تبلیغ نویسی

تبلیغ نویسی 11 نکته + [منابع + راهنمای واقعا کاربردی!]

امتیازدهی

تبلیغ نویسی یک علم است. مخلوطی از خلاقیت، هنر و دانش است. برای تبلیغ نویسی موثر برای کسب و کار خود و افزایش فروش و سودتان، باید از یک سری نکات اساسی مطلع باشید.

در این مطلب از پنتازوم می خواهیم یک راهنمای واقعا کاربردی از تکنیک ها و اصول تبلیغ نویسی را با هم بررسی کنیم. نوشتن یک تبلیغاتی که واقعا کارساز باشد ممکن است نیاز به آزمایش و خطا داشته باشد و کمی طول بکشد. اما استفاده از این ۱۱ نکته ای که در ادامه بررسی خواهیم کرد می تواند به شما در رسیدن به نتایج مورد انتظارتان کمک کند.

 

۱۱ نکته برای تبلیغ نویسی موثر:

تیم فروش با مشتریان در تماس است تا آن ها را متقاعد به خرید کند. اما تبلیغ نویسی این کار را برای شما از طریق محتوای سایت، بازاریابی محتوا، ایمیل های تبلیغاتی، مجله ها، بیلبورد ها و انجام می دهد. 

 

۱. چه چیزی شما را از رقبا متمایز می کند؟ (USP یا پیشنهاد فروش خوب)

مردم روزانه در معرض تبلیغات زیادی از مشاغل مختلف قرار دارند. بنابراین چه چیزی باعث می شود که مشتریان بالقوه خدمات یا محصولات شرکت شما را به خدمات یا محصولات رقبایتان ترجیح دهند؟ این همان چیزی است که شما باید به هنگام تبلیغ نویسی در نظر بگیرید و به جامعه ی هدفتان نشان دهید چرا کسب و کار شما باید انتخاب اول آن ها باشد و چرا حتی نباید رقبای شما را در نظر بگیرند.

این همان چیزی است که در صنعت بازاریابی به آن USP می گویند. USP یک پیشنهاد فروش خوب است. با مزیت رقابتی که شما دارید و رقیب ندارد. 

 

USP مجموعه ای از ویژگی هایی است که باعث تمایز و برتری کسب و کار شما نسبت به سایر شغل های موجود در صنعت شما می شود. به ندرت می‌توانید صنعت یا سرویسی را پیدا کنید که در آن هیچ شرکتی فعالیت نکرده باشد و یا رقیبی در آن صنعت برای شما نباشد. با وجود رقبا مشتریان از شما می‌پرسند “چرا باید از شما خرید کنم؟پاسخ شما به این سوال همان USP تان است.

 

هر تبلیغ باید پیشنهادی نوین برای مصرف کننده داشته باشد و باید به مشتری برساند که “این محصول را به خاطر این مزیت خاص بخرید”. پیشنهاد شما باید منحصر به فرد باشد. پیشنهادی باشد که مصرف کننده نتواند آن را رد کند و رقبا نتوانند با آن رقابت کنند.

این پیشنهاد باید به اندازه ی کافی قوی باشد تا بتواند بینندگان را به حرکت وا دارد. یعنی مشتریان جدید جذب کند و مشتریان بالقوه را مجبور به خرید کند. هدف در اینجا این است که بتوانید USP خوبی برای خود ارائه دهید.

چه چیزی شما را متفاوت و منحصر به فرد می کند؟

چه ایده ای دارید که تا کنون توسط کسی اجرا نشده است؟

USP شما باید این ویژگی ها را داشته باشد.

نکات کمکی در تهیه ی انواع پیشنهادات خرید ویژه:

 

    1. قیمت پایین تر
    2. کیفیت بهتر
    3. پشتیبانی طولانی مدت
    4. جایزه و پکیج های هدیه
    5. تاکید بر یک ویژگی خاص محصول

 

توجه کنید داشتن هر USPای بهتر از نداشتنش است. USP ابتدایی شما می تواند تغییر کند و به مرور بهتر شود.

نکته ی دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که لازم نیست شما تنها فردی باشید که در عرصه ای فعالیت می کنید یا کالایی را ارائه می دهید. کسب و کار شما می تواند کسب و کاری باشد که قبلا بوده ولی شما ایده ی جدید برای آن دارید یا تبلیغ کمی در آن حوزه توسط دیگران شده است.

 

۲. از یک عنوان چشمگیر استفاده کنید: توجه ها را به خود جلب کنید!

مردم معمولا وقت کمتری را به خواندن تبلیغات ها اختصاص می دهند و فقط گذرا نگاهی به عناوین می اندازند. به همین دلیل باید هنگام تبلیغ نویسی عنوان خود را طوری انتخاب کنید که خواننده جذب شود تا تبلیغ شما را بخواند و بیننده جذب شود تبلیغ شما را تا انتها تماشا کند.

در حقیقت نوشتن یک تبلیغ می تواند بسیار ساده تر از نوشتن عنوان همان تبلیغ باشد.

گونه های متفاوت عناوین در تبلیغ نویسی :

  • برخی از عناوین خبری هستند، مانند انتشار یک خدمات یا محصولی جدید.
  • برخی دیگر از مزیای خاص محصول یا خدمات نام می برند. در این نوع عناوین بیشتر به جزییات می پردازیم تا تصویر کلی.
  • برخی دیگر از کلمات منفی استفاده می کنند، مثلا استفاده از عنوان “کاهش هزینه”، به جای “افزایش سود”.

 

انواع عناوین استفاده شده در تبلیغ نویسی
انواع عناوین استفاده شده در تبلیغ نویسی

 

۳. پیشنهادی دهید که نتوانند رد کنند!

مصرف کنندگان عاشق چانه زدن هستند. بنابراین قیمتی پیشنهاد دهید که مشتری شوند.

صرف نظر از ارسال رایگان، بسته بندی زیبا، تعویض یا دیگر خدماتی که به مشتریانتان ارائه می دهید، سعی کنید قیمتی مناسب را ارائه دهید چرا که این موضوع به جذب و ماندگاری مشتریانتان کمک می کند.

هنگامی که پیشنهادی غیر قابل رد کردن داشتین، آن را با افتخار تبلیغ کنید. زمانی که مردم معامله ی خوب شما را می بینند، مقاومت برایشان سخت خواهد شد.

 

در تعیین قیمت ها به ارزش کلی مشتری (CLV) فکر کنید. CLV سودی است که مشتریان شما در گذر زمان به بیزنس شما می رسانند و این سود تنها از مشتریان ثابت قابل کسب است.

 

پس در نظر بگیرید که این موضوع نقش مهمی در سودآوری بیزنس شما دارد. چرا که علاوه بر جذب مشتریان جدید، سبب ماندگاری آنان نیز می شود و هر مشتری شما تبدیل به مشتری ثابت شما می شود.

 

۴. راجع به مزایا صحبت کنید: چه فایده ای برای آن ها دارد!

توضیح ویژگی های خدمات یا محصولات شما مهم است اما در حقیقت چیزی که برای مشتریان مهم تر از همه است این است که چه فایده و مزیتی برای آن ها دارد. در تبلیغ نویسی این موضوع را در نظر بگیرید که مردم بیشتر از اینکه شما چه کردید به اینکه خدمات شما چه فایده ای برای آن ها دارد اهمیت می دهند.

 

گنجاندن مزایا در تبلیغ
گنجاندن مزایا در تبلیغ

 

مثلا فرض کنید شما یک شرکت بیمه دارید. یکی از ویژگی های خدمات شما این است که شما وب سایتی دارید که مشتریان می توانند به صورت شبانه روزی وارد آن شده و به اسناد خود و اطلاعات بیزنس شما دسترسی داشته باشند. مزیت این امر این است که باعث صرفه جویی در وقت و راحتی مشتری می شود. این موضوع چیزی ست که شما باید در تبلیغات خود به آن اشاره کنید.

 

۵. تبلیغتان را به صورت یک خبر منتشر کنید.

در تبلیغ نویسی خود این موضوع را در نظر بگیرید که مردم همه روزه با تبلیغ های عادی زیادی مواجه می شوند. اگر شما چیزی بیشتر از چیزی که بقیه ارائه می دهند نداشته باشید، مردم هم تمایلی به خواندن تبلیغتان نشان نمی دهند.

تبلیغتان را به صورت که مقاله ی خبری منتشر کنید. مردم ۷ برابر بیشتر به خواندن یک مقاله ی خبری به نسبت یک تبلیغ علاقه نشان می دهند.

ایجاد یک تبلیغ موثر که توجه را به خود جلب کند و اطلاعات زیادی را فراهم کند آسان نیست. اما یک مقاله ی خبری که در عین حال یک تبلیغ ریزی هم می کند میتواند همزمان با اطلاع رسانی، مشتری جذب کند.

این نوع تبلیغات خواننده را ترغیب می کند که به شرکت شما علاقه نشان دهند زیرا شامل اطلاعاتی بیشتر و کامل تر است. مردم بیشتر جذب چنین تبلیغ هایی می شوند زیرا می دانند این صرفا یک تبلیغ خالی نیست و اطلاعاتی نیز از آن کسب می کنند.

به عنوان مثال شما در چنین تبلیغی می توانید به خوانندگان مشاوره دهید، نکاتی را به آن ها بیاموزید و اطلاعات مفیدی راجع به اینکه چگونه بیزنس و کالای شما به آن ها کمک می کند، ارائه دهید.

بهترین مثال تبلیغی است که ۶۰ سال پیش در مجله ی وال استریت با عنوان “آنچه همه باید در مورد بورس سهام و اوراق قرضه بدانند” منتشر شد. این آگهی در یک روز ۱۰ هزار مشتری جذب کرد.

 

۶. ترس آنها را برطرف کنید: پیشنهادتان تا آنجا که ممکن است بدون ریسک باشد!

کلاهبرداران و کالاهای بی کیفیت زیادی در بازار موجود است و به همین دلیل مردم از خرج کردن پولشان هراس دارند.

اگر این ترس از دست دادن پول  و عدم اطمینان از کیفیت کار شما در مشتری باشد، بعید است که خدمات یا کالای شما را امتحان کند. اما اگر این تردید ها را برطرف کنید، انگیزه ای به مشتریان برای امتحان خدمات یا کالای خود داده اید.

بنابراین ارائه ی یک ضمانت بدون ریسک ایده ی بسیار خوبی است. علم به اینکه هیچ ریسکی در خرید کالای شما وجود ندارد و قرار نیست مشتریان از خرید خود پشیمان شوند، انگیزه ی قدرتمندی برای خرید است.

اگر مشتریانتان بدانند که در صورت عدم رضایت می توانند پول خود را پس بگیرند، دیگر نگران اتلاف پول نیستند و بیشتر کالای شما را امتحان می کنند.

علاوه بر این، مردم نسبت به محصولی که شرکت تولید آن در مقابل ارائه اش خود را موظف می داند و از آن حمایت می کند احساس بهتری پیدا می کنند. این موضوع نشان می دهند محصول شما مطمئن و ارزشمند است و شما از ضمانت کردن آن نمی ترسید.

ایده : مثلا در مورد خدمات آموزشی می توانید یا چند ماه ضمانت پشتیبانی به صورت پاسخگویی سوالات احتمالی (پس از گذراندن دوره ) را بدهید.

 

۷. از مشتریان خود دعوت به عمل کنید.

یک شیوه ی موثر دیگر در تبلیغ نویسی برای بالا بردن ترافیک بازدید سایتتان این است که در تبلیغتان مشتریانتان را تشویق کنید تا بر روی تبلیغات شما کلیک کنند، محصول خود را سفارش دهند، اطلاعات بیشتری دریافت کنند و غیره.

دعوت به عمل شما می تواند سبب شود تا مشتریان به جای تنها نگاهی گذری به تبلیغتان، برای کسب اطلاعات بیشتر، دریافت ایمیل خبرنامه هفتگی یا روزانه و یا خرید با شما تماس حاصل کنند یا سری به وب سایتتان بزنند.

باید در تبلیغ نویسی تان از اصطلاحاتی مهیج و قانع کننده استفاده کنید تا اشتیاق را در مشتری برانگیخته کنید.

 

۸. به مشتریان دلیلی دهید تا همین الان از شما خرید کنند!

شما نمی خواهید هنگام تبلیغ نویسی کار را تازه شروع کنید. بلکه شما کار را از قبل شروع کرده اید و می خواهید مردم همین الان از شما خرید کنند.

مشتریان ممکن است تبلیغ های مختلفی را ببینند و با خود بگویند بعدا حتما آن را امتحان می کنم. اما درگیر زندگی روزمره خود می شوند و خرید آن را فراموش می کنند. بنابراین باید هنگام تبلیغ نویسی این موضوع را در نظر بگیرید که بیننده را ترغیب کنید تا همین الان اقدام کند نه بعدا.

شما می توانید این اضطرار را به روش های مختلفی ایجاد کنید.

 

به مشتریانتان دلیلی دهید تا همین الان دست به عمل بزنند.
به مشتریانتان دلیلی دهید تا همین الان دست به عمل بزنند.

 

۹. از رضایت دیگر مشتریانتان صحبت کنید

یکی از مهمترین بخش های تبلیغ نویسی موثر این است که اشتیاق و اعتماد مشتریان را نسبت به کسب و کار خود جلب کنید.

مردم امروزه نگرانی های زیادی دارند، به خصوص در فضای مجازی. پس مهم است که اعتماد سازی کنید. تا مردم متقاعد بشوند شما بهترین انتخاب برای آن ها هستید. می توانید این کار را با نشان دادن رضایت مشتریانی که از شما خرید کردند یا افرادی که با شما کار کردند انجام دهید. ( در این کار زیاده روی نکنید اما یک ایده ی خوب می تواند قراردادن یک هایلایت اینستاگرام در مورد نظرات کاربران باشد)

امروزه بسیاری از افراد به نظرات آنلاین به هنگام خرید توجه می کنند. چرا که به نظرات مصرف کنندگان دیگر اعتماد دارند و می خواهند بدانند آن ها چه فکری راجع به محصول یا خدمات شما می کنند.

شما نمی توانید مردم را مجبور کنید که نظرات را بخوانند اما می توانید همین اعتماد را با نشان دادن رضایت مشتریان خود انجام دهید.  دیدن این که دیگر مشتریان شما از کار شما راضی هستند می توانید انگیزه‌ ای شود برای مردم تا از شما خرید کنند.

 

۱۰. از تصاویر هیجان انگیز استفاده کنید.

از دیگر نکات مهم در تبلیغ نویسی استفاده از جلوه های بصری است. زیرا مردم بصری هستند. یک متن ساده روی یک زمینه ی ساده می تواند خسته کننده باشد. مردم همیشه تمام چیزهایی که در یک تبلیغ یا مقاله نوشته شده است را نمی خوانند.

شما می توانید توجه مردم را با افزودن عکس های هیجان انگیز به تبلیغتان جلب کنید.

 

تبلیغ نویسی
تبلیغ نویسی و تصاویر خلاقانه

 

۱۱.  اطلاعات کامل تماستان را قرار دهید

یکی از بزرگترین اشتباهات در امر تبلیغ نویسی قرار ندادن اطلاعات تماس است. شما به مردم گفته اید که چه کالا یا خدماتی ارائه می دهید، حال به آن ها بگویید چگونه آن را خریداری کنند.

شما باید از تبلیغاتتان برای هدایت مردم به سایتتان استفاده کنید تا اطلاعات تماس را دریافت کنند. این کار به چند دلیل ضروریست:

اول اینکه اگر افراد سایت شما را چک کنند و تحت تاثیر قرار گیرند، شانس بیشتری برای کسب مشتری دارید.

مورد دوم اینکه می توانید عملکرد تبلیغ خود و میزان ترافیک ایجاد شده در سایت را ارزیابی کنید و نقاط ضعف و قوت تبلیغ نویسی خود را دریابید. اگر به نتیجه ی مطلوبتان نرسیدید، از این راه می توانید بفهمید که در کجا باید تغییرات ایجاد کنید.

جدیدترین مقالات

ما را در تلگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در آپارات دنبال کنید
@pentazoom
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در یوتیوب دنبال کنید
@pentazoom

مقالات مرتبط در پنتازوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *