همه چیز درباره راه اندازی فروشگاه اینترنتی!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی  به تب داغ این روزها در بین مردم تبدیل شده است. البته با توجه به دسترسی بیشتر اغلب مردم به اینترنت فروش از حالت سنتی خارج شده است .

بنابراین طبیعی است که تجارت های سنتی اگر بخواهند ادامه حیات داشته باشند باید با شیوه های جدید تجارت یعنی بازاریابی و فروش اینترنتی آشنا شوند.

امروزه ایجاد برند بدون فعالیت موثر در فضای مجازی امکان پذیر نیست. شرکت های بزرگ و کوچک هم به این موضوع پی برده اند. از طرفی با گسترش استفاده از فضای مجازی و هم چنین امکاناتی که هر روز این فرآیند را آسان می کنند، تعداد فروشگاه های اینترنتی نیز روز به روز در حال افزایش است.

بنابراین در این مطلب از پنتازوم خیلی ضروری دیدیم که برای شما سیر تا پیاز نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی  را توضیح بدهیم.

تاریخچه فروشگاه های اینترنتی در ایران به ابتدای دهه 80 یعنی زمانی که فروشگاه دیجی کالا تاسیس شد بر می گردد.

در آن زمان ها بیشترین مشکل مردم عدم اعتماد به خرید های اینترنتی بود. البته این مشکل با گذشت زمان به تدریج تا حدود زیادی حل شده است و بسیاری از مردم امروزه خرید های خود را به صورت آنلاین انجام می دهند.

خریدهای اینترنتی به خصوص در خرید کالاهایی که در شهرهای دیگر به صورت حضوری امکان پذیر نیست، بسیار  کاربردی است.

اما راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق چه مراحلی دارد؟ چه هزینه ای را باید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صرف کنیم؟ حالا زمان آزمون و خطا نیست.! برای موفقیت باید مراحل این کار را به ترتیب طی کنید.

 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 

 

مرحله اول در راه اندازی فروشگاه اینترنتی : محصول خود را مشخص کنید!

خب این مرحله با راه اندازی یک فروشگاه یا مغازه واقعی هیچ تفاوتی ندارد. برای این که تبلیغات اینترنتی را به بهترین شکل انجام بدهید، شما باید مشخص کنید تصمیم به فروش چه محصولی دارید.

مثلا یک بوتیک فروش لباس های زنانه مجموعه ای از لباس های سنتی و الیاف طبیعی را می فروشد.

فروشگاه دیگری ممکن است تنها در حوزه پوشاک آقایان فعالیت داشته باشد.

ممکن است شما کالاهایی را در نظر داشته باشید که گروه سنی خاصی مصرف می کنند و یا از کالاهایی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. 

مشخص کنید که مزیت شما برای فعالیت روی این کالاها چیست؟

  1. آیا نماینده انحصاری این دسته از محصولات هستید و یا خودتان تولید کننده محصولات هستید؟
  2. آیا شما در حوزه ای که قرار است کالاهای خود را به فروش برسانید، تخصص دارید؟
  3. آیا امکان فروش اینترنتی محصول وجود دارد و یا به عبارت دیگر فرهنگ خرید اینترنتی آن محصول بین مردم جا افتاده است؟
  4. آیا کالای مورد نظر در حوزه علاقه مندی های شخصی شما قرار دارد؟
  5. آیا حوزه ای که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب کرده اید، رقبای زیادی دارد یا خیر؟

به این نکته مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی توجه کنید که شما باید ارزش افزوده ای را به مشتریان ارائه کنید. در واقع این موضوع یک اصل در تمامی کسب و کار ها است و موضوع مجازی بودن فروشگاه شما نباید از این امر غافلتان کند.

مرحله دوم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی: مشخص کردن بازار هدف

فرض کنید که حوزه پوشاک را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کرده اید. در این صورت بازار هدف شما کدام دسته از مشتریان هستند؟ آیا به صورت اختصاصی روی فروش پوشاک خانم ها تمرکز دارید؟ آیا در زمینه پوشاک کودک فعالیت دارید؟ روی چه دسته از مشتریان تمرکز دارید؟ روی چه درجه های کیفی پوشاک فعالیت خواهید داشت و مشتریان شما با چه سطح درآمدی هستند؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

به طور کلی این موارد را در نظر بگیرید:

  1. سن، جنس و محل اقامت مشتریان
  2. متوسط سطح درآمد
  3. الگوهای رفتاری مشتریان
  4. هدف آن ها از خرید چیست؟
  5. بزرگ ترین مشکل آن ها چیست؟ شما چه راه حلی دارید؟

بنابراین توجه کنید که انتخاب نوع بازار هدف پس از انتخاب نوع کالا در آینده فروشگاه شما و پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی سرنوشت ساز خواهد بود.

 

این مطلب را از دست ندهید!  قیمت طراحی سایت

مرحله سوم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی: انتخاب نام مناسب

از این مرحله به بعد وارد فاز اجرا خواهید شد. این موارد را باید به ترتیب انجام دهید:

1-  انتخاب یک نام مناسب

2- ثبت دامنه اینترنتی

3- در نهایت انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای فعالیتتان است.

هم چنین در صورتی که شما به برند سازی در طولانی مدت فکر می کنید، گام های اول را باید درست بردارید. در انتخاب نام برند دقت کافی را به خرج بدهید. طراحی یک لوگو که فروشگاه شما با آن شناخته شود هم ضروری است.

در خصوص سیستم های مدیریت محتوا و در واقع آن چیزی که به کمک آن می توانید فرآیند خرید را برای خود راه اندازی کنید چند انتخاب پیش روی شماست. اولین مورد استفاده از سیستم های اختصاصی است. استفاده از سیستم های اختصاصی به این معنی است که شما برای راه اندازی فروش اینترنتی یک سیستم را از ابتدا طراحی و برنامه نویسی کنید.

در بخش اول باید تیم مهندسی نرم افزار شما به سنجش نیازمندی شما بپردازد. البته راه اندازی فروشگاه اینترنتی از نظر فنی استاندار های مشخصی دارد و شاید در جزئیات نیاز بازبینی مراحل داشته باشد.

در گام بعدی ظاهر سایت و صفحات آن (به عبارتی واسط کاربری یا UI ) باید طراحی گردد. فاز آخر این نوع طراحی هم مربوطه به کدنویسی است.

معمولا قیمت طراحی سایت بستگی به امکاناتی دارد که برای سایت خود در نظر گرفته اید. 

راه کم هزینه تر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده از سیستم های آماده است. این موارد معمولا به صورت رایگان ارائه می شوند اما خدمات مربوط به راه اندازی آن ها و پشتیبانی آن ها رایگان نیست. از جمله سیستم های مدیریت محتوای رایگان می توان موارد زیر را نام برد:

  1. جوملا
  2. وردپرس
  3. پرستاپ
  4. مجنتو
  5. اپن کارت

مرحله چهارم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی: سازماندهی نیروها

جذب نیروها و در واقع تیمی است که باید به آن وسیله کار خود را انجام بدهید. کار شما با طراحی سایت در راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی به اتمام نمی رسد. تولید محتوا فروشگاه اینترنتی یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید به آن توجه کنید. بدون محتوا سایت شما چیزی برای ارائه به مشتریان نخواهد داشت. با در نظر گرفتن موارد تخصصی در تولید محتوا است که بخش بزرگی از فرآیند بازاریابی آنلاین در فروشگاه اینترنتی شما پوشش پیدا می کند.

به جز تولید محتوا شما باید به فکر یک تیم فنی برای پشتیبانی  و رفع احتمالی اشکالات وب سایت ، نیروهای پشتیبان مشتریان و بازاریاب باشید. از استخدام یا همکاری با یک مشاور خوب هم غافل نشوید.

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

مرحله پنجم در راه اندازی فروش اینترنتی: نماد اعتماد الکترونیکی

اخذ نماد اعتماد الکترونیک و مجوز های دیگر در صورت نیاز است. شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را آغاز کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید. پس از ثبت‌نام می‌بایست مراحل کار از سوی کارشناسان این مجموعه دولتی پی گیری می شود. اهمیت دریافت نماد در آن است که زمانی که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است. و مورد دیگر مهمی که وجود دارد تاثیر آن در ذهن کاربران است. نماد اعتماد می‌تواند به مشتریان شما اطمینان بدهد که شما قلابی یا Fake نیستید، آدرس و شماره تلفن تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند.

 

این مطلب را از دست ندهید!  طراحی سایت در شهرک غرب

مرحله ششم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی: درگاه های پرداخت

دریافت درگاه های پرداخت اینترنتی برای کسب و کار شماست. فروشگاه های مختلف روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل از این گزینه ها است. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند. بنابراین دریافت درگاه از بانک های معتبر باید در برنامه شما باشد.

البته راه دیگری هم برای دریافت درگاه پرداخت نیز وجود دارد. شما می توانید از درگاه های پرداخت واسط استفاده کنید. نمونه این درگاه ها پی پال، جهان پی، زرین پال ، آیدی پی و … است.

نحوه‌ی کار این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آنها، یک صفحه‌ی پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مشتری می‌تواند پرداخت خود را از طریق این درگاه ها انجام دهد. استفاده از بعضی از این درگاه ها رایگان است. برای برخی دیگر باید درصدی را از هر مبلغ واریزی به عنوان کارمزد به آن ها ارائه کنید. نکته خوشحال کننده در مورد این درگاه ها این موضوع است که نیازی به اخذ نماد اعتماد برای راه اندازی درگاه شما نیست. (فرآیند اداری آن ها هم بسیار ساده تر انجام می شود)

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

نکات پایانی!

در این مقاله مراحل  راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای شما گفتیم. اما باید به یاد داشته باشید، ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! مانند هر کسب و کار دیگری باید زمان و انرژی صرف کنید و در ضمن ریسک پذیر باشید. از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده و تبلیغات اینترنتی و بازاریابی محصول، همه و همه فرآیند هایی سخت و شاید پر هزینه باشند.

اگر نیاز به پنتازوم برای مشاوره و راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتید، خوشحال می شویم در کنارتان باشیم. شما می توانید از مشاوره رایگان ما در تلگرام استفاده کنید. شماره پشتیبانی مستقیم ما: 09223896531

برچسب‌ها:
دیدگاه‌ها
  • دیدگاهی فرستاده نشده است
  • دیدگاه خودتان را بنویسید

شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید
درخواست تماس شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما جهت راهنمایی تماس بگیرند
logo-samandehi

مفتخریم به شفافیت در ارایه خدمات به شما

تمامی خدمات ما با جزئیات تعهدات به شما ارائه می شود. در صورتی که خدمات مورد نیاز شما در قالب بسته های یا خدمات پیشنهادی پنتازوم نباشد، در قالب قرارداد های مشخص سطح تعهدات ما به شما مشخص می گردد.

اطلاعات بیشتر