اگر شما هم صاحب یک سایت هستید با تولید محتوا یک هدف بزرگ را دنبال می کنید: کسب درآمد از بازاریابی محتوا! بیایید رو راست باشیم: همان اندازه که کسب درآمد از بازاریابی محتوا شیرین است، تولید محتوای مکرر می توانند کار طاقت فرسایی باشد. حتما تمامی تولید کنندگان محتوا حداقل یک بار به این موضوع فکر کرده اند.
هرروز با این چالش مواجهیم که محتوایی تولید کنیم که نظر خواننده را به خود جلب کند و هر روز باید ایده ای جدید برای این کار داشته باشیم. البته که ما منکر سود و مزایای تولید محتوای مکرر نمی شویم و به همین دلیل است که نباید تحت هیچ شرایطی بی خیال برنامه ای بلند مدت برای تولید محتوا شویم.😁 در ادامه این مطلب همراه پنتازوم باشید!
60 درصد از بازاریابان از محتوای وبلاگ به عنوان اولین عنصر جذب مخاطب و کسب درآمد از بازاریابی محتوا یاد می کنند. در همین حال بازاریابانی که به صورت مرتب در وبلاگ خود تولید محتوا می کنند تقریبا 67 درصد بیشتر از افرادی که این کار را نمی کنند، مشتری کسب می کنند. هر چه بیشتر وبلاگ نویسی کنید، پایه های سایت خود را قویتر، ترافیک بازدید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری خود را بیشتر خواهید نمود.
اما احتمالا شما خودتان از تمامی این موارد در مورد کسب درآمد از بازاریابی محتوا آگاه هستید، نیستید؟
سوال اصلی که بیشتر بازاریابان در جست و جوی جوابش هستند این است: چگونه بدانید که محتواهای تان سودی را که باید به شما می رسانند؟ چگونه بدانید که بیشترین نتیجه را از زمان و هزینه ای که صرف می کنید می گیرید؟
اگر شما بازاریابی هستید که فکر می کنید از جان و دل برای کسب درآمد از بازاریابی محتوای خود مایه گذاشته اید اما نرخ بازگشت سرمایه ی کمی را مشاهده کرده اید بدانید که تنها نیستید. تنها 41 درصد از بازاریابان در اصل نرخ بازگشت سرمایه ی مثبتی را در نتیجه ی بازاریابی محتوای خود دریافت می کنند.
کمی اوضاع نا امید کننده شد، نه؟🙄
دلایل زیادی برای این اتفاق وجود دارد، اما یک دلیل است که مانند طاعون همه گیر است و زیاد در میان بازاریابان مشاهده می شود. (راهنمایی: دلیلش ضعیف بودن شما در امر تولید محتوا نیست!)
در باطن تمام دلایل به این می رسیم که شما چگونه زمان خود را سپری می کنید. اکثر بازاریابان در مورد زمانی که صرف هر محتوا برای کسب درآمد از بازاریابی محتوا می کنند بسیار ناکارآمد هستند.
اما نکته اینجاست: در اینجا منظور از زمانی نیست که شما برای نوشتن یا ویرایش محتوا صرف می کنید. شما می توانید با تمرین و تمرکز یک محتوای عالی را در عرض دو ساعت با بهترین کیفیت ممکن منتشر کنید. این ناکارآمدی از آنجایی می آید که بعد از انتشار محتوا با آن چه رفتاری دارند.
شما می توانید تمامی الگوهای بهینه سازی را رعایت کنید اما در نهایت نرخ تعامل بسیار پایینی داشته باشید و کسب درآمد از بازاریابی محتوا ی تان برایتان ناموفق باشد.
در دوره ای که در هر روز بیش از 2 میلیون پست وبلاگ منتشر می شود، تبلیغات یک عنصر اساسی در حیطه ی کسب درآمد از بازاریابی محتوا می باشد که بسیاری به راحتی از آن چشم پوشی می کنند. اگر شما نهایت تلاش خود را برای تبلیغ و دیده شدن محتوای تان نمی کنید، این را بدانید مانند این است که در یک دایره دور خود بچرخید.
اگر شما می خواهید نتایجی واقعی مشاهده کنید و کسب درآمد از بازاریابی محتوا برای تان معنایی جدید پیدا کند، شاید باید کمی درباره نحوه ی برخورد خود با محتواهای وب سایتتان تجدید نظر کنید.
1.خود را محدود به محتوا نکنید
اولین چیزی که باید به آن توجه کنید این است: می خواهید چه چیزی را با محتوای خود به دست آورید؟ اهدافتان چیست؟
اگرچه هدف شما با توجه به هر برندی می تواند متفاوت باشد اما در تبلیغ محتوا و کسب درآمد از بازاریابی محتوا یک هدف واضح وجود دارد. هدف نهایی شما این است تا جایی که ممکن است محتوای خود را در دید عموم بگذارید و نرخ تبدیل مخاطب به مشتری خود را بالا ببرید.
آیا با قانون 80/20 آشنا هستید؟ طبق این قانون 80 درصد از نتیجه های شما از 20 درصد از تلاش های شما حاصل می شوند.
شما باید در استراتژی بازاریابی خود برای کسب درآمد از بازاریابی محتوا از این قانون استفاده کنید اما آن را پیچیده نکنید.
اگر شما 80 درصد از زمان خود را صرف تولید محتوا و 20 درصد باقی مانده صرف تبلیغش کنید، آنگاه محتوای شما توجهی که باید را دریافت نخواهد کرد. یا به زبانی دیگر نرخ بازگشت سرمایه، تبدیل مخاطب به مشتری و تعامل کمی خواهید داشت.
اما از آن طرف اگر شما بخش اعظم زمان خود را صرف تبلیغ محتوایتان از راه های مناسب کنید، بدون شک محتوای تان در دید افراد بیشتری قرار می گیرد، تعداد بازدیدکنندگانتان بیشتر خواهد شد و در زمان و هزینه صرفه جویی خواهید کرد.
خود را محدود به محتواهای تان نکنید. بلکه بر تصویر اصلی یعنی تبلیغ تمرکز کنید.
حالا بیایید در نظر بگیریم که شما یک محتوای عالی را نوشته اید، اکنون باید چطور زمان خود را صرف تبلیغ آن کنید؟ از کجا باید شروع کنید؟
2. سراغ روش های تبلیغی باشید که معقول تر می باشند
غریزه ی اکثر بازاریابان به آن ها می گوید که بلافاصله پس از انتشار محتوا به سراغ رسانه های اجتماعی برای تبلیغات بروند. ایده ی خوبی است اما عجله نکنید.
اکثر صاحبان مشاغل B2B از حداقل 13 روش برای تبلیغات هر پست خود برای کسب درآمد از بازاریابی محتوا استفاده می کنند. این بدان معنی است که شما گزینه های فراوانی برای تبلیغ خواهید داشت، درست است؟
اما متاسفانه این موضوع به این معنی هم هست که شما فرصت های زیادی برای تلف کردن زمانتان در بسترهایی دارید که در عمل با عقل جور در نمی آیند.
به یاد داشته باشید! اسم این بازی “کارایی و کفایت” است. شما باید بسترهایی را انتخاب کنید که شما را مخاطبانتان نزدیکتر کنند.
هیچ جواب کاملا درستی برای اینکه شما باید تبلغیات و محتوای خود را درکجا ارائه دهید وجود ندارد. شما تنها باید متوجه شوید که مخاطبان بالقوه تان بیشتر وقت خود را در کجا سپری می کنند و در آن جا توجه آن ها را جلب کنید.🧐
هر چه شما روش ها تبلیغاتی بیشتری را برای تبلیغ انتخاب کنید، فرصت شما برای تمرکز بر تبلیغ کارآمد کمتر خواهد شد.
مثلا برای کسب و کارهای B2B بسترهایی مانند توییتر و لینکدین برای کسب درآمد از بازاریابی محتوا بسیار مناسب هستند درصورتی که برنامه هایی مانند اینستاگرام و پینترست، که رسانه هایی بصری هستند، بیشتر مناسب کسب و کارهای B2C خواهند بود.
همانطور که آگاهید یکی از بهترین روش های تبلیغ در ایران، تبلیغ در اینستاگرام است. از آنجایی که بیشتر افراد حداقل یک ساعت از روز خود را در اینستاگرام سپری می کنند، بهتر است که کسب و کار ها تبلیغ های خود را به این رسانه ی اجتماعی هدایت کنند.
اگر می خواهید محتواهای صفحه ی اینستاگرامتان به چشم آیند و در اکسپلور اینستاگرام دیده شوند، بهتر است در زمان های مشخصی از روز پست بگذارید. همچنین برای دیده شدن در اکسپلور اینستاگرام پست شما باید تعامل بالایی داشته باشد.
تبلیغ کردن محتوای تان در اینستاگرام آنقدر که فکر می کنید سخت نیست. تنها باید نکات زیر را رعایت کنید:
- یک تصویر مرتبط انتخاب کنید تا توجه مخاطب را جلب کنید.
- در پست تبلیغ خود از کپشن های گیرا و خلاقانه استفاده کنید تا مخاطبان را تشویق به بازدید از سایتتان کنید.
- پست تبلیغ خود را طوری طراحی کنید که تعامل مخاطب را جلب کند.
همانطور که می دانید یکی از مزایای تبلیغ در اینستاگرام، تعامل آسان با مخاطبان است. با خواندن و پاسخ دادن به کامنت ها شما می توانید به راحتی متوجه شوید که چه چیزی در ذهن مخاطب شما می گذرد و چه انتظاراتی دارد و کسب درآمد از بازاریابی محتوا برای تان بسیار ساده تر خواهد شد.
این موضوع را در نظر بگیرید که برنامه های معرفی شده تنها تعداد محدودی از روش های تبلیغات می باشند. صد ها روش دیگر برای تبلیغ وجود دارد که شما باید از بین آن ها بهترین و مناسب ترین را برای محتوای خود انتخاب کنید.
و می دانید جالب تر از همه چیست؟می توانید از یک ادمین اینستاگرام برای مدیریت صفحه خود استفاده کنید!
اما اگر شما واقعا می خواهید نهایت استفاده را از محتوای خود کنید، چرا استراتژی تبلیغ تان را گسترده تر نکنید؟
3. استفاده ی دوباره از محتوا
همانند تبلیغ در رسانه های اجتماعی، استفاده ی دوباره از محتوای تان کسب درآمد از بازاریابی محتوا را برای تان بسیار ساده تر خواهد کرد. اگرچه استفاده مجدد از محتوا نیاز به انجام کارهای بیشتری نسبت به انتشار اولیه ی محتوا خواهد داشت، اما ارائه ی محتوا در قالب های مختلف برای گسترش دسترسی و کسب امتیازها و فرصت های جدید بسیار مهم است.
این امر به ویژه در دورانی موثر است که محتوای مبتنی بر متن دیگر کافی نیست.
وقتی برخی از آمارهای سرسام آور در مورد تاثیرات محتوای بصری را در نظر می گیرید، واضح است که ما باید در صورت امکان از کلمات نوشته شده فراتر برویم. مثلا…
- توییت ها و پست های فیس بوک شامل تصاویر دو برابر بیشتر از مواردی که فاقد تصویر هستند تعامل دریافت می کنند.
- اینفوگرافیک ها سه برابر بیشتر از سایر محتوای رسانه های اجتماعی مورد پسند و اشتراک گذاری قرار می گیرند.
- سه چهارم بازاریابان توجه دارند که سرمایه گذاری در بازاریابی ویدیویی تأثیر مستقیمی بر تجارت آنها دارد.
برای شروع، باید تلاش کنید مقاله ها و پست های رسانه های اجتماعی خود را با تصاویر تکمیل کنید تا مخاطبان بیشتری را جذب کنید. استفاده از اینفوگرافیک ها یک گزینه ی عالی برای پیشرفت و کسب درآمد از بازاریابی محتوا است به خصوص زمانی که محتوای شما با آمار و ارقام سر و کار داشته باشد.
علاوه بر این شما می توانید از تصاویر استفاده کنید تا محتوای شما به یادماندنی تر شود و یا در رسانه های اجتماعی، در فید مخاطبتان جالب توجه باشد.
حالا به استفاده ی دوباره از محتوای تان در قالب ویدئو بپردازیم.
باید با این واقعیت کنار بیاییم که امروزه مخاطبان ترجیح می دهند یک ویدئو 2 دقیقه ای را تماشا کنند تا اینکه بنشیند و یک متن 5 پاراگرافی را بخوانند. به خصوص اگر موضوع محتوا پیچیده یا خسته کننده باشد. بنابراین استفاده از ویدئو در کسب درآمد از بازاریابی محتوا بسیار موثر خواهد بود.
استفاده از محتواهای ویدئویی نه تنها سبب افزایش ترافیک سایت تان می شود بلکه امتیاز سئوی سایتتان را نیز افزایش خواهد داد. همچنین سبب ماندگاری طولانی تر افراد در صفحه تان خواهد شد. تمامی این موارد در نهایت سبب افزایش کسب درآمد از بازاریابی محتوا خواهند شد.
فکر می کنید محتواهای ویدئویی هم برای تان کافی نیستند؟ پس بیایید یک قدم فراتر بگذاریم و وارد عرصه ی پادکست شویم. شما می توانید در یک برنامه ی پادکست مرتبط را محتوای خود شرکت کنید و در آنجا مخاطبان خود را بیابید و جذب کنید.
کار دیگری که می توانید انجام دهید این است که از بازاریابی ایمیلی استفاده کنید. شما می توانید ایمیل هایی جذاب و تشویق کننده برای مخاطبان خود بفرستید تا آن ها را ترغیب به خواندن و بازدید از محتوا های تان نمایید.
(این مطلب را هم حتما ببینید: تولید محتوا چیست؟! 😊😄)
بله درست است که این استراتژی ها می توانند تا حدودی وقت گیر باشند اما مطمئن باشید نتیجه ای که برای کسب درآمد از بازاریابی محتوا ی شما به دنبال خواهند داشت باور کردنی نخواهد بود.
جمع بندی کسب درآمد از بازاریابی محتوا
با توجه به زمانی که شما صرف نوشتن محتوا برای سایت تان می کنید، رمز موفقیت شما در کسب درآمد از بازاریابی محتوا، انتشارها و استفاده های دوباره ی تک تک محتواهایی است که نوشته اید.
این کار در ابتدا هولناک به نظر می رسد اما نگران نباشید. هرچه شما زمان بیشتری را صرف تبلیغ محتوای تان کنید، نتایج بهتری نیز دریافت خواهید کرد. افزایش نرخ بازگشت سرمایه، تبدیل مخاطب به مشتری و تعامل از مثال های اندک سود تبلیغ می باشند.
هر چه زمان بگذرد مهارت شما در تبلیغ کردن نیز بیشتر می شود و استراتژی های خود را قوی تر طراحی کنید و به بهترین نتایج دست یابید. شما باید تمام تمرکز خود را بر دیده شدن محتوای تان بگذارید.
کار شما با محتوای تان زمانی که منتشرش کردید تمام نمی شود. بلکه اینجا تازه اول قصه است!