با تولید محتوا آشپزی یا موضوعات مربوط به غذا و تغذیه برای سایت یا صفحه اینستاگرام خود می توانید به درآمد برسید! اصلا به همین خاطر است که سفارش تولید محتوا آشپزی و تغذیه یکی از موضوعات پرطرفدار است. آشپزی امروزه یک سبکی از زندگیست و افراد زیادی با اهداف مختلف در حوزههای مختلف به دنبال ایدهای برای تولید محتوا آشپزی یا انواع صنایع غذایی میگردند. شاید دلیلش این باشد که بدون غذا نمیتوان زندگی کرد! غذا یک موضوع جذاب برای بیشتر افراد است. پس یک ایده خوب تولید محتوا آشپزی و غذا برای می تواند برای شما پولساز باشد.
در این مطلب از پنتازوم قصد داریم در مورد حوزههای تولید محتوا آشپزی در سایت، اینستاگرام و ایدهها و نکتههای جذاب در این حوزه بپردازیم.
اگر به دنبال تولید محتوا آشپزی هستید ابتدا باید یک زمینه کاری مشخص در غذا را انتخاب کنید تا هدف اصلی شما از تولید محتوا مشخص شود؛ زیرا تولید محتوا آشپزی در هر حوزهای تفاوتهای خودش را دارد. برای استفاده از مشاوره رایگان پنتازوم در زمینه تولید محتوا حوزه غذایی شماره خود را در این کادر وارد کنید:
1. ایده تبلیغات رستورانها برای جذب مشتری
درگذشته وقتی کسی رستوران یا کافه داشت باید مدتی بدون مشتری سر میکرد تا به مرور زمان مشتری پیدا کند. تولید محتوا تبلیغاتی آن در مجلهها، روزنامهها، بیلبوردها و برچسبهای تبلیغاتی که به در خانهها میچسباندند خلاصه میشد و به این روش مشتری جذب میشد.
اما امروزه در دنیای دیجیتال مارکتینگ روشهای بازاریابی آنلاین به تبلیغات رستورانها بسیار کمک کرده و اگر کمی به اطراف خود دقت کنید دیگر کمتر کسی از آن تبلیغات قدیمی برای جذب مشتری استفاده میکند. سفارش طراحی سایت و یا ساخت صفحه اینستاگرام به تبلیغات شما واقعا کمک می کند! در ادامه به چند نمونه از ایدههای تبلیغاتی رستورانها و کافهها میپردازیم:
۱.۱. فیلمبرداری از فضای رستوران، غذاها و مواد اولیه
بسیاری از بلاگر های اینستاگرامی و همچنین افراد مشهور از این روش کسب درآمد میکنند. روند تبلیغ به این صورت است که در تیتراژ اول ویدیو یک غذای خوشمزه مانند ساندویچ ابتدا مواد اولیه آن را در ویدیو به مشتری نشان داده و در هنگام آشپزی از هر مواد اولیه مقدار زیادی به ساندویچ اضافه کرده تا پر ملات بودن یک غذا را به تصویر بکشد.
در ادامه بلاگر یا تبلیغکنندهای که در آنجا حضور دارد غذاهای رستوران را تبلیغ کرده و آدرس و شماره تماس رستوران و شرایط ازجمله منو، قیمتها، ارسال پیک رایگان را به مشتری توضیح میدهد. در تیتراژ پایانی فضای رستوران و مشتریهایی که در رستوران هستند راه به نمایش میگذارد.
درباره کافهها و حتی ویتامینهها دقیقه همین روش تبلیغ صدق میکند.
۱.۲. تبلیغ به شیوه تخفیف رستوران و ارزان بودن نسبت به رقبا
در بسیاری از تبلیغات اینستاگرام دیدهشده وقتی یک رستوران و حتی هر فروشگاه اینترنتی دیگری که تبلیغ میشود ازجمله «اگر بگویید از طرف من آمادهاید 20% تخفیف میگیرید» استفاده میشود.
این جمله از روش قبلی تأثیرگذارتر است و امکان اینکه مشتری حداقل برای یکبار هم که شده برای امتحان غذا بیاید زیاد است.
در برخی ویدیوهای تبلیغی نیز دیدهشده که فروشنده یک غذای پر حجم و فوقالعاده خوشمزه را باقیمتی مناسبتر و ارزانتر از رستورانهای دیگر جلوه میدهد بهطوریکه مشتری وقتی تفاوت قیمت را احساس میکند بیشتر برای خرید تشویق میشود.
۱.۳. نوآوری غذای جدید مخصوص رستوران خود و معرفی آن
یکی از ایدههای جالبی که رستورانهای زنجیرهای و شعبهای ایران از آن استفاده کردهاند اسمگذاری برای یک غذای است. بهعنوانمثال فست فود های چند شعبهای معروف بمبی تهران و همچنین عطاویچ در منوی خود اسم هر غذا را بهصورت اختصاصی تغییر داده و برای هر غذای خود از پیشوند اسم رستوران خود استفاده کردهاند. بمب سیبزمینی، بمبافکن، بمب هستهای ژامبون، توبخونه بندری از نمونه اسمهای فست فود های بمبی است.
بسیاری از فست فود های دیگر خلاقیت به خرج داده و یک غذای جدید همراه با اسم مخصوص نوآوری کردهاند. اگر شما آشپز حرفهای هستید یک غذای جدید نوآوری کنید که رستورانهای دیگر آن را نداشته باشند. بهعنوان نمونه در اسمگذاری از نام رستوران خود (ساندویچ مخصوص حسین) استفاده کنید.
۱.۵. افزایش فروش با عضو شدن در اپلیکیشن های فروش غذا
امروزه اپلیکیشن های زیادی برای موبایل وجود دارد که میتواند بازار شمارا تا 30% یا حتی بیشتر رونق دهد. دلایل مختلفی برای این موضوع وجود دارد مثل عدم امکان بیرون رفتن مشتری برای خرید غذا، دسترسی آسان، فراهم شدن امکان کسب درآمد برای رستورانها و پیک موتوریها است.
شما میتوانید با ثبتنام و تماس گرفتن با را پشتیبانی اپلیکیشن هایی مانند اسنپ فود و ثبت اطلاعات رستوران به مرحله عقد قرارداد بروید و شرایط را برای افزایش درامد رستوران خود مهیا کنید.
2. پیج های آشپزی و فود بلاگری اینستاگرام
آشپزی به غیر از درآمدزایی جنبه آموزشی نیز دارد. معمولاً بسیاری از خانمهای خانهدار این پیج ها را برای یادگیری مهارت جدید در آشپزی دنبال میکنند. درواقع پیج های آشپزی میتوانند با جذب مخاطب و آموزش آشپزی از راه تبلیغات کسب درآمد کنند.
تبلیغات پیج های آموزشی دیگر و حتی تبلیغات لوازمخانگی آشپزخانه در پیج های آشپزی میتواند مؤثر باشد. (توصیه میکنیم اگر در حوزه فروشگاه لوازم خانه و آشپزخانه فعالیت میکنید مقاله تولید محتوا لوازم خانگی را مشاهده کنید!)
در ادامه به چگونگی تولید محتوا آشپزی بهصورت تصویری و ویدیویی میپردازیم:
۲.۱. تولید محتوا آشپزی بهصورت تصویری
اگر میخواهید از این روش برای آموزش طرز تهیه یک غذا استفاده کنید توصیه میکنیم فقط در آموزش و توضیح دستورالعمل معجون و یا دسرهای بسیار ساده از این روش استفاده کنید؛ زیرا دستورالعمل غذاهای دیگری که ساده نیستند ممکن است مخاطب دچار سردرگمی شود که این کار اصلاً توصیه نمیشود.
آموزش تصویری حتماً باید بهصورت اسلایدی همراه با توضیحات کامل بهصورت متن نوشتهشده در تصاویر باشد. یادتان نرود که همیشه اسلاید اول موضوع پست و اسم غذایی که میخواهید آموزش دستورالعمل آن را بگذارید، اسلاید دوم مواد اولیه و اسلاید سوم به بعد نوبت به دستورالعمل میرسد. در اسلاید آخر تصویر آن را گذاشته و از جملات خوشایندی مانند نوش جان استفاده کنید.
سعی کنید مواد اولیه را در کپشن هم قرار دهید و با هشتگ گزاری بازدید خود را افزایش دهید. نمونه کار های زیر تولید محتوای آشپزی پنتازوم بهصورت تصویری است:
۲.۲. تولید محتوا آشپزی بهصورت ویدیویی
تولید ویدیو آموزشی یکی از بهترین روش ها برای تولید محتوا آشپزی هستند. بهطوریکه یک ویدیو دو برابر عکس تأثیرگذاری بیشتری دارد؛ زیرا تعامل فهم مخاطب با ویدیو همیشه بهتر است.
در ابتدای ویدیو باید غذایی که میخواهید درست کنید را معرفی کنید. میتوانید تاریخچه غذا یا دسر که برای کدام شهر است و یا حتی اسمهای دیگری که غذای شما دارد بهعنوان معرفی در حد 20 ثانیه استفاده کنید. سپس مواد اولیه لازم را هم بهصورت گفتاری و هم بهصورت متنی در کپشن ویدیو قرار دهید و دستورالعمل را همزمان در هنگام درست کردن توضیح دهید.
3. تولید محتوا آشپزی برای سایت
هدف از تولید محتوای آشپزی در سایتها معمولاً آموزش هنرجویان یا دانشجویان و ارائه آموزش بهصورت عمومی است. تولید محتوا آشپزی در سایتها وابسته به نوع محتوای درخواستی شما مثل مقاله و تصویر یا اینفوگرافی ممکن است متفاوت باشد.
خیلی از وقت ها در وبسایتها از دستورهای متنی آموزش آشپزی استفاده میشود تا هنرجو بتواند آن را یادداشتبرداری کند. در قسمتهای مختلف دستورالعمل نیز تصاویر مرتبط گذاشته میشود. در ادامه به ویژگیهایی که تولید محتوا آشپزی برای سایت باید داشته باشد میپردازیم:
رعایت اصول نگارش و عکاسی مناسب در تولید محتوا سایت
در هنگام تولید محتوا سایت آشپزی باید دقت کنید که بهصورت مرحلهای مقاله را تایپ کنید و هر بخش را جداگانه همراه با تیتر مناسبی تقسیمبندی کرده و تصویرهای مرتبط با هر مرحله در ابتدای تیتر جدید قرار دهید.
مرحله گذاری و تقسیمبندی هر قسمت باعث میشود هنرجویان آشپزی بهتر مطالب آشپزی را درک کنند. همچنین مخاطبان ایرادات خود را آسانتر در کامنت ها بیان میکنند.
تصاویر شاخص نیز همیشه باید غذای آماده باشد. در عکاسی از این غذا بهتر است کمی سلیقه به خرج داده و تزئین زیبایی داشته باشد. هر چه از تصاویر زیباتر استفاده کنید، مخاطب مدتزمان بیشتری در آن صفحه وقت میگذراند.
رعایت اصول سئو محتوا در تولید محتوا آشپزی
برای اینکه در نتایج گوگل نشان داده شوید، باید تولید محتوا را بر اساس سئو انجام بدهید. مهم ترین نکته برای نوشتن یک مطلب بر اساس سئو تعیین هدف شما از تولید محتوا است. وقتی هدف را مشخص کنید، می توانید کلمات کلیدی آن حوزه را با استفاده از ابزار مخصوص پیدا کنید.
برای تولید یک محتوای سئو شده رعایت اصول نگارش، استفاده از تیترهای مناسب، استفاده از کلمه کلیدی مناسب، لینکسازی مناسب داخل مقاله و… بسیاری از جزئیات دیگر اهمیت دارند. (پیشنهاد میکنیم مقاله پنتازوم در خصوص سئو در تولید محتوا را مطالعه کنید!)
ایدههای تولید محتوا آشپزی برای پیج ها و وبسایت ها
شما باید با توجه به نیاز مخاطبان ایدهای انتخاب کنید که در دنیای مجازی طرفدار دارد. در ادامه به ایدههایی میپردازیم که توسط تیم پنتازوم برای شما جمع آوری شده است. دقت کنید برخی از این ایدهها هم برای تولید محتوا پیج اینستاگرام و هم برای محتوای وبسایت کاربرد دارد.
1. ارائه فوت کوزهگری و رازهای خوشمزگی غذا
احتمالاً شما هم ضربالمثل فوت کوزهگری را شنیده باشید. بسیاری از انسانها ممکن است تمام اصول و قواعد درست کردن یک کوزه را بلد باشند ولی نکتهای که باعث میشود یک کوزه شفاف و دلنشین باشد را نمیدانند.
در رابطه با آشپزی همین موضوع صدق میکند که ندانستن یک نکته در آشپزی ممکن است سبب خوشمزگی و خوشطعمی غذا نشود. پس شما بهعنوان یک آشپز حرفهای حتماً در تولید محتوا آشپزی این نکتهها را جدی بگیرید تا نیاز کاربران را برطرف کرده باشید.
2. معرفی و ارائه طرز تهیه غذای سبک برای شام
همه ما میدانیم سلامتی یکی از ارزشمندترین سرمایههای انسان است. پس نسبت به آن باید احساس مسئولیت کنیم و از خوردن غذاهای سنگین بهخصوص در وعدههای غذایی شب پرهیزکنیم.
وزن، چربی خون، کلسترول خون و قند خون با خوردن غذاهای سبک و رژیمی کنترل میشود. پس شما میتوانید با تولید محتوا آشپزی درباره غذاهای رژیمی و سبکتر برای شام سلامتی را به مخاطبان خود هدیه دهید.
علاوه بر غذاهای سبک میتوانید غذاهایی مخصوص برای گیاهخواران معرفی و طرز تهیه آن را آموزش دهید.
3. طرز تهیه غذاهای ساده و سریع برای مهمانی
بسیاری از افراد به دلایل مختلفی مانند شاغل بودن، مهمان داشتن و… فرصت درست کردن یک غذای کافی و زمانبر را ندارند. پس راهکار این است که یک غذای ساده فوری و سریع که در حد یک ساعت تا دو ساعت آماده میشود را آماده کنند و یا با پیک تماس گرفته و غذا سفارش بدهند؛ اما سفارش غذا برای هر وعده برای کسی که شاغل است مقرونبهصرفه نیست و باید همان غذای سریع را برای آماده شدن در نظر گرفت.
شما با تولید محتوا آشپزی با این ایده به مخاطبان خود کمک میکنید تا در مواقع اضطراری یک غذای فوری را آماده کنند.
4. معرفی غذاهای جدید و طرز تهیه آن
همانطور که گفتیم آشپزی میتواند فرهنگ یک شهر یا کشور را به تصویر بکشد. شما میتوانید از ایده طرز تهیه غذاهای شهرهای مختلف مثل گیلان، شیراز، اصفهان و… محتوای آشپزی تولید کنید.
همچنین میتوانید یک غذای جدید نوآوری کنید و یا برخی مواد اولیه بهدلخواه خود تغییر دهید تا یک غذای جدید را به مخاطبان خود معرفی کنید. بهعنوانمثال اصل باقالیپلو با گوشت ماهیچه گوسفندی است ولی ازآنجاییکه گوشت در این وضعیت اقتصادی مقرونبهصرفه نیست میتوانید از گوشت مرغ ریشریش شده برای باقالیپلو استفاده کنید. از این مثال میتوانید برای غذاهای دیگر نیز استفاده کنید.
5. معرفی و طرز تهیه دسرها، نوشیدنیها و کیکها برای عصرانه
درواقع بیشتر کیکها و شیرینیها نیاز به پخت در مایکروفر دارند و دسرها معمولاً در یخچال آماده میشوند ولی بسیاری از کاربران به دنبال درست کردن یک دسر یا کیک ساده و بدون نیاز به پختن برای میان وعده خود هستند.
تولید محتوا آشپزی تنها به درست کردن یک غذا نیست بلکه شما هر چه نیاز مخاطبان را با دقت آنالیز کنید و خلاقیت بیشتر در انتخاب ایده خود داشته باشید، تولید محتوا آشپزی شما ممکن است موفقتر باشد.
6. آموزش نحوه تزئین کردن غذاها برای مهمانی
زیبایی و سلیقه همیشه یکی از فاکتورهای مهم جذب مخاطب است. شما با استفاده این ایده در تولید محتوا آشپزی خود می توانید فالوور جذب کنید.
درواقع کاری که باید انجام دهید این است که در انتهای هر ویدیو از طرز تهیه غذاهای مختلف آموزش تزئین کردن آن را هم بهصورت حرفهای انجام و آموزش دهید.
7. آموزش طرز تهیه یک غذا به انتخاب فالوور ها
همانطور که گفتیم نیاز مخاطبان همیشه مهمترین نکته در تولید محتوا آشپزی است. پس سعی کنید کامنت ها و دایرکت اینستاگرام خود را آنالیز کنید و به دنبال ایدهای باشید که مورد دلخواه مخاطبان است.
برای شروع میتوانید به صورت روزانه یا هفتگی در استوری یک باکس سوال ایجاد کرده و از فالور ها بخواهید ایده محتوا پست را برای امروز بفرستند، سپس یک ایده ای که خواهان زیادی دارد انتخاب کنید. حتی میتوانید با باکس های چند گزینه ای از فالور ها بخواهید یکی از ایدها را انتخاب کنند، سپس با توجه به رای اکثریت ایده ای که رای بیشتری دارد استفاده کنید.
4 نکته تولید محتوا آشپزی برای پیج های آشپزی
تیم پنتازوم چند نکته مهم فوتوفن یک تولید محتوا آشپزی باکیفیت که مخاطبان را تحت تأثیر قرار میدهد برای شما آماده کرده است. شما میتوانید در کنار ایدههای کاربردی از این نکتهها استفاده کنید. در ادامه به این 4 نکته میپردازیم:
1. استوری های روزانه جذاب
شما باید بهصورت روزانه در هر زمان خاصی استوری بزارید. سعی کنید صبحها با یک تصویر از غذای موردعلاقه با کپشن صبحبهخیر شروع کنید.
ظهرها به کامنت ها و دایرکت ها پاسخ دهید و یک ویدیو آشپزی در رابطه با نکتههای آشپزی و تزئین غذا استوری کنید.
عصرها از دسرها و کیکها استوری آموزشی بگذارید زیرا در این تایم مخاطبان بیشتر به دنبال چنین محتوایی هستند. گاهی نیز بهعنوان تنوع استوری فان و غیر مرتبط با غذا بگذارید.
سعی کنید در استوری ها با کاربران ارتباط دوستانه برقرار کنید و از زندگی خود برای آنها بازگو کنید؛ زیرا مخاطبان به دیدن چهره، سلیقه و حرفه شما علاقه دارند و دوست دارند با شما ارتباط برقرار کنند.
2. ترفند فیلمبرداری حرفهای برای تولید محتوا آشپزی
اگر میخواهید ویدیو آموزشی شما باکیفیتتر باشد و مخاطب بیشتری جذب کنید به برخی ابزارها جهت فیلمبرداری حرفهای نیاز دارید.
سهپایههای رومیزی یکی از این ابزارهاست که به شما کمک میکند از زاویههای مختلف بهخوبی فیلمبرداری کنید. برخی سهپایهها نیز امکان فیلمبرداری از بالا را برایتان فراهم میکند و شما میتوانید در تهیه ویدیو آموزشی از آن استفاده کنید.
البته شما میتوانید از روشهای ساده و کمهزینه های دیگر که فیلمبرداری را مانند روش زیر آسان میکند هم استفاده کنید.
3. استفاده از موسیقی بهجای توضیح دستورالعمل
پیشنهاد میکنیم در برخی استوری ها و پستهای آموزشی که کوتاه هستند مثل ترفندهای تزئینی و یا درست کردن کیکها و دسرها از موسیقیهای تیکتاکی استفاده کنید زیرا تولید محتوا آشپزی شمارا باکیفیت جلوه میدهد.
برای استفاده از این ترفند میتوانید از ریلز هم استفاده کنید؛ زیرا ریلز نسبت به استوری بهصورت دائمی است و شما میتوانید بازدید خیلی بیشتری برای پیج بگیرید.
4. اهمیت زیرنویس در تولید محتوا آشپزی و فودبلاگری
شما میتوانید با استفاده از ابزارها و اپلیکیشن های مختلف ویرایش و ادیت ویدیو مثل اینشات استفاده کنید تا در توضیح هر مرحله دستورالعمل و مواد اولیه مخاطب متوجه صحبتهای شما باشد.
شما با اضافه کردن زیرنویس به ویدیو کمک میکنید مخاطب بدون صدا هم ویدیو شمارا نگاه کند. حتی میتوانید در چنین مواقعی از موسیقی هم استفاده کرده و با زیرنویس دستورالعمل را توضیح دهید.
زیرنویس میتواند به هنرجویان و مخاطبانی که به دنبال یادداشت مراحل هستند نیز کمک کرده و تولید محتوا آشپزی شمارابا کیفیت تر می کند.
3 پاسخ
چطوری میشه محتوا زد و درآمد داشت؟
منظور شما درآمدزایی از تولید محتوا آشپزی هست؟ تهیه دستور غذا و فروش پکیج اختصاصی.یک راه دیگر این هست که پیج رایگان یا سایت رایگان بزنین و از تبلیغات درآمد داشته باشین.
سلام شما کلیپ آشپزی هم میگیرین؟