده‌اید، سئو تکنیکال به عنوان یکی از مهمترین بخش‌های بهینه سازی وب سایت شناخته می‌شود و نیازمند دانش فنی و تخصصی است. یک سئوکار حرفه‌ای برای انجام سئو تکنیکال در ابتدا وضعیت فنی وبسایت را با استفاده از ابزارهای مختلف بررسی خواهد کرد تا بتواند کار خود را بر روی وبسایت آغاز کند. اگر به دنبال یک سئو کار حرفه‌ای هستید، پنتازوم می‌تواند در این مسیر به شما کمک کند.

سئو فنی
ایفنوگرافی سئو سایت

وضعیت فنی وبسایت شامل مسائلی مانند لینک‌های شکسته، محتوای تکراری، خطاهای سرور، صفحات کند بارگذاری و سایر مشکلات فنی است که ممکن است عملکرد وبسایت را مختل کند.

یک سئوکار حرفه‌ای درک کاملی از نحوه کار خزنده‌های موتورهای جستجو و جنبه‌های فنی طراحی و توسعه وب سایت دارد. او تجربه ی استفاده از ابزارهای مختلف بهینه‌سازی فنی را دارد.

کلام پایانی

سئو فنی یا تکنیکال (Technical seo) نقش مهمی در بهینکار خود را صورت اصولی انجام دهیده‌سازی وب سایت برای خزنده‌های موتورهای جستجو ایفا می‌کند. سئوی فنی با پرداختن به مسائلی مانند سرعت وب‌سایت، قابلیت خزیدن، سازگاری با موبایل، بهبود تجربه کاربری و… به بهبود تجربه کاربر کمک می‌کند. در عین حال، دیده شدن یک وب‌سایت را در صفحات نتایج موتور جستجو به حداکثر می‌رساند.

در حالیکه سئو فنی ممکن است در ابتدا کار سخت و دشواری به نظر برسد، با ابزار و منابع مناسب، هر کسی می‌تواند وب سایت خود را برای موتورهای جستجو بهینه کند.

سوالات متداول در زمینه سئو تکنیکال

انجام سئو تکنیکال برای سایت چقدر طول می‌کشد؟ چرا باید سئو تکنیکال انجام دهیم؟ برای انجام سئو تکنیکال چه تخصص‌هایی باید داشته باشم؟ در ادامه به برخی از متداول‌ترین سوالات شما در زمینه سئو تکنیکال پاسخ خواهیم داد.

آیا سئو تکنیکال به کدنویسی نیاز دارد؟

برای انجام سئو تکنیکال داشتن درک خوب از HTML و css می‌تواند به شما کمک کند.

آیا سئو تکنیکال سخت است؟

سئو تکنیکال به ابزارها و دانش تخصصی به همراه تجربه نیاز دارد؛ بنابراین اگر با این موارد آشنا باشید می‌توانید کار خود را به صورت اصولی انجام دهید و البته هر کاری سختی های خودش را دارد!

چرا سئو تکنیکال برای سایت مهم است؟

سئو تکنیکال با بهینه‌سازی بخش فنی سایت، صفحات مختلف سایت را برای نمایش دادن به موتورهای جستجو آماده خواهد کرد و در نتیجه وبسایت شما رتبه بالاتری را کسب خواهد کرد.

سئو تکنیکال چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان پیاده‌سازی سئو تکنیکال برای هر سایت متفاوت است و به عواملی مانند ابعاد و پیچیدگی سایت، نوع فعالیت‌های لازم برای بهینه‌سازی تکنیکال، استفاده از ابزارهای مناسب و حجم کارکرد تیم سئو وابسته است.

هزینه سئو تکنیکال چقدر است؟

در برخی موارد، هزینه اجرای سئو تکنیکال به دلیل پیچیدگی و حجم زیاد فعالیت‌ها، بالا خواهد بود. با این حال، همیشه بهتر است از یک تیم سئو حرفه‌ای و با تجربه برای برآورد هزینه‌های مربوط به سئو تکنیکال و پیاده‌سازی آن در سایت خود استفاده کنید.

جدیدترین مقالات

ما را در تلگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در آپارات دنبال کنید
@pentazoom
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در یوتیوب دنبال کنید
@pentazoom

مقالات مرتبط در پنتازوم

4 پاسخ

  1. برای اینکه بتونیم سئوکار قوی بشیم بخش تکنیکال سئو چقدر مهمه؟

    1. خیلی! بخش فنی سایت (یعنی مثلا سایت به هم ریخته نباشه، سریع باز بشه، یه مشکلی وجود نداشته باشه که مانع از ایندکس صفحات بشه و …) که مجموعا این موارد رو به اسم سئو فنی سایت می شناسیم از همه چیز مهم تر هست. شما باید ابتدا یک سایت سالم داشته باشین تا بتونین در اون محتوا خوب بذارین و در مرحله آخر روی آف پیج یا سئو خارجی کار کنین.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *