تولید محتوا خوشه ای که به آن کلاستر کانتنت (cluster content) و یا تاپیک کلاستر(topic cluster) هم گفته می شود، یکی از به روزترین و پرکاربردترین استراتژی های تولید محتواست که در سال های اخیر مورد توجه زیادی قرار گرفته است. اگر می خواهید سایت شما به صفحه اول گوگل برسد، صرفاً تولید محتوا کافی نیست و برای بهتر دیده شدن باید علاوه بر تولید محتوای با کیفیت و مرتبط با نیاز مخاطب از استراتژی های کارآمد و گوگل پسند استفاده کنید.
درست است که مهم ترین عاملی که باعث رتبه گرفتن سایت شما می شود، جلب رضایت کاربر است اما اگر محتوای شما با ترفندهای سئو نوشته نشود، شانسی کمی برای دیده شدن خواهید داشت. محتوای خوشه بندی شده با رویکردی منظم و هدفمند نوشته می شود و با نمونه های قدیمی محتوانویسی که با کلمات کلیدی پرتکرار و بدون الگویی مشخص در سایت ها منتشر می شوند، قابل مقایسه نیست.
استفاده از روش تولید محتوای خوشه ای توسط مدیر سایت این امکان را برای گوگل فراهم می کند تا با درک درستی از ساختار محتوایی سایت و روابط بین صفحات مختلف سایت شما، رتبه و جایگاه بالاتری به سایت بدهد. همچنین نظم و انسجام این مدل خوشه ای تولید محتوا، باعث شده کیفیت نتایج گوگل افزایش پیدا کند و کاربران راحتتر و سریعتر به موضوعات موردنظر خود دست پیدا کنند. اگر می خواهید سفارش تولید محتوا بدهید، این موضوع را در نظر بگیرید که باید یک استراتژی برای محتوا داشته باشید تا نرخ بازگشت سرمایه خوبی را تجربه کنید.
اهمیت تولید محتوا خوشه ای و تأثیر آن بر سئوی سایت
تولید محتوا خوشه ای می تواند روی سئو سایت شما تاثیر واقعا خوبی داشته باشد. ماهیت مدل تولید خوشه ای محتوا به گونه ای است که باعث می شود گوگل با هوش مصنوعی قدرتمند خود، درک بهتری از ساختار سایت و محتوای آن داشته باشد و تقریبا تمام کلمات کلیدی مهم و مرتبط با موضوع را پوشش دهد. علاوه بر این وجود لینک سازی های داخلی مناسب هم به بهبود شرایط سایت کمک می کند. همه این موارد باعث می شود که گوگل به راحتی ارتباط بین صفحات سایت را درک کند و در رتبه بندی سئوی سایت شما تأثیر مثبت بسیاری دیده شود و ترافیک ارگانیک آن به طور چشمگیری افزایش پیدا کند.
علاوه بر این مدل تاپیک کلاستر یا خوشه بندی محتوایی با نظم موضوعی دقیقی که دارد، باعث افزایش کیفیت نتایج جستجوی گوگل شده و با ارائه ی اطلاعات دقیق و مفید، کاربر را راحتتر و سریعتر به هدف خود می رساند. این موضوع نیز بر ارزش و اعتبار مدل تولید خوشه ای محتوا می افزاید. چرا که میزان رضایتمندی کاربران از نتایج جستجوی گوگل بسیار با اهمیت است.
به یاد داشته باشید که تولید محتوای با کیفیت و متناسب با موضوع خاص و همچنین دسترسی کاربری راحت و سریع به آن، به تخصصی و برندینگ شدن سایت شما کمک زیادی می کند.
اجزای تولید محتوای خوشه ای
برای اینکه بتوانید یک استراتژی تولی محتوا خوشه ای پیاده سازی کنید، باید با مراحل و اجزای تولید محتوا خوشه ای آشنا باشید. یک محتوای خوشه ای شامل 3دسته اصلی به نام های زیر است:
- پیلارپیج(pillar Page) یا پیلار کانتنت یا محتوای ستونی
- کانتنت کلاستر(content cluster) یا کلاسترپیج
- محتوای پل(bridge)
· پیلارپیج یا محتوای ستونی
پیلارپیج به عنوان هسته مرکزی محتوا درنظر گرفته می شود. این صفحه محتوای جامع و کاملی درباره ی یک موضوع کلی با میزان سرچ زیاد را بیان می کند و برای بررسی دقیقتر موضوع به محتواهای خوشه ای خود مرتبط بوده و به آنها لینک می دهد.
· کانتنت کلاستر یا محتوای خوشه ای
در کانتنت کلاسترها به محتواهای دقیقتر و جزئی تر درباره ی موضوعات خاص و کلیدی طولانی پرداخته می شود. البته طول محتوا و تعداد کلمات در محتوای ستونی بیشتر و در خوشه ها کمتر است. نکته ای که وجود دارد اینست که همه ی کانتنت پیج ها همانند خوشه های واقعی به صفحه ی پیلارپیج لینک می شوند. و همچنین سعی می شود تا حدامکان کانتنت کلاسترها هم به یکدیگر لینک داده شوند. این کار باعث می شود اعتبار صفحه ی اصلی افزایش یافته و بهبود رتبه در نتایج گوگل را به همراه خواهد داشت.
محتوای خوشه ای و محتوای ستونی مکمل یکدیگرند و میزان عملکرد هریک بر دیگری تأثیر متقابل می گذارد. هرچه صفحات خوشه ای سایت، رتبه بهتری در نتایج گوگل بدست آورند، اعتبار بیشتری به صفحه ی اصلی منتقل خواهند کرد. این دو محتوا با تقویت یکدیگر، به رشد رتبه و بهبود سئوی سایت کمک قابل توجهی می کنند.
· محتوای پل
در تولید محتوا خوشه ای به لینک سازی بین دو پیلارکانتنت مجزا با موضوع مرتبط، پل(bridge) گفته می شود. برای مثال، فرض کنید دو پیلارکانتنت با موضوعات “آموزش سئو” و “آموزش محتوانویسی” وجود دارد و هر کدام از این پیلارها، محتوای خوشه ای با موضوع “الگوریتم های گوگل” داشته باشند. این دو پیلار می توانند از طریق این محتوا به یکدیگر لینک شوند، در این صورت، به این محتوا محتوای پل یا واسطه گفته می شود.
چطور تولید محتوا خوشه ای کنیم؟
همانطور که گفته شد محتوای خوشه ای و ستونی به یکدیگر وابسته اند و کارایی این دو ازیکدیگر مجزا نیست و تنها با درنظر گرفتن ارتباط محتوایی موثر بین این دو و لینک سازی مناسب می توان به نتیجه ی دلخواه رسید.
بنابراین برای تولید محتوا خوشه ای، اولین گام انتخاب موضوع اصلی و انجام کیورد ریسرچ حرفه ای و نوشتن محتوای جامع برای آن به عنوان صفحه ی پیلار است. تحقیق کلمات کلیدی با توجه به شناخت پرسونا و جزئیات صنعتی که می خواهیم سایت آن را سئو کنیم، انجام می شود. استفاده از ابزار می تواند در انتخاب کلمه کلیدی به سئوکار کمک کند اما اینکه فقط به اطلاعات این ابزار تکیه کنیم، باعث می شود نتایج درستی نگیریم. برخی از ابزار برای تشخیص کلمه های کلیدی که به شما در تولید محتوا خوشه ای کمک می کنند:
- گوگل کیورد پلنر (Google Keyword Planner)
- سمراش (Semrush)
- گوگل ترندز (Google trends)
- کی دبلیوفایندر(KWfinder)
- کیوورد تول (Keyword Tool )
در مرحله ی بعد، موضوعات فرعی با کلمات کلیدی لانگ تیل(long tail) و lsi را مشخص کرده و به نگارش محتوای دقیق و با جزئیات کامل بلاگ های خوشه ای می پردازیم. به گونه ای که متن آن پاسخ تمام سوالات احتمالی خوانندگان را داشته باشد. در گام آخر، با رعایت اصول لینک سازی داخلی، ابتدا حتماً از پیلار به هر یک از کلاسترها لینک سازی انجام شود و در صورت نیاز کلاسترها نیز با یکدیگر لینک شوند.
نتیجه گیری
تولید محتوا خوشه ای یک استراتژی بازاریابی محتوایی قدرتمند است که میتواند به شما در بهبود سئو، افزایش ترافیک، تقویت برندینگ کمک کند. در این مدل از تولید محتوا، استفاده مکرر و بی هدف از کلمات کلیدی جای خود را به خوشه های موضوعی در چارچوبی مشخص داده اند.محتوانویسی خوشه ای و لینک سازی های داخلی که متناسب با الگوریتم های جدید گوگل هستند، باعث می شوند که گوگل درک بهتری از ساختار و محتوای سایت داشته باشد و در نهایت منجر به بهبود سئوی آن شود. علاوه بر این با استفاده از خوشه بندی محتوایی، ارتباط بیشتری بین محتواها و موضوعات ایجاد می شود که کمک می کند تا نتایج دقیق تری از گوگل برای کاربر نمایش داده شود.
3 پاسخ
در مورد تولید محتوا آسمان خراش هم بنویسین. وبگین کدومش بیشتر تاثیر داره رو سئو؟
در تهیه استراتژی تولید محتوا یه سایت باید از همه نوع تکنیکی (به جای خودش) استفاده کرد. پس محتوا آسمان خراش لازمه و تولید محتوا خوشه ای هم یکی از بهترین هاست. چشم مطلب میذاریم
در مورد تولید محتوا آسمان خراش هم بنویسین. وبگین کدومش بیشتر تاثیر داره رو سئو؟