همه چیز درباره راه اندازی فروشگاه اینترنتی! + ویدئو!

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

راه اندازی فروشگاه اینترنتی  به تب داغ این روزها در بین مردم تبدیل شده است. البته که با توجه به دسترسی بیشتر اغلب مردم به اینترنت فروش از حالت سنتی خارج شده است.

بنابراین طبیعی است که اگر  تجارت های سنتی بخواهند ادامه حیات داشته باشند باید با شیوه های جدید تجارت یعنی بازاریابی و فروش اینترنتی آشنا شوند.

امروزه ایجاد برند بدون فعالیت موثر در فضای مجازی امکان پذیر نیست. شرکت های بزرگ و کوچک هم به این موضوع پی برده اند. از طرفی با گسترش استفاده از فضای مجازی و هم چنین امکاناتی که هر روز این فرآیند را آسان می کنند، تعداد فروشگاه های اینترنتی نیز روز به روز در حال افزایش است.

بنابراین در این مطلب از پنتازوم می خواهیم برای شما سیر تا پیاز نحوه راه اندازی فروشگاه اینترنتی  را توضیح بدهیم.

تاریخچه فروشگاه های اینترنتی در ایران به ابتدای دهه 80 یعنی زمانی که فروشگاه دیجی کالا تاسیس شد بر می گردد.

در آن زمان ها بیشترین مشکل مردم عدم اعتماد به خرید های اینترنتی بود. البته این مشکل با گذشت زمان به تدریج تا حدود زیادی حل شده است و بسیاری از مردم امروزه خرید های خود را به صورت آنلاین انجام می دهند.

خریدهای اینترنتی به خصوص در خرید کالاهایی که در شهرهای دیگر به صورت حضوری امکان پذیر نیست، بسیار  کاربردی است.

اما راه اندازی فروشگاه اینترنتی موفق چه مراحلی دارد؟ چه هزینه ای را باید برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی صرف کنیم؟ حالا زمان آزمون و خطا نیست.! برای موفقیت باید مراحل این کار را به ترتیب طی کنید.

 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

 

مرحله اول در راه اندازی فروشگاه اینترنتی : طرح تجاری

نوشتن طرح تجاری اولین و مهم ترین بخش برای راه اندازی هر نوع کسب و کاری است. فروشگاه های اینترنتی نیز با یک طرح تجاری خوب به موفقیت نزدیک تر می شوند. مهم ترین مواردی که در نوشتن یک طرح تجاری باید در نظر بگیرید را در ادامه با هم بررسی می کنیم.

محصولات یا خدمات خود را مشخص کنید!

 این مرحله با راه اندازی یک فروشگاه یا مغازه واقعی هیچ تفاوتی ندارد. برای این که فروش اینترنتی را به بهترین شکل انجام بدهید، شما باید مشخص کنید تصمیم به فروش چه محصولی دارید. (محصول حتما فیزیکی نیست. انواع فروشگاه های فایل و یا سایت های خدمات آموزشی و مشاوره محصولی را به فروش می رسانند که نیاز به حمل ندارد! فیزیکی نیست!)

مثلا یک بوتیک فروش لباس های زنانه مجموعه ای از لباس های سنتی و الیاف طبیعی را می فروشد.

فروشگاه دیگری ممکن است تنها در حوزه پوشاک آقایان فعالیت داشته باشد.

ممکن است شما کالاهایی را در نظر داشته باشید که گروه سنی خاصی مصرف می کنند و یا از کالاهایی که به صورت روزمره مورد استفاده قرار می گیرند فروشگاه اینترنتی خود را راه اندازی کنید. تعدادی از مهم ترین سوالاتی که در این زمینه باید پاسخ بدهید:

 

  1. مشخص کنید که مزیت شما برای فعالیت روی این کالاها چیست؟
  2. آیا نماینده انحصاری این دسته از محصولات هستید و یا خودتان تولید کننده محصولات هستید؟
  3. آیا شما در حوزه ای که قرار است کالاهای خود را به فروش برسانید، تخصص دارید؟
  4. آیا امکان فروش اینترنتی محصول وجود دارد و یا به عبارت دیگر فرهنگ خرید اینترنتی آن محصول بین مردم جا افتاده است؟
  5. آیا کالای مورد نظر در حوزه علاقه مندی های شخصی شما قرار دارد؟
  6. آیا حوزه ای که برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی انتخاب کرده اید، رقبای زیادی دارد یا خیر؟

 

به این نکته مهم در راه اندازی فروشگاه اینترنتی توجه کنید که شما باید ارزش افزوده ای را به مشتریان ارائه کنید. در واقع این موضوع یک اصل در تمامی کسب و کار ها است و موضوع مجازی بودن فروشگاه شما نباید از این امر غافل کند.

 

ویدئو طراحی سایت فروشگاهی را از دست ندهید!

رقبای خود را مشخص کنید

  1. در زمینه ی کاری که انتخاب کرده اید، چه تعداد رقیب قدرتمند وجود دارد؟ 
  2. وضعیت نسبی این رقبا و بازدید های روزانه آن ها چقدر است؟
  3. این سایت ها روی چه محصولاتی (مشابه کالا و خدمات شما) تمرکز دارند؟
  4. این رقبا به طور میانگین با چه میزان هزینه پشتیبانی و نگهداری می شوند؟
  5. مرتب کردن پانزده رقیب قدرتمند در حوزه کاری خودتان در وب + اطلاعات تحلیلی آن ها 

 

مشخص کردن بازار هدف

فرض کنید که حوزه پوشاک را برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود انتخاب کرده اید. در این صورت بازار هدف شما کدام دسته از مشتریان هستند؟ آیا به صورت اختصاصی روی فروش پوشاک خانم ها تمرکز دارید؟ آیا در زمینه پوشاک کودک فعالیت دارید؟ روی چه دسته از مشتریان تمرکز دارید؟ روی چه درجه های کیفی پوشاک فعالیت خواهید داشت و مشتریان شما با چه سطح درآمدی هستند؟

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

به طور کلی در مشخص کردن بازار هدف این موارد را در نظر بگیرید:

  1. سن، جنس و محل اقامت مشتریان
  2. متوسط سطح درآمد
  3. الگوهای رفتاری مشتریان
  4. هدف مشتریان از خرید چیست؟
  5. بزرگ ترین مشکل آن ها چیست؟ شما چه راه حلی دارید؟

بنابراین توجه کنید که انتخاب نوع بازار هدف پس از انتخاب نوع کالا در آینده فروشگاه شما و پس از راه اندازی فروشگاه اینترنتی سرنوشت ساز خواهد بود.

 

 

تهیه طرح بازاریابی برای فروشگاه اینترنتی

طراحی یک سایت اینترنتی بدون تبلیغات مانند راه اندازی یک دفتر کاری است، بدون این که برای مشتریان و بخش فروش خود طرح و برنامه ای داشته باشید! هر فروشگاه اینترنتی پس از راه اندازی نیاز به یک برنامه ی اجرایی در حوزه ی تبلیغات دارد. یکی از مهم ترین و بهترین نوع تبلیغات برای یک سایت اینترنتی بازاریابی محتوایی است.

در این بخش به این موارد باید پاسخ بدهید:

  1. چه کانال های بازاریابی مناسب شما هستند؟
  2.  چه مدل هایی از بازاریابی را برای وبسایتم انتخاب کنم؟
  3.  اولویت دهی تبلیغات به چه صورت است؟
  4.  بازه های زمانی و جزئیات برگزاری تبلیغات چگونه است؟
  5. تولید محتوا و سئو سایت چطور انجام می شود؟

 

طرح مالی برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی

در این بخش باید منابع مالی را مشخص کنید. به این سوالات باید پاسخ بدهید:

1- چه هزینه ای را برای این کار در نظر گرفته اید؟

2-آیا با هزینه ای که در نظر گرفته اید، راه اندازی فروشگاه اینترنتی قابل انجام است؟

3-  تدوین طرح سود و زیان و مشخص کردن نقطه سر به سر فروشگاه اینترنتی انجام شده است؟

4- هزینه های هر بخش در چه بازه های زمانی باید پرداخت شود؟

5- نرخ بازگشت سرمایه چطور است؟

6- برای نگهداری سیستم به طور ماهیانه باید چقدر هزینه بپردازید؟

7- هزینه های تبلیغات چقدر است؟

8- هزینه نیروهای متخصص برای هر بخش از فعالیت چگونه است؟

9- فروشگاه اینترنتی شما کالا به فروش می رساند یا خدمات؟ (پیاده سازی فنی و هزینه ها در هر مورد متفاوت است)

10- ناوگان حمل و نقل و طریقه ی ارسال کالاهای شما چگونه است؟

 

بررسی مجموع مواردی که تا به اینجا ذکر کردیم، پاسخ این سوال را مشخص می کند: آیا فروشگاه اینترنتی را راه اندازی می کنم؟! 

در صورتی که پاسخ مثبت است، بقیه موارد را مطالعه کنید! 😁😊

 

مرحله دوم : بخش اجرایی در راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بعد از این که طرح تجاری را با جزئیات تکمیل کردید؛ نوبت اجراست.  از این مرحله به بعد وارد فاز اجرا خواهید شد. این موارد را باید به ترتیب انجام دهید:

انتخاب نام مناسب و سیستم مدیریت محتوا

1-  انتخاب یک نام مناسب

2- ثبت دامنه اینترنتی

3- در نهایت انتخاب یک سیستم مدیریت محتوا برای فعالیتتان است.

هم چنین در صورتی که شما به برند سازی در طولانی مدت فکر می کنید، گام های اول را باید درست بردارید. در انتخاب نام برند دقت کافی را به خرج بدهید. طراحی یک لوگو که فروشگاه شما با آن شناخته شود نیز، ضروری است.

در مورد سیستم های مدیریت محتوا و در واقع آن چیزی که به کمک آن می توانید فرآیند خرید را برای خود راه اندازی کنید، چند انتخاب پیش روی شماست. اولین مورد استفاده از سیستم های اختصاصی است. استفاده از سیستم های اختصاصی به این معنی است که شما برای راه اندازی فروش اینترنتی یک سیستم را از ابتدا طراحی و برنامه نویسی کنید.

در بخش اول باید تیم مهندسی نرم افزار شما به سنجش نیازمندی شما بپردازد. البته راه اندازی فروشگاه اینترنتی از نظر فنی استاندار های مشخصی دارد و شاید در جزئیات نیاز بازبینی مراحل داشته باشد.

در گام بعدی ظاهر سایت و صفحات آن (به عبارتی واسط کاربری یا UI ) باید طراحی گردد. فاز آخر این نوع طراحی هم مربوطه به کدنویسی است.

معمولا قیمت طراحی سایت بستگی به امکاناتی دارد که برای سایت خود در نظر گرفته اید. 

راه کم هزینه تر برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی استفاده از سیستم های آماده است. این موارد معمولا به صورت رایگان ارائه می شوند اما خدمات مربوط به راه اندازی آن ها و پشتیبانی آن ها رایگان نیست. از جمله سیستم های مدیریت محتوای رایگان می توان موارد زیر را نام برد:

 

  1. جوملا
  2. وردپرس
  3. پرستاپ
  4. مجنتو
  5. اپن کارت

با توجه به محبوبیت زیاد، پشتیبانی عالی و تعداد زیادی برنامه نویس و متخصص در حوزه ی وردپرس پیشنهاد می شود جزو گزینه های خوب برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی خود به آن فکر کنید.

سازماندهی نیروها

جذب نیروها و در واقع تیمی است که باید به آن وسیله کار خود را انجام بدهید. کار شما با طراحی سایت در راه اندازی اولیه فروشگاه اینترنتی به اتمام نمی رسد. تولید محتوا فروشگاه اینترنتی یکی از مهم ترین بخش هایی است که باید به آن توجه کنید. بدون محتوا سایت شما چیزی برای ارائه به مشتریان نخواهد داشت. با در نظر گرفتن موارد تخصصی در تولید محتوا است که بخش بزرگی از فرآیند بازاریابی آنلاین در فروشگاه اینترنتی شما پوشش پیدا می کند.

تولید محتوای یک فروشگاه اینترنتی یک موضوع واقعا مهم در فروش و بازاریابی است. شما به صورت آنلاین خدمات ارائه می کنید. بنابراین مهم است که بهترین توضیحات برای محصولات، بهترین مقالات وبلاگ و هم چنین ویدئوهای جذاب برای محصولات تهیه کنید. 

بخش مهمی از ارتباط با مشتریِ کسب و کار شما از طریق تولید محتوای وبسایت انجام می شود.

 

به جز تولید محتوا شما باید به فکر یک تیم فنی برای پشتیبانی  و رفع احتمالی اشکالات وب سایت، نیروهای پشتیبان مشتریان و بازاریاب باشید. از استخدام یا همکاری با یک مشاور خوب هم غافل نشوید.

 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

بعضی  از شرکت های خدمات دیجیتال مارکتینگ و تولید محتوا مانند پنتازوم بسته های پشتیبان فوق العاده ای ارائه می کنند که بدون استخدام یک تیم می توانید فروشگاه را راه اندازی و از آن کسب درآمد کنید.

 

 درگاه های پرداخت در فروشگاه های اینترنتی

فروشگاه های مختلف روش های مختلفی را برای پرداخت وجه محصول، پیش روی مشتری قرار می‌دهند. از جمله پرداخت آنلاین، واریز به شماره حساب یا پرداخت نقدی در محل از این گزینه ها است. این روزها با توجه به گسترش خدمات الکترونیک بانکی، اغلب افراد گزینه‌ی پرداخت آنلاین را ترجیح می‌دهند. بنابراین دریافت درگاه پرداخت یکی از ضروری ترین بخش های کار شماست.

دو راه دارید که هر دو تایید شده و معتبر است :

اول : استفاده از درگاه های پرداخت مستقیم بانکی که مراحل خاص خودش را دارد و فرآیند اداری سختی دارد.

دوم : راه دیگری هم برای دریافت درگاه پرداخت نیز وجود دارد. شما می توانید از درگاه های پرداخت واسط استفاده کنید. نمونه این درگاه ها پی پال، جهان پی، زرین پال ، آیدی پی و … است.

نحوه‌ی کار این سیستم ها به این گونه است که با ثبت نام در آنها، یک صفحه‌ی پرداخت اختصاصی در اختیار شما قرار می‌گیرد که مشتری می‌تواند پرداخت خود را از طریق این درگاه ها انجام دهد. استفاده از بعضی از این درگاه ها رایگان است. برای برخی دیگر باید درصدی را از هر مبلغ واریزی به عنوان کارمزد به آن ها ارائه کنید. نکته خوشحال کننده در مورد این درگاه ها این موضوع است که نیازی به اخذ نماد اعتماد برای راه اندازی درگاه شما نیست. (فرآیند اداری آن ها هم بسیار ساده تر انجام می شود)

 

دریافت نماد اعتماد الکترونیکی 

اخذ نماد اعتماد الکترونیک به فروشگاه شما اعتبار می دهد.  شما می‌توانید با مراجعه به سایت enamad.ir مراحل دریافت نماد را آغاز کنید تا هرچه سریع‌تر آن را دریافت کنید.

پس از ثبت‌نام می‌بایست مراحل کار از سوی کارشناسان این مجموعه دولتی پی گیری می شود. اهمیت دریافت نماد در آن است که زمانی که شما بخواهید درگاه مستقیم بانکی دریافت کنید؛ یکی از ملزومات دریافت درگاه پرداخت بانکی، داشتن نماد اعتماد است.  مورد دیگر مهمی که وجود دارد تاثیر وجود نماد در ذهن کاربران است. نماد اعتماد می‌تواند به مشتریان شما اطمینان بدهد که شما قلابی یا Fake نیستید، آدرس و شماره تلفن تایید شده دارید و می‌تواند به شما اعتماد کند. (درگاه های واسط بدون نماد اعتماد هم به شما خدمات می دهند.)

 

راه اندازی فروشگاه اینترنتی

نکات پایانی!

در این مقاله مراحل  راه اندازی فروشگاه اینترنتی برای شما گفتیم. اما باید به یاد داشته باشید، ساخت یک فروشگاه اینترنتی موفق بسیار سخت‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید! مانند هر کسب و کار دیگری باید زمان و انرژی صرف کنید و در ضمن ریسک پذیر باشید. از انتخاب محصول مناسب تا ارزیابی ایده و تبلیغات اینترنتی و بازاریابی محصول، همه و همه فرآیند هایی سخت و شاید پر هزینه باشند.

اگر نیاز به پنتازوم برای مشاوره و راه اندازی فروشگاه اینترنتی داشتید، خوشحال می شویم در کنارتان باشیم. شما می توانید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید. 

برچسب‌ها:
دیدگاه‌ها
  • 18 دیدگاه فرستاده شده است
  • دیدگاه خودتان را بنویسید
  • پاسخ مجتبی نیازی

    هزینه راه اندازی یه فروشگاه چقدره الان؟


    • پاسخ مدیر سایت

      سلام بستگی به درخواست و نیاز شما دارد. لطفا برای مشاوره رایگان تماس بگیرید. 09223896531


  • پاسخ حمید

    ممنون واقعا عالی بود. بیشتر ما فکر میکنیم موضوع فقط راه اندازی سایت هست… در صورتی که ایده واقعا مهمه و هزینه یابی و … چیزایی که تو بخش طرح تجاری گفتین.


  • پاسخ مرادی

    میدونین مشکل اصلی چیه؟ اینه که راحت راه اندازی میشه ولی تاااا به سرانجام برسه مثل کاسبی های دیگه واقعاااااا سخته


    • پاسخ مدیر سایت

      دقیقا همین طور هست. نیاز به تولید محتوای منظم و پشتیبانی و به روزرسانی سایت فروشگاهی هست.


    • پاسخ مدیر سایت

      سلام. درسته دقیقا همینه موضوع.


  • پاسخ مهری ایران پور

    ویدئو عالی بود. کاش برای محتوا هم بذارین ویدئو. مرسی


  • پاسخ مرتضی علیبخشی

    بخش 2 رو کی میذارین؟!


  • پاسخ خشایار رامین فرد

    خسته نباشین. لطفا در مورد این که فروشگاه های اینترنتی بزرگ رو هم میشه با وردپرس راه اندازی کرد یا نه هم توضیح بدین.


    • پاسخ مدیر سایت

      سلام حتما یک مطلب مجزا در این مورد مینویسیم. اما باید مشخص کنید منظور از بزرگ دقیقا چه اندازه ای و چه حجمی از فروش و مشتری و …هست. بسیاری از فروشگاه های موفق وردپرس راه اندازی شدن که فروش خوبی هم دارند نسبتا.


  • پاسخ اکبری

    سلام. ممنون از مطلب کاملتون. برای درگاه چی پیشنهاد میکنین؟


    • پاسخ مدیر سایت

      سلام. وقت بخیر. درگاه های واسط معتبر زیادی وجود دارند. ما از آیدی پی استفاده می کنیم. 💪✔


  • پاسخ عرفان محمدی

    درخواست مشاوره دارم در تعطیلات عید چطور در تماس باشیم؟؟


    • پاسخ مدیر سایت

      سلام بله از طریق واتس آپ یا تلگرام در تماس باشید: 09223896531


  • پاسخ حمیدی میرایی

    سوالم اینه که اگه خودمون تیم برنامه نویسی اختصاصی داشته باشیم چطور؟ بهتر نیست؟


    • پاسخ مدیر سایت

      پیشنهاد ما برای شروع استفاده از CMS هایی هست که واقعا امتحان خودشون رو پس دادن. با این حال این سوال بستگی به پروژه شما، طرح تجاری تون و هزینه ای که بابت راه اندازی میخواهید داشته باشید، برمیگردد.


  • پاسخ طاهره نشاط

    برای تمام افرادی که قصد راه اندازی یک فروشگاه اینترنتی را دارند فروش پر بازده و پر سود مهم ترین خواسته و هدف است و یکی از اصلی ترین راهکار ها مقایسه فروشگاه خود با فروشگاه های موفق و رقبا سرسخت در حوزه همان خدمات است. گاها الگو گرفتن از فروشگاه های تازه تاسیس تر اما موفق خیلی می تواند تاثیر گذارتر از الگو گرفتن از فروشگاه های با قدمت مانند مدیسه یا دیجی مد (برای مثال در حوزه پوشاک) باشد .


    • پاسخ مدیر سایت

      ممنون از نظرتون خانم نشاط


شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید
درخواست تماس شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما جهت راهنمایی تماس بگیرند
logo-samandehi

مفتخریم به شفافیت در ارایه خدمات به شما

تمامی خدمات ما با جزئیات تعهدات به شما ارائه می شود. در صورتی که خدمات مورد نیاز شما در قالب بسته های یا خدمات پیشنهادی پنتازوم نباشد، در قالب قرارداد های مشخص سطح تعهدات ما به شما مشخص می گردد.

اطلاعات بیشتر