نوشتن محتوا یک هنر است. فرآیند تولید محتوا خیلی پیچیده تر از نوشتن یکسری کلمات و منتشر کردن آن ها است. به همین دلیل ما برای این که به شما کمک کنیم که محتوای خود را آماده کنید، فرآیند تولید محتوا را به صورت گام به گام آماده کرده ایم.
چک لیست ها برای نویسندگان محتوا طراحی شده است و به آن ها کمک می کند تا محتوای ارزشمندی ایجاد کنند. یک محتوای ارزشمند دارای ویژگی های زیر است:
1.به راحتی در دسترس است و در موتورهای جستجو در رتبه های برتر قرار دارد.
2.خوانا است.
3.قابل فهم است.
4.محتوا قابل تعامل است.
5.قابلیت اشتراک گذاری دارد.
چک لیست تولید محتوا، کیفیت محتوای شما را تضمین می کند. و همینطور این مسئله باعث می شود که شما در هنگام تهیه این لیست، خواسته های مشتریان خود را کشف کنید و آنها را مبنای چک لیست خود قرار دهید.
با توجه به اهمیت چک لیست تولید محتوا، در اینجا به چند مرحله برای ایجاد محتوای ارزشمند اشاره خواهیم کرد. با ما در پنتازوم همراه باشید.
عوامل مهم در چک لیست تولید محتوا
به طور کلی چرا برای تولید محتوای ارزشمند و خوب به چک لیست تولید محتوا احتیاج داریم؟ در ادامه شما را با عوامل مهم در تهیه چک لیست تولید محتوا آشنا می کنیم و مراحل مهمی که باید طی کنید را ارائه می دهیم.
در نتیجه شما با عمل به این مراحل به عنوان نمونه چک لیست محتوا خود می توانید محتوایی سودمند برای کاربران خود ارائه دهید.
1. استفاده از کلمه کلیدی مناسب
از آنجایی که قرار گرفتن در رتبه های برتر موتور های جستجو از اهمیت ویژه ای برخوردار است، استفاده از کلمه کلیدی مناسب، نتایج مفیدی را در پی دارد.
بنابراین استفاده از کلمه کلیدی در متن باید به اندازه باشد و به هیچ عنوان تکرار بیش از حد آن پیشنهاد نمی شود.
برای اینکه بدانید چه کلمه کلیدی استفاده کنید، به سراغ رقبا رفته و کلمه های کلیدی اصلی آن ها را در یک فایل برای خود جدا کنید.
از دیگر کارهایی که می توانید انجام دهید این است که از ابزار هایی مانند keywordtool و keyword planner استفاده کنید.
روش کار این ابزار به این صورت است که، شما یک کلمه مرتبط در آن نوشته سپس به شما چندین کلمه کلیدی مناسب ارائه می دهد. این کار به شما برای تولید محتوا ایده می دهد. این ایده ها کلماتی مرتبط با کسب و کار شماست که مخاطبان در سطح وب بیشترین سرچ را کرده اند.
مرتبط بخوانید : محتوای جذاب : چطور کاربر را جذب کنیم؟!
2. ایجاد یک محتوای جامع و کامل
از اصلی ترین نکاتی که در تهیه چک لیست تولید محتوا باید رعایت کنید، تهیه و تولید یک محتوا جامع و مرجع می باشد. محتوای شما باید حداقل از 2000 کلمه تشکیل شده باشد و به تمام جنبه های مختلف موضوع به خوبی پرداخته باشد.
طولانی بودن محتوا به تنهایی ملاک خوبی برای داشتن یک محتوای عالی نیست. بلکه شما باید به صورت درست از کلمات کلیدی و زیر عنوان ها استفاده کنید.
در یک محتوای خوب باید حداقل بین 10 تا 15 زیر عنوان موجود باشد.
3. استفاده از عناوین جذاب و پرمحتوا
عنوان و یا به عبارتی تگ H1 باید بهترین تعریف از کل مقاله شما باشد و در واقع چکیده ای از مقاله شما است.
عنوان سئو باید حداکثر 70 کارکتر باشد و اگر بیشتر از این تعداد باشد، گوگل ادامه آن را نشان نمی دهد.
اگر شما کار تولید محتوا و سئو انجام می دهید، نوشتن عنوانی جذاب و پر محتوا یک مهارت مهم برای شما به حساب می آید. دلیل آن این است که برچسب عنوان اولین چیزی است که کاربر در نتایج جستجو سرچ می کند.
همچنین از مهمترین عواملی است که گوگل برای تعیین موضوع یک صفحه از آن استفاده می کند.
برای جذاب کردن عنوان محتوای خود می توانید از پیشوند ها یا پسوند ها و یا تکنیک هایی استفاده کنید که باعث جذب مخاطب شما گردد.
به عنوان مثال می توانید از کلمات یا عباراتی که سوالی و تعجب برانگیز است برای ایجاد تشویق مخاطب به خواندن ادامه مطلب، استفاده کنید. یا از پیشوند هایی مانند عدد استفاده کنید.
حتما دقت کنید که عنوان سئو را با عنوان اصلی اشتباه نگیرید! در وردپرس به کمک افزونه Yoast Seo و یا افزونه Rank Math عنوان سئو را جدا از عنوان صفحه تعیین کنید.
هدف از عنوان سئو این است که کاربران روی ان کلیک کنند، به وبسایت شما بیایند، مطالب شما را بخوانند و یا محصولی خریداری کنند.
بنابراین اگر عنوان شما به اندازه کافی جذاب نباشد، کاربران آن را نادیده گرفته و به سراغ نتایج جستجوی دیگر می روند.
تعرفه ها را ببینید : تولید محتوا و مدیریت سایت
4. اهمیت پاراگراف اول (مقدمه)
پاراگراف اول متن در نگه داشتن مخاطب در صفحه وب سایت شما از اهمیت بالایی برخوردار است. نوشتن مقدمه خوب از مهمترین عناصر در چک لیست تولید محتوا می باشد.
در واقع در این بخش شما باید متنی گیرا تولید کنید و بنویسید که، مخاطب بداند با خواندن ان چه چیزی به دست می آورد و با نخواندن آن چه چیز مهمی را از دست می دهد.
براساس همین نگاه ابتدایی خواننده است که او تصمیم می گیرد به ادامه صرف وقت برای مقاله شما بزارد. پس این مرحله از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
نکات برای نوشتن مقدمه گیرا و پر مفهوم:
- بهتر است در 100 کلمه ی اول از کلمه و یا عبارات کلیدی استفاده کنید.
- حواستان باشد بیش از اندازه از کلمه کلیدی استفاده نکنید. (keyword stuffing)
- سعی کنید مقدمه ساده و خلاصه باشد تا مخاطب بفهمد با خواندن محتوای شما چی چیزی نصیبش می شود.
- استفاده از جدول محتوا در بخش مقدمه.
5. نوشتن سرفصل های محتوا (تگ های H2 و H6)
در این مرحله شما باید از فایلی که برای کلمات کلیدی خود ذخیره کرده بودید استفاده کنید.
حالا، باید طبق استراتژی تولید محتوا و یا بر طبق نیازتان، آنها را اولویت بندی کرده و یکی را انتخاب نمایید.
پس از این نوبت می رسد به نوشتن سرفصل های محتوا و باید بیشتر از تگ های H2 و H3 استفاده کنید. چرا؟ زیرا از لحاظ سئو از اهمیت بیشتری برخوردار است.
نوشتم سرتیتر ها یا همان سرفصل ها به شما ایده می دهد و می توان گفت به عنوان راهنمای مسیر به شما کمک می کند تا بدانید دقیقا باید به چه موضوعاتی بپردازید.
البته این مسئله هم وجود دارد که در ادامه مسیر، سرفصل های دیگر و بهتری هم به ذهنتان خطور کند، بنابراین اسن ساختار الزامی و حتمی نیست و فقط برای راهنمایی بهتر شما می باشد.
6. بازنویسی، ترجمه، تایپ یا تالیف محتوا
شما پس از اینکه سرفصل های خود را مشخص کردید، باید مشخص کنید که روش تولید محتوایتان به چه صورت است؟
- بازنویسی: مطالعه و جستجوی سایت های مشابه و نوشتن آنها با نگارش جدید و به زبان خود.
- ترجمه: مطالعه مقالات و سایت های خارجی و ترجمه کردن آنها با مهارت خودتان.
- تایپ و تالیف: نوشتن و تولید محتوا براساس تخصص و دانش شما در آن زمینه.
- ترکیبی: نوشتن مقاله با چند تا از راهکار های بالا.
توجه داشته باشید که اگر می خواهید از سایت های ترجمه مانند گوگل ترنزلیت استفاده کنید، آن ها صرفا برای درک بهتر جملات به شما کمک می کنند و نباید جملات آن جا را کپی و در مقاله خود پیست کنید. همچنین به هیچ عنوان حق ندارید محتوای سایت های دیگر را کپی کنید.
7. چیدمان منظم محتوا
محتوای تولید شده شما باید دارای ظاهری منظم باشد و در آن از مقدمه، فهرست محتوا، سر فصل ها و جمعبندی در انتهای متن استفاده شده باشد تا خواندن محتوای شما برای خواننده راحتتر و جذابتر باشد.
همچنین از علائم نگارشی به صورت درست و به موقع استفاده شود.
دانلود رایگان چک لیست محتوا
8. استفاده از لینک های داخلی
در هر مقاله بهتر است سعی کنید تقریبا از 3 لینک داخلی استفاده کنید. و تعداد لینک های داخلی می تواند بر اساس طول مقاله شما کم و زیاد شود. پس حواستان به این مسئله باشد!
لینک هایی که به صفحات دیگر می دهید، نباید غیر مرتبط با موضوع اصلی مقاله شما باشند.
متفاوت بودن رنگ متن لینک ها از متن مقاله اصلی باعث می شود تا لینک ها جلب توجه کنند و مخاطب بر روی آن ها کلیک کند.
برای لینک سازی داخلی از انکر تکست ها (Anchor Text) استفاده کنید تا بهترین توصیف از محتوایی که قصد لینک دادن به آن را دارید، داشته باشد.
9. استفاده از لینک های خارجی
در نوشتن یک مقاله، لینک دادن به خارج از سایت را پیشنهاد نمی دهیم. چرا؟
به چند دلیل:
اول اینکه شما تقریبا نصف قدرت صفحه را با دادن یک لینک به سایت دیگر از دست می دهید. البته اگر چند لینک بدهید اثر گذاری این موضوع کمتر می شود.
دوم اینکه در حوزه کاری خود برای خود رقیب می تراشید.( و این خیلی جالب نیست!!)
و در آخر شما با انجام این کار به سایت های همکار که در راستا با کسب و کار شما فعالیت می کنند، آنها را برجسته و مرجع می کنید.
در صورتی که هدف این است تا شما خودتان مرجع و برجسته باشید.
اما لازم به ذکر است که در مواردی برای بهبود سئو خود از لینک های خارجی استفاده کنید.
10. اضافه کردن محتوای چند رسانه ای
فرقی نمی کند اگر قصد سئو کردن متن را دارید و یا می خواهید با دانش خودتان تولید محتوا کنید، در هر صورت باید از محتوا های چند رسانه ای در مقاله تان استفاده کنید.
بهتر است که در کنار عکس از ویدیو و صوت هم در مقاله خود استفاده کنید تا مخاطب را بیشتر سر ذوق بیاورید.
برای داشتن محتوای مفید باید زمان بگذارید و از خلاقیت خود استفاده کنید.
نکته مهم: از عکس ها و ویدیو ها با حجم کم استفاده کنید، تا صفحه برای مخاطب به آسانی بالا بیاید و زمان زیادی برای لود شدن تصاویر و ویدیو ها نبرد.
11. اشتراک گذاری محتوا پس از انتشار
یکی از مهمترین مباحث در چک لیست تولید محتوا، این است که پس از انتشار بلافاصله محتوا را در رسانه های مختلف مثل اینستاگرام، توییتر، لینکدین و … به اشتراک بگذارید.
و همینطور از دوستان و مخاطبان خود بخواهید، پس از مطالعه محتوای شما نظر بدهند و آن را به اشتراک بگذارند.
اهمیت سوشال مدیا در زمینه تولید محتوا بسیار بارز می باشد.
12. نوشتن جمع بندی مقاله
در انتهای مقاله، باید یک جمعبندی کلی از چیز هایی که گفته شد هم بنویسید. این بخش شامل یک توضیح کلی و جمعبندی از مقاله، یک خلاصه و در نهایت یک درخواست از مخاطب می باشد.
13. چک لیست را با اعضای تیم تولید محتوای خود به اشتارک بگذارید.
این چک لیست تولید محتوا در نهایت تبدیل به اصول کاری شما در تیم بازاریابی محتوایی برای ایجاد یک تولید محتوای ارزشمند و مفید خواهد شد.
از این رو برای استفاده صحیح از این چک لیست، تمام اعضای گروه شما باید از ان اطلاع داشته باشند و بهترین نحوه همکاری را با سایر اعضا رقم بزنند.
اگر بازده خوبی از تیم خود می خواهید تهیه چک لیست و اشتراک گذاری آن بهترین راه حل است. همه ما می خواهیم محتوایی هدفمند و درخشان داشته باشیم و برای اینکه این اتفاق بیفتد، نیاز به استفاده از راهنمایی های افراد با تجربه و متخصص داریم.
جمع بندی چک لیست تولید محتوا
برای تهیه محتواهای مفید و هدفمند باید به چک لیست تولید محتوا توجه کنید توجه به این نکات برای نگارش محتوای عالی به شما بسیار کمک میکند.
- کلمه کلیدی باید در عنوان قرار گرفته باشد.
- همچنین کلمه کلیدی در توضیحات متا قرار گرفته باشد.
- کلمه کلیدی در مقدمه مقاله وجود داشته باشد. (100 کلمه اول متن)
- کلمه کلیدی را به اندازه کافی در متن تکرار کرده باشید. (بین 1 الی 3 درصد از کل متن.)
- کلمه کلیدی در بعضی از سرتیترها وجود داشته باشد.
- تصاویر و ویدیو های باکیفیت و کمحجمی در مقاله قرار دهید
- از مقاله به دیگر مقالات و برعکس لینک داخلی بدهید.
- ترجیحا از مقاله به یک یا دو منبع معتبر خارجی، لینک بدهید
- مخاطبان را به اشتراکگذاری مقاله در شبکههای اجتماعی تشویق کنید.
- مخاطبان را به نظر دادن در انتهای مقاله ترغیب کنید.
- عنوان بهشدت جذابی بنویسید تا مخاطبان در نتایج مایل به کلیک بر روی سایت شما شوند.
برای مشاوره رایگان برای تولید محتوا یا در صورتی که نیاز به آموزش در حوزه ی تولید محتوا را دارید، همین الان می توانید با کارشناسان پنتازوم تماس حاصل بگیرید!
شماره پشتیبانی : 09223896531
ارسال پیام در تلگرام (برای لینک مستقیم تلگرام فیلترشکن را روشن کنید)
2 پاسخ
برای کسایی که تازه کارن خوبه! ولی کسی که متخصصه اینا دیگه دستش اومده!
سلام! حتی حرفه ای ها هم با منظم کار کردن موفق تر عمل می کنند!