اگر شما هم یک صفحه اینستاگرام دارید (یا نه! اصلا میخواهید یک صفحه ایجاد کنید و مشتری جمع کنید) باید بدانید که یکی از اثرگذارترین روش ها برای جذب مشتری تبلیغ در اینستاگرام است. حتما متوجه محبوبیت برنامه ی اینستاگرام در بین دوستان و آشنایانتان شده اید. در حال حاضر اینستاگرام بیش از ۸۰۰ میلیون کاربر فعال دارد. در نمودار زیر روند رشد جمعیت کاربران اینستاگرام را ببینید.
اما در میان این همه کاربر چطور باید تبلیغتان دیده و موثر واقع شود؟ در این مطلب از پنتازوم می خواهیم روش های کارآمد و درست طراحی تبلیغ اینستاگرام را با هم بررسی کنیم و ببینیم که چه تبلیغی واقعا جواب می دهد!
یادآوری قبل از این که این مقاله را بخوانید!
در صورتی که نیاز به ادمین اینستاگرام دارید که به همه ی این موارد مسلط است، با پنتازوم در تماس باشید 😊😉
موثرترین روش های تبلیغ در اینستاگرام
نوع کسب و کار شما در جذب مخاطب در اینستاگرام مهم است. مثلا اگر محصولتان در دسته ی لوازم آرایشی بهداشتی، پوشاک، زیورآلات و جواهرات و انواع لوازم سرگرمی قرار می گیرد، اینستاگرام یک فضای عالی برای تبلیغ محصول شماست. اگر یک شرکت نرم افزاری دارید می توانید نشان دهید که مردم چگونه از نرم افزار شما استفاده می کنند یا نرم افزار شما چگونه به مردم در حل مشکلاتشان و یا آسان تر شدن کارها کمک می کند.
اگر محصول یا سرویستان این قابلیت را ندارد که از طریق تصاویر جالب توجه نمایش داده شود، شاید بهتر باشد پلتفرم دیگری برای تبلیغ پیدا کنید. چرا که چنین محصولاتی بیشتر از عکس، نیاز به توضیح و نوشته دارند.
همچنین این نکته را در ذهن داشته باشید که ۵۹ درصد از کاربران اینستاگرام سنشان بین ۱۸ تا ۲۹ سال است. بنابراین اگر جامعه هدف تبلیغ شما شامل افرادی در این سنین است حتما باید تبلیغ اینستاگرام را در دستور کار خود قرار دهید.
۱. تبلیغ در پیج های پرطرفدار و مرتبط
یکی از پرطرفدارترین روش های تبلیغ در اینستاگرام درخواست از پیج های دیگر برای تبلیغ کار شماست.
در این روش مهمترین نکته این است که شما جامعه ی هدف خود را تعیین کنید. یعنی بررسی کنید که مشتریان بالقوه ی شما دارای چه شرایطی هستند و ویژگی هایشان چیست. مثلا جنسیت، سن، مکان جغرافیایی، شغل و سرگرمی هایشان را بررسی کنید. پس از آن بگردید و پیج های مناسب و مرتبط با حوزه ی خود را برای درخواست تبلیغ انتخاب کنید. هزینه معمولا بستگی به محبوبیت آن صفحات دارد. تعداد فالوور، تعداد لایک ها و ویوهای پست های معمول آن صفحات روی قیمت تاثیرگذار است.
۲. تبلیغات با تبادل بین صفحات در اینستاگرام
یکی دیگر از روش های تبلیغات در اینستاگرام استفاده از ترفند تبادل با صفحات هم تراز است. شما باید بگردید پیج هایی هم سطح و مرتبط با پیج خود را انتخاب کنید و از آن ها درخواست تبلیغ دو جانبه کنید. بدین معنی که شما با پست یا استوری پیج آن شخص و آن شخص هم بالطبع با پست یا استوری پیج شما را تبلیغ کند.
مزیت این روش این است که شما بدون پرداخت هزینه ای می توانید مشتریان بالقوه ی خود را به پیج خود هدایت کنید.
۳. اینفلوئنسر مارکتینگ
این روش تا حدودی شبیه روش اول، تبلیغ در پیج های پرطرفدار و مرتبط، می باشد. اما معمولا بسیار پربازخوردتر است.
در تعریف ساده می توان گفت اینفلوئنسر شخصی است که تعداد فالور های زیادی دارد که از او بسیار تاثیر می پذیرند. بنابراین چنین شخصی با تبلیغ یک محصول یا یک برند می تواند فالورهایش را ترغیب به خرید آن محصول یا استفاده از آن سرویس کند.
در چنین روشی، تبلیغ شما توسط یک بنر تبلیغاتی یا به صورت مستقیم انجام نمی گیرد. بلکه اینفلوئنسر مورد نظر تجربه ی شخصی اش راجع به محصول یا سرویس شما را به اشتراک می گذارد و از بقیه هم دعوت به خرید و استفاده می کنید. یا شخص اینفلوئنسر عکس یا ویدئویی همراه با محصول شما پست می کند و اینگونه ان را به فالورهای خود معرفی می کند.
همانند روش اول، نکته ی مهم در این روش هم این است که بگردید و اینفلوئنسری مرتبط با حوزه ی کاری خودتان و با تعداد فالور و میزان تعامل بالا پیدا کنید. در این روش هم بسته به نوع درخواست تبلیغ شما و میزان محبوبیت شخص اینفلوئنسر هزینه های پرداختی متفاوت خواهند بود.
چه صفحاتی را باید برای تبلیغ در اینستاگرام انتخاب کنید؟
مهمترین نکته ای که در رابطه با هر ۳ روش تبلیغی که در بالا ذکر شدند باید رعایت کنید سنجش و ارزیابی پیج های هدفتان است.
همه ی ما به خوبی آگاهیم که این روزها بازار فالورهای فیک و ربات های تلگرامی بسیار گرم است و هدف این است که تا حد امکان از این پیج ها دوری کنید چرا که جز ضرر و هدر رفتن پولتان نتیجه ی دیگری به دنبال نخواهند داشت. از معمول ترین عواقبی که انتخاب پیجی با فالورهای فیک به دنبال خواهد داشت به موارد زیر می توان اشاره کرد:
۱) هدر دادن بودجه تان: فقط تصور کنید که شما مبلغ بسیار زیادی را صرف تبلیغ شدن در پیج یک اینفلوئنسر می کنید که بخش عظیمی از فالورهایش را فالورهای فیک و ربات ها تشکیل می دهند. پس در اصل شما داشتید پولتان را صرف تبلیغ شدن کسب و کارتان برای ربات ها و کاربران غیرفعال می کردید.
۲) نرخ تعامل پایین: برخی از این ربات ها به گونه ای طراحی شده اند که صفحه های مشخصی که کاربر تعیین می کند را هم فالو می کنند. پس حتی زمانی که شما پس از تبلیغتان در چنین صفحاتی فالورهایی هم کسب کنید سود خاصی نکرده اید. این کار تنها سبب می شود رقم تعداد فالورتان بالا برود و از آن طرف نرخ تعامل صفحه تان کاهش پیدا می کند چرا که چنین فالورهایی بود و نبودشان برای صفحه ی شما فرقی ندارد. در چنین شرایطی شما تنها حمایت چند ربات را کسب کرده اید و در اصل پیشرفتی در میزان فروش و محبوبیت شما ایجاد نمی شود.
سوال اینجاست که چگونه باید از این تله ها دوری کنیم؟
پاسخ این سوال بسیار آسان است. ابزارهای بسیار کارآمد و زیادی برای سنجش و ارزیابی چنین پیج هایی ایجاد شده اند. یکی از بهترین سایت هایی که پنتازوم به شما معرفی می کند سایت Modash است. شما در این سایت می توانید با وارد کردن نام کاربری صفحه و اینفلوئنسر موردنظرتان درصد تعداد فالورهای فیک، نرخ تعامل و میانگین تعداد لایک های هر پست آن پیج را متوجه شوید و با دیدی باز بهترین پیج را انتخاب کنید.
فقط تنها نکته این است که برای ارزیابی پیج هایی که شخصی هستند باید در سایت ثبت نام کنید و سپس اقدام به ارزیابی کنید.
تصویر زیر نمونه ای از سنجش صفحه ی یکی از اینفلوئنسر های معروف ایرانی است.
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید نرخ تعامل این پیج به نسبت بسیار بالاست و تعداد فالورهای فیک آنقدری نیست که ضرر رسان باشد. در نمودار ها هم مشاهده می کنید که هم تعداد فالور ها و هم تعداد لایک ها در طول زمان رشدی صعودی دارند.
با مقایسه این آمارها روی هم رفته می توان تصمیم گرفت که پرداخت هزینه بابت تبلیغ در چنین پیجی واقعا میارزد!
انواع تبلیغات اینستاگرام (از نظر فرمت محتوا) :
حالا که با موثرترین روش های تبلیغ در اینستاگرام آشنا شدید، باید تصمیم بگیرید که شکل تبلیغ شما چه باشد. در مجموع بهترین فرمت های تبلیغ اینستاگرام ۴ نوع هستند:
۱. پست تصویری
با استفاده از یک تصویر ساده اما خلاقانه داستان برند خود را تعریف کنید.
زمان استفاده:
- استاندارد ترین فرمت تبلیغ اینستاگرام، تصاویر هستند. اگر برند شما همین الان هم محتواهای جذاب تصویری تولید می کند، پس این کار باید برایتان بسیار آسان باشد.
- اهداف قابل دسترسی با استفاده از این فرمت: دیده شدن، برندینگ، افزایش بازدید، جذب فالور، افزایش تعامل، جذب مشتری، آشنایی با محصول یا سرویس
نکات:
- تصویر تبلیغتان باید طبیعی باشد. به گونه ای که انگار یکی از پست های عادی صقحه ی هدفتان یا اکسپلور اینستاگرام است. با علم به علایق مخاطبانتان، باید بتوانید تصویری را به نمایش بگذارید که توجه آن ها را به خود جلب کند.
- نوشته های روی تصویر را حداقل کنید. سعی کنید بیشتر توضیحات را در کپشن ارائه دهید. اما اگر می خواهید از متن ها یا لوگو هایی استفاده کنید، باید ارزش محتوایی بالایی داشته باشند.
۲. پست ویدئویی
بگذارید تصویر، صدا و حرکت قصه ی برند شما را به گوش مخاطب برسانند.
زمان استفاده:
- همانطور که می دانید این روزها بازار ویدئو ها بسیار داغ است! اگر زمان و منابع کافی برای تهیه و تنظیم یک ویدئو را دارید، سریع شروع کنید! تبلیغ ویدئویی روش بسیاری خوبی برای تعریف داستان محصولتان است و می توانید خیلی راحت نحوه ی کارکرد محصول یا سرویستان را به نمایش بگذارید.
- اهداف قابل دسترسی با استفاده از این فرمت: دیده شدن، برندینگ، افزایش بازدید، جذب فالور، افزایش تعامل، جذب مشتری، آشنایی با محصول یا سرویس
نکات:
- مطمئن شوید که نام برندتان در ابتدا و انتهای ویدئو نمایش داده می شود.
- بر روی یک هدف تمرکز کنید و ویدئو را حول محور همان هدف بسازید.
- مخاطبانتان را مستقیما دعوت به عمل کنید.
۳. پست آلبومی
از تصاویر و ویدئوهای متعدد در یک پست استفاده کنید.
زمان استفاده:
- اگر می خواهید متنوع بودن برندتان را به رخ بکشید پست های آلبومی برای شما بهترین انتخاب هستند. در این فرمت تبلیغ اینستاگرام شما می توانید در چندین تصویر و ویدئو امکانات محصول و سرویس خود را به نمایش بگذارید.
- اهداف قابل دسترسی با استفاده از این فرمت: دیده شدن، برندسازی ، افزایش بازدید، جذب فالور، افزایش تعامل، جذب مشتری، آشنایی با محصول یا سرویس
نکات:
- پست اول را با یک اسلاید غیرتبلیغی شروع کنید! به این ترتیب شانس دیده شدن و نمایش تبلیغ شما در اکسپلور اینستاگرام بالا می رود.
- از تصاویر جذاب و مرتبط استفاده کنید تا بیننده اشتیاق به ورق زدن پست و ادامه دادن داشته باشد.
- خود را جای مخاطبانتان بگذارید. ببینید آن ها علاقه به دانستن چه چیزهایی دارند و چه چیزهایی برایشان حائز اهمیت است. آلبوم خود را با توجه به همین نکته بسازید.
- در آلبومتان تمامی جنبه های محصول یا سرویستان را پوشش دهید.
۴. استوری:
از استوری استفاده کنید تا فید صفحه ی خود را تکمیل کنید.
زمان استفاده:
- اگر قصد دارید داستان برندتان را بگویید یا یک اطلاعیه ی مهم دارید از این فرمت تبلیغ اینستاگرام استفاده کنید.
- اهداف قابل دسترسی با استفاده از این فرمت: دیده شدن، افزایش بازدید، جذب فالور، افزایش تعامل، جذب مشتری
تبلیغ اینستاگرام : پست یا استوری؟ مسئله این است!
تبلیغات همیشه سردرگمی هایی را هم به همراه دارد. حتما برای شما هم این مسئله پیش آمده است که بین دو راهی انتخاب پست یا استوری برای تبلیغ صفحه ی اینستاگرام خود بمانید. خب راه حل مشکل شما همین جاست. در ادامه می خواهیم به بررسی موردی پست و استوری بپردازیم و در انتها بررسی کنیم که کاربرد کدام یک در چه زمینه و زمانی مناسب تر است.
استوری اینستاگرام:
استوری ها از همان ابتدای اضافه شدنشان به اینستاگرام بسیار پرطرفدار بودند. امروزه بیش از ۵۰۰ میلیون کاربر همه روزه از استوری اینستاگرام استفاده می کنند. همچنین یک سوم از پربازدیدترین استوری ها متعلق به اکانت های بیزنسی و کسب و کارها هستند.
استوری های اینستاگرام ۲۴ ساعته هستند. ویدئوهایی که استوری می شوند حداکثر باید ۱۵ ثانیه باشند.
یکی از چیزهای جذاب در مورد استوری اینستاگرام غیر رسمی تر بودنش است. به نسبت پست ها، استوری های اینستاگرام بیشتر خودمانی هستند.
هزینه ی تبلیغ از طریق استوری وابسته به میزان مدتی که می خواهید استوری در صفحه ی منتخبتان حضور داشته باشد و با توجه به محبوبیت آن صفحه صفحه متغیر است.
چند مثال از تبلیغ به وسیله ی استوری اینستاگرام:
- اطلاعیه های مهم
- تخفیف های کوتاه مدت
- پشت صحنه ها و مصاحبه ها
- ویدئو هایی که با صدا گوش کردنشان مهم است
تبلیغ به شکل پست اینستاگرام:
پست اینستاگرام از مهمترین و قدیمی ترین بخش های اینستاگرام است.
در حال حاضر تعداد کلمات کپشن پست های اینستاگرام می توانند تا سقف ۲۲۰۰ کلمه باشند. اما طول ایده آل کپشن اینستاگرام بین ۱۳۸ تا ۱۵۰ کلمه است. همچنین بهتر است در کپشن تبلیغ خود از هشتگ های مرتبط نیز استفاده کنید.
همچنین پست های اینستاگرام مادام العمر هستند. یعنی شما می توانید برای طول مودت حضور پستتان در صفحه ی موردنظرتان زمانی تعیین کنید.
در رابطه تبلیغ از طریق پست دو روش محاسبه ی هزینه وجود دارد.
تبلیغات ساعتی اینستاگرام: شما در ازای مدت زمانی که پست تبلیغ شما در صفحه ی مورد نظرتان حضور دارد باید هزینه را پرداخت کنید. این مبلغ معمولا به صورت ساعتی محاسبه می شود و با توجه به محبوبیت صفحه ی مورد نظرتان و یک سری فاکتور های دیگر ممکن است کم و زیاد شود.
تبلیغات بازدیدی اینستاگرام: شما در ازای میزان بازدید مشخص از پستتان مبلغی را پرداخت می کنید. مثلا تا زمانی که پستتان ۱۰ هزار بازدید داشته باشد در صفحه ی مورد نظر حضور خواهد داشت. هزینه در این روش هم مانند روش قبل متغیر است.
چند مثال از تبلیغ به وسیله ی پست اینستاگرام:
- تصاویر با کیفیت و حرفه ای از محصول
- ویدئوهای حرفه ای
شما با بررسی شرایط کسب و کار خودتان باید تصمیم بگیرید که کدام روش را بیشتر مناسب خودتان می دانید. حتی می توانید از ترکیبی از این دو روش نیز استفاده کنید.
آیا با تبلیغات در اکسپلور اینستاگرام حضور پیدا خواهید کرد؟
تبلیغ در پیج های بزرگ و محبوب علاوه بر افزایش بازدیدی که به طور مستقیم برای صفحه ی شما به دنبال دارد، سبب بالا رفتن احتمال حضور شما در اکسپلور اینستاگرام نیز می شود. چرا که امکان دارد تبلیغ شما در اکسپلور افرادی که اکانتی مرتبط را فالو کرده اند نمایش داده شود. این موضوع برای صفحه ی شما یک پیشرفت بزرگ به حساب می آید چرا که مشتریان و مخاطبان بالقوه را به پیج شما هدایت می کند.
روش های موثر و مهم حضور در اکسپلور اینستاگرام را در این مطلب به صورت مفصل توضیح داده ایم: چگونه در اکسپلور اینستاگرام دیده شویم؟
بنر تبلیغاتی باید چه ویژگی هایی داشته باشد؟
انتخاب یک بنر تبلیغاتی مناسب از نکات مهم در این روش از تبلیغ است چرا که تنها ابزار شما برای جلب توجه و علاقه ی مخاطب همین بنری است که برای تبلیغ طراحی می کنید. دقیقا تفاوت یک بنر تبلیغاتی و یک پست معمولی هم همین است. بنر تبلیغاتی شما در صفحات پر بازدید و صفحات اینفلوئنسر ها قرار خواهد گرفت بنابراین باید بسیار جالب توجه تر از یک پست معمولی باشد.
یک بنر تبلیغاتی باید دو ویژگی عمده داشته باشد:
۱. هدفمند بودن
هدفمند بودن بنر شما بدین معنی است که باید بخوبی بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و برای چه افرادی با چه ویژگی هایی دارید تبلیغ می کنید.
خودتان تصور کنید. بنر تبلیغی که هدفمند نباشد چه سودی برای شما خواهد داشت؟ با نداشتن یک بنر خوب شما حتی فرصت معرفی خود را هم نخواهید داشت.
۲. تعاملی بودن
یکی دیگر از ویژگی های بنر تبلیغ شما باید این باشد که بتواند به خوبی با مخاطب ارتباط برقرار کند و تاثیرگذار باشد. برای این کار باید از تصاویری که فکر می کنند چنین ویژگی ای دارند استفاده کنید.
تیترنویسی مناسب نیز در این مسیر بسیار کمک حال شما خواهد. مطلب تیترنویسی پنتازوم در این باره به شما واقعا کمک می کند. 😊👌
بهترین زمان شبانه روز برای تبلیغ در اینستاگرام:
برای این که بهتر نتیجه بگیرید، تبلیغ را زمانی که احتمال می دهید جامعه ی هدفتان در اینستاگرام فعال تر است، درج کنید. برای این کار شما باید تمام ویژگی های مخاطبانتان نظیر سن، جنسیت، شغل و … را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین زمان را انتخاب کنید.
اما برای پست ها و استوری هایی که یک بازه زمانی کوتاه دارند، زمان تبلیغ بسیار مهم است.
زمان های استاندارد حضور بیشترین تعداد کاربران در اینستاگرام را در تصویر بالا مشاهده می کنید. اما در نظر داشته باشید که این زمان های می توانند با توجه به جامعه ی هدف هر کسب و کاری متغیر باشند.
یک پاسخ
عالی بود و موفق باشید