کلمه کلیدی در سئو چیست (keywords) و اصلا چرا باید از آن در تولید محتوا استفاده کنیم؟از آنجایی که کلمات کلیدی معیار اصلی موتورهای جست و جو برای فیلتر کردن نتایج است، شما باید به خوبی بدانید که چگونه از کلمه کلیدی در تولید محتوا سایت استفاده کنید تا مطلب تان شانس بیشتری برای دیده شدن داشته باشد و بتواند در رتبه های اول در صفحه ی نتایج قرار بگیرد.
در حالی که نظرات زیادی در مورد نحوه ی استفاده از کلمه کلیدی در سئو وجود دارد، ما در این مطلب از پنتازوم می خواهیم یک راهنمای گام به گام اساسی و سریع در مورد نحوه ی استفاده ی صحیح و ایمن از کلمات کلیدی در هر نوع محتوای سئو که می نویسید را باهم بررسی کنیم.
از چند کلمه کلیدی در سئو یک صفحه استفاده کنید؟
وقتی از تعداد کلمات کلیدی ای که باید در یک صفحه بر روی آن تمرکز کنید صحبت می کنیم، پاسخ بسیار به کلمات کلیدی مورد نظر شما، میزان ارتباط آن ها با یکدیگر و اینکه آیا آن ها به پیشبرد پیام محتوا کمک می کنند یا خیر بستگی دارد.
با وجود کلامات کلیدی مناسب، تهیه یک لیست 5 تایی یا 10 تایی آنقدر ها کار دشواری به نظر نمی رسد. با این وجود این بدان معنا نیست که شما باید بر روی هر 10 تا کلمه کلیدی در سئو تمرکز کنید!
بیایید ابتدا قوانین سلسله مراتب کلمه کلیدی در سئو را مورد بحث قرار دهیم. 3 نوع اصلی از کلمات کلیدی در سئو وجود دارد:
- کلمه کلیدی اصلی
- کلمات کلیدی ثانویه
- کلمات کلیدی اضافی
کلمه کلیدی اصلی شما باید تمرکز اصلی کل مقاله باشد، بنابراین عنوان و محتوایی که می نویسید باید حول محور آن باشند. شما واقعاً نمی توانید یک محتوای خوب در مورد 2 موضوع جداگانه بنویسید، بنابراین تنها یک کلمه کلیدی اصلی باید برای پیش بردن محتوا استفاده شود.
کلمات کلیدی ثانویه کلمات کلیدی مکمل کلمه اصلی هستند، اما تغییرات جزئی ای دارند. معمولاً یک مبحث اصلی شامل 3-5 نکته اصلی صحبت است، بنابراین استفاده از تعداد انگشت شماری از آن کلمات کلیدی ثانویه منطقی است.
کلمات کلیدی اضافی عبارتند از هر کلمه کلیدی مرتبط دیگری نحوه ی ترکیب و یا هجی اش با دو مورد اول متفاوت باشد اما معنی یکسانی داشته باشد. این یک شبکه جامع است که می توانید انواع مختلف کلمات کلیدی اصلی خود را در آنجا امتحان کنید و یک (یا همه) آن ها را رتبه بندی کنید.
به طور معمول، کلمات کلیدی “دم بلند” در این دسته قرار می گیرند.
بنابراین، استفاده از چند کلمه کلیدی در سئو یک صفحه مناسب است؟
در بیشتر موارد، بر اساس طول محتوا، 3-8 کلمه کلیدی در سئو کافی خواهد بود. این مورد به 1 کلمه کلیدی اصلی، 1-3 کلمه کلیدی ثانویه و 1-4 کلمه کلیدی اضافی تقسیم می شود. این به شما این شانس را می دهد تا برای بهینه کردن یکی از آن ها تلاش کنید و در ادامه محتوای خود را بر اساس آنچه که تا الان جزو رتبه بندی های موتورهای جست و جو بوده است، مجدداً بهینه کنید.
استفاده از بیش از 8 کلمه کلیدی در سئو (با فرض اینکه محتوای بسیار طولانی یا بسیار کوتاه ندارید) می تواند بیش از حد و اضافی باشد. همچنین به طور طبیعی گنجاندن این تعداد کلمه کلیدی در سئو در نوشتن بسیار دشوار است و واقعاً ضروری نیست.
باید بدانید که کلمات کلیدی مرتبط به طور ناخودآگاه راهشان را به محتوای شما در هنگام نوشتن باز می کنند و اینگونه محتوایی که می نویسید روان و طبیعی به نظر خواهد رسید. زیاده روی در استفاده از کلمه کلیدی در سئو معمولاً به خوانایی آسیب می رساند و مانند خاری در چشم خواهد بود.
کجا از کلمه کلیدی در تولید محتوا سایت استفاده کنیم؟
گفتن اینکه “شما باید از کلمه کلیدی در سئو مطالب خود استفاده کنید” بسیار آسان است، اما عمل به آن کاملاً موضوعی متفاوت است.
در واقع، قوانین و بهترین شیوه ها برای افزودن کلمات کلیدی به وب سایت وجود دارد که می تواند تلاش های شما را بسیار با ارزش تر کند.
شما باید با استفاده از مراحل زیر کلمات کلیدی را در نوشتن محتوای خود وارد کنید:
1. از کلمات کلیدی در توضیحات متای خود استفاده کنید
این یکی از اساسی ترین روش ها برای افزودن کلمه کلیدی در سئو است، اما اغلب نادیده گرفته می شود. توضیحات متا به عنوان یک خلاصه ساده برای توصیف محتوای مورد نظر عمل می کند، بنابراین قرار دادن کلمه کلیدی در این خلاصه به گوگل کمک می کند تا مطالب شما را بهتر فیلتر کند و بتواند آن را در صفحه ای درست و رتبه ای مناسب قرار دهد.
بنابراین بهتر است که 1 یا 2 کلیدواژه مهم خود را در جایی استفاده کنید که مستقیما شما را به موتورهای جست و جو متصل می کند.
توضیحات متا یک توضیح 160 حرفی (یا 20 تا 25 کلمه) است که خلاصه ای از محتوای صفحه ی شما ارائه می دهد. زمانی که مردم یک کلمه کلیدی را در موتورهای جست و جو، جست و جو می کنند، توضیحات متا مستقیما زیر عنوان صفحه و URL نشان داده می شود.
در زیر مثالی از توضیحات متای نشان داده شده در صفحه ی نتایج موتورهای جست و جو را می توانید مشاهده کنید.
آموزش استفاده از کلمه کلیدی در سئو در توضیحات متا
اول از همه باید بدانید داشتن ابزار مناسب بسیار مهم است. اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه رنک مث (Rank Math) را بارگیری کنید. این افزونه کوچک به شما امکان می دهد تا محتوای خود را به سرعت برای سئو و خوانایی بهینه کنید، همچنین گزینه هایی را برای وارد کردن توضیحات متا و عنوان عنوان سئو به شما می دهد (استفاده از کلمه کلیدی در عنوان سئو را در مرحله ی بعدی توضیح داده ایم).
سپس هنگام استفاده از کلمه کلیدی در سئو در توضیحات متا توجه کنید که حتما از کلمه کلیدی حداقل یکبار استفاده کنید، اما نه بیشتر از دوبار. مطمئن باشید که توصیفی مفید و گیرا از محتوای خود ارائه دهید چرا که این اولین چیزی است که کسی قبل از بازدید از وب سایت شما می خواند و اکثر افراد از روی همین چند جمله تصمیم به خواندن و یا نخواندن محتوای شما می گیرند.
نکته حرفه ای سئو: عالی می شود اگر بتوانید یک کلمه کلیدی ثانویه را در متای خود همراه با یک کلمه کلیدی اصلی خود بگنجانید.
2. کلمات کلیدی را در بخش عنوان سئو خود وارد کنید
به خاطر داشته باشید، در اینجا منظور ما عنوان سئو است، نه عنوان محتوای شما. بهینه کردن این بخش تنها یک دقیقه طول می کشد. در اولین قدم، اجازه دهید برخی از کلمات کلیدی مفید را در تگ عنوان سئو خود (که به عنوان برچسب عنوان متا نیز شناخته می شود) بدست آوریم. این برچسب عنوان مشابه توضیحات متا است زیرا نام صفحه ای است که کاربران هنگام جستجوی یک عبارت کلیدی در صفحات نتایج موتورهای جستجو مشاهده می کنند. این عنوان از صفحه ی نتایج موتورهای جست و جو قابل کلیک است و کاربر را مستقیماً به صفحه شما می برد. به عنوان مثال:
آموزش استفاده از کلمه کلیدی در عنوان متا نوشته
مشابه توضیحات متا، شما فقط چند کاراکتر (حدود 50-60) برای نوشتن برچسب عنوان سئو خود دارید. به همین دلیل، معمولاً بهتر است برچسب عنوان خود را فقط به کلمه کلیدی اصلی و همچنین نام شرکت خود محدود کنید. این مختصرترین، کاربرپسندترین و ساده ترین روش برای اجرای این مرحله است.
نکته ی بعدی که در این بخش حائز اهمیت است، استفاده از اعداد در عنوان متا محتوای شما می باشد.
3. از کلمات کلیدی در عنوان محتوای خود استفاده کنید
در صورت امکان، کلمه کلیدی را در عنوان محتوای خود قرار دهید. از آنجایی که گوگل این عنوان را با توضیحات متای شما ترکیب می کند تا تصویری از محتوای شما ارائه دهد، داشتن کلمه کلیدی در عنوان تا زمانی که به طور طبیعی استفاده شود بسیار مفید است.
اگر نمی توانید به طور طبیعی از کلمه کلیدی در عنوان استفاده کنید، از یک ترکیبی از آن استفاده کنید که همچنان به موضوع محتوا اشاره دارد و همزمان اشاره ای به کلمه کلیدی نیز دارد. حداقل این کار بهتر از هیچی است!
4. از کلمه کلیدی در 200 کلمه ی اول محتوای خود استفاده کنید
بسیاری از کارشناسان معتقدند که گوگل به 200 کلمه اول محتوای شما اهمیت بیشتری می دهد. دلیل آن این است که معمولاً 100-200 کلمه اول مقاله جایی است که نویسنده ی محتوا مقدمه ای از مطلب مورد بحث ارائه می دهد. از آنجایی که اکثر خوانندگان تنها در صورتی مقاله را ادامه می دهند که مقدمه خوب باشد، منطقی است که این عنصر می تواند یک عامل رتبه بندی در صفحات نتایج موتورهای جست و جو نیز باشد.
محل استفاده از کلمه کلیدی در مقدمه ی محتوا
با دانستن اینکه گوگل 200 کلمه اول یک پست وبلاگ را مورد بررسی دقیق قرار می دهد، بسیار مهم است که کلمه کلیدی اصلی خود را در صورت امکان، بدون آسیب رساندن به کیفیت محتوا، در اولین جمله یا پاراگراف قرار دهید. به طور مشابه، باید سعی کنید حداقل از یک کلمه کلیدی ثانویه نیز در 200 کلمه اول استفاده کنید (البته در جمله اول نه).
به خاطر داشته باشید که گوگل در تلاش است تا تصویری کلی از موضوع مقاله بدست آورد. شما باید توجه کنید که گوگل را به سمت کلیدواژه هایی که می خواهید روی آنها تمرکز کند سوق دهید و هنگام بهینه سازی محتوا دچار اشتباه نشوید.
این بدان معناست که کلمه کلیدی اصلی شما باید در همه ی مهمترین مکان ها، کلمات کلیدی ثانویه در جایگاه دوم و سپس کلمات کلیدی اضافی دیگر پس از آن ها قرار گیرند. این سلسله مراتب را به صورت یک هرم در نظر بگیرید که کلمه کلیدی اصلی در راس هرم قرار دارد.
تمرکز اصلی محتوا (و مقدمه) حول محور کلمه کلیدی اصلی است، سپس کلمات کلیدی ثانویه و اضافی برای تکمیل ساختار کلمه کلیدی در سئو و استراتژی بهینه سازی استفاده می شوند.
5. کلمات کلیدی را به طور طبیعی در محتوای خود بگنجانید
در دنیای دیجیتالی به ظاهر سئو محور، فراموش کردن خواننده در وهله اول آسان است. شما هرگز نباید توانایی خواننده خود را برای مشارکت و اطلاع رسانی محتوای خود به دلیل بد قرار دادن کلمات کلیدی به خطر اندازید. اما باور کنید این اتفاق همیشه رخ می دهد. در اینجا یک راه حل وجود دارد که به شما کمک می کند کلمات کلیدی خود را به صورت طبیعی تر در محتوای خود بنویسید.
از کلمات توقف در عبارات کلمات کلیدی دشوار استفاده کنید
یکی از راه هایی که به شما کمک می کند کلمه کلیدی در سئو را به طور طبیعی بنویسید، استفاده از “کلمات توقف” در نوشتن کلمات کلیدی خود است. اینها کلماتی هستند که می توان آنها را در عبارات کلمه کلیدی اضافه کرد تا خوانش آن ها را طبیعی تر کند و به افزایش رتبه ی محتوای تان در صفحه ی نتایج موتورهای جست و جو کمک کند.
به عنوان مثال، اگر عبارت کلیدی مورد نظر شما عبارتی شبیه “لوله کشی آب شیرین شهر فلان” می باشد، به معنای واقعی کلمه راهی وجود ندارد که بتوانید آن را دقیقاً همانطور که هست وارد محتویات خود کنید بدون اینکه شبیه اشتباه تایپی یا درج واژه کلیدی واضح باشد. راه بهتر برای افزودن کلمه کلیدی برای سئو استفاده از کلمه توقف در آن عبارت است. با افزودن حرف اضافه ی “در”، اکنون آن را بخوانید “لوله کشی آب شیرین در شهر فلان”، که بسیار راحت تر می تواند در نوشته های طبیعی وارد شود. حتما این روش را امتحان کنید!
چند کلمه کلیدی باید در محتوای خود قرار دهید؟
این یک سوال عالی است که اغلب در مورد کلمه کلیدی در سئو مورد بحث قرار می گیرد. پاسخ واقعی این است که بستگی به نوع کلمات کلیدی شما و طول محتوای شما دارد.
با این حال، قاعده کلی این است که شما باید سعی کنید کلمه کلیدی اصلی خود را تقریباً در هر 100-150 کلمه وارد کنید. بنابراین اگر در حال نوشتن یک مقاله 1000 کلمه ای هستید، قرار دادن کلید واژه اصلی در حدود 7-10 بار مناسب خواهد بود.
همچنین به خاطر داشته باشید که بهتر است کلمات کلیدی را به طور متناسب در سراسر مقاله توزیع کنید. نباید در یک بخش 200 کلمه ای 7 باز از کلمه کلیدی استفاده کنید و تا 500 کلمه ی بعد دیگر اشاره ای به کلمه ی کلیدی نداشته باشید. با این کار شما جریان یکنواخت کلمات کلیدی را از دست می دهید و سبب انباشته شدن و یا کمبود آن می شوید.
با این حال، کلمات کلیدی ثانویه و اضافی نباید بیشتر از کلمه کلیدی اصلی شما در مقاله باشند. هر اندازه ای که قصد دارید از کلمه کلیدی اصلی استفاده کنید، برای کلمات کلیدی ثانویه 25 درصد و برای کلمات اضافی 50 درصد از آن کم کنید. با این کار شما می توانید یک ساختار سالم از کلمات کلیدی داشته باشید.
6. از کلمه ی کلیدی در 200 کلمه ی آخر محتوای خود استفاده کنید
همانطور که مقدمه یک مقاله برای رتبه بندی در صفحه ی جست و جوی کلمه کلیدی مهم است (زیرا چارچوب محتوا را تعیین می کند)، می توان استدلال کرد که جمع بندی (یا 200 کلمه آخر) نیز به همان اندازه مهم است، شاید حتی مهمتر. به همین دلیل، سعی کنید کلمه کلیدی اصلی خود را دوباره در پاراگراف آخر یا یکی مانده به آخر قرار دهید و در صورت امکان یک کلمه کلیدی ثانویه نیز در آن جا بگنجانید.
برای پست های وبلاگ، معمولاً تمرین خوبی است که در آخرین پاراگراف یک دعوت به عمل قرار دهید، اگر می توانید کلید واژه اصلی را نیز به خوبی در آنجا بگنجانید نیز بسیار عالی خواهد بود! اگر نه، در پاراگراف یکی مانده به آخر از کلمه کلیدی استفاده کنید.
7. استفاده از کلمه کلیدی در تیترهای (H1ها، H2ها، H3ها و غیره)
تیترها یک ابزار قالب بندی هستند که اکثر ویرایشگران متن به شما این امکان را می دهند تا در تقسیم بندی و مرتب کردن متن از آن ها کمک بگیرید. این تیتر ها از نقطه نظر بصری کاملاً ضروری هستند. پاراگراف های طولانی که پایانشان معلوم نیست، ترسناک هستند و اغلب خوانندگان آن ها را نمی خوانند. استفاده از تیتر ها برای تجزیه محتوا به شما این امکان را می دهد که خواننده را از نظر بصری به مهم ترین نکات یا مواردی که بیشتر به آنها علاقه دارند، منتقل کنید.
از نقطه نظر سئو، تیتر ها ممکن است حتی مهمتر باشند. تیتر ها برچسب های HTML مورد استفاده برای شناسایی H1 ها، H2 ها، H3 ها و غیره نیز سیگنال های رتبه بندی برای گوگل هستند تا بدانند در محتوا مهم ترین چیزها چه هستند. افزودن کلمات کلیدی به تیتر ها در محتوا ممکن است بهترین روش برای رتبه بندی چندین کلمه کلیدی باشد.
هرچه محتوای طولانی تری داشته باشید، تیتر های بیشتری دارید – بنابراین محتوای طولانی تر معمولاً رتبه بهتری نسبت به محتوای کوتاه تر دارد.
زمانی که از کلمه کلیدی در یک تیتر استفاده کنید، تاکید بیشتری را بر کلمه ی کلیدی، معنی و اهمیتش نشان خواهید داد. این امر به موتورهای جست و جو این امکان را می دهد تا ببیند چقدر کلمه ی کلیدی در سئو شما با محتوای تان مرتبط است و همخوانی دارد. در تصویر زیر فرمت های تیتر ها را مشاهده خواهید نمود:
البته که تیترنویسی تنها در استفاده از کلمه کلیدی خلاصه نمی شود و همزمان شما باید بر گیرایی و خلاقانه بودن تیترهای خود تمرکز کنید تا بتوانید خوانندگان را مشتاق به ادامه دادن کنید.
کلمه کلیدی در تیتر های H1
تیتر H1 معمولا تنها شامل عنوان اصلی مقاله می باشد. اگر شما در محتوای خود از چندی تیتر H1 استفاده کنید تنها سبب گیج شدن گوگل خواهید شد. در عوض برای تیتر H1 تنها به عنوان مقاله ی خود پایبند باشید.
کلمه کلیدی در تیتر های H2
تیترهای H2 جایی هستند که شما می توانید بیشترین کلمه کلیدی را در آن ها بگنجانید. H2 عناوینی هستند که بخش های اصلی محتوای شما را مشخص می کنند و معمولاً هر چند صد کلمه به کار می روند. برای یک مقاله 1000 کلمه ای، می توانید در مورد 3-5 مورد از این تیتر های H2 را در نظر بگیرید. برای این کار شما می توانید در یکی از آن ها از کلمه کلیدی اصلی و در باقی از کلمات کلیدی ثانویه و اضافی استفاده کنید.
کلمه کلیدی در تیتر های H3
تیتر های H3 برای کمک به تجزیه و لیست کردن نظرات جزئی تر در بخش های اصلی استفاده می شوند. ممکن است تیتر های H3 را در قالب لیست های شماره گذاری شده یا بخش های مشخص شده تحت یک عنوان H2 پیدا کنید. این تیتر ها مکان مناسب دیگری برای کلمات کلیدی اصلی هستند، اما احتمالاً مکان بهتری برای کلمات کلیدی ثانویه و کلمات کلیدی اضافی می باشند.
8. از کلمات کلیدی در پیوند متنی استفاده کنید
وقتی از یک کلمه کلیدی به عنوان پیوند متنی در محتوای شما استفاده می شود، این بدان معناست که جایی برای یافتن اطلاعات بیشتر در مورد آن کلمه وجود دارد. این به تأکید بیشتر بر کلید واژه و ارتباط آن با محتوایی که به آن پیوند داده شده کمک می کند. بنابراین این امر چگونه در مورد مقاله ای که در حال نوشتن هستید صدق می کند؟
در حقیقت این کار به طور مستقیم بر روی محتوای شما تاثیری نمی گذارد. استفاده از کلمات کلیدی در پیوند های متنی می تواند به صفحات دیگر کمک کند. این امر به عنوان لینک دهی داخلی شناخته می شود که به گوگل می فهماند مقاله های اصلی شما برای کلمات کلیدی اصلی کدام ها هستند. اگر شما یک برنامه ریزی درست برای تولید محتوای خود داشته باشید، می توانید به راحتی یک ساختار لینک دهی داخلی ایجاد کنید. این کار سبب افزایش رتبه ی شما در صفحات نتایج موتورهای جست و جود نیز می شود.
نکته حرفه ای سئو: هیچوقت از کلمه کلیدی اصلی محتوای فعلی برای لینک دهی به صفحه ای دیگر استفاده نکنید، مگر اینکه قید قرار گرفتن مطلبتان در رتبه های برتر جست و جو را زده باشید. با این کار شما تنها به گوگل می گویید که بیخیال کلمه ی کلیدی در صفحه ی فعلی شود و در صفحه ای که به آن لینک داده اید دنبال آن بگردد. این یک اشتباه رایج میان بازاریابان محتوا است. در عوض، یک موضوع مرتبط در صفحه ی فعلی با کلمه کلیدی متناسب پیدا کنید و آن را به صفحه ی مورد نظرتان لینک دهید.
9. از کلمه کلیدی در متن alt تصاویر استفاده کنید
اول از همه، اگر از تصاویر در نوشتن محتوای خود استفاده نمی کنید، لطفاً این کار را انجام دهید! اگر از نوعی نشانه بصری برای آموزش، تعامل و اطلاع رسانی به خوانندگان و مشتریان احتمالی خود استفاده نمی کنید، باید بدانید که خودتان را از تعداد بالای مخاطب و بازدید محروم کرده اید. تصاویر و محتواهای تصویری (به عنوان مثال ویدئوهای مربوط به آن موضوع) در مورد مشارکت و تعامل کاربران یک عنصر اساسی است.
نحوه استفاده از کلمه کلیدی در متن های Alt
از نظر استفاده از کلمه کلیدی در سئو، استفاده از کلمات کلیدی شما در یک متن alt تصویر می تواند به شما در نمایش آن در جست و جوهای تصویر کاربران کمک کند. با این کار شما گزینه ای جدید برای جذب مخاطب خواهید داشت.
تصاویر نه تنها به تجزیه متن کمک می کنند و به آن رنگ، شخصیت و جذابیت می بخشند، بلکه می توانند فرصتی عالی برای شما باشند تا کلمه کلیدی موردنظرتان را به وب سایت خود اضافه کنید. از قرار دادن تصاویر در مقالات خود و متن alt تصاویر نهایت استفاده را کنید.
10. از کلمات کلیدی در URL استفاده کنید
مرحله ی آخر این است که همیشه باید سعی کنید کلمه کلیدی اصلی خود را در آدرس صفحه اصلی مقاله ای که نوشته اید قرار دهید. اگر مراحل بالا را انجام داده اید و کلمه کلیدی اصلی خود را در عنوان مقاله خود قرار داده اید، هنگام انتشار آن باید به طور خودکار در URL قرار گیرد. اما حتی اگر عنوان شما مشابه کلمه کلیدی اصلی است اما به طور کامل آن را شامل نمی شود، باید URL صفحه خود را تغییر دهید تا پس از آن درج شود.
البته نکته ی دیگر این است که بهتر می باشد شما از URL های انگلیسی استفاده کنید. این موضوع که شما در URL خود از کلمه کلیدی استفاده کنید و یا آن را به زبان انگلیسی بنویسید بستگی به استراتژی محتوای شما دارد.
اخطار: در استفاده از کلمه کلیدی در سئو زیاده روی نکنید
هرچیزی زیادش ضرر دارد! بخشی از مهارت بهینه سازی محتوای تان به توانایی شما در زیاده روی نکردن بستگی دارد.
در استفاده از کلمه کلید در سئو زیاده روی نکنید. هرچقدر هم که بر روی این مورد تاکید کنیم کم است. گوگل در حال حاضر بسیار باهوش تر از گذشته است و به راحتی می تواند تشخیص دهد که شما برای بهینه سازی در حال زیاده روی در استفاده از کلمه کلیدی در سئو هستید و یا دارید کار درست را می کنید و از کلمه کلیدی در سئو برای کمک به خوانندگان استفاده می کنید تا بتوانند راحت تر مطالب مورد نظر و پاسخ پرسش هایشان را پیدا کنند.
اگر گوگل متوجه شود که شما از کلمه ی کلید فقط برای بهینه سازی استفاده می کنید و خوانندگان را در نظر نمی گیرید، شما را کنار می گذارد. این بدان معنی است که محتوای شما در صفحات اول نتایج جست و جو قرار داده نمی شود. زیاده روی در استفاده از کلمه کلیدی هرگز جواب نبوده و نیست بنابراین وقت خود را برای این کار تلف نکنید.
استفاده از کلمات کلیدی مختلف یا اصلاح آن ها
در نهایت، فراموش نکنید که می توانید هر زمان پس از کلیک بر روی دکمه ی انتشار، به عقب برگردید و پست های خود را مجدداً بهینه کنید. محتوای خود را حدود 3 ماه قبل از اینکه تغییرش دهید به حال خود رها کنید، سپس بروید و ببینید که برای چه کلمات کلیدی رتبه بندی شده است و چه چیزی مورد توجه قرار گرفته است و از آنجا بیشتر بهینه سازی کنید. اگر پست شما برای یک کلمه کلیدی ثانویه یا اضافی از “کلیدواژه اصلی” رتبه بندی بهتری دارد، پس کلیدواژه اصلی خود را در سئو تغییر دهید!
فقط مطمئن شوید که در مورد تغییرات گسترده مراقب باشید، در غیر این صورت ممکن است زحمات خود را بر باد دهید. تغییرات کوچکی برای بهینه سازی کلمات کلیدی انجام دهید و ببینید آیا نتایج مطلوب است یا خیر. این کار را بارها و بارها انجام دهید و استراتژی بازاریابی محتوا را به طور دقیق بر اساس آن تنظیم کنید.
6 ابزار رایگان پیدا کردن کلمه کلیدی در سئو
1. Soovle
این وب سایت رایگان، کلمات کلیدی را از چندین منبع به شما پیشنهاد می دهد. Soovle ایده های کلمه ی کلیدی را از گوگل، یوتیوب، بینگ، یاهو، آمازون و بسیاری سایت محبوب دیگر به شما پیشنهاد می کند. از این طریق شما می توانید کلمات کلیدی کاربردی و دست اولی داشته باشید که رقیبانتان حتی به آن ها فکر هم نکرده اند.
یکی از ویژگی های خوب این سایت این است که شما می توانید به سادگی کلمات کلیدی مورد علاقه ی خود را ذخیره کنید و در انتها از میان آن ها بهترین را انتخاب نمایید.
2. Jaaxy
در این وب سایت رایگان می توانید در عرض یک ثانیه هزاران ایده برای کلمه ی کلیدی پیدا کنید. این ابزار رایگان کلمه کلیدی در سئو بسیار ساده و در عین حال قدرتمند است. اول از همه اینکه این ابزار به شما ایده های بسیار زیادی برای کلمه کلیدی در سئو می دهد (که بسیاری از آن ها را در ابزارهای دیگر مشاهده نخواهید نمود). علاوه بر این، شما می توانید راجع به هر کلمه کلیدی اطلاعات و داده های کاربردی نظیر رقابت، حجم جست و جو و بازدید بالقوه را دریافت کنید.
QSR به معنی نتایج جست و جوی نقل شده است که به زبان ساده تر یعنی “چند وب سایت دیگر برای رتبه بندی در این کلمه کلیدی رقابت می کنند؟”
مشخصا هرچه این عدد کمتر باشد شانس شما برای قرار گرفتن در رتبه های بالاتر نتایج جست و جو بیشتر خواهد بود.
3. Ahrefs Keyword Explorer
با کمک این ابزار رایگان می توانید انتخابات هوشمندانه تری برای کلمه کلیدی در سئو سایت خود داشته باشید. یکی از ویژگی های این ابزار این است که اطلاعات دقیق و جامعی درباره ی هر کلمه کلیدی ارائه می دهد. شما در این ابزار علاوه بر اطلاعات رایجی مانند حجم جست و جو، اطلاعات دقیق تری نظیر رقابت ها در صفحه ی اول نتایج جست و جو و تعداد جست و جو گرانی که بر این کلمه کلیدی کلیک می کنند را دریافت خواهید نمود.
4. SECockpit
در این ابزار نیز مانند باقی ابزارها شما کلمه کلیدی پایه را می نویسید و لیستی از پیشنهادات و ایده ها را دریافت می کنید. اما چیزی که سبب خاص تر شدن این ابزار می شود اطلاعات جامع و عمیقی است که راجه به هر کلمه کلیدی ارائه می دهد. این اطلاعات شامل حجم رقابت، تخمین بازدید و بسیاری موارد دیگر می شوند.
بنابراین می توان نتیجه گرفت که این ابزار برای کاربردهای حرفه ای تر است. البته که تازه کاران نیز می توانند به آسانی از این ابزار استفاده کنند اما این ابزار در اصل برای حرفه ای ها طراحی شده است.
در این ابزار شما می توانید بیش از 100 فیلتر را اعمال کنید تا به کلمه کلیدی مورد نظر خود برسید. مثلا شما یک کلمه کلیدی می خواهید نرخ کلیک آن 10 هزار در ماه باشد؟ بفرمایید! یا شاید هم کلمه ی کلیدی ای می خواهید که نسبت حجم جست و جو و رقابتش مناسب ترین باشد. این هم مسئله ای نیست.
5. KeywordlTool.io
این ابزار رایگان نیز به شما هزاران پیشنهاد برای هر کلمه کلیدی می دهد. مثلا شما برای یک کلمه “SEO” 1394 کلمه کلیدی مرتبط مشاهده خواهید کرد. همچنین شما در این ابزار به آسانی می توانید فیلترهای مورد نظرتان را اعمال کنید، در میان آن ها جست و جو کنید و مناسب ترین کلمه کلید در سئو را انتخاب نمایید.
همچنین یکی از ویژگی های این ابزار این است که شما می توانید نام سایت مورد نظر خود را انتخاب کنید و لیستی از کلمات کلیدی آن سایت و یا کلمات کلیدی مرتبط را دریافت کنید. این کار به شما کمک می کند ایده های تازه تر و مرتبط تری برای کلمات کلیدی سایت خود داشته باشید.
6. Moz Keyword Explorer
در این ابزار شما می توانید کلمات کلیدی ای را بیابید که بیشتری ترافیک را برای شما به ارمغان خواهند آورد. این ابزار کارش در پیدا کردن ایده های جانبی کلمه کلیدی در سئو عالی است. مثلا اگر شما عبارت “کاهش وزن” را در این جا جست و جو کنید همانند باقی ابزارها ایده هایی از ترکیب هایی با این کلمه کلیدی نظیر “غذاهایی برای کاهش وزن”، “قرص های کاهش وزن” و بسیاری موارد دیگر را پیدا خواهید کرد.
اما وجه تمایز Moz در این است که خود را تنها محدود به این کلمات کلیدی نمی کند و در همین مفهوم ایده های تازه ای را به شما پیشنهاد می دهد. مثلا با جست و جوی “کاهش وزن”، شما با عباراتی نظیر “غذاهای چربی سوز برای مردان”، “غذاهای کم کالری” و بسیاری موراد دیگر مواجه خواهید شد. همچنین این ابزار داده ها و اطلاعات جامعی از هر کلمه کلیدی را نیز به شما ارائه خواهد داد.
جمع بندی: نحوه استفاده از کلمه کلیدی در سئو
- روی 3-8 کلمه کلیدی در هر مقاله (اولیه، ثانویه و اضافی) تمرکز کنید.
- کلمات کلیدی را به توضیحات متا، برچسب های عنوان متا و آدرس های صفحه اضافه کنید.
- از کلمات کلیدی در عنوان، تیتر ها، متن alt تصاویر استفاده کنید.
- کلمات کلیدی را در پاراگراف اول و آخر و به طور مساوی در بدنه ی متن قرار دهید.
- اگر استفاده از کلمه کلیدی در جایی طبیعی به نظر نمی رسد، از آن استفاده نکنید. کلمات کلیدی باید مرتبط و بسیار کاربردی برای محتوای شما باشند، اگر کلمه عجیب و غریب است یا مناسب نیست، از نسخه صحیح آن که منطقی تر است استفاده کنید یا آن را کنار بگذارید.
- در حالی که کلمات کلیدی عالی هستند، خوانایی و گیرایی محتوا مهمترین چیزی است که باید روی آن تمرکز کنید. محتوای دارای کلمات کلیدی زیادی به هیچ کس کمک نمی کند و گوگل محتوای شما را رتبه بندی نمی کند مگر اینکه به کسی کمک کند.