پرسونال برندینگ چیست؟! مردم مدام راجع به برندسازی شخصی صحبت می کنند. حتما می دانید که بیزنس برند (برند یک کسب و کار) چیست. اکثر اوقات وقتی که از اینفلوئنسر مارکتینگ صحبت می کنیم، از واژه ی برند استفاده می کنیم. ولی احتمالا شما زیاد به فکر ساختن یک برند برای شخص خودتان نیستید. ایده ی “پرسونال برندینگ” برای اکثر افراد غیر معمول است. اما در این دوره ی مجازی و آنلاین، زمانی که هر چیز خوب یا بدی تا ابد در اینترنت باقی می ماند، پرسونال برندینگ از هر زمانی با اهمیت تر است.شاید فکر کنید با طراحی سایت شخصی می توانید برای خودتان یک برند شخصی داشته باشید. که البته فکر درستی هم هست. اما همه ی داستان این نیست!
آیا تا حالا اسم خودتان را در گوگل سرچ کرده اید؟ مشخصا متوجه می شوید که افراد دیگری نیز هم اسم با شما هستند. اما زمانی که چیزهایی که راجع به خود شما هستند را می بینید، آیا این ها همان چیزهایی هستند که می خواهید همه ی دنیا از شما ببینند؟ یا باید تغییراتی در پیش زمینه ی آنلاین خود ایجاد کنید تا مورد قبول تر شود و شما را با جلوه ی بهتری به نمایش بگذارد؟ در ادامه این مطلب پنتازوم به معرفی پرسونال برندینگ و سوالات متداول درباره ی آن می پردازیم.
پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) چیست؟
پرسونال برندینگ (برندسازی شخصی) روشی است که شما خودتان را تبلیغ می کنید و در معرض دید عموم قرار می دهید. پرسونال برند یک مجموعه ی منحصر به فردی از مهارت ها، تجربیات و شخصیتی است که شما می خواهید همه ی دنیا از شما ببینند.
برند سازی شخصی یعنی تعریف کردن داستان زندگی خود شما (سبک زندگی منحصر به فرد شما) و اینکه چطور این داستان بیانگر رفتارها، اخلافیات و حرف های گفته و نگفته ی شماست.
شما از پرسونال برند خود برای متفاوت نشان دادن خودتان نسبت به دیگران استفاده می کنید. اگر این کار را درست و عالی انجام دهید، می توانید پرسونال برند خود را به گونه ای با کسب و کار خود تلفیق کنید که هیچ برند بزرگی نمی تواند آن طور باعث موفقیت کسب و کار شما شود.
به صورت تخصصی تر می توان گفت پرسونال برند شما همان تصویری است که مردم از شما می بینند. پرسونال برندینگ می تواند ترکیبی از طوری که شما را در دنیای واقعی می بینند، طوری که شبکه های اجتماعی شما را به نمایش می گذارند و اطلاعاتی از شما در فضای مجازی موجود است باشد.
شما می توانید به پرسونال برندینگ خود بی توجه باشید و بگذارید به صورت طبیعی، و احتمالا شلوغ و خارج از کنترل، توسعه پیدا کند یا می توانید پرسونال برندینگ خود را طوری بسازید که مردم همانطور که می خواهید شما را ببینند.
در دوران پیش از اینترنت، پرسونال برندینگ شما شاید تنها همان کارت ویزیتتان بود. مگر اینکه در رسانه ها برو و بیایی داشتید یا در تبلیغ ها دیده می شدید. اما در دنیای امروز، که هر چیز کوچکی در دنیای مجازی بحث برانگیز می شود، خیلی سخت است که ناشناس باقی بمانید.
چرا باید یک پرسونال برند داشته باشم؟
پرسونال برندینگ می تواند برای شما و کسب و کارتان بسیار حیاتی باشد. پرسونال برندینگ نحوه ای است که شما خودتان را به مشتری های فعلی و بالقوه ی خود معرفی می کنید. این روشی است که شما می توانید اطمینان حاصل کنید که مردم شما را همانطور که خودتان می خواهید ببینند؛ نه اینکه با یک تصویر دلبخواه و احتمالا زیان آور از شما مواجه شوند.
ساخت برند شخصی به شما این فرصت را می دهد که اشتیاق و نقاط قوت خود را پررنگ تر به نمایش بگذارید. این کار باعث می شود که مردم فکر کنند شما را بهتر می شناسند. افراد می توانند راحت تر به کسانی که می شناسند اعتماد کنند؛ حتی اگر آن شخص را تا به حال ندیده باشند.
به طور مثال : یکی از جاهایی که ارزش این کار مشخص می شود، زمان رای گیری است. زمانی که خیلی از مردم به دنبال فهمیدن نظرات نامزد ها در رابطه با مشکل های جامعه هستند، باقی رای دهندگان آنقدر علاقه ای به این روند ها ندارند.
در عوض آن ها به کسی که اسمش را می شناسند رای می دهند. مشخص است نامزندی که یک پرسونال برندینگ قوی دارد، فارق از دیدگاه یا باورهای سیاسی اش، بیشتر به چشم مردم می آید. جدا از نظرتان درباره ی دونالد ترامپ به عنوان یک رئیس جمهور، نمی توانید منکر این شوید که ترامپ یک پرسونال برند بسیار قوی برای خود ساخته بود که این کار سبب شد بسیاری از افراد برای رای دادن به او تشویق شوند.
این مطلب را هم از دست ندهید: برند چیست؟!
چرا پرسونال برندینگ مهم است؟
اگر می خواهید تاثیرگذار باشید، باید یک پرسونال برند قوی برای خود بسازید. برند شخصی شما باعث متمایز شدن شما از باقی افراد و به چشم آمدنتان می شود.
شما می توانید از پرسونال برندینگ خود برای به نمایش گذاشتن دانش و مهارت های تان در حوزه ی تخصصتان استفاده کنید. در مجموع، پرسونال برندینگ شما سبب به یاد ماندنی شدنتان می شود.
افرادی با رده سنی ۲۵ تا ۴۰ به تبلیغ ها بی اعتمادند. ۸۴٪ از این دسته افراد نه به تبلیغ ها و نه به شرکت های سازنده شان اعتمادی دارند. اما آن ها به افرادی که فکر می کنند برایشان “آشنا” هستند اعتماد می کنند، حتی افرادی از برندهایی که آن ها بیزارند هم می توانند مورد اعتمادشان واقع شوند.
این موضوع سبب یک بازبینی هایی در سیستم های بازاریابی شده است. در اصل به همین دلیل است که اینفلوئنسر مارکتینگ در سالیان اخیر بسیار موفق بوده است.
فعالیت هایی در زمینه ی پرسونال برندینگ افراد اصلی در یک کسب و کار صورت گرفته است. مشخصا این کار برای کسب و کارهای کوچک بسیار آسان خواهد بود چرا که تفاورت بسیار کمی بین شخصیت یک فروشنده و کسب و کارش وجود دارد. یعنی اینکه چنین فردی کسب و کارش بخشی از زندگی روزمره ی خودش است و تفاوت چندانی با زندگی واقعی اش ندارد.
اما این فعالیت برای شرکت های بزرگ سختتر می باشد. با وجود این سختی ها، برخی افراد به خوبی از پس این کار بر می آیند. استیو جابز حتی قبل از اینکه کلمه ی پرسونال برندینگ باب شود، توانسته بود یک پرسونال برند قوی برای خودش به عنوان چهره ی شرکت اپل بسازد.
همانند این موضوع، پرسونال برند شخص ایلان ماسک هم بسیار معروف تر از برند شرکت تسلا است.
به همین خاطر است که صاحب یک کسب و کار یا یک مدیر عامل باید قبل از هرچیزی سعی کند با مشتری های بالقوه اش ارتباطی صمیمی برقرار کند.
موارد مهم برای ساخت برند شخصی
ساختن یک پرسونال برند (برند شخصی) نیازمند یک خودشناسی و بازنگری وسیع در درون خودتان است. اینکه شما به خوبی خودتان را بشناسید بسیار در مسیر ساخت پرسونال برندتان به شما کمک می کند. البته تعداد افرادی که به یک شناخل دقیق و واقعی از خودشان رسیده باشند بسیار کم است. برای بیشتر افراد توصیف کردن خودشان بسیار سخت است، اما به راحتی می توانند چیزی که می خواهند باشند را توصیف کنند.
اگر هدف نهایی شما از پرسونال برندینگ بهبود کارایی کسب و کارتان است، در اولین گام باید بدانید که جامعه ی هدف شما چه افرادی هستند. هدف شما در این مرحله باید این باشد که پرسونال برندینگتان با مشتریانتان همخوانی داشته باشد.
این موضوع جدید نیست. افراد در کسب و کارهای مختلف مشغول به پیاده کردن این امر طی سالیان طولانی ای پیش از دوران اینترنت بوده اند. با بررسی زندگی حرفه ای بسیاری از صاحبان کمپانی های معروف و موفق در چند دهه ی اخیر شاهد پرسونال برندینگ قوی شان خواهیم بود.
در نهایت هدف شما این است که پیش افرادی که مشتریان فعلی و بالقوه ی شما هستند اعتبار خوبی داشته باشید. برای این کار شما باید مشتریان بالقوه ی خود را پیدا کنید، به آن ها گوش دهید و با آن ها ارتباط برقرار کنید. اینجا همان جایی است که پنتازوم می تواند به شما کمک کند تا به صورت دائمی در حال برقراری ارتباط با مشتریانتان از طریق اینستاگرام یا وبسایتتان باشد.
مهمترین بخش پرسونال برندینگ این است که مانند باقی افراد جامعه ی هدفتان و مخاطبانتان، با مشکلات و مسائلی مشابه دیده شوید و تنها تفاوت شما با آن ها این باشد که شما راه حلی برای این مشکلات پیدا کرده اید و دوست دارید که این راه حل را با آن ها هم به اشتراک بگذارید.
شما نباید مانند یک فروشنده ی کلیشه ای که تنها هدفش فروش و انجام کارش است به نظر بیایید. بسیاری از مصرف کنندگان طرز فکرشان راجع به کسب و کار دقیقا همین است، افرادی که تنها به دنبال فروشند.
تمام هدف پرسونال برندینگ این است که یک قدم به عقب بردارید و تاکید و تمرکز کسب و کارتان بر روی فروش را کم کنید.
این روزها نمی توانید منکر تاثیر شبکه های اجتماعی (مثل اینستاگرام) شوید. بخشی از پرسونال برندینگ شما باید شامل داشتن حساب هایی در شبکه های اجتماعی ای باشد که مخاطبانتان بیشتر وقت خود را در آنجا صرف می کنند. نباید حساب خود را شخصی کنید و باید سعی کنید تا جا ممکن با فالور های خود در ارتباط باشید. اگر واقعا می خواهید یک حساب اینستاگرام فقط برای دوستان و خانوادهتان داشته باشید، پس یک حساب جداگانه برای خود بسازید.
اهمیت داشتن یک تم واحد در پرسونال برندینگ
شما می خواهید که پرسونال برندینگ شما پایدار باشد.
این موضوع مهم است که شما مطابق با تصویری که از خود به اشتراک گذاشته اید رفتار کنید، اما این همه ی موضوع نیست. پرسونال برندینگ همچنین شامل فاکتورهای مرتبطی با کسب و کار شما هم می شود. شما باید یک طیف رنگی و یک فونت مشخص داشته باشد و از این رنگ و فونت همه جا استفاده کنید.
این مورد را باید در وبسایتتان، شبکه های اجتماعی، کارت ویزیت و هرچیز دیگری که مرتبط با کسب و کار شماست رعایت کنید.
به طور کل باید هدفتان این باشد که افراد با دیدن رنگ و فونت خاصی که شما انتخاب کرده اید به یاد کسب و کار شما بیوفتند. بنابراین باید هر زمان که تصمیم گرفتید کسب و کار خود را به هر روشی در معرض نمایش بگذارید، از رنگ و فونت مخصوص به خودتان استفاده کنید.
نمونه ای از یک تم واحد (که البته مربوط به برند شرکتی است و نه شخصی) را می توانید در تصویر زیر مشاهده کنید:
هرچیزی مرتبط با برند شما، از پانویس های ایمیل هایتان گرفته تا بروشورهایی که پخش می کنید، باید متناسب با همان تم انتخابی شما باشد. حتی می توانید تا جایی پیش روید که ماشینی متناسب با رنگ پرسونال برندتان بخرید یا لباسی به این رنگ را در کنفرانس های عمومی تان بپوشید.
روش های ساخت پرسونال برند
دنیای غیرمجازی و آفلاین را فراموش نکنید. پرسونال برند شما باید تمام مکان هایی که ممکن است مخاطبانتان به کسب و کار شما و شما بر بخورند را در بر بگیرد. کارت ویزیت به همان اندازه ی صفحه ی اینستاگرام شما برای پرسونال برندینگ مهم است. فقط به یاد داشته باشید که همچنان تم پرسونال برندینگ خود را در تمام این موارد رعایت کنید.
کارت ویزیت خود را هرجا که می روید با خود به همراه داشته باشید. این موضوع همانقدر که ۴۰ سال پیش مهم بود، همچنان دارای اهمیت است. هر وقت که با فردی مواجه شدید که با معیارهای مشتریان بالقوه ی شما مطابقت داشت، از کارت ویزیتتان برای آشنایی بیشتر آن فرد با کسب و کارتان استفاده کنید.
به صورت ایده آل، شما می خواهید که پرسونال برندینگ شما تمام زندگی اجتماعی شما را در بر بگیرد. پس این موضوع شامل طرز لباس پوشیدن شما در مکان های عمومی هم می شود. حتی تصور دونالد ترامپ در حالی که یک تیشرت قدیمی و شلوار جین پاره پوشیده است هم سخت است. شما باید تلاش کنید تمام تصویر اجتماعی شما با پرسونال برندی که برای خود ساخته اید مطابقت داشته باشد.
فعالیت های مطابق با پرسونال برندینگ
رمز موفقیت یک پرسونال برندینگ ثبات و تداومش است. شما در حال پایه گذاری یک تصویر جدید از خودتان هستید. این بدین معنی است که شما باید دائما مطابق با آن تصویر عمل کنید.
این موضوع همان دلیلی است که جامعه ممکن است عکس العمل های متفاوتی نسبت به دو شخصیت که یک عمل یکسان را انجام داده اند داشته باشد. ممکن است اگر فرد اول این عمل را انجام دهد آن ها سورپرایز شوند ولی انجام همان عمل توسط شخص دوم دور از انتظار نباشد.
به عنوان مثال تصور کنید که خبری از یک سیاستمدار معروف لو رفته است که مواد مخدر مصرف کرده است. این موضوع حتی می تواند پایان شغل سیاسی این فرد هم باشد. همانطور که متوجه شدید این عمل کاملا با پرسونال برندینگ این شخص در تضاد است. اما ممکن است همین خبر مصرف مواد در رابطه با یک خواننده ی راک لو برود. این موضوع حتی یک خبر هم نیست چرا که برای ما کاملا عادی می باشد. چون انجام این عمل توسط چنین شخصی اصلا دور از انتظار نیست.
احتمالا این موضوع آنقدر برای یک شخص معمولی که یک کسب و کار کوچکی را به مردم ارائه می دهد حائز توجه نیست. با اینحال باز هم شما باید مطابق با تصویری که مردم از شما دارند عمل کنید. اگر شما از خودتان تصویر شخصی را ساختید که مهربان است و به مشتریانش صادقانه علاقمند است، پس این موضوع برای شما حیاتی است که به شکایت هایشان گوش دهید و سعی کنید مشکلاتی را که ممکن است هنگام مصرف محصول شما به آن ها مواجه شوند را رفع کنید.
جدای همه ی این مسائل، شما باید پرسونال برند خود را طوری بسازید که واقعی و قابل اعتماد باشد. بله ممکن است با رعایت این نکته پرسونال برندتان کمی از شخصیت اصلی خودتان فاصله داشته باشد و باید سعی کنید به انتظارات افراد جامعه ی هدفتان نزدیکتر شود. در تمام این مراحل باید سعی کنید تا واقعی هم به نظر برسد. قطعا نمی خواهید مردم فکر کنند که آدم مصنوعی ای هستید و زندگیتان دروغ است.