شاید برای خیلی از شما با دیدن عنوان، این سوال پیش بیاید که اصلا کپی رایتینگ چیست؟ کاربردش چیست؟ کپی رایتر کیست؟ در این مطلب از پنتازوم میخواهیم با هم جواب همه ی این سوال ها را پیدا کنیم و نکات مهمی که برای شروع کپی رایتینگ باید بدانیم را با هم بررسی کنیم. در ادامه مطلب اول از همه چند کپی رایتینگ خوب و بد را هم با ارزیابی می کنیم. در آخر هم ۶ استراتژی از آقای اوگلیوی، یکی از بهترین تبلیغ کننده های تاریخ، را با هم ببینیم.
کپی رایتینگ چیست؟!
اول از همه بیایید به آخرین باری که یک متن یا تیتری را خواندید و واقعا حس کردید تحت تاثیر قرار گرفتید فکر کنید. یا آخرین باری که با یک نوشته ای مواجه شدید و با خودتان گفتید چقدر نویسنده اش خلاق بود 👌😮 و محو ایده ی جالبش شدید.
خب این مورد یکی از اهداف اولیه ی کپی رایتینگ است : جلب کردن توجه مخاطب.
حالا برویم سراغ سوال اصلی که کپی رایتینگ (Copywriting) چیست؟
کپی رایتینگ مهارت نوشتن تبلیغاتی است که بتواند مخاطب را متقاعد و ترغیب کند تا دست به عکس العمل بزند.(در اصطلاح CTA یا همان call to action) این عکس العمل می تواند کلیک بر روی کلمه ای برای ورود به سایت باشد یا خریدن چیزی که تبلیغش را می کنید و یا کمک های مالی و بسیاری مثال های دیگر.
بیشتر چیزهایی که شما روزانه به صورت آنلاین با آن ها مواجه می شوید نوعی از کپی رایتینگ هستند. مثلا وبسایت زیر را در نظر بگیرید. این وبسایت تخصصش در استایل و فشن است و به مردم توصیه هایی برای پیدا کردن و بهتر کردن استایلشان میکند.
همانطور که می بینید این پیج طراحی شده تا مخاطبان را به روش های مختلف دعوت به عمل کند. اول از همه از شما درخواست شده تا “بیشتر بخوانید” یا “همین الان شروع کنید” و همینطور “ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید”. همچنین می توانید “از استایلیست مشورت بگیرید”.
این ها مثال هایی از کپی رایتینگ هستند که سعی در متقاعد کردن مخاطبان دارند و همه ی ما همه روزه با آن ها مواجهیم.
البته کپی رایتینگ فقط نوشتنی نیست. بسیاری از چیزهایی که شما می شنوید یا می بینید هم می توانند کپی رایتینگ باشند. مثل تبیلغات های تلویزیونی و رادیویی، ویدیوهایی که به بررسی محصولات مختلف می پردازند و یا ویدیوهایی که به شما یاد میدهند که چجوری از یک محصول استفاده کنید.
نکته: copywriting را با copyright اشتباه نگیرید. کلمه ی اول موضوع این مطلب است و در تولید محتوا و تبلیغات استفاده می شود. کلمه ی دوم حق قانونی برای کپی کردن کارها و آثار یک نفر و منتشر کردنشان است.
کپی رایتر کیست؟
کپی رایتر مسئول نوشتن متن های استفاده شده در تبلیغ یا بازاریابی است. یا به عبارتی دیگه کپی رایتر شخصی است که با ترکیب کردن مهارت نویسندگی و علم فروش و بازاریابی متن می نویسد.
همانطور که در تعریف کپی رایتینگ هم دیدید، کپی رایتینگ یک مهارت است. بنابراین تمام این حرف ها که نویسنده ها و کپی رایتر ها یک استعداد مادرزادی دارند افسانه ای بیش نیستند. کپی رایتینگ مهارتی است که با آموزش می توان آن را یاد گرفت و با تمرین در آن پیشرفت کرد و به مرور متن هایی قوی تر و بهتر نوشت.
باور چنین افسانه هایی باعث می شود که افراد به خودشان جرئت پا گذاشتن در این عرصه را ندهند و خودشان را کافی ندانند. در صورتی که علاقه و اشتیاق شما نسبت به این کار کافی است.
البته این به این معنی نیست کپی رایتینگ کار ساده ایست و هرکسی از پسش بر می آید. حتی برعکس، می تواند کار سخت و پر زحمتی هم باشد. ولی علاقه و اشتیاق باعث می شود سختی هایش را به جان بخرید و با تمرین مدام و مدام موفق شوید.
از خوبی ها و مزایای این کار می شود به موارد زیر اشاره کرد:
- زمان کاری منعطف است و خودتان می توانید تنظیمش کنید.
- دفتر کارتان می تواند هرجایی که می خواهید باشد.
- از همان ابتدای کار می توانید درآمد خوبی داشته باشید و به مرور بیشترش کنید.
- اگر با علاقه وارد شده باشید می بینید که چقدر شغل جالب و جذابی است.
- هر چه که بگذرد ایده هایتان بیشتر میشوند و هر روز خلاق تر از دیروز خواهید بود.
- حوزه های کاری مختلفی دارید که می توانید آن حوزه ای را که از همه برای شما مناسب تر هست را انتخاب کنید.
اما مهم ترین موضوع این است که خودتان را دست کم نگیرید. در ادامه نکاتی رو برای شما می گوییم تا مسیر را برایتان روشن تر و آسان تر کند.
به طور کل کپی رایتینگ را میشود به ۶ مرحله تقسیم کرد. خب حالا برویم تا این مراحل را با هم بررسی کنیم.
چطور یک کپی رایتینگ خوب بنویسیم:
۱. به جای تبلیغ ویژگی ها، مزایا را تبلیغ کنید.
این جمله ی تبلیغاتی را در نظر بگیرید: خوابِ خوش رو بخرین؛ نه خوشخواب رو
راجع به تمام تبلیغ های خوشخوابی که تا حالا دیدید فکر کنید. آیا راجع به تعداد فنرها یا جنس نخ ها حرف می زنند؟ نه.
بلکه متقاعدتان می کنند که چقدر خوشخواب ها راحتند، چقدر خواب راحتی را با آن ها تجربه خواهید کرد و چقدر خواب خوب بر مفید بودن روزتان تاثیر دارد. هدف این تبلیغ ها این است که دید مثبتی نسبت به محصولشان پیدا کنید، خودتان رو تصور کنید که دارید از این محصول استفاده می کنید و شک ها و نگرانی هایتان را از بین ببرند.
می توانید در کپی رایتینگ خود از این فرمول ها استفاده کنید:
- محصولتان را به عنوان یک راه حل ارائه دهید.
- این تصویر را برای مصرف کنندگان بکشید که چگونه قرار است از محصولتان استفاده کنند
- در صورت امکان از ضمانت هایی برای از بین یردن نگرانی های مصرف کنندگان استفاده کنید. مثلا ضمانت هایی نظیر تعویض یا تعمیر بدون هزینه
۲. ساده بنویسید.
«کپی رایتینگ یک مکالمه ی مستقیم با مصرف کننده است.»
– شرلی پولیکوف
این موضوع واقعا مهم است. اگر شما با ادبیاتی حرف بزنید که مخاطب نتواند با آن ارتباط برقرار کند، حتی فرصت این را نخواهید داشت که محصولتان را ارائه دهید چون دیگر توجه و علاقه ی مخاطب را از دست دادید.
کپی رایتینگ شما شبیه یک مکالمه ی صمیمانه با مخاطبتان باشد.
مثلا شما می خواهید که مشتریتان با خودش فکر کند خب با این گوشی می توانم فیلم های با کیفیت اچ دی بگیرم و خیلی راحت در جیبم جا میشود. برای موقع هایی که نمی خواخم دوربین عکاسی گندهام را جایی ببرم عالی است.
اگر می خواهید چیزی بگویید که این فکر به مخاطبتان القا شود لازم نیست از اصطلاحات فنی و کلمات گیج کننده استفاده کنید. می توانید بگویید دوربین های عکاسی گنده ی خود را در خانه بگذارید. فیلم های اچ دیتان را با موبایلی بگیرید که در جیبتان جا می شود.
۳. بر روی تیترها تمرکز کنید.
«به طور میانگین تعداد افرادی که تیترها را می خوانند ۵ برابر افرادی است که خود متن را می خوانند.»
– دیوید اوگلیوی
تیتر مهم ترین قسمت کپی رایتینگ شما است. با نوشتن یک تیتر خوب می توانید به آسانی توجه مخاطب را به خودتان جلب کنید. برویم چند فرمول موثر و خلاقانه را باهم ببینیم:
- از اعداد استفاده کنید: ۷ راه برای راه اندازی یک استارتاپ موفق
- تیتری مفید بنویسید و به مخاطب این حس را دهید که با خواندن این کپی رایتینگ اطلاعات خوبی دستگیرش می شود: ۴ رازی که باید برای شروع یک استارتاپ بدانید
- به مخاطبین دلیلی برای خواندن بدهید: ۱۰ دلیل برای اینکه چرا باید از محصول ما استفاده کنید
- حس کنجکاویشان را تحریک کنید: چرا استارتاپ ها شکست می خورن: تجربیات کارآفرینان
- از کلماتی استفاده کنید که با احساساتشان ارتباط برقرار کنند مانند فوق العاده، آسان، بی هزینه، معجزه و …
این مطلب فوق العاده را از دست ندهید : تیترنویسی [ترفندهایی برای افزایش بازدید]
۴. طوری بنویسید که مخاطبان بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند.
«کسی تبلیغ نمی خواند. مردم چیزی را می خوانند که برایشان جالب باشد. بعضی اوقات پیش می آید که آن چیز جالب یک تبلیغ باشد.»
– هاوارد گاسیج
هیچوقت پیش آمده که دنبال یک تبلیغ برای خواندن بگردید؟ کمتر کسی برای تفریح به دنبال تبلیغات خواندن می رود. تبلیغ هایی که متوجهشان می شوید تبلیغ هایی هستند که به نظرتان جالب می آیند و عنوانشان توجهتان را به خودش جلب کرده؛ اما تنها تبلیغ هایی را کامل می خوانید که بتوانید با آن ارتباط برقرار کنید و پاسخ نیازهایتان را دهند.
سعی کنید جامعه ی هدف محصولتان را بشناسید و طوری بنویسید که بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند و جواب نیازهایشان را در آن پیدا کنند.
بهتر است که مخاطبانتان را به صورت مشخص تعیین کنید. یعنی بنویسید چه افرادی با چه سنی، چه مکانی، چه جنسیتی و چه شغلی جامعه ی هدف شما هستند. بررسی کنید که چه چیزی باعث می شود محصول شما را بخرند و چه چیزی باعث می شود از خریدش صرف نظر کنند. سپس تبلیغتان را مستقیما برای آن افراد بنویسید. درست است که با این کار جامعه ی هدفتان کوچیکتر می شود اما در عوض اثرگذاری تبلیغ شما بیشتر می شود و در نهایت به نتایح بهتری دست پیدا می کنید.
۵. تحقیق کنید.
«من زمان زیادی را صرف تحقیق در حیطه ی تبلیغم می کنم. هر تبلیغی که رقبا طی ۲۰ سال گذشته برای محصولات مشابه ساختند را بررسی می کنم.»
– دیوید اوگلیوی
پیرو مرحله ی قبل، شما باید تمام تلاش خود را به کار گیرید تا بتوانید از دیدگاه مخاطب به تبلیغ نگاه کنید. چه چیزی به آن ها انگیزه میدهد؟ چه شخصیتی دارند؟ چرا باید دلشان بخواهد که تبلیغتان رو بخوانند؟ چه سودی برایشان دارد؟ پاسخ این پرسش ها اطلاعات خیلی کاربردی و خوبی را در اختیارتان قرار میدهد.
در نقل قول بالا از دیوید اوگلیوی، پدر تبلیغ نویسی، می بینید که او هم زمان زیادی را صرف ارزیابی کار رقبا می کرد. بررسی می کرد که رقبا چطور محصولاتشان را فروختند و پاسخ بازار به آن ها چه بود.
ارزیابی رقبا خیلی مهم است اما شما باید دانش کاملی حول محصول خودتان و مزایا و ویژگی هایش هم داشته باشید.
یکی از بهترین افتخارات اوگلیوی تبلیغی بود که برای کمپانی رولز رویس نوشت. اوگلیوی در کتابش می گوید که ۳ هفته ی تمام را صرف خواندن اطلاعات ماشین کرد تا در نهایت با جمله ی زیر موفقیتی چشمگیر را برای کمپانی خودش و کمپانی رولز رویس رقم زد:
با سرعت ۶۰ مایل بر ساعت، تنها صدایی که در این رولز رویس جدید خواهید شنید از ساعتتان است.
فهمیدن چنین جزئیاتی به نظر نمی آید که به ۳ هفته زمان نیاز داشته باشد. اما بعضی وقت ها شما باید به مغزتان این فرصت را بدهید تا تمام اطلاعات دریافتی را هضم کند و بتواند آن ها را پردازش کند.
مرحله ی تحقیق برای نوشتن تبلیغی متقاعد کننده بسیار مهم و حیاتی است. شما باید بدانید چه کسی برای جلب توجه مخاطب شما در حال تلاش است و چه چیزهایی می گوید. بعد باید ببینید که چگونه می توانید بهتر از آن ها عمل کنید و بازی را به نفع خودتان تمام کنید.
۶. موارد واضح را شرح دهید.
«بعضی اوقات مهمترین کاری که یک تبلیغ نویس می تواند انجام دهد این است که همان موارد واضح را کامل شرح دهد.»
– جی چیات
مخاطبانتان باید محصول شما را به عنوان راه حل مشکلشان انتخاب کنند. آیا خودتان این مسیر را برایشان هموار می کنید یا منفعلانه اطلاعات را به اشتراک میگذارید و منتظر می مانید خودشان این نقاط را بهم وصل کنند؟ بگذارید صریح بگویم – مخاطبتان این کار را نمیکنند.
کپی رایتینگ شما باید واضح و شفاف باشد. اگر دارید از خودتان به عنوان یک بازاریاب تبلیغ می کنید نباید فقط بگویید “اگر به دنبال بازایاب هستید می توانید با من تماس بگیرید.” بلکه باید به مخاطبتان نشان دهید که چرا باید شما را انتخاب کند. مثلا می توانید بگویید “من را انتخاب کنین چون من ۵ سال سابقه ی کاری برای برندهای معتبر را دارم و تجربه های زیادی در این راه کسب کردم.“
آخرین نظر: فقط شروع به نوشتن کنید.
شروع کنید به نوشتن. از فرصت هایتان استفاده کنید. شاید بد باشد ولی این تنها راه برای نوشتن یک چیز خوب است.
اولین ایدهتان قرار نیست خاص و فوق العاده باشد و اصلا به همین دلیل شما باید آن را از سر راه بردارید تا جا برای ایده های بهتر باز شود.
همه ی ایده هایتان برای کپی رایتینگ را بنویسید، حتی آن هایی که مسخره هستند را بدون قضاوت کردن خلاقیتتان بنویسید. واقعا نتیجه اش شگفت زده تان می کند وقتی ببینید چه ایده های فوق العاده ای از میان آن ها پیدا میشود.
خب حالا که فهمیدیم یک کپی رایتینگ خوب چگونه نوشته می شود بیایید ببینیم موارد استفاده اش کجاست؟!
در چه مواردی از کپی رایتینگ استفاده می شود؟
یا به عبارتی دیگر یک کپی رایتر در چه زمینه هایی می تواند فعالیت کند؟
راه های خیلی خیلی زیادی وجود دارد که یک کپی رایتر می تواند باعث سود و افزایش فروش یک برند یا یک محصول خاص شود. اینجا ۷ تا از این موارد را برای آشنایی بیشتر شما آوردیم:
۱. سایت ها و وبلاگ ها
کپی رایتینگ هایی که در سایت ها نوشته می شوند از اهمیت بالایی برخوردارند زیرا اغلب اوقات اولین چیزی هستن که مخاطب می بیند. پس باید در نظر بگیرید که می خواهید مخاطبانتان بعد از خواندن این مطالب دست به چه اقدامی بزنند؟
جواب این سوال باید دقیقا همان موضوعی باشد که کپی رایتینگ های شما به همان منظور نوشته می شوند. به طور مشابه وبلاگ ها هم راه خیلی خوبی برای دادن اطلاعات اضافی تر به مخاطب شما هستند و می توانند باعث شوند که خواننده ها تبدیل به مشتری های ثابتتان شوند.
۲. صفحه های فروش
در اصل صفحه های فروش شما همان لندینگ پیج شما هستند. لندینگ پیج (صفحه ی فرود) به زبان ساده یعنی صفحه ای که مخاطبانتان با دنبال کردن سرنخ هایی که برای فروش محصولتان در تبلیغتان یا شبکه های اجتماعیتان در اختیارشان میگذارید، با آن مواجه میشوند.
پس داشتن یک کپی رایتینگ خوب در صفحه ی فروشتان که مخاطب را متقاعد به خرید کند بسیار مهم است.
۳. کتاب های الکترونیک
یکی از راه های خوب برندسازی در بازار هدفتان نوشتن یک کتاب الکترونیکی خوب مرتبط با حوزه ی کاریتان است. اما خیلی از صاحبان مشاغل با بیان ایده هایشان در قالب کلمات مشکل دارند و اینجا دقیقا همان جایی است که یک کپی رایتر به کمکتان می آید. با انتشار یک کتاب الکترونیکی حرفه ای و آموزنده می توانید به یک قشر جدیدی از مخاطبین دسترسی پیدا کنید و همزمان باعث افزایش اعتبار کسب و کارتان در صنعت مربوطه هم می شود.
۴. ایمیل ها و خبرنامه ها
در تماس بودن با مخاطبینتان یک استراتژی مهم در بازاریابی است و یکی از بهترین راه ها برای حفظ این ارتباط استفاده از ایمیل ها و خبرنامه هاست. یک کپی رایتر می تواند به شما در برقراری یک ارتباط منسجم و تاثیرگذار با مخاطبینتان کمک کند. همچنین اگر می خواهید یک ایمیل تبلیغاتی بفرستید کپی رایتر می تواند به شما کمک کند تا آن را مطابق با استاندارد های کپی رایتینگ و تبلیغ نویسی بنویسید تا بهترین نتایج را کسب کنید.
۵. بروشورها
کپی رایتینگ تنها محدود به اینترنت و فضای مجازی نمی شود. بازاریابی چاپی هنوز هم پرطرفدار است و خیلی از اوقات بروشورها می توانند نتایج خیلی خوبی را رقم بزنند. یک کپی رایتینگ قوی بنویسید و مخاطبین را دعوت به عمل کنید. با رعایت این دو مورد یک بروشور و بازاریابی چاپی عالی خواهید داشت.
۶. کنفرانس های مطبوعاتی
اگر یک محصول مهم یا یک برنامه ی خاص برای ارائه دارید می توانید از طریق کنفرانس هایی آن ها را به عموم اعلام کنید. این کنفرانس ها می توانند به صورت آنلاین یا حتی نوشته ی فیزیکی باشند. در هر دو مورد یک کپی رایتر می تواند به شما کمک کند که داستانتان را گیراتر تعریف کنید و اطلاع رسانی بیشتری بتوانید انجام دهید.
۷. محتوای شبکه های اجتماعی
مطالبی که در شبکه های اجتماعی پست می کنید می توانند برای آینده ی کسب و کارتان بسیار سرنوشت ساز باشند. باید بتوانید محتواهایی تولید کنید که در حین آموزنده بودن، گیرا و جالب توجه هم باشند و بتوانند مخاطبین زیادی را برای شما جمع آوری کنند. با نتایج فوق العاده ای که می توانید از یک محتوای خوب در شبکه های اجتماعی به دست آورید حیرت زده خواهید شد.
حوزه های بسیار کمی هستند که شما بدون استفاده از متخصص آن حوزه بتوانید آن ها را به خوبی پیش ببرید و نتایج مطلوبی هم دریافت کنید. اگر نیاز به هر نوع کپی رایتینگی در هر یک از حوزه ها دارید با پنتازوم در میان بگذارید. ما می توانیم به شما کنیم تا بهترین نتایج را کسب کنید و به موفقیت مطلوبتان برسید.
حال بیایبد با هم چند نمونه از کپی رایتینگ های خوب و بد را ارزیابی کنیم.
نمونه هایی از کپی رایتینگ های خوب
۱) بانک هایپوسوییس:
۲) جواهرات دبیرز:
۳) پورشه:
۴) شبکه ی هواشناسی:
۵) فولکس واگن:
6) اینکریدیبیلد
این گیف تبلیغاتی فوق العاده است! در یک نگاه هر برنامه نویسی از آن لذت می برد. شعار شرکت این است: تا 8 برابر سریعتر با راه حل های نرم افزاری incredibuild ! به لوپ ساده داخل کادر مشکی که به خوبی نمایش داده شده است توجه کنید. داخل آن نوشته است: در صورتی که از راه حل های ما استفاده کنید: 8 دقیقه . در غیر این صورت؟ 60 دقیقه پردازش نرم افزاری شما طول می کشد!
مهم ترین نکته درباره ی این تبلیغ ها این است که خاص بودنشان باعث می شود به یادماندنی هم باشند و این موضوع یک برندسازی قوی برای این کمپانی ها به ارمغان خواهد آورد.
نمونه هایی از کپی رایتینگ بد:
می توان فهمید که کپی رایتر این تبلیغ هدفش چیست. او می خواست که یک تبلیغ کنایه ای بنویسد چون خود تبلیغ هم خیلی گنگ و مبهم بود و کلمه ها هم به همین موضوع اشاره دارند.
همچنین بزرگترین مشکل با این کپی رایتینگ هم همین است – در اصل چیز خاصی نمی گوید و مبهم است.
با این که تبلیغ جالبی است ولی به مخاطب دلیلی برای کلیک کردن و عضویت در سایت نمی دهد.
واقعا نمی توان گفت که اینجا قضیه از چه قرار است. دقیقا چه چیزی دارد تبلیغ میشود؟ پایین سمت راست گفته که برای خریدن بلیت کلیک کنید. ولی بلیت برای چه چیزی؟
با یک سری تغییرات و اضافه کردن افعال می شود این کپی رایتینگ را واضح تر کرد.
مثلا می شد گفت “بیایید ببینیم در کتیبه های دریای مرده چه خبر است”. اما در تبلیغ ما فقط یک سری کلماتی را می بینیم که به هم مرتبط کردنشان سخت است.
۶ استراتژی دیوید اوگلیوی که هر کپی رایتری باید بداند.
دیوید اوگلیوی یکی از بهترین تبلیغ نویس های تاریخ است. از او به عنوان پدر تبلیغات مدرن هم یاد می شود. تکنیک هایی که ایشان ده ها سال قبل ارائه دادند هنوز هم در این صنعت استفاده می شوند.
۱. هدف کپی رایتینگ فروش است، نه سرگرم کردن
در کپی رایتینگ دو موضع وجود دارد: افردی که می خواهند بفروشند و افرادی که می خواهند سرگرم کنند.
و بگذارید یک چیز را روشن کنم!. افرادی که با تبلیغ شما سرگرم می شوند قرار نیست چیزی از شما بخرند. وقتی دارند تبلیغتان را تماشا می کنند می خندند یا لبخند می زنند چون هدف از تبلیغتان همین است و ۲ ثانیه بعد فراموشش می کنند.
تبلیغی که برای فروش نوشته میشود اقدام به عمل را به مخاطب القا می کند و در عین حال احساسات مخاطب را هم قلقلک میدهد.
دیوید اوگلیوی از طرفداران پر و پا قرص این ایده بود که اولویت اصلی تبلیغات باید فروش باشد.
دفعه ی بعدی که می خواهید تبلیغ بنویسید ذهنتان را بر روی فروش متمرکز کنید و در طراحی های گرافیکی و رنگ ها گم نشوید. از خودتان بپرسید “آیا این به فروش کمک می کند؟“. با این کار وقت خودتان را سر چیزهای بی ثمر تلف نمی کنید.
۲. کپی رایتینگ های خسته کننده اصلا مشتری جذب نمی کنند.!
تبلیغات باید هیجان انگیز باشد. 👀😉 باید احساسی باشد.❤😍
دیوید معتقد بود که با نوشتن یک تبلیغ خسته کننده شما موفق به جذب مشتری نخواهید شد. تبلیغ های مبهم و حوصله سر بر تنها باعث میشوند مردم بی توجه از آن ها بگذرند.
چگونه می توانید مردم را برای خرید هیجان زده کنید؟
یکی از بهترین روش ها استفاده از تصاویر مناسب است.
این تبلیغ از دیدیو اوگلیوی برای برند لباس هثوی را در نظر بگیرید:
از زمان انتشار این تبلیغ تا به امروز این مرد با چشم بند که پیراهن برند هثوی را پوشیده یکی از به یادماندنی ترین آیکون های تبلیغ های طراحی شده است.
این موضوع را در نظر بگیرید که در هیچ جای کپی رایتینگ نوشته شده صحبتی از این مرد نیست که کیست و چرا چشم بند دارد. همه ی این ها بستگی به خلاقیت و رویاپردازی مخاطب دارد!
چنین تبلیغی توجه شما را جلب می کند، کنجکاوتان می کند و باعث میشود تبلیغ را بخوانید تا جواب سوال هایتان را پیدا کنید.
از تصاویر استفاده کنید تا توجه مخاطبین را جلب کنید و یا به مخاطبین این ایده را بدهید که اگر از محصولتان استفاده کنند چه می شود؟ کاری کنید آن ها در مورد محصول شما خیال پردازی کنند.
۳. مخاطبین را ساده فرض نکنید؛ آن ها را عضوی از خانواده ی خود بدانید.
بسیاری از افراد فکر می کنند مخاطبین فقط به دنبال راه حل های ساده و بدون دردسر برای مشکلاتشان می گردند و بدون هیچ مطالعه و پیش زمینه ای انتخاب می کنند.
دیوید اوگلیوی عقیده داشت که این دیدگاه کاملا اشتباه است و نباید از موضعی بالاتر به مخاطبین نگاه کرد. حقیقت این است که مخاطبین و مصرف کننده های تبلیغ ها همین خانواده، دوستان یا همکاران شما هستند.
این روزها مردم به منابع آنلاین زیادی دسترسی دارند و با کمک شبکه های اجتماعی و نظرات باقی مصرف کننده ها تصمیم های حساب شده ای می گیرند.
به همین دلیل شما نباید مخاطبین را ساده فرض کنید و دست کم بگیرید. در عوض باید با مشکلاتشان همدردی کنید.
این صفحه از یک سایت دیابت مردان رو در نظر بگیرید:
کپی رایتر به یک سری از عوارض جانبی دیابت که اکثر مخاطبین تجربهش کرده اند اشاره می کند.
دقت کنید که چطور بعد از نام بردن از کتاب های آشپزی مخصوص افراد مبتلا به دیابت و غذاهای رژیمی این جمله را بیان کرده: “همه ی این موارد از مشکلاتی که مردها بهشون دچارن غافلن.”
این کپی رایتینگ با بیان این جمله و موارد بعدش توانسته با مخاطب رابطه ای عمیق تر و شخصی تر ایجاد کند و به مخاطب حس همدردی را القا کند.
۴. باید از ایده های بزرگ و جاه طلبانه استفاده کنید.
اگر به هر تبلیغی که دیوید اوگلیوی تا به حال نوشته دقت کنید متوجه میشوید که همه ی آن ها را حول محور یک ایده ی بزرگ و قوی نوشته است.
مثلا تبلیغش برای کمپانی مرسدس بنز را در نظر بگیریم. تیتر تبلیغ این بود: از وقتی مرسدس بنز از مسابقات کنار کشید، مهندسان ماشین های مسابقه ی مرسدس بنز چه کار میکنند؟
و این کپی رایتینگ دارد توضیح میدهد که کمپانی مرسدس بنز همان تلاش و تکنولوژی ای که صرف ماشین های مسابقهاش می کرد را الان دارد صرف ماشین های بازاریاش می کند. همانطور که انتظار میرود این تبلیغ فروش مرسدس بنز را تا حد زیادی افزایش داد.
دفعه ی بعدی که می خواهید یک کپی راتینیگ یا تبلیغ بنویسید، سعی کنید یک ایده ی بزرگ و قوی پیدا کنید و حول محور آن ایده شروع کنید به نوشتن.
۵. هرگز تبلیغی ننویسید که نمی خواهید خانوده تان ببینند.
خیلی از افراد برای رسیدن به پول حاضرند از اخلاقیات و ارزش هایشان چشم پوشی کنند.
دیوید اوگلیوی از مخالفان سر سخت این امر بود و عقیده داشت باید تبلیغی را انجام داد که مطابق با ارزش ها و اخلاقیات شخص باشد و فرد از کیفیت محصول مطمئن باشد.
فکر کردن به این موضوع که خانواده و دوستانتان تبلیغی که می نویسید را می بینند باعث می شود که تمام تلاش خود را به کار گیرید تا به نحو احسن آن کار ار انجام دهید.
و مشخصا اگر از انجام کاری احساس شرم می کنید یا خجالت زده میشوید یعنی این که آن کار مخالف اخلاقیات و ارزش های شماست.
۶. آژانس های تبلیغاتی مقدار زیادی از بودجه ی مشتریانشان را هدر می دهند.
اوگلیوی در کتابش، اعترافات یک مرد تبلیغ نویس، گفت که خیلی از اوقات شرکت های تبلیغاتی پول مشتری هایشان با تکرار اشتباهات گذشته و تحقیق نکردن کافی هدر میدهند.
به همین دلیل باید از پروژ های مشتری های گذشته ی خود درس بگیرید تا بهترین سرویس را در آینده ارائه دهید.
همیشه بعد از اتمام یک پروژه، آن را بررسی کنید و ببینید چه کارهایی را می توانستید بهتر انجام دهید. این کار باعث می شود برای مشتری های بعدی خود نتابح بهتری را رقم بزنید، جریان کاریتان پیشرفت کند و از تکرار اشتباهات گذشته پیشگیری کنید.
می توانید ارزیابی کنید که کدام روش ها در کدام پروژه ها بهترین نتایج را به دنبال داشتند و سعی کنید با ترکیب آن ها به موفقیت های بیشتری دست پیدا کنید.
استراتژی های دیوید اوگلیوی در کپی رایتینگ
آقای اوگلیوی یکی از بهترین کپی رایترها در زمینه ی بازاریابی و تبلیغات است. هر فردی که به این زمینه علاقه دارد و مشغول به کار است می تواند با به کارگیری این استراتژی ها به نتایج مطلوبی برسد و مهارت هایش را گسترش دهد.
در آخر اصلی ترین نکات این استراتژی ها را برای شما جمع بندی کردیم تا بتوانید در کپی رایتینگ بعدی خود از آن ها استفاده کنید:
۱) هدف یک کپی رایتینگ فروش است. می توانید از داستان ها، تصاویر و یا دیگر عناصر جلوه دهنده استفاده کنید اما ابتدا تمرکز خود را بر روی فروش محصولات بگذارید.
۲) تبلیغتان را جذاب و سرگرم کننده کنید؛ اگر نه مخاطب را خسته و منصرف از خرید می کنید.
۳) مخاطب را ساده فرض نکنید و از موضع بالا با آن ها حرف نزنید.
۴) تبلیغتان را حول محور ایده های بزرگ و جاه طلبانه بنویسید.
۵) تنها بر روی پروژه هایی کار کنید که هم راستا با اخلاقیات، ارزش ها و علایقتان باشند.
۶) بودجه ی مشتری و مراجعه کننده ی خود را هدر ندهید و سعی کنید بهترین استفاده را از آن بکنید.