تهیه ی یک تقویم محتوا چقدر برای یک کسب و کار کارآمد است؟! ممکن است شما نیز با این سوال مواجه شده باشید که چگونه می توانم به طور مداوم محتوای جالب، جذاب و مرتبط را برای مشتریان بالقوه و فعلی خود ایجاد و ارائه کنم؟ این سوال اغلب متخصصان بازاریابی و ارتباطات را دچار مشکل می کند. تولید محتوا یک کار زمانبر است و اگر شما آن را مدیریت نکنید نمی توانید نتایج خوبی بگیرید.
اگر شما یک نویسنده محتوا باشید ممکن است گاهی برای شما پیش آمده باشد که ساعت ها کار کرده باشید اما همچنان پروژه های ناتمام زیادی داشته باشید. شما تنها نیستید و خیلی از نویسندگان حرفه ای نیز با این مشکل مواجه هستند.
حتی زمانی که پرسنل یک شرکت شامل نویسندگان با استعداد و کارشناسان شبکه های اجتماعی باشند، ایجاد مداوم محتوای مرتبط جدید ممکن است گاهی کاری چالش برانگیز به نظر برسد. یک تقویم محتوایی ممکن است راه حلی باشد که به دنبال آن هستید.
✅یکی از گام های مهم فرآیند بازاریابی محتوایی، تهیه ی تقویم محتوا است.
تقویم محتوا چیست ؟
تقویم محتوا یک گردش کار بصری است که به تیمی از تولیدکنندگان محتوا کمک می کند تا کار خود را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برنامه ریزی کنند. همین کار باعث نظم بخشیدن به تولید و انتشار محتوای شما می شود.
تقویمهای محتوا میتوانند به شما در ردیابی انواع محتوا، کانالهای تبلیغاتی، نویسندگان و مهمتر از همه، تاریخ های انتشار کمک کنند.
اگر در حوزه دیجیتال مارکتینگ فعالیت دارید و میخواهید یک تولید کننده محتوا، گرداننده سایت یا مدیر وبلاگ باشید و یا اگر جز کارشناسان سئو و گرافیستها هستید، بهتر است به صورت حرفه ای به آموزش در رابطه با مفاهیم و اصول کاربردی در این زمینه بپردازید.
زمانی که در حوزه تولید محتوا فعالیت می کنید ممکن است کارهای زیادی برای انجام دادن داشته باشید. وظایف شما مانند نوشتن مطالب، طراحی عکس، ویرایش، تولید محتوا تصویری و …همگی به فکر کردن و پیدا کردن ایده های جدید احتیاج دارند و به همین دلیل می تواند زمان زیادی را از شما بگیرد.
مدیریت کردن این شرایط به طوری که بتوانید همه وظایف کاری و غیرکاری خود را انجام دهید می تواند سخت باشد.
تقویم محتوا چیزی است که به شما کمک می کند تا شرایط را کنترل کنید. تقویم محتوا به شما کمک می کند تا به وظایف خود نظم بدهید و به صورت حرفه ای عمل کنید.
با کمک این روش یک برنامه و سیستمی خواهید داشت که بتوانید همه مسئولیت های شغلی خود را به موقع انجام دهید و آن ها را در ددلاین مشخص شده تحویل دهید. در واقع تقویم محتوا ابزاری برای برنامه ریزی کردن است.
مزایای استفاده از تقویم محتوا
تقویم محتوا یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به اهداف کسب و کار است.تقویم محتوا یک تقویم ساده و کاربردی است که تمامی مطالبی که قصد انتشار آن ها را دارید، در کنار زمان بندی مشخص شده در این تقویم درج شده است.
این تقویم جزئیات و طبقه بندی محتوا را در بر می گیرد و باعث می شود تیم شما برای همه فعالیت های خود برنامه ریزی داشته باشند.
همچنین از دیگر فواید تقویم محتوا این است که شما می توانید برای ماه بعد نیز برنامه ریزی انجام دهید.
تقویم محتوا معمولا شامل مواردی مانند به روزرسانیهای وضعیت، فعالیتهای تبلیغاتی برنامهریزیشده، مشارکت ها و بهروزرسانی های محتوای موجود است.
استفاده از تقویم محتوا به شما این امکان را می دهد که ایده های بازاریابی خود را یک جا جمع آوری کنید.
7 مزیت داشتن یک تقویم محتوا
استفاده از تقویم محتوا مزایای زیادی دارد. این تقویم می تواند شیوه برنامه ریزی، ایجاد و ترویج محتوا را متحول کند.
استفاده از یک تقویم محتوا نه تنها می تواند به طور قابل توجهی عملکرد شما و کیفیت محتوای شما را بهبود ببخشد، بلکه می تواند منجر به افزایش سود دهی هم بشود. در ادامه 6 دلیل برای استفاده از تقویم محتوا ذکر شده است:
1- ایجاد نظم با تقویم محتوا
یک تقویم محتوا نمای کلی تری از استراتژی محتوای شما ارائه می دهد. این به شما کمک می کند شکاف های محتوا را کشف کنید و همچنین باعث می شود تا نظارت بیشتری بر روی کارتان داشته باشید، بنابراین احتمال اینکه ددلاین محتوا را از دست بدهید کمتر است! نظم مهم ترین چیزی است که با تهیه ی تقویم محتوا در فرآیند تولید محتوای شما ایجاد میشود. می توانید بدانید که هر کار را در چه زمانی باید شروع کرده و چقدر وقت لازم دارید که آن را به طور کامل انجام داده و تحویل دهید.
با این کار احتمال کمی وجود دارد که پروژه هایتان ناتمام بماند و یا اینکه نتوانید آن ها را به موقع تحویل بدهید. بنابراین از فشار روانی و استرس شما کم شده و کارآیی بهتری در انجام وظایف خود خواهید داشت.
2- امکان انجام برنامه ریزی های بلند مدت
اگر به صورت فریلنسر تولید محتوا می کنید، شاید پروژه هایی که به عنوان نویسنده دریافت می کنید، ثابت نباشند و شما نتوانید پیش پینی کنید که در چند ماه بعد چه کارهایی باید انجام دهید. اما با کمی تداوم در برنامه ریزی و پایبندی به آن می توانید زمانبندی مناسبی برای انجام کارها داشته باشید. می توانید از برنامه ریزی های هفتگی استفاده کرده و وظایف خود را برای یک هفته مشخص کنید. می توانید با گذشت زمان آن را به صورت ماهانه تنظیم کنید و تاثیر آن را در افزایش کارآیی خودتان ببینید.
3- افزایش کارآیی و موفقیت
اندازه گیری اثربخشی محتوای شما ضروری است. شما باید بدانید چه محتوایی خوب کار می کند و چرا باید آن را تکرار کنید.
با استفاده از یک تقویم محتوایی که گزارشدهی را نیز امکانپذیر میکند، میتوانید معیارهای تولید و عملکرد خود را زیر نظر داشته باشید.
4- استفاده حداکثر از رویدادها
با یک تقویم محتوا میتوانید رویدادها، تعطیلات یا زمانهای خاصی از سال را که برای مخاطبان و کسب و کارتان مهم هستند بررسی کرده و برای آن ها از قبل محتوا تهیه کنید. با این کار فرصت لازم برای استفاده از این رویدادها را از دست نخواهید داد.
5- برنامه ریزی برای به روزرسانی محتوا
به روز رسانی محتوای سایت و شبکه های اجتماعی به طور منظم و با یک برنامه ریزی اصولی، به گوگل و شبکه اجتماعی نشان میدهد که شما از یک الگوریتم و برنامه خاص برای انتشار محتوای خود استفاده می کنید. بنابراین موتور جستجوگر گوگل در طول زمان رتبه شما را در صفحه های سرچ خود ارتقا خواهد داد و همین موضوع باعث میشود مخاطبان بیشتری شما را پیدا کنند.
6- افزایش تعامل کاربران با تهیه تقویم محتوا
برای تولید محتوا در شبکه های اجتماعی (مثلا اینستاگرام ) و سایت بهتر برنامه ریزی کنید و باعث افزایش تعامل کاربران شوید. تولید محتوا و رسانه های اجتماعی دو بخش از استراتژی بازاریابی محتوای شما هستند. یک تقویم محتوا به تیم تولید محتوای شما این امکان را می دهد تا برنامه ریزی کنند چه چیزی چه زمان و در کجا پست شود.
این کار به تدریج باعث افزایش تعامل کاربران میشود زیرا کاربران بیشتر تمایل دارند با کسب وکارهایی وارد تعامل شوند که به صورت منظم محتواهای متنوع و مرتبط را منتشر میکنند.
7- جلب اعتماد و اشتیاق مخاطب
زمانی که مخاطب با روند منظم تولید محتوا در صفحه یا سایت شما مواجه شود، دفعات بعدی خودش برای جمعآوری اطلاعات بیشتر به سوی شما باز می گردد. همچنین داشتن برنامه محتوایی منظم باعث میشود مخاطب اشتیاق زیادی برای دیدن و خواندن مطلب بعدیای که منتشر می کنید، داشته باشد.
برای مثال اگر تا به حال اشتراک مجله یا روزنامه ای را داشته اید اشتیاق ناشی از انتشار سری بعدی مجله یا روزنامه را تجربه کردهاید. بنابراین شما می توانید با داشتن تقویم محتوا تجربه مشابهی را برای مخاطبان خود در فضای مجازی به وجود بیاورید.
7 نکته در تهیه تقویم محتوا
تقویم محتوا برای هر نویسنده محتوایی لازم است و به او کمک می کند تا وظایف خود را به بهترین شکل انجام دهد و در نتیجه باعث ایجاد نظم و انسجام در کارها شود. در نهایت نیز می تواند به طور موثری با مخاطبان خود ارتباط برقرار کرده و درآمد بیشتری داشته باشد.
برای تنظیم یک تقویم می توانید نظرات و ایده هایی را که درباره یک موضوع دارید وارد کنید. همچنین می توانید مواردی از جمله دسته بندی، عنوان های خوب، کلمه های کلیدی، تصاویر، منابع، ابزارهای ویرایش و تاریخ انتشار یا تحویل مطلب را ذکر کنید.
برای درست کردن یک تقویم می توانید از ابزارهای در دسترس مانند اکسل و حتی ورد استفاده کنید. در این قسمت ما چند ابزار حرفه ای و همچنین روندی را که باید برای تهیه تقویم محتوا داشته باشید، به شما معرفی خواهیم کرد.
1- استفاده از یک ابزار مدیریت پروژه برای تقویم محتوا
ابزارهای فراوانی وجود دارند که ویژگیهای تقویم را در وب ارائه میکنند. شما باید بر اساس نیاز های خود یکی از این ابزارها را انتخاب کنید.
اگر در حال برنامه ریزی محتوا با کل افراد تیم هستید، تقویم باید گزینه اشتراک گذاری داشته باشد. برای مثال، میتوانید با ابزار رایگان گوگل شیت (Google Sheets) یک الگوی تقویم ایجاد کنید، که به هر کسی که در ایجاد محتوا نقش دارد اجازه میدهد که دسترسی کاملی داشته باشد تا بتواند به صورت آنلاین در هر زمان و مکانی ویرایش کرده یا نظرات و ایدههایی را به آن اضافه کند.
گوگل شیت، ترلو، تسکولو و آسانا رایجترین ابزارهای ساخت و مدیریت تقویم محتوا هستند.
تقویم محتوای شما می تواند بر اساس نیازهای خاص تیم شما ساخته شود، اما باید حداقل شامل اطلاعات زیر باشد:
- کانالی (بستر انتشار) که مطالب در آن منتشر می شود.
- موضوع
- نوع محتوا
- تاریخ و زمان انتشار
- فرد مسئول
- پیگیری: آیا مطالب طبق برنامه منتشر شده است؟
2- بستر های انتشار محتوای خود را انتخاب کنید.
باید متوجه شوید که مشتریان فعلی شما از کدام کانال ها استفاده می کنند و در کجا بیشترین مخاطب را خواهید داشت؟ سایت؟ اینستاگرام؟ تلگرام؟ یک شبکه اجتماعی دیگر؟ دانستن این موضوع به شما کمک می کند تا نوع محتوایی را که باید روی ایجاد آن تمرکز کنید، تعریف کنید.
آیا باید مقالاتی را در وبلاگ خود منتشر کنید؟ آیا باید عکس در اینستاگرام و توییتر منتشر کنید؟ یا شاید انتشار ویدیوها در یوتیوب؟ نظرسنجی در فیسبوک؟ انتشار محتوا در پلتفرم های مختلف و در قالب های مختلف می تواند مفید باشد، زیرا این کار باعث افزایش مخاطبان شما می شود.
با این حال، مطمئن شوید منابع کافی برای تمرکز بر روی پلتفرم هایی که انتخاب می کنید دارید. مهم ترین کانال های خود را اولویت بندی کنید و به جای ارسال بی هدف در همه پلتفرم هایی که فکرش را می کنید، روی ایجاد محتوای با کیفیت بالا تمرکز کنید.
رسانههای اجتماعی میتوانند به عنوان روشی موثر برای تبلیغ متقابل و اشتراکگذاری محتوای تخصصی تر شما مورد استفاده قرار گیرند
✅ارسال یک اینفوگرافی از یک پست وبلاگ در اینستاگرام، یا به اشتراک گذاری یک مقاله در لینکدین یا توییتر، ترافیک بیشتری ایجاد می کند و مشتریان را به وب سایت شما می آورد.
3- گنجاندن محتوای همیشه سبز در تقویم محتوا
محتوای همیشه سبز یا همان محتوایی که به تاریخ یا زمان خاصی وابسته نیست همیشه برای مشتریان و شرکت شما مفید خواهد بود. از آن جایی که مضامین معاصر مرتبط باقی میمانند و دائما به صورت آنلاین جستجو میشوند، این نوع محتوا احتمالا حتی پس از هجوم اولیه پس از انتشار، همچنان مورد کلیک و بازدید قرار میگیرد.
همچنین میتوانید با افزودن پیوندهایی به محتوای جدیدتر مرتبط با موضوعات مشابه، مقالهها و پست های وبلاگ قدیمیتر خود را دوباره به مخاطبان خود معرفی کنید.
4- مشخص کردن محدودیت های انتشار محتوا
به این فکر کنید که چند وقت یکبار می توانید محتوای جدیدی را منتشر کنید.
برنامه ریزی و تعیین زمان انتشار برای کارایی تقویم بسیار مهم است. اگر تقویم شما خیلی پر باشد، محتوا آسیب میبیند. با این حال، باید محتوای کافی برای ایجاد ترافیک در وب سایت شما و ایجاد ارزش برای مشتریان شما به طور منظم وجود داشته باشد.
یک تقویم محتوایی به شما کمک می کند شلوغ ترین زمان های شرکت خود را تشخیص دهید.
برنامه ریزی از قبل به افراد و کل تیم کمک می کند تا برای شلوغ ترین ماه های شرکت آماده شوند و اطمینان حاصل شود که پروژه ها قبل از تاریخ انتشار، شروع شده و به پایان می رسند.
5- تعیین فرم محتوا
اگر می خواهید تقویم محتوا کاربردی و مفیدی داشته باشید لازم است که ترکیبی از فرم های مختلف محتوایی ( محتوای متنی، محتوای گرافیکی مثل بنرها و اینفوگرافی های جذاب، محتوای پادکست، محتوای ویدئویی و …) و را در آن بگنجانید.
همچنین هر یک از رسانه های آنلاین از فرم خاصی پیروی می کنند. برای مثال در اینستاگرام بیشتر به محتواهای تصویری میپردازند یا وبلاگ ها برای انتشار متنهای طولانی و نقد و بررسیهای تخصصی مناسب هستند.
6- برنامه ریزی تولید محتوا را مرور و به روزرسانی کنید
هیچ پاسخ قطعیای در مورد اینکه محتوای شما چه مدت از قبل باید برنامه ریزی شود، وجود ندارد. برنامه ریزی از قبل به عوامل متعددی بستگی دارد. مانند میزان نوسانات حوزه کسب و کار تان و برخی از عوامل مرتبط با شرکت شما.
با این حال، باید به خاطر داشته باشید که هرچه محتوای خود را جلوتر برنامه ریزی کنید، بهتر است. یک دستورالعمل ساده این است که محتوای اصلی را برای کل سال برنامه ریزی کنید و سپس محتوای هفتگی و روزانه را با جزئیات بیشتری برای آن برنامه ریزی کنید.
باید این امکان وجود داشته باشد که افراد (چه مشتریان بالقوه و بالفعل شما و چه پرسنل) نظرات خود را به اشتراک بگذارند و در صورت نیاز باید برنامه های تولید محتوا را متناسب با آن به روز کنید. ممکن است ایده خوبی باشد که تقویم محتوا را به طور منظم با کل تیم مرور کنید. این کار به شما کمک می کند تا در مسیر خود بمانید و با تغییرات احتمالی سازگار شوید.
7- تقویم تولید محتوای خود را بررسی کنید
پس از تعیین موضوعات برای تولید محتوا و برنامه ریزی در تقویم محتوا نوبت این است که بر روی آن نظارت داشته باشید.
شما باید مدتی را به بررسی عملیات و داده های خود اختصاص دهید و آنها را در برنامه های آینده خود در نظر بگیرید. کدام پست های منتشر شده شما در شبکه های اجتماعی بیشترین گفتگو را برانگیخته اند؟ کدام پست های وبلاگ بازدید بیشتری داشته اند و به اشتراک گذاشته شده است؟ انتشارات مطبوعاتی شما چقدر در رسانه ها دیده شده است؟ چقدر به اهداف خود رسیدهاید؟ کدام رسانه ها برای کسب و کار شما بیشترین بازدهی را دارند؟ و… با بررسی چنین مواردی میتوانید دید کاملی از تمامی این مسائل داشته باشید و از این طریق به تقویت نقاط مثبت و اصلاح نقاط منفی تقویم محتوای خود بپردازید.
معرفی ابزارها و برنامه های ساخت تقویم
ابزارها می توانند به ما کمک کند تا کارهایمان را راحت تر انجام دهیم. برای ایجاد تقویم محتوا نیز ابزارهایی وجود دارند که باعث سهولت تهیه محتوا می شوند. برخی از این ابزارها عبارتند از:
این ابزار مستقیما بر بازاریابی محتوا تمرکز کرده و برای نویسندگان، ویراستاران و ناشران مناسب است. تقویم یکی از ابزارهایی است که Kapost پیشنهاد می کند، ابزارهای دیگر از جمله پرداخت های آنلاین و یک سیستم توزیع و تحلیل نیز دارد.
✅Coschedule
یک پلاگین وردپرس است که محتوای وبلاگ و به اشتراک گذاری پست شبکه های اجتماعی شما را برنامه ریزی می کند. شما می توانید از طریق google docs نیز فایل هایی را به آن منتقل کنید. تاریخ انتشار و مدت زمان انجام پروژهها و… در این برنامه کاربردی به سادگی قابل مدیریت کردن هستند.
✅هوت سوئیت (Hootsuite)
این ابزار یک گزینه عالی برای بازاریابان رسانه های اجتماعی است که با چندین پلتفرم رسانه های اجتماعی کار می کنند.
یکی از مزایای این ابزار این است که به چندین پلتفرم رسانه اجتماعی متصل می شود در نتیجه شما می توانید به صورت یکجا در پلتفرم های مختلف محتوا پست کنید. نمای تقویم با قابلیت هایی برای ایجاد، ویرایش و جابجایی پستها بارگیری میشود.
✅آسانا (Asana)
آسانا یک ابزار مدیریت پروژه است که جریان کار محتوای شما را به روشی بسیار پیچیده، ساده می کند.
در این ابزار هر پروژه را می توان در نماها و قالب های مختلف مشاهده کرد: فهرست، کانبان، جدول زمانی، تقویم، فایل ها، ، نمونه کارها، حجم کاری، صندوق ورودی و وظایف من. همچنین استفاده از نمودارهای گانت در نسخه غیر رایگان آن امکانپذیر است.
برای یک پروژه ساده، آسانا یک طرح رایگان برای حداکثر تیم های 15 نفره ارائه می دهد.
✅هاب اسپات (HubSpot)
این ابزار مجموعه کاملی از ابزارها، قالب های برنامه محتوا، تقویم ها، تیم ها و اتوماسیون را ارائه میدهد تا بازاریابی محتوای شما را بسیار استراتژیک کند.
الگوی سرمقاله وبلاگ HubSpot رایگان و قابل تنظیم است و قالب MS Excel/Google Sheet امکان مدیریت پروژه های بزرگ با تیم های بزرگ را فراهم می کند.
✅ترلو (Trello)
ترلو را میتوان جز سادهترین ابزار آنلاین برای مدیریت تقویم محتوا دانست.
این سایت به شما اجازه میدهد که تیم سازی کنید و برای هر تیم فضا ها یا برد های جداگانه ای را برای کارها در نظر بگیرید.
محیط ترلو براساس قالب کاری کان-بان طراحی شده و به شما اجازه استفاده از تگ ّهای رنگی، چک لیست، تقویم و آپلود فایل را میدهد. شما می توانید محیط هر برد در ترلو را شخصیسازی کنید تا فضای آن با فضای کاری شما تطابق بیشتری داشته باشد.
یکی از معایب ابزار ترلو این است که در نسخه رایگان امکان استفاده از تعداد نامحدودی برد برای هر تیم را به شما نمیدهد. البته شما میتوانید با تشکیل تیم های مختلف یا ساخت برد جداگانه و سپس عضو کردن اعضا، این مشکل را حل کنید.
✅اکسل یا گوگل شیت
برای سفارشی کردن کامل، ممکن است بخواهید تقویم خود را با یک صفحه گسترده رایگان ایجاد کنید. بسیاری از الگوهایی که برای تقویم وجود دارد در اکسل ساخته شدهاند. فایده انجام این کار این است که کنترل کامل آنچه را که می خواهید در برنامه و مسیرتان انجام دهید، داشته باشید. از همه مهم تر اینکه می توانید این کار را به صورت رایگان انجام دهید!
امیدواریم که این مطلب برای شما مفید واقع شده باشد و با کمک روش های پیشنهادی بتوانید محتوای خوب و با کیفیت ایجاد کنید و پول بیشتری در بیاورید. 😉
10 قسمت مختلف یک تقویم محتوا چیست؟
- تاریخ ها
- نام مسئول هر بخش
- موضوع و عنوان
- اولویت بندی
- هشتگ و کلمات کلیدی
- بستر های انتشار
- تمامی تصاویر و گرافیک های لازم
- لینک منابع
- لینک مطالب منتشر شده
- وضعیت انتشار (منتشرشده، منتشر نشده، در حال اجرا و …)
برای مشاوره رایگان برای تولید محتوا یا در صورت نیاز به آموزش تولید محتوا همین حالا می توانید با کارشناسان پنتازوم تماس بگیرید.