شغل تولید محتوا

شغل تولید محتوا چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

شغل تولید محتوا چیست و چگونه می توان در آن به مهارت رسید؟آینده شغلی تولید محتوا چطور است؟ آیا می توان از آن به درآمد خوب رسید؟ این سوالات و موارد مشابه برای هر کسی که شغلی را انتخاب می کند وجود دارد. در مورد شغل تولید محتوا هم به همین شکل است. پنتازوم متخصص تولید محتواست! بنابراین می توانیم راهنمایی های لازم برای شما که می خواهید وارد این شغل بشوید یا اطلاعات بیشتر بدست بیاورید را به خوبی داشته باشیم. اما قبل از توضیح در مورد شغل تولید محتوا نیاز است بدانیم که تولید محتوا چیست.

تولید محتوا خلق ایده هایی در موضوعات مختلف است به طوریکه برای مخاطب جذاب باشد. در این فرآیند، محتواها به صورت متن، تصویر و صدا در مورد یک موضوع یا محصول خاص تولید می شوند. همه مواردی که در رسانه ها و به شکل های مختلف می بینید، محتواهایی هستند که هر یک با هدف خاصی تولید شده اند.

می توان گفت تولید محتوا راهی است تا آگاهی خود و مخاطب را افزایش دهیم. همچنین به رشد کسب و کار خود نیز کمک کنیم. به طور کلی تولید محتوا در دو بستر دیجیتال و غیردیجیتال (شاید بهتر باشد بگوییم آنلاین و غیر آنلاین!😁) انجام می شود. اما بیشترین بستری که برای تولید محتوا استفاده می شود، در قالب دیجیتال است. مثل :

  • تولید محتوا شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، آپارات، یوتیوب.
  • تولید محتوا برای وب سایت ها و وبلاگ ها.
  • تهیه محتوا برای اپلیکیشن هایی مانند تلگرام.

( البته! اگر می خواهید مطالب بیشتری در مورد آموزش تولید محتوا بدانید، یا اگر می خواهید به صورت تخصصی تر در زمینه تولید محتوا آموزش ببینید، می توانید با ما در تماس باشید.)

حال ببینیم شغل تولید محتوا چیست؟ حضور کسب و کارهای مختلف در فضاهای مجازی برای فروش و ارائه محصولات، باعث شده که تولید محتوا به یک نیاز اساسی تبدیل شود.

زمانی که به دنبال محصولی هستید، اولین کاری که می کنید چیست؟!

حتما در گوگل دنبال محصول می گردید. حتی اگر در آن لحظه قصد خرید هم نداشته باشید برای دیدن قیمت ها و یا نمونه های مشابه یا نظرات دیگر کاربران در گوگل جستجو می کنید. وارد اولین سایت می شوید. ممکن است در همان اولین سایت به چیزی که میخواهید برسید. در غیر اینصورت از سایت اول خارج شده و وارد سایت های بعدی می شوید.

محتواهایی که در هر سایت برای شما نمایش داده می شود ممکن است به صورت متن، تصویر، ویدئو یا صدا باشد. تمام اطلاعات و مواردی که در زمینه محصول مورد نظر خود در فضای مجازی ملاحظه کرده اید محتوا هستند که توسط تولید کننده محتوا ایجاد شده اند.

شغل تولید محتوا همین است! تولید و شاید بهتر باشد بگوییم خلق تمامی این محتواها که به درد کاربر بخورد.

 

کارشناس تولید محتوا کیست؟

در شغل تولید محتوا فردی که برای مخاطبان سایت یا صفحات اجتماعی مطالب جذابی آماده می کند، تولید کننده محتوا یا کارشناس تولید محتواست. کارشناس تولید محتوا توانایی این را دارد که در هر زمینه ای و متناسب با نیاز کارفرما و مخاطب محتواهای مختلفی، اعم از نوشتاری، شنیداری و دیداری را آماده کند.

تخصص اصلی کارشناس تولید محتوا، ایجاد محتوای قدرتمند و رقابتی است. محتوایی که در فضای رقابتی بتواند محصول یا کسب و کار را قدرتمند کرده و مخاطبان بیشتری را برای محصول یا کسب و کار جلب کند. در نهایت به فروش بیشتر محصول کمک فراوانی کند.

10 مهارت لازم برای کارشناس تولید محتوا

شغل تولید محتوا هم مانند هر کسب و کاری نیاز به افراد متخصص دارد. در نگاه اول به نظر می رسد که هرکس بتواند خوب بنویسد، تولیدکننده محتواست. ولی اینطور نیست. برای تولید محتوا، نوشتن لازم است ولی کافی نیست.

با توجه به گستردگی حوزه محتوانویسی، انتظارات کارفرمایان نیز از کارشناسان تولید محتوا متفاوت است. به همین دلیل کارشناس تولید محتوا باید حوزه وسیعی از مهارت ها را داشته باشد. برای اینکه به کارشناس تولید محتوا تبدیل شوید، باید مهارت های زیر را داشته باشید:

  • بتوانید خوب بنویسید:

نوشتن نوعی مهارت است. اینکه بتوانید در حوزه های مختلف و متناسب با نیاز کارفرما مطلب بنویسید، مهارتی است که به وسیله آن نصف راه را طی کرده اید. ترکیب این مهارت در کنار سایر مهارت های لازم، فرد را به تولیدکننده محتوای توانمندی تبدیل می کند.

  • به اصول نگارش فارسی تسلط داشته باشید:

بعد از اینکه شروع به نوشتن کردید، باید توانایی این را داشته باشید که متن خود را از نظر اصول نگارش فارسی بررسی کنید. کارشناس تولید محتوا به خوبی می تواند قواعد و اصول نگارش را در متن خود اعمال کند. در این صورت مخاطب به راحتی با متن ارتباط برقرار می کند.

  • در انجام کارها برنامه ریزی داشته باشید:

داشتن برنامه و توانایی مدیریت زمان از ضروری ترین مهارت های در شغل تولید محتوا است. کارشناس تولید محتوا در طول روز برنامه و پروژه های مختلفی دارد که در زمان مشخص باید همه آنها را ارائه کند. برای کارشناس تولید محتوا شدن باید قدرت برنامه ریزی داشته باشید. در صورتی که برنامه ریزی درستی نداشته باشید، قادر نخواهید بود حجم بالای کارها را مدیریت کنید.

برای مدیریت زمان در شغل تولید محتوا، بهترین روش داشتن چک لیست تولید محتواست. با استفاده از چک لیست تولید محتوای مناسب، ساختار و محتوای مورد نظر از قبل مشخص می شود. چک لیست محتوا مشخص می کند که متن چند کلمه باشد، چه کلمات کلیدی باید داشته باشد، چه عناوینی را در برگیرد و مواردی از این قبیل.

  • تقویم محتوا تنظیم کنید:

در شغل تولید محتوا، باید توانایی تدوین تقویم تولید محتوا را داشته باشید. در تقویم تولید محتوا مشخص می شود چه تاریخی، چه محتوایی و برای کدام شبکه اجتماعی باید تولید شود. با استفاده از تقویم تولید محتوا و سپردن کارها به سایر تولیدکنندگان محتوا، می توانید در موعد مقرر کارهای انجام شده را نشر دهید.

  • مهارت کار با نرم افزارهای مورد نیاز را داشته باشید:

تولید محتوا فقط متن نیست. کارشناس تولید محتوا، توانایی طراحی و تولید عکس مرتبط با مطلب را دارد. به همین دلیل باید با نرم افزارهای مختلفی آشنا باشید. نرم افزارهای آفیس و گرافیکی از جمله مواردی هستند که در زمینه تولید محتوا بسیار کاربرد دارند.

مثلا توانایی در تایپ ده انگشتی و تایپ سریع یکی از مهارت هایی است که در شغل تولید محتوا، باید با آن آشنا باشید. ممکن است مهم به نظر نرسد. ولی این مهارت در صرفه جویی زمان و انرژی نقش بسیار مهمی دارد.

همچنین، برای ایجاد محتواهای تصویری نیاز است که مهارت استفاده از برنامه های گرافیلی مانند فتوشاپ را داشته باشید. قسمت تصاویر گوگل مملو است از عکس های مختلف در زمینه های گوناگون است.  ولی برای اینکه محتوایی که تولید می کنید در موتورهای جستجو رتبه بگیرد، باید بتوانید تصاویر خوب و مناسبی را طراحی کنید.

اگر از تصاویر سایت ها استفاده می کنید باید توانایی این را داشته باشید که کمی تغییر در آنها ایجاد کنید. به همین دلیل نیاز است که تا حدی با برنامه های گرافیکی آشنا باشید.

  • شبکه سازی کنید:

در شغل تولید محتوا، یک فرد به تنهایی نمی تواند محتوانویس خوبی شود. یک کارشناس تولید محتوا باید این توانایی را داشته باشد که با سایر نویسنده ها، سایت ها و کسب و کارها ارتباط برقرار کند. هر چه بیشتر بتوانید با افراد بیشتری ارتباط قوی برقرار کنید، می توانید تجربه بیشتری کسب کنید. در این صورت فرصت های بسیاری برای کسب درآمد بیشتر برای شما فراهم می شود.  

  • مهارت جستجو در سایت های داخلی و خارجی داشته باشید:

جستجو در سایت های مختلف و به زبان های فارسی و انگلیسی نیاز به مهارت دارد. به عنوان کارشناس تولید محتوا باید بدانید که دقیقا به دنبال چه مطلبی هستید. همچنین باید بدانید که مطلب مورد نظر را با استفاده از چه کلمات کلیدی باید سرچ کنید.

موضوعات مختلفی وجود دارد که نمی توان در سایت های فارسی مطلبی برای آنها پیدا کرد. به همین دلیل باید توانایی این را داشته باشید که در سایت های خارجی مطلب را جستجو کنید.  

  • متون انگلیسی را به صورت روان ترجمه کنید:

در شغل تولید محتوا، برای تولید محتوای خوب بهتر است از مقاله یا سایت های خارجی استفاده کنید. در این صورت هم از منابع دست اول استفاده می کنید و هم روند پیشرفت مطلب مورد نظر را در سطح جهانی پیگیری کرده اید. به همین دلیل نیاز است که به زبان انگلیسی آشنایی داشته باشید.

بعد از اینکه مطلب مورد نیاز خود را پیدا کردید، باید قدرت این را داشته باشید تا آنچه را که از متن انگلیسی مرتبط با موضوع، درک کرده اید در قالب زبان فارسی به مخاطب ارائه کنید. به یاد داشته باشید که در زمان استفاده از مقاله های خارجی از ترجمه تحت الفظی استفاده نکنید. بهتر است برداشت درست خود از مقاله را به شکل محتوا تولید کنید. یا اینکه ترجمه ای روان از مقاله انجام دهید و به مخاطب ارائه کنید.

  • آشنایی با سئو (SEO)

سئو یا بهینه سازی برای موتورهای جستجو، فعالیتی است در زمینه طراحی سایت، تولید محتوا و لینک سازی. با این هدف که در نتایج جستجوی گوگل نتیجه بهتری کسب کرده و مخاطبان بیشتری جلب کنیم. به همین دلیل، هدف اصلی در شغل تولید محتوا، رتبه گیری و افزایش رتبه سایت در سئو است.

اگر برای سایت ها تولید محتوا می کنید باید با اصول سئو آشنا باشید. هدف اصلی تمامی فعالیت ها از ایجاد کسب و کارهای مجازی، جلب مشتری است. به همین دلیل هر چه اصول سئو را بیشتر رعایت کنید، در رتبه بندی گوگل امتیاز بهتری کسب می کنید. بنابراین بیشتر در معرض دید قرار می گیرید. به همین دلیل مخاطبان شما نیز افزایش خواهند یافت.

به عنوان کارشناس تولید محتوا باید از تغییراتی که در الگوریتم گوگل رخ می دهد به خوبی مطلع باشید. با استفاده از الگوریتم های گوگل و اصول سئو، قادر هستید محتوای مناسبی را به شیوه ای جذاب برای مخاطبان تولید کنید. علاوه بر آشنایی با اصول سئو، نیاز است که از روش کار با ابزارهای مختلف نیز اطلاع داشته باشید. ابزار هایی مانند Google Analytics یا Google webmaster.

در شغل تولید محتوا، اگر با سئو و اصول آن آشنایی نداشته باشید، محتوای تولید شده شما در رتبه بندی های گوگل قرار نخواهد گرفت. محتوایی که در موتور جستجو رتبه نگیرد و پیدا نشود، با محتوایی که هنوز تولید نشده فرقی نمی کند. بنابراین لازم است که اصول سئو در تولید محتوا را به دقت رعایت کنید.

البته به یاد داشته باشید که هدف از تولید محتوا، سئو نیست. بلکه جذب مخاطب است. در واقع سئو فقط ابزاری است که توسط آن محتوای شما بیشتر دیده می شود. سئو وسیله ای است که مخاطبان، شما را پیدا کنند.

  • تسلط بر وردپرس

اگر مطلبی را برای سایت آماده می کنید باید اصول ورود مطلب در سایت را نیز بدانید. لازمه ورود اطلاعات به سایت آشنایی با سیستم مدیریت محتوا (CMS)  است. معروف ترین سیستم مدیریت محتوا “وردپرس” است. البته سیستم های دیگری مانند جوملا و دروپال هم هستند، ولی بسیاری از سایت ها بر بستر وردپرس راه اندازی شده اند. در صورتی که آشنایی کامل با وردپرس داشته باشید، در شغل تولید محتوا، مدیریت محتوای بهتری خواهید داشت.

ارتباط تولید محتوا با سئو چیست؟

در شغل تولید محتوا، سئو ابزاری برای دیده شدن است. هدف سئو جلب توجه موتورهای جستجواست. برای اینکه دیده شوید، به دو روش می توانید عمل کنید.

  • هزینه پرداخت کنید: در این روش با پرداخت مبلغی به گوگل شما برای مدتی در صدر گوگل قرار می گیرید. هزینه ای که در این مورد باید پرداخت کنید بسیار بالاست. به ویژه اینکه مبلغ را به دلار باید پرداخت کنید. برای همین استفاده از این روش توجیه اقتصادی ندارد.
  • از تولید محتوا استفاده کنید: با استفاده از تولید محتوا و رعایت اصول آن، به طور رایگان توجه موتورهای جستجو به محتوای شما جلب شده و آن را در صدر قرار می دهند. به همین دلیل به راحتی توسط مخاطبان دیده می شوید.

رابطه تولید محتوا و سئو مانند رابطه موتور و چرخ است. تا زمانی که موتور به خوبی کار نکند، چرخ ها حرکت خوبی ندارند. اگر محتوای مناسبی تولید نکنید، نباید انتظار سئو شدن داشته باشید. بنابراین موفقیت در سئو بدون تولید محتوا غیرممکن است.

یکی از اصولی که درشغل تولید محتوا باید در نظر داشته باشید، رعایت ساختار محتواست. ساختار محتوا بخش های مختلفی دارد. از جمله عنوان بندی، پاراگرف بندی، رعایت اصول نگارشی و مواردی از این قبیل. وقتی ساختار محتوا به خوبی رعایت شود، رتبه خوبی در گوگل خواهید شد.

آینده شغلی تولید محتوا

هر شغلی فراز و نشیب هایی دارد. بسیاری از شغل ها در گذشته وجود داشتند ولی امروز از دور خارج شده اند یا برعکس. شغل هایی متولد شده اند که تا مدت ها قبل وجود خارجی نداشتند.  مانند شغل تولید محتوا.

همه افراد قبل از خرید یک محصول، ترجیح می دهند در گوگل سرچ کنند و اطلاعات بیشتری در زمینه محصول مورد نظر به دست آورند. اصولا این افراد به محتواهای آنلاین و نتیجه حاصل از جستجو در موتورهای جستجو اعتماد دارند. به ویژه اگر محتوای آنلاین منبع موثقی باشد، بیشتر به سراغ آن می روند. به همین دلیل اگر کسب و کار یا محصولی بتواند به درستی محتوای قابل اطمینان تولید کند، بیشتر مورد اعتماد مخاطبان قرار می گیرد.

بنابراین، شغل تولید محتوا دارای آینده درخشانی است، اما در صورتی این شغل برای شما ماندگار خواهد بود که بتوانید محتوای موثق برای مخاطب خود تولید کنید. فردی که بتواند محتوای ارزشمندی ارائه کند، می تواند بیشتر در فضای رقابتی شغل تولید محتوا باقی بماند و افراد بیشتری را به سمت خود جلب کند.

هر چه زمان می گذرد رقابت در این شغل بیشتر می شود. بنابراین برای ماندگاری در شغل تولید محتوا باید مهارتهای مختلفی را آموزش ببینید.

کارشناس تولید محتوا چگونه کسب درآمد می کند؟

در شغل تولید محتوا، محتوایی به درآمد می رسد که هم جذاب باشد تا بتواند مخاطبان زیادی را جلب کند و هم اصول سئو را رعایت کرده باشد. میزان درآمد در شغل تولید محتوا بستگی به تخصص و تجربه، ساعات کاری، دانستن مهارت های مختلف دارد. اگر درآمد بالایی می خواهید باید مهارت های مختلف در زمینه ویرایش تصاویر، ترجمه، روان نویسی و تولید محتوا را به خوبی بیاموزید.

بعد از یادگیری این مهارت ها به دو روش می توانید کسب در آمد کنید:

  • استخدام در شرکتها به عنوان کارشناس تولید محتوا: در این حالت می توانید دستمزد مشخصی را تعیین کنید و به ازای هر پیشرفتی که شرکت براساس فعالیت شما به دست می آورد، مبلغی مازاد دریافت کنید.
  • به صورت فریلنسر (آزاد) فعالیت کنید: می توانید به صورت دورکار یا پروژه ای فعالیت داشته باشید. در این حالت دستمزد شما ثابت نیست. علاوه بر اینکه مزایای مختلف مانند بیمه و دستمزد اضافه را ندارید. اما متناسب با تخصص، میزان ساعت و تعداد پروژه هایی که در آنها شرکت می کنید، درآمد شما متغیر خواهد بود.

چگونه کارشناس تولید محتوا شویم؟

شغل تولید محتوا، شغل چندوجهی است، بهتر است خود را در جنبه های مختلف تقویت کنید. برای تبدیل شدن به یک کارشناس تولید محتوا باید بتوانید ایده پردازی کنید. به اتفاقات و رویدادها معنا دهید. خلاق باشید. در حوزه های که در حال تولید محتوا هستید، اطلاعات کافی داشته باشید. ولی به طور کلی، برای ورود به شغل تولید محتوا باید :

  • آموزش های لازم را ببینید. از طریق شرکت در کلاس های تولید محتوا، جستجو در سایت های مختلف و یادگیری اصول لازم متناسب با محتوانویسی، همچنین مطالعه نمونه محتواهایی که توسط متخصصان این حوزه آماده شده، می توانید آموزش های مورد نیاز را ببینید.
  • تمرین کنید. بخشی از مسیر توسط مربی و کارشناس تولید محتوا به شما آموزش داده می شود. ولی بخش اصلی آموزش به عهده خود شماست. باید ممارست و تمرین داشته باشید. اصولی که گفته شده را در زمینه های مختلف پیاده کنید. از روش آزمون و خطا استفاده کنید. با بازخوردی که از مربی خود دریافت می کنید، می توانید نقاط ضعف کار خود را پیدا کنید و پیشرفت سریعی داشته باشید.
  • وارد عمل شوید. بعد از آموزش و انجام تمرین، فعالیت خود در حوزه تولید محتوا را آغاز کنید. برای کسب درآمد در این حوزه، باید حرفه ای عمل کنید. در شروع کار دچار سردرگمی خواهید بود. علاوه بر اینکه کارهای شما به کندی پیش می روند یا ممکن است نتیجه ای که می خواهید را به دست نیاورید. ولی ناامید نشوید. به مرور زمان همه این موارد رفع می شود و به نتیجه مطلوب خواهید رسید.
  • علاقه داشته باشید. برای تبدیل شدن به کارشناس تولید محتوا، تنها مهارت کافی نیست. اگر علاقه نداشته باشید، علیرغم داشتن مهارت های فوق العاده، به سرعت خسته می شوید و انگیزه ای برای ادامه کار نخواهید داشت. داشتن مهارت و علاقه در کنار هم، کیفیت کار شما را بسیار بیشتر خواهد کرد. به همین دلیل علاقه مهم ترین ملاک برای شروع کار محتوانویسی است.

شغل تولید محتوا: نتیجه گیری

شغل تولید محتوا، شغل آینده داری است. ولی باید در آن به مهارت برسید. برای اینکه یک کارشناس تولیدمحتوا شوید، میزان مطالعه خود را بالا ببرید. از خبرها و اطلاعات جدید عقب نمایید. در حوزه تخصصی که فعالیت دارید به دنبال جدیدترین و آخرین اخبار باشید. زمانی که اطلاعات خود را به روزرسانی می کنید، چند قدم از رقیبان خود جلو هستید. به این ترتیب بعد از مدتی در زمینه های مختلف، به تخصص می رسید. در این صورت از طریق مهارتی که در حوزه های مختلف دارید، می توانید درآمدهای مختلفی کسب کنید.

جدیدترین مقالات

ما را در تلگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در آپارات دنبال کنید
@pentazoom
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در یوتیوب دنبال کنید
@pentazoom

مقالات مرتبط در پنتازوم

3 پاسخ

  1. خب یعنی آخرش بخواهید یه رقم بگید چقدر در ماه درآمد میشه داشت با توللید محتوا؟

    1. سلام. بستگی به توانایی های تولید کننده محتوا دارد و رقم مشخصی ندارد!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *