اگر می خواهید در بازاریابی آنلاین موفق شوید، باید یک وب سایت قدرتمند و تاثیرگذار داشته باشید. چطور متوجه شوید که واقعاً سایت شما درست کار می کند؟ معیارهای آنالیز سایت کلید اصلی هستند.🧐🔐
مشکل این است که گزینه های بسیاری از معیار های موجود از طریق پلتفرم تجزیه و تحلیل گوگل و سایر سیستم عامل های آنالیز سایت در دسترس هستند. تعیین عملکرد سایت شما – یا حتی معیارهایی که باید تحلیل و بررسی کنید، می تواند بسیار دشوار باشد.
از نرخ پرش تا بازدید از صفحه، معیارهایی که شکل ترافیک سایت شما را تشکیل می دهند، می تواند به سختی قابل تشخیص باشد.
به علاوه، برخی از این معیارها در دراز مدت واقعاً مهم نیستند. در این نوشته پنتازوم، 10 ابزار رایگان آنالیز سایت را با شما به اشتراک می گذاریم که به شما کمک می کند یک آنالیز سایت درست انجام بدهید و عملکرد کلی سایت خود را بشناسید.
(توجه! برای راه اندازی فروشگاه اینترنتی روی پنتازوم حساب باز کنید!)
چرا آنالیز و تحلیل معیارهای عملکرد وب سایت مهم است؟
خارج از تعهد مالی و یا زمان لازم برای ساخت و نگهداری یک وب سایت، آنالیز معیارهای عملکرد وب سایت، درک نحوه رفتار کاربران در صفحات مختلف را برای شما فراهم می کند.
با شناسایی رفتار مخاطب، می توانید ببینید که آیا آنها مسیری را که از قبل برای آنها طراحی کرده اید دنبال می کنند یا خیر.
اگر اینطور نیست، میتوانید صفحات خود را تنظیم و بهینه کنید تا بازدیدکنندگان را به سمت تبدیلی که میخواهید سوق دهید.
معیارهای وب سایت همچنین می توانند به شما در آنالیز و تشخیص مشکلات در موارد زیر کمک کنند:
- اثربخشی استراتژی محتوای شما
- رتبه بندی کلمات کلیدی
- بهترین منابع ترافیک
- موفقیت در تبلیغات پولی
- نرخ تبدیل
اساساً، اگر می خواهید بدانید که آیا تلاش های بازاریابی آنلاین شما نتیجه می دهد یا خیر، باید معیارهای آنالیز سایت خود را بررسی کنید. معیارهای دقیقی که شما بررسی می کنید، می تواند بر اساس صنعت، مخاطبان هدف، حتی در جایی که کاربران در صف بازاریابی هستند، متفاوت باشد.
چگونه می توان معیارهای عملکرد وب سایت را آنالیز کرد؟
معیارهای وب سایت، دید واضحی از عملکرد کسب و کار شما ارائه می دهند. اگرچه ممکن است شرایط معیارها در ابتدا بسیار زیاد به نظر برسد، اما نباید اینطور باشد. این ارقام فقط می توانند به شما کمک کنند.
قبل از اینکه به دنبال آنالیز هر معیار موجود باشید، ابتدا مشخص کنید که کدام معیارها برای کسب و کار شما اهمیت بیشتری دارند.
این موضوع را می توان با ارزیابی اهداف خود مشخص کرد. اگر میخواهید در صفحه اول گوگل به رتبه یک صعود کنید یا تصمیم دارید معیارهایی را که با عملکرد جستجو همخوانی دارند، تحلیل کنید، می توانید با استفاده از ابزاری مانند Ubersuggest موفق شوید.
اگر هدف فصلی شما افزایش فروش وب است، پس باید نرخ های تبدیل و همچنین نحوه رفتار بازدیدکنندگان در سایت و زمان رها شدن سبد خرید را دنبال کنید.
به طور خلاصه، معیارهایی که دنبال میکنید باید مستقیماً در راستای اهداف شما باشند. اگرچه انتخاب معیارهایی که منعکس کنندهترین تصویر کسبوکار شما هستند ممکن است قانعکننده باشد، اما فرصت واقعی از شناسایی جاهایی که نیاز به بهبود دارند، ناشی میشود.
10 معیار برتر عملکرد وب سایت برای آنالیز
در حالی که معیارهایی که آنالیز می کنید به اهداف فردی شما بستگی دارد، 10 معیار عملکرد وب سایت وجود دارد که بدون توجه به معیارهای کسب و کار، بررسی عملکرد 360 درجه ای را ارائه می دهند.
1. سرعت وب سایت
واژه سرعت وب سایت ممکن است به سادگی زمان بارگزاری را تداعی کند، اما موضوع بسیار عمیق تر است!
با کوتاه شدن دامنه ی توجه، باید تعیین کنید که سایت شما در تعدادی از عملکردهای مرتبط با سرعت چگونه عمل می کند.
2.زمان بارگزاری تا لود عنوان
این اندازهگیری زمان به مدت زمانی از درخواست وبسایت بازدیدکننده تا زمانی که عنوان سایت شما در برگه مرورگر نمایش داده میشود، گفته می شود. این برای بازدیدکنندگان اهمیت دارد زیرا ظاهر سریع عنوان به آنها اطمینان می دهد که سایت شما مشکلی ندارد و به زودی تماما بارگزاری می شود.
3. زمان گرفتن رندر
این اندازهگیری زمان به مدت زمان سپری شده بین درخواست کاربر و زمانی که محتوا در مرورگر بارگزاری می شود، اشاره دارد. دقیقاً مانند زمان بارگزاری تا لود عنوان، هرچه سریعتر این اتفاق بیفتد، احتمال بیشتری وجود دارد که بازدیدکننده در صفحه بماند.
4. زمان تعامل
با توجه به زمان شروع درخواست و زمانی که بازدیدکننده می تواند اقدامی انجام دهد (کلیک بر روی پیوندها، صفحه اسکرول، تایپ و غیره)، زمان برای تعامل نیز در مورد مدت زمان ماندن بازدیدکننده در سایت شما حیاتی است.
در حالی که معیارهای عمیق تری در ارتباط با سرعت وب سایت وجود دارد، شروع با این سه می تواند اولین گام در جهت بهبود کلی سرعت سایت شما باشد.
برای یافتن این اعداد برای صفحات مربوطه خود، می توانید از ابزار تست سرعت صفحه وب رایگان استفاده کنید.
5. تعداد المان های صفحه
اصطلاح “دارایی” به موادی اشاره دارد که صفحه شما را تشکیل می دهند. فکر کنید: محتوای متنی، صوتی، ویدئویی و… هر کدام از این ها را در نظر بگیرید. در پشت صحنه، بارگذاری هر یک از این عناصر زمان می برد. همانطور که دارایی های بیشتری را در یک صفحه اضافه می کنید، می توانید به طور جدی زمان بارگذاری صفحه خود را کاهش دهید.
ابزارهای زیادی وجود دارند که اندازه صفحه و دارایی های شما را ارزیابی می کنند. اگر متوجه شدید که دارایی های شما سرعت بارگذاری را کاهش می دهد، همیشه می توانید میزبانی آنها را در یک سایت خارجی برای افزایش سرعت بارگذاری در صفحه در نظر بگیرید.
6. میزان خطا
این معیار درصد مشکلات درخواستی را که سایت شما ایجاد می کند در مقایسه با تعداد کل درخواست ها آنالیز می کند. اگر در این ارقام اوج می بینید، می دانید که در شرف مواجهه با یک مشکل بزرگ هستید. با زیر نظر گرفتن میزان خطای خود، می توانید مشکلات را به طور پیشگیرانه تشخیص داده و برطرف کنید. با این حال، بدون توجه به میزان خطای خود، می توانید با چالش هایی روبرو شوید که می تواند کل سایت شما را از بین ببرد و شما را در زمان واقعی تصحیح کند.
7. نرخ پرش
این معیار به تعداد کاربرانی اشاره دارد که در مدت کوتاهی پس از ورود از سایت شما خارج می شوند. علاوه بر تاثیر بر تبدیل و عملکرد کلی، نرخ پرش بالا می تواند تاثیر منفی بر سئو داشته باشد، زیرا می تواند به عنوان یک شاخص باشد که سایت شما آنچه را که وعده داده است ارائه نمی دهد.
برای یافتن نرخ پرش خود از طریق “Google Analytics”، به Behavior>Site Content> Landing Pages Report بروید، سپس به پایین پیمایش کنید تا نرخ پرش برای صفحات جداگانه را مشاهده کنید.
8. بازدیدکنندگان منحصر به فرد
این اصطلاح به مرورگری اشاره دارد که به سایت شما در یک بازه زمانی مشخص دسترسی پیدا کرده است – این می تواند روزانه، هفتگی یا ماهانه باشد. این معیار با ارزش است زیرا نشان دهنده رشد است.
در حالی که بازدیدکنندگان مکرر سود دارند، اگر روی رشد برند متمرکز هستید، میخواهید تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فرد خود را به طور پیوسته افزایش دهید:
این معیار خاص به راحتی از طریق تب Audience در حساب Google Analytics قابل مشاهده است.
9. منبع ترافیک سایت
وقتی منابع ترافیک را آنالیز می کنید، می توانید تعیین کنید که ترافیک شما از کجا می آید، نه اینکه فقط از حجم استفاده کنید.
این مهم است زیرا به شما امکان می دهد تعیین کنید بازدیدکنندگان شما از کجا می آیند. جستجوی ارگانیک، رسانه های اجتماعی یا ارجاعات. در حالت ایده آل، شما می خواهید کیفی با وزن یکنواخت در مورد منابع ترافیک داشته باشید. اگر بیشتر به سمت یک منبع خاص متمایل است، می توانید استراتژی محتوای خود را برای متعادل کردن مجدد تنظیم کنید.
برای مشاهده اینکه ترافیک شما از کجا می آید، به Google Analytics > Acquisition > All Traffic > Channels مراجعه کنید.
10. نرخ تبدیل
تبدیل، تبدیل، تبدیل، یک شعار رایج در دنیای بازاریابی است. هنگامی که نرخ تبدیل خود را آنالیز می کنید، کیفیت سرنخ های خود و همچنین میزان تأثیرگذاری وب سایت خود را در کل به دست می آورید.
به عنوان مثال، اگر نرخ تبدیل پایین و نرخ ترافیک بالایی دارید، می توانید استنباط کنید که تاکتیک های تبدیل درون صفحه شما به خوبی تاکتیک های خارج از سایت کار نمی کند.
این اطلاعات به شما اجازه می دهد تا ویژگی های سایت خود را ویرایش کنید تا نیازهای بازدیدکنندگان خود را بهتر برآورده کنید.
برای مشاهده نرخ تبدیل خود در Google Analytics، به Conversion و سپس Overview بروید.
آنالیز صفحات برتر سایت
شما همیشه می خواهید بدانید که کدام صفحات در سایت شما بهترین عملکرد را دارند – هرچند بهترین ابزار برای اهداف خاص شما است.
برای این منظور، مراقب باشید که کدام صفحات در حال تبدیل و کدام صفحات نیستند. با شناسایی آنچه کار می کند، می توانید آن موفقیت را در صفحات دیگر در سایت خود تکرار کنید.
همانطور که ارزیابی می کنید کدام صفحات بهترین عملکرد را دارند، باید صفحات فرود و صفحات خروج را نیز دنبال کنید.
صفحات فرود سایت
اینها صفحاتی هستند که کاربران هنگام ورود به سایت شما در آنها قرار می گیرند. از آنجایی که همه ما می دانیم که شانس دومی برای برداشت اول وجود ندارد، این صفحات باید بهینه شوند و یکپارچه عمل کنند.
برای بررسی نحوه اجرای این صفحات، به Google Analytics و سپس Behavior، Site Content و Landing Pages دسترسی داشته باشید.
صفحات خروج سایت
صفحه خروج آخرین صفحه ای است که کاربر قبل از پایان سشن خود از آن بازدید می کند. با شناسایی این صفحات، می توانید آنها را بهتر بهینه کنید و بازدیدکنندگان را به طولانی ماندن تشویق کنید!
برای کاوش در صفحات خروجی خود، به رفتار > محتوای سایت > صفحات خروجی بروید.
رتبه بندی کلمات کلیدی سایت
اگرچه رتبهبندی کلمات کلیدی در نوسان دائمی است، افت ناگهانی و عمیق میتواند باعث نگرانی شود. از بین تمام معیارهای سئو برای آنالیز، رتبه بندی کلمات کلیدی باید در صدر فهرست شما قرار گیرد.
چرا؟؟
این شرایط به شما این امکان را می دهد که دوبار بررسی کنید که استراتژی SEO شما کار می کند و می تواند به شما کمک کند تا پیشرفت خود را به طور ملموس اندازه گیری کنید.
به دنبال ابزاری برای کمک به آنالیز این معیارها هستید؟ Ubersuggest می تواند کمک کند.
تولید سرنخ
می دانید که تولید سرنخ برای رشد سازمان شما حیاتی است. همچنین شما میدانید که به غیر از فضای مبهم برای پیمایش، تولید سرنخ چقدر می تواند چالشبرانگیز باشد.
برای کمک به شما در به دست آوردن دیدگاه تحلیلی تر از استراتژی تولید سرنخ خود، سه معیار کلیدی عملکرد وب سایت وجود دارد که باید آنها را پیگیری کنید: نرخ پرش، میانگین مدت سشن و نرخ کلیک (CTR).
در حالی که نرخ پرش را در بالا مشخص کردیم، به همین دلیل است که باید CTR و میانگین مدت سشن را دنبال کنید.
CTR
این معیار مشخص می کند که چند درصد از کاربران سایت با یک CTA خاص تعامل داشته اند و در تعیین موفقیت کلی یک سایت ضروری است.
میانگین مدت زمان سشن ها
این معیار به متوسط زمانی اشاره دارد که کاربر در سایت شما صرف می کند. مدت زمان طولانیتر نشاندهنده کاربرانی است که بسیار درگیر هستند، در حالی که سیگنالهای مخالف تغییرات و بهینهسازی ضروری است.
سوالات متداول معیارهای عملکرد وب سایت
❓چگونه معیارهای عملکرد وب سایت را اندازه گیری می کنید؟
✅معیارهای عملکرد وب سایت را می توان از طریق تجزیه و تحلیل گوگل یا تعدادی ابزار خارجی دیگر جمع آوری کرد که می تواند به صاحبان سایت کمک کند تا دید 360 درجه از عملکرد سایت داشته باشند.
❓بهترین KPI برای یک وب سایت چیست؟
✅بهترین KPI برای یک وب سایت شامل نرخ کلیک (CTR) و میانگین مدت سشن است.
❓آنالیز معیارهای عملکرد وب سایت چقدر هزینه دارد؟
✅صرف نظر از بودجه شما (به طور جدی، شما می توانید معیارهای عملکرد وب سایت را به صورت رایگان آنالیز کنید)، ابزارهای قیمتی وجود دارند که می توانند معیارهای عملکرد وب سایت را آنالیز کنند.
❓آنالیز معیارهای عملکرد وب سایت چقدر زمان می برد؟
✅در حالی که مشاهده عملکرد سایت شما می تواند تنها چند ثانیه طول بکشد، برای اینکه درک درستی از کارایی سایت خود داشته باشید، باید یک ارزیابی طولی از عملکرد سایت خود در طول زمان داشته باشید.
نتیجه گیری معیار های عملکرد وب سایت
چه در حال ساختن یک وب سایت کاملاً جدید باشید یا صرفاً امیدوار باشید که سایت موجود خود را برای عملکرد بهتر بهینه کنید، به طور کلی، 10 معیار عملکرد وب سایت فوق می تواند به شما کمک کند دید واضحی از رفتار کاربر در وب سایت خود و همچنین نحوه عملکرد سایت خود داشته باشید.
با بهینهسازی عملکردهایی که میتوانید کنترل کنید، مانند سرعت سایت و تعداد داراییها، میتوانید سایت خود را کاربرپسندتر کنید و بازدیدکنندگان را تشویق کنید تا زمان بیشتری را در صفحات شما صرف کنند.
در حالی که از نظر فنی نمی توانید نحوه رفتار بازدیدکنندگان خود را در سایت خود کنترل کنید، مطمئناً می توانید محتوا را برای ایجاد رفتار بهینه کنید.