انتخاب یک تیتر جذاب تبلیغاتی در تولید محتوا یکی از مواردی است که به موفقیت کار شما کمک می کند. به همین دلیل در این مقاله پنتازوم می خواهد با گفتن نکات کلیدی در تهیه تیترهای خوب همراه شما باشد.
مقدمه ای بر نکات ضروری در ایجاد یک تیتر جذاب تبلیغاتی
تصاویری که بر غارهای مربوط به دوران انسانهای اولیه، فعالیت پیامبران جهت گسترش خدا پرستی، رجز خوانی جنگجویان مثالهایی میباشند که نشان می دهند تبلیغات تاریخچه ای طولانی دارد. در کتاب تبلیغات در هندوستان روستایی نوشته شده که چهارهزار سال قبل از میلاد مسیح، در هندوستان، نمونه پیامهای تبلیغاتی مشاهده شده است. در نتیجه نمیتوان اهمیت تبلیغات را که مدتهای طولانی مورد استفاده بوده، نادیده گرفت. به همین دلیل در این مقاله قصد داریم پس از مرور مفهوم تبلیغات 20 نکته در راستای تبلیغات اثربخش با تمرکز بر ایجاد یک تیتر جذاب تبلیغاتی ذکر کنیم.
6 نکته اول مربوط به گامهای ضروری یک تبلیغ حرفه ای است. سپس، باتوجه به اینکه ایجاد یک تیتر یا به طور کلی نقطه شروع جذاب برای تبلیغ یکی از این گامهاست، 14 نکته در این زمینه ذکر شده است.
تبلیغات چیست؟
بنیانگذار و رییس هیئت مدیره مرکز تحقیقات تبلیغات جهانی، تبلیغات را یکی از شیوه های ارتباط با مشتریان بالقوه و بالفعل می داند. امروزه هر محصول، خدمت یا برند، به شکلهای مختلف با مشتریان بالقوه و بالفعل خود رابطه برقرار میکند. به عنوان مثال کاتالوگ ها، بسته بندی محصولات، انواع تخفیف ها میتوانند شیوه ای برای رساندن پیغامی خاص به مشتریان باشند.
به طور کلی به هر نوع فعالیتی که موجب اطلاع رسانی هدف تبلیغ دهنده به مخاطبان گردد، تبلیغات میگویند.
اهداف مختلف تبلیغات
تبلیغات به منظور مختلف صورت می گیرد که در ادامه تیتروار ذکر شده اند: – برندسازی – معرفی خدمات و محصولات – ترغیب مردم به شرکت در برنامه های اجتماعی مانند انتخابات – اطلاع رسانی سازمان های دولتی – اطلاع رسانی در زمینه یک شهر یا کشور توریستی – ایجاد دیدگاه مثبت یا منفی در مردم در رابطه با موضوع خاص – ترغیب مردم به فرهنگ، دین یا مذهبی مشخص
با توجه به موارد بالا می توان تبلیغات را به دو دسته تجاری و غیر تجاری طبقه بندی کرد. به هر حال قصد تبلیغات هرچه باشد، مراحلی برای حرفه ای کردن آن باید طی گردد.
گام های کلی جهت ایجاد یک تبلیغ حرفه ای
برای ارائه ی یک تبلیغ موثر و حرفه ای، بعد از تعیین هدف از تبلیغات،در رابطه با شش مورد زیر باید تعیین تکلیف شود: 1. شناسایی جامعه هدف تبلیغ 2. شناسایی اقدامات تبلیغاتی که تاکنون توسط رقبا صورت گرفته است 3. در این گام یکی از دو حالت زیر اتفاق می افتد:
3-1. تعیین چگونگی پرداختن به مزایای محصول یا خدمت در تبلیغات تجاری
3-2. تعیین چگونگی پرداختن به فرصت هایی که مفهوم، تفکر و ایده مورد تبلیغ برای مخاطبین ایجاد می کند در تبلیغات غیر تجاری
4. تعیین چگونگی ارایه پیشنهادی ردنشدنی به مخاطب 5. تعیین اطلاعات مورد نیاز مشتری جهت شفاف سازی چگونگی برطرف نمودن نیازش 6. تعیین چگونگی فراهم نمودن محتوای جذاب برای نقطه شروع یا عنوان و همچنین سایر بخش های تبلیغ مرتبط بخوانید : جملات کوتاه تبلیغاتی : 50 ایده از برند ها!
اهمیت جلب توجه در تبلیغ حرفه ای
پس از شناختن جامعه هدف و رفتار رقبا در مابقی موارد می بایست سه بخش مهم را در نظر گرفت. جلب توجه، جذابیت و اشتیاق جامعه هدف. به عبارت دیگر این موارد باید به شکلی تعیین گردند که تبلیغ در نگاه اول توجه مخاطبان جامعه هدف را جلب کند. سپس با ایجاد جذابیت، میل و اشتیاق آنها را جهت کسب موضوع مورد هدف تحریک کند. به عبارتی، با تعیین مواردی که گفتیم در راستای ایجاد یک تبلیغ اثربخش قدم برمی داریم. مشتریان را برای خرید کالا یا خدمات مشتاق می کنیم. همانطور که در بالا نیز ذکر شده است، تعیین تیتر جذاب برای تبلیغ یکی از موارد مهمی است که نقش اساسی در جلب توجه مخاطبین بازی میکند. به همین علت در ادامه به این مورد می پردازیم.
چطور یک تیتر جذاب تبلیغاتی بنویسیم؟
حتما تا به حال بارها و بارها از کنار مغازه هایی با ویترینهای خیره کننده رد شده اید. در آن موقع به احتمال زیاد ناخودآگاه به داخل آن مغازه رفته در صورتیکه از قبل قصد رفتن به آنجا را نداشته اید. نقطه شروع تمام تبلیغات مانند ویترین مغازه ها عمل میکنند، اگر جذاب باشند نظر مشتری را به خود جلب کرده و او را از آستانه روانی رد نموده و برای همراهی ادامه تبلیغ مشتاق میشود. تیترها نیز در گروه نقاط شروع تبلیغات جای دارند و در نتیجه از این قاعده مستثنا نیستند. در حقیقت یک تیتر جذاب تبلیغاتی در تبلیغ اینترنتی در کنار تصاویر مرتبط، حیاتی ترین نقش را در جلب توجه مشتری بازی می نمایند. یک تیتر جذاب تبلیغاتی یک یا چند مشخصه دارد.
مشخصه های یک تیتر جذاب تبلیغاتی
1- جمله ای سوالی است یا سوالی در ذهن مخاطب ایجاد می کند که در ادامه راه به آن پاسخ داده خواهد شد.
مثالی از عنوان مناسب سوالی
اگر در زمینه فروش زیورآلات لوکس با طراحیهای منحصر به فرد فعالیت می کنید، تیتر تبلیغ شما می تواند اینطور باشد: “آیا میدانید سرزمین خاص ترین و لوکس ترین طلا و جواهرات دنیا کجاست؟”
2- دربرگیرنده راهکاری جهت رفع مشکل جامعه هدف است. روشن است که افراد برای رفع مشکلشان اقدام به خرید خدمت یا محصول می کنند، یا به طرزفکر، نگرش، رویکرد و ایدئولوژی خاصی گرایش پیدا میکنند.
تیتر جذاب تبلیغاتی برای محصولات بهداشتی
“پکیج ویژه بهداشتی مخصوص روزهای کرونا با تخفیف باورنکردنی!” یک تیتر جذاب تبلیغاتی برای فروش محصولات بهداشتی مورد نیاز افراد در روزهای شیوع بیماری کرونا است.
3- همراه با شوخ طبعی است.
مثالی از تیتری جذاب همراه با حس شوخ طبعی
چنانچه محصول مورد تبلیغ شما بستنی است تیتر” بستنیش خوشمزه تره”می تواند تبلیغ طنز در عین حال نوستالژیکی برای محصول شما باشد.
4- تیتر جذاب تبلیغاتی شامل آمار و ارقام است.
یک تیتر جذاب تبلیغاتی برای بانکها
“برای اولین بار در ایران،پرداخت وام 900 میلیون تومانی به بانوان فرهنگی” یک تیتر مناسب برای تبلیغات بانکهاست.
5- ساده و قابل فهم است.
مثالی از عنوانی ساده برای تبلیغ
تیتر “اگه عاشق کتابی، الکترونیکیش کردیم تا هم جیب تو حالش خوب بمونه هم طبیعت” تیتر مناسبی برای اپلیکیشنهای فروش نسخه الکترونیکی کتابهاست.
6- بر مبنای روندهای اجتماعی است.
جذاب تبلیغاتی برای آموزش سرمایه گذاری در بورس
در این روزها که استقبال مردم از این نوع سرمایه گذاری زیاد شده و به دلیل کرونا باید کمتر در جامعه حضور پیدا کنند، تیتر “70٪ تخفیف دوره های آنلاین اصول سرمایه گذاری در بورس تا پایان هفته” تیتر مناسبی است.
7- شامل پیامهای صادقانه است نه ادعای بی پایه و اساس.
مثالی از تیتر صادقانه برای تبلیغ
اگر بگویید “برترین تولید کننده شیرینی ناپلئونی در ایران” به احتمال زیاد ادعایی بی اساس دارید.
8- غلط ندارد. وقتی تیتری می نویسید نباید غلط املایی یا ویرایشی داشته باشد.
9- بر مزایا تمرکز دارد.
یک تیتر جذاب تبلیغاتی متمرکز بر مزایا
“بزرگترین حراجی امسال ما” بر مزایای کاری شما تمرکز دارد.
10- محرک احساسات و کنجکاوی است.
مثالی از تیتر محرک احساسات برای تبلیغ
تیتر “شنبه در شهر چه خبره؟” یک تیتر جذاب تبلیغاتی است.
11- شامل پیشنهاد منحصر به فرد است.
یک تیتر جذاب تبلیغاتی شامل پیشنهاد منحصر به فرد
“فروش کفش های چرم اصل شروع قیمت از 800,000 تومان” تیتر مناسبی برای مثال این مورد می باشد.
12- از گفته های مشتریان، بزرگان یا افراد مشهور در آن استفاده شده است.
عنوان تبلیغاتی جذاب برای مربی توسعه مهارت های زندگی
“می دونستی بیل گیتس میگه هر کسی باید تو زندگیش یه مربی توسعه فردی و مهارت های زندگی داشته باشه؟!”
13- اطمینان بخش است.
یک تیتر جذاب تبلیغاتی اطمینان بخش
تیتر “حراج با ضمانت بازگشت 100 روزه محصولات خریداری شده” برای مشتری ایجاد اطمینان مینماید.
14- در مورد تبلیغات متنی، از حداکثر ظرفیت تعداد کاراکترها به طور هدفمند استفاده میکند. نتیجه گیری یک تبلیغ اثر بخش میبایست حرفه ای باشد. ما می توانیم از طریق تیترهای جذاب، مخاطب جذب کنیم.
یکی از مثال های دیگر انتخاب تیترهای جذاب که باعث افزایش فروش می شود، انتخاب عناوین جالب برای پست ها در اینستاگرام توسط ادمین اینستاگرام است.
این موضوع باعث می شود تعداد بازدید پست شما زیاد شود. می توانیم با ایجاد علاقه و اشتیاق و همچنین با ارایه پیشنهادات و ضمانتهای خوب، مخاطبان را برای کسب موارد مورد نظر تبلیغمان، متقاعد کنیم. گذراندن مخاطبین از آستانه روانی مهم ترین کار برای جلب توجه و جذب آنها می باشد. این کار از طریق ایجاد یک نقطه شروع یا تیتر مناسب برای تبلیغ ایجاد می شود.