نکات مهم در تولید محتوا :17 ترفند واقعا ضروری!!

نکات مهم در تولید محتوا

نکات مهم در تولید محتوا : چه مواردی محتوا را پر بازدید می کند؟ چطور در تولید محتوا موفق عمل کنیم؟ اگر دستی در دنیای دیجیتال مارکتینگ داشته باشید حتماً بارها و بارها این جملات به گوشتان خورده است:

 

 محتوا پادشاه است

 محتوا ارزشمند است

محتوا یعنی همه چیز

 

 واقعیت این است که در فضای رقابت آنلاین حرف اول را کسانی می زنند که می‌دانند چگونه با شگردهای مخصوص در تولید محتوا مخاطبان را جذب وب سایت خود کنند. آنها به درستی می‌دانند که:

 

 تولید محتوای مناسب = جذب مخاطب

و

      افزایش کاربر = افزایش درآمد

 

به همین علت در این نوشته قصد داریم به نکات مهم در تولید محتوا و ترفندهای ضروری آن بپردازیم تا شما نیز بر کشفیات خود در این حوزه اضافه کنید.

 

ترفندهای ضروری در تولید محتوا

1.درک کنید که مخاطبان از شما چه می خواهند.

این یک اصل است: محتوای شما باید برای کاربران جذاب باشد. شما برای دیده شدن نیاز دارید تا توجه و رضایت مخاطبان را جلب کنید. پس وبسایت خود و محتویات آن را متناسب با نیاز کاربران ایجاد کنید.

 اگر کاربران با محتوایی که تولید کرده اید ارتباط برقرار نکنند، بدون شک یک مهره سوخته به حساب خواهید آمد.

پس قبل از تولید محتوا سوالات زیر را از خود بپرسید:

مخاطبان من چه چیزی را با ارزش می‌دانند؟

1- بازدیدکنندگانی که وارد وبسایت من می شوند چه چیزی را می خواهند بدانند؟

2- اصول تولید محتوا چه چیزهایی هستند؟

3-  کاربران در رابطه با فعالیت من چه سوالاتی ممکن است داشته باشند؟

4- کدام یک از مشکلات مخاطب را می‌توانم برطرف کنم؟

5- کاربران من چه نوع مطالبی دوست دارند؟

 

نکات مهم در تولید محتوا

نکات مهم در تولید محتوا

 

2.عنوانی کلیک خور داشته باشید.

اگر می‌خواهید ترافیک وب سایت و بازدید محتوای خود را بالا ببرید باید عنوانی بنویسید که برنده باشد. تیتر جذاب یکی از نکات مهم در تولید محتوا است. (مقاله ی تیتر جذاب تبلیغاتی را از دست ندهید! کامل توضیح داده ایم)

 یک عنوان جذاب و کلیک خور که به درستی سئو را هم رعایت کرده است، دقیقا همان چیزی است که محتوای شما به آن نیاز دارد. چشمان مخاطب را در میان انبوه عنوان‌های مختلف حتی برای چند ثانیه هم که شده به سمت نوشته خود جلب کنید. دقت کنید اگر بتوانید یک عنوان مناسب بنویسید تا ۵۰ درصد از راه تولید محتوا را رفته اید.

 

از ترفندهای نوشتن یک عنوان جذاب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

1- عنوان مطلب نباید خیلی کوتاه یا بیش از حد بلند باشد.

2- از کلمات کلیدی حتماً در موضوع خود استفاده کنید.

3- از عنوان هایی استفاده کنید که خارق العاده و خاص هستند. (هرگز از متفاوت بودن نترسید)

4- از اعداد، اشکال یا برخی علامت های پر طرفدار مانند گیومه برای جلب توجه در عنوان استفاده کنید. (اعداد فرد تاثیرگذارترند)

5- از نقل قول ها و سخنان افراد مشهور و شناخته شده استفاده کنید.

 

3.بر جذاب نوشتن هر چه بیشتر مقدمه فکر کنید.

یکی دیگر از نکات ارزشمند تولید محتوا داشتن یک مقدمه جذاب و خلاقانه است. واقعیت این است که کاربران فضای مجازی حوصله و وقت زیادی را برای گذراندن در وب سایت شما به خرج نمی دهند.

 اولین پاراگراف مقاله شما یک دیدگاه کلی به مخاطب ارائه می‌دهد و دقیقا کاربر با دریافت همین ذهنیت است که تصمیم می گیرد ادامه مطلب را بخواند یا صفحه را ببندند و از سایت شما خارج شود.

 در نوشتن مقدمه موارد زیر را حتما در نظر بگیرید:

1- از نوشتن یک مقدمه طولانی و خسته کننده بپرهیزید، پرداختن به جزئیات را برای بدنه اصلی مقاله بگذارید.

2- با پرسیدن یک سوال از مخاطب مطلب را آغاز کرده و او را به چالش بکشید.

 3- یک توضیح مختصر از آنچه که قرار است در اختیار مخاطب قرار دهید در مقدمه خود داشته باشید.

4- در ابتدای مقاله از آمار و ارقام بهره ببرید.

5- نوشته را ساده، روان و خودمانی شروع کنید.

 

این مطلب را از دست ندهید!  افزایش فروش با تولید محتوا : 100% تضمینی با پنتازوم

4.چگالی کلمات کلیدی (کیورد) را رعایت کنید.

گوگل بخاطر راحتی کار وب سایت ها و نویسندگان یک فرمول مشخص برای میزان استفاده کلمات کلیدی در محتوا ایجاد کرده است. بر این اساس باید به طور متوسط از 1 تا ۳ درصد کل متن را کلمات کلیدی تشکیل دهند. این یعنی با هر ۱۰۰ کلمه محتوایی که تولید می کنید نهایتاً تا سه بار میتوانید از کلماتی کلیدی مورد نظر خود در متن استفاده کنید. البته نباید خیلی هم خودتان را درگیر این فرمول کنید، زیرا می تواند بر کیفیت محتوا اثرگذار باشد.

هدف گوگل از این همه سخت گیری در نهایت جلب رضایت کاربران است. پس در قدم اول برای مخاطبان بنویسید نه برای گوگل.

 

نکات مهم در تولید محتوا

نکات مهم در تولید محتوا

 

5.محتوایی کامل، جامع و طولانی ایجاد کنید.

یکی از نکاتی که از نظر گوگل بسیار مهم است، تولید یک محتوای کاربردی طولانی است. البته این به آن معنا نیست که شما قلم خود را بردارید و هر چیزی را به خورد مخاطب دهید، زیرا همانطور که در پاراگراف های قبل گفتیم این کار از حوصله مخاطب خارج است. اما در عین حال اگر محتوایی علاوه بر طولانی بودن کاربردی، مخاطب پسند و سرشار از نکات مفید باشد، می تواند از نظر گوگل یک پوئن مثبت تلقی شود و جایگاه شما را در نتایج جستجو ارتقا خواهد داد.

یک مطلب ۷۰۰ کلمه ای از نظر سئو خوب است ولی یک مقاله ۳۰۰۰ کلمه ای بسیار عالی به نظر می رسد. ( فقط تعداد کلمات مهم نیست! کیفیت حرف اول را می زند! تولید محتوا و سئو ارتباط بسیار نزدیکی با هم دارند!)

 

6.برای مخاطبان بنویسید نه برای خودتان!

اشتباه بزرگی که بسیاری از صاحبان سایت های کم بازدید را درگیر کرده، این موضوع است که اغلب اوقات مطالب را مطابق ذائقه خود می نویسند. این در حالی است که باید به گونه‌ای، بازدید کنندگان را در مورد کارکرد شرکت، نوع محصولات، خدمات، فعالیت ها و اهداف خود آگاه کنید و این امر میسر نمی شود مگر اینکه با زبان مخاطبان آشنا بوده و برای آن ها بنویسید. همیشه بر جذابیت نوشته هایتان برای بازدید کنندگان بیفزایید.

 

7.تصاویر زیبا غوغا می کند!

یک محتوای بدون‌ عکس مانند یک کلاس درس رسمی، بدون جذابیت و خسته کننده خواهد بود.

این تصاویر هستند که درک کاربران را از پیام مطلب بالا می برند. به همین خاطر نیاز است تا در هر 1000 کلمه محتوا به صورت میانگین از ۳ تا ۵ عکس مرتبط با موضوع استفاده کنید.

 همچنین برای اینکه عکس های استفاده شده نمره سئو خوبی بگیرند، نیاز است آن ها را بهینه سازی کنید. ( حجم بالای تصاویر باعث کندی بارگزاری صفحه و ترک صفحه سایت شما توسط مخاطب می شود.)

یادتان باشد تصاویر از شریان های اصلی هر محتوایی بشمار می آیند و از نکات مهم در تولید محتوا هستند.

برای بهینه‌سازی هرچه بهتر عکس ها و تصاویر موارد زیر را به کار ببندید:

1- حجم عکس ها را تا حد امکان و تا میزانی که کیفیت عکس تغییر نکند کاهش دهید.

2- سایز عکس را متناسب با اندازه قالب وب سایت خود قرار دهید.

3- نام متناسب با موضوع عکس و مطلب را برای آن انتخاب کنید. (کلمه کلیدی را فراموش نکنید)

4- از زیرنویس تصویر برای جلب توجه استفاده کنید.

5-  متن alt یا جایگزین را فراموش نکنید.

 

 

8.متناسب با کانال های مختلف محتوا تولید کنید.

برخلاف تصور خیلی ها تولید محتوا فقط مختص به سایت ها و وبلاگ ها نیست. برای اینکه از رقبا عقب نیفتید باید تمامی فضاهای آنلاین و مجازی را تحت پوشش قرار دهید.

 به همین دلیل نیاز است بدانید یک نسخه محتوایی برای کانال‌های مختلف مناسب نخواهد بود.

پس حتماً متناسب با فضای موجود به تولید محتوا بپردازید. به عنوان مثال؛ محتوای ویدیویی، در شبکه هایی مانند آپارات و یوتیوب بهتر جواب می دهند و فرمت های تصویری در اینستاگرام. همانطور که نسخه متنی بهترین انتخاب برای وبسایت ها خواهد بود.      

9.توضیحات متا هنوز هم مهم است.

توضیحات متا یا Meta description در واقع خلاصه‌ای از محتوای صفحه است که زیر عنوان اصلی و در بین سایر نتایج جستجو نمایش داده می‌شود. توضیحات متا می‌تواند تا حدود ۱۵۵ کاراکتر باشد و هدف از آن جلب توجه بیشتر مخاطب است. هرچند از نظر موتورهای جستجوگر توضیحات متا به صورت مستقیم در سئو تاثیرگذار نخواهد بود، اما از لحاظ نرخ CTR ( نرخ کلیک) می تواند موثر باشد.

 

این مطلب را از دست ندهید!  تولید محتوای محصول : دریافت خدمات تخصصی و با کیفیت

10.محتوا را به صورت مداوم آنالیز کنید.

گاهی پیش می‌آید که محتوای تولید کرده اید که از هر لحاظ کامل، جامع و جذاب است، اما از آن استقبال مناسبی نمی شود. در اینجا شما با استفاده از ابزارهای مختلف مانند گوگل آنالیتکس و دیگر ابزارها قادر خواهید بود تا بدانید که محتوای شما به چه پیشرفتی نیاز دارد.

 شما با دانستن این موضوع که مخاطبان جذب کدام قسمت از محتوا می شوند یا از کدام قسمت استقبال نمی‌کنند،در واقع با بررسی و آنالیز محتوا، درک درستی از مشکل موجود خواهید داشت و از این طریق قادر خواهید بود حتی با یک تغییر کوچک بازدید از مطلب را تا چندین برابر افزایش دهید.

 

11.قبل از نوشتن ویژگی محصولات و خدمات خود، بر مزایای آن برای مخاطب تمرکز کنید.

یکی دیگر از شگردهایی که در نوشتن مطالب قانع کننده می تواند کارساز باشد،  بیان کردن مزایای محصولات قبل از برشمردن ویژگی‌های آن است. برای مثال؛ شما فروشنده محصولات پوستی هستید قبل از فهرست کردن ویژگی هایی که شاید در سایر محصولات مشابه دیگر هم باشد، بر مزایای منحصر به فرد محصولات تکیه کنید.

به عنوان مثال؛ ضد چین و چروک بودن می‌تواند مزیت یک محصول پوستی و کرم آرایشی به شمار آید. با بازگویی مزایای محصولات و خدمات خود برند شما در نگاه مخاطبان باارزش جلوه خواهد کرد، زیرا؛ شما با علم به اینکه ویژگی ها اغلب محدود و ملموس هستند، روی مزایای محصولات خود تمرکز کرده اید.

 

نکات مهم در تولید محتوا

12.داستان بگویید.

اگر با نوشتن در وب سر و کار داشته باشید حتما متوجه این نکته شده اید که گاهی نیاز است شبیه شهرزاد قصه گو باشید. محتوایی که تولید می کنید نباید کسل کننده باشد. خوانندگان عصر حاضر بیش از هر زمان دیگری بی‌حوصله هستند. پس مطلبی بنویسید که همانند داستان مخاطب را درگیر کند و برای او جذابیت داشته باشد.

محتوا نه تنها باید سرگرم کننده بوده، بلکه مهمتر از هر چیزی باید با هدف مخاطب مطابقت داشته و برای او آموزنده باشد. مشکل خیلی از سایت ها در تولید محتوا این است که فکر می‌کنند مطالب تولیدی باید جدّی و به دور از هرگونه شوخی باشد، اما باید توجه کنند که قرار نیست یک مقاله دانشگاهی ترتیب دهند، اینجا دنیای دیجیتال است و هر کس زبان خودش را دارد.

 اتفاقآ هرچه از لحن دوستانه تری در نوشتن استفاده کنید کاربران احساس نزدیکی بیشتری با سایت شما خواهند داشت. بازدیدکنندگان نیاز دارند تا احساس کنند شما با آنها همفکر و هم عقیده هستید تا بتوانند به شما اعتماد کنند، پس هر چه در توان دارید برای جذاب کردن محتوا خود بکار بگیرید.

13.مفید بنویسید.

طوری مطالب سایت خود را بنویسید که مشکل کاربر یا حداقل بخشی از آن را حل کرده باشید.  نوشتن یک متن کابردی از نکات مهم در تولید محتوا بشمار می آید.

یادتان باشد محتوای تکراری، کپی و بی‌کیفیت به وفور یافت می شود. برای اینکه خاص باشید باید گره ای از کار کاربران خود باز کنید. یک مطلب تولیدی باید ویژگی های زیر را داشته باشد:

 

1- مشکلات خوانندگان را حل کنید.

2- راه حل های کاربردی مناسب و فوری پیش روی کاربران قرار دهید.

3- کمک کنید تا کاربران بر ترس خود غلبه کنند.

4- به سوالات مخاطبان خود پاسخ دهید.

5- همیشه باید طوری بنویسید که متن شما حرفی برای گفتن داشته باشد.

 

این را به یاد داشته باشید زمانی ارتباط و اعتماد متقابل ایجاد می‌کنید که کاربر خود را از مخمصه ای که در آن گرفتار است نجات دهید و این امر فقط با پاسخ مناسب به سوال او امکان پذیر است.

 

این مطلب را از دست ندهید!  اینفوگرافی چیست ؟! چرا نیاز به تولید محتوا در این قالب داریم؟

14.همیشه از یک بخش برای اقدام به عمل استفاده کنید. (CTA)

 اگر برای فروش محصولات و خدمات، وب سایت خود را راه اندازی کردید، پس به احتمال زیاد مهم ترین بخش سایت شما می تواند قسمت Call to actionباشد.

حتی اگر وب سایت عالی و کاربرپسند داشته باشید، اما فاقد قسمت اقدام برای عملیات یا فرم تماس باشید یک جای بزرگی از کارتان می لنگد.

 

 شما باید به درستی بازدیدکنندگان وب که همان مشتریان بالقوه هستند را ترغیب به انجام عمل و تبدیل به مشتریان بالفعل کنید. CTA سایت شما باید عملگرا، مفید، کاربردی و مستقیم باشد.

 

موارد زیر نمونه هایی از CTA های مورد استفاده در وب سایت ها هستند:

  • برای استفاده از خدمات سایت مشترک شوید.
  •  با پر کردن فرم زیر با ما تماس بگیرید.
  •  برای گرفتن مشاوره رایگان امروز اقدام کنید.
  •  اکنون مشترک شوید.
  •  برای استفاده از تخفیف اعضا فرم زیر را پر کنید.
  • رابطه خود را با ما یک قدم جلوتر ببرید.

مخاطبان را گیج نکنید! نیازی نیست خیلی خاص و منحصر به فرد باشید کافیست با گامی آسان خواننده را ترغیب به ایجاد عمل کنید.

 

15.لیست ها بهتر از پاراگراف های بزرگ هستند.

یکی از نکات مهم در تولید محتوا روان نویسی است. بخش هایی از متن هستند که به دلیل اینکه مکث و فاصله بین آنها وجود ندارد، می توانند برای مخاطب خسته کننده و حوصله سربر باشند.

 به جای نوشتن یک پاراگراف طولانی چند صد کلمه‌ای سعی کنید با استفاده از سرفصل های مناسب، متن را کوتاه تر کرده و یا آنها را لیست بندی کنید.

 

نکات مهم در تولید محتوا

نکات مهم در تولید محتوا

 

16.توجه ها را به خود جلب کنید.

بعد از بارگیری وب سایت به صورت میانگین بازدید کننده در حدود نیم ثانیه تصور و ذهنیتی نسبت به جنبه های خاص مطلب شما در وی ایجاد می شود. بنابراین شما باید یک برداشت اولیه مناسب ایجاد کنید، استفاده از تصاویر، بک گراندی جذاب، طرح بندی مطالب و استفاده از رنگ ها باید به گونه‌ای باشد که برای کاربران ترغیب کننده باشد.

 

17. ویرایش را فراموش نکنید.

هیچ وقت به اولین ها اکتفا نکنید. در نوشتن مطلب، نباید اولین نسخه، آخرین آن باشد. قبل از برگذاری مطلب روی وب سایت حتما بارها مطلب خود را خوانده و در صورت نیاز ویرایش کنید. 

هنگامی که اقدام به ویرایش پیش‌نویس وبسایت خود می کنید از نظر بازدید کننده و نه مدیر و نویسنده آن به قسمت های مختلف نگاه کنید و از خود بپرسید:

 

  •  با این مطلب می توانم جذاب باشم؟
  •  آیا می‌توانم نسخه قوی‌تر تولید کنم؟
  •  آیا نسخه موجود احساسی بین وب سایت و کاربران ایجاد می‌کند؟
  •  کدام قسمت ها نیاز به حذف و ویرایش دارند؟
  •  آیا محتوای مناسب به اندازه کافی تولید کرده‌ام؟

 

 باید توجه داشته باشید که اگر دستی در ویرایش محتوا الکترونیکی ندارید باید حتما از یک ویراستار خبره کمک بگیرید.

 

جمع بندی

در این مطلب به نکات مهم در تولید محتوا پرداختیم و ترفندهایی را برای شما گفتیم که به وسیله آن می توانید یک محتوای بدون نقص و جذاب تولید کنید.

آنچه که اهمیت دارد توجه به این نکته است که، ذائقه مخاطبان به صورت مداوم در حال تغییر است، پس باید همیشه اطلاعات و دانسته های خود در تولید محتوا را بروز رسانی کنید و همگام با برندهای روز دنیا رو به جلو حرکت کنید.

 

تولید محتوا یک موضوع بسیار جدی در موفقیت کسب و کار شماست. تمامی سایت های موفق از جمله دیجی کالا، علی بابا، الی گشت، تبیان، ورزش 3 و .. با استراتژی محتوایی خوب توانسته اند به موفقیت برسند.

 

جای شما در بین برندها خالی است! پنتازوم به شما کمک می کند.

 

برای مشاوره رایگان با کارشناسان ما در تماس باشید. هر روزی که زودتر شروع کنید، ده ها قدم جلوتر از رقبا هستید. 

برای مشاوره رایگان تولید محتوا همین الان می توانید با کارشناسان پنتازوم تماس بگیرید یا در تلگرام پیام ارسال کنید. (برای

لینک مستقیم تلگرام فیلترشکن را روشن کنید)

شماره مستقیم پشتیبانی : 09223896531

دیدگاه‌ها
  • 1 دیدگاه فرستاده شده است
  • دیدگاه خودتان را بنویسید
  • پاسخ فائره

    ممنون از مطلبتون . به صورت اختصاصی آموزش هم دارین؟!


شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید
درخواست تماس شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما جهت راهنمایی تماس بگیرند
logo-samandehi

مفتخریم به شفافیت در ارایه خدمات به شما

تمامی خدمات ما با جزئیات تعهدات به شما ارائه می شود. در صورتی که خدمات مورد نیاز شما در قالب بسته های یا خدمات پیشنهادی پنتازوم نباشد، در قالب قرارداد های مشخص سطح تعهدات ما به شما مشخص می گردد.

اطلاعات بیشتر