برند یکی از کلماتی است که بطور گسترده ای در فضای کسب و کار از آن استفاده می شود. پاسخ به این سوال که برند چیست؟ به نظر ساده می رسد اما در اصل بسیار گیج کننده می باشد. در این مطلب می خواهیم درباره اینکه یک نام تجاری یا برند چیست و چگونه در طول زمان کاربرد این کلمه تغییر کرده است، صحبت کنیم.
یک برند به یک نام، اصطلاح، طرح، نماد و یا هر ویژگی دیگری گفته می شود که یک سازمان یا محصول را از رقبای آن متمایز می کند. از برندها در کسب و کارها، بازاریابی و تبلیغات استفاده می شود. برندها اغلب بصورت یک لوگو یا طرح های گرافیکی نشان داده می شوند.
برندها در طول تاریخ
اولین بار از برندها بر روی دام ها استفاده شد. بدین صورت که برای متمایز کردن گاوهای یک نفر از دیگری، بوسیله آهن داغ پوست گاو را با نماد مشخصی می سوزاندند. بنابراین اگر فردی حیوانی را به سرقت می برد، هر کسی با دیدن نماد روی حیوان، مالک واقعی او را تشخیص می داد.
در قرن 13ام، ایتالیایی ها از واترمارک هایی بر روی کاغذهایشان استفاده کردند که در واقع نمایانگر نام تجاری آنها بود. برای مدت زیادی از برندها برای مجموعه ای از محصولات جداگانه استفاده میشد. به عنوان مثال، یکی از قدیمی ترین نام های تجاری شناخته شده عمومی که امروزه همچنان از آن استفاده می شود، یک خمیر گیاهی هندی بنام Chyawanprash است.
ایجاد یک برند
زمانیکه یک شرکت تصمیم می گیرد که یک نام تجاری را به عنوان تصویر عمومی خود ایجاد کند، ابتدا باید خصوصیات نام تجاری خود را تعیین کند. پس طراحی لوگو اولین گام در برند سازی است. به عنوان مثال، لوگوی یک شرکت اغلب شامل پیام، شعار تبلیغاتی خوب و یا محصولی است که آن شرکت ارائه می دهد.
هدف ساخت برندی بیاد ماندنی و جذاب برای مشتریان است. یک برند موفق پیام یا احساس یک شرکت را که سعی در شناساندن محصولات یا خدمات خود را دارد، به خوبی به تصویر می کشد. از سوی دیگر یک برند بی تاثیر اغلب نتایجی بد نصیب شرکت خواهد کرد.
زمانیکه یک برند احساسات مثبت در میان مخاطبان خود ایجاد کند، به آن ارزش ویژه برند گفته می شود. برخی شرکت هایی که دارای نام های تجاری با ارزش ویژه هستند (محصولاتی با مارکهای کاملا شناخته شده ای را دارا می باشند) عبارتند از : شرکت های مایکروسافت(MSFT)، کوکاکولا(KO)، فراری(FCAU)، اپل(APPL) و فیس بوک(FB) و ارزشمند ترین برند دنیا در سال های پی در پی ؟ بله! گوگل (google).
اگر برندسازی به درستی انجام گیرد، نه تنها آن نام تجاری باعث افزایش فروش یک محصول خاص خواهد شد، بلکه سایر محصولات آن شرکت هم فروخته خواهند شد. یک نام تجاری خوب در مصرف کننده ایجاد اعتماد می کند و پس از داشتن تجربه ای خوب با یک محصول، به احتمال زیاد مصرف کننده محصولات دیگر آن برند را نیز امتحان خواهد کرد. این پدیده اغلب با عنوان وفاداری به نام تجاری شناخته می شود.
نام تجاری یکی از مهمترین جنبه های هر کسب و کار کوچک و بزرگی است. یک نام تجاری تاثیرگذار می تواند فروش شما را در این بازارهای رقابتی به شدت افزایش دهد. بسیاری از شرکت ها برای طراحی برند خود، با یک شرکت طراحی یا یک تیم طراحی مشورت می کنند. این طراحان با ارائه ایده های جدید می توانند برندی مناسب شرکت شما را بصورت لوگو یا سمبل خاصی، طراحی کنند.
به یاد داشته باشید که در صورت عدم انتخاب برند مناسب برای شرکت تان، تنها وقت و پولتان را هدر داده اید. پس با استفاده از راهنمای جامع انتخاب نام برند، مطمئن شوید که نام تجاری مناسبی برای کسب و کار خود انتخاب می کنید.
برند سازی حرفه ای شامل مراحلی می شود که همه آن ها را برای شما در این مقاله مجتمع کرده ایم. به علاوه نمونه هایی از تبلیغات جذاب برند ها را نیز جمع آوری کرده ایم. این مطلب به صورت مداوم به روز رسانی می شود. این صفحه را فقط جهت جمع آوری و لینک دهی به تمامی مطالب در سایت که حول همین موضوع جمع آوری کردیم و برای راحتی کار شما ایجاد کردیم.
طراحی لوگو و برند سازی مباحثی هستند که به هم گره خورده اند. امروز از تجربه جالب خودمان و بحث پیرامون طراحی لوگو و برند سازی برای شما صحبت می کنیم.
در یک تبلیغ جالب از یک شرکت طراحی لوگو این شعار توجه ما را به خودش جلب کرد: برندسازی،بزرگترین قدم برای ارتقای سطح کسب و کار است.سفارش در تلگرام! نمونه کارها : کانال x.! این در حالی برای ما به شدت عجیب بود که برند سازی یک فرآیند دشوار است که طراحی لوگو فقط یکی از پارامتر های آن است و نه تمام آن. برند شما در واقع تمام موجودیت سازمان شما را نشان می دهد. تشکیل شده از شعار تبلیغاتی شما، رنگ سازمانی، هدف و نوع مشتریان و خدمات شماست.
برند چیست؟
برند مجموعه ای از لوگو، هویت سازمانی و چشم اندازی است که شما برای کسب و کار خودتان تعریف می کنید. تمام آن چیزی که مجموعه شما به مردم ارائه می دهد. برند هویت شماست. آیا رسمی و کلاسیک است یا خودمانی؟
این مورد خیلی هم بستگی به دسته مشتریانی که شما انتخاب می کنید دارد. پس از طراحی لوگو تا برند شدن راه دشوار و طولانی در پیش خواهید داشت. رعایت این موارد به ساخت برند شما کمک خواهد کرد:
موارد مهم برای برندسازی
برای برند سازی باید موارد زیر را در نظر بگیرید:
استوار و ثابت قدم باشید!
بعد از انتخاب رنگ، فونت، طراحی لوگو و حتی نوع ارتباطی که با مشتریان در ابتدا ایجاد می کنید، دیگر آن را تغییر ندهید. اطمینان حاصل کنید که تبلیغات، شعار ها، استایل و نوع ارتباط چند پیام مختلف را به مشتریانتان منتقل نکند. یکدست این موارد را به مشتریان انتقال دهید. هم چنین تغییر هر یک از مواردی که در ابتدا مشخص کرده اید می تواند برند شما را خدشه دار کند زیر مردم با تغییر مداوم شما شناسایی تان نمی کنند.
شناخت مشتریان
برند شما باید بر اساس نیازمندی ها، علاقه مندی ها و تیپ شخصیتی مخاطبین شما باشد.
تعریف داستان منحصر به فرد برند خودتان
هدف ها و چشم انداز شرکت خود را در قالب یک روایت جذاب در ارتباط با مشتریان ارائه کنید.
ایجاد وفاداری بین مشتریان
هر چقدر برند شما قوی تر شود، وفاداری مشتریان شما بیشتر می شود. قدرتمند ترین برند های دنیا فقط مشتری ندارند! بلکه مبلغ های فراوانی دارند. این تبلیغ کننده ها در واقع همیشه با شور و حرارت برند مورد علاقه خود را به دیگران معرفی می کنند. تبلیغات دهان به دهان یکی از تاثیر گزار ترین نوع تبلیغات در ایجاد وفاداری مشتریان به برند است.
مباحث مربوط به برند سازی بسیار گسترده هستند. به همین دلیل برای شما مجموعه آموزش هایی در پنتازوم آماده می کنیم. شیوه ها، هزینه ها و مراحل مختلفی برای برند سازی وجود دارد.بازاریابی با اینستاگرام که یکی از روش های بازاریابی اینترنتی است. قطعا یکی از روش های نوین و کمکی در حیطه برند سازی است که در حیطه آموزش بازاریابی اینترنتی باید به آن توجه شود.
مراحل برندسازی
حتما شما هم قبول دارید برای هر کاری به ویژه برند سازی باید مراحلی را به ترتیب اجرا کنید تا بهترین بازدهی را داشته باشد.پس در ابتدا این موارد را اجرا کنید:
بخش اول در برند سازی
مقدمات را اجرا کنید.
- نام برند اولین گام شما در برند سازی است.
- طراحی لوگو و برند سازی
- شعار تبلیغاتی خوب برای خود انتخاب کنید.
بخش دوم در برندسازی
از بزرگان ایده بگیرید. شعار های تبلیغاتی آن ها، تصاویری که برای کمپین های تبلیغاتی خود انتخاب کرده اند و چشم انداز آن ها را تحلیل کنید. البته این به معنی کپی کاری نیست. ایده ها باعث تکامل ایده ها می شوند. مسیری که هر کدام از برند ها در حوزه های مختلف طی کرده اند می تواند راهنمای همه کسب و کار ها باشد.
بخش سوم در برند سازی
حتی در همین روزگار، هر زمان که صحبت از برندسازی می شود همه ما به یاد هزینه های هنگفت، بیلبور، تبلیغات تلویزیونی، مجلات پرزرق و برق و تمام مراکزی است که با هزینه های بسیار بالایی قابل اجراست، فکر میکنیم. خب اولین چیزی که به ذهن ما خطور می کند، هزینه است. باید به شما این مژده را بدهیم که همه چیز تغییر کرده است!
یک لحظه با خودتان فکر کنید! در هر کسب و کاری که هستید مهم نیست. برای همه آقایانی که میخواهید تبلیغ ماشین درج کنید. برای مادرانی که می خواهید تبلیغات پوشاک و لوازم بچه گانه داشته باشید. برای جوان هایی که میخواهید تبلیغات کالای دیجیتال داشته باشید و شاید باور نکنید. برای کشاورزانی که می خواهید تبلیغات کود ارگانیک داشته باشید!
این گروه های هدف همه در فضاهای مجازی وجود دارند. ! ما به هیچ وجه منکر هزینه ای که باید برای تبلیغات در سایت ها، کانال ها و یا مراکز دیگه صرف کنید، نیستیم. بلکه منظور ما این است که راه تبلیغات و برندسازی از گذشته بسیار هموار تر شده است و بیشتر به هوشمندی و انتخاب درست برمی گردد تا صرف هزینه زیاد.
پس توصیه ای که به شما برای برندسازی در فضای مجازی داریم استفاده حداکثر از تمامی امکانات است. به یاد داشته باشید که امروزه بدون فضای مجازی ایجاد برند معنا ندارد. حتی برند های قدرتمند که در این مقاله از آن ها نام بردیم نیازمند تدوین برنامه بازاریابی اینترنتی یا همان بازاریابی دیجیتال هستند. بخشی از این کار مربوط به بازاریابی با اینستاگرام است که باید به آن توجه کنید. افراد روزانه ساعات زیادی را در شبکه های اجتماعی می گذرانند. پس این موضوع میتواند نردبانی برای قدرتمند سازی هر چه بیشتر برند شما باشد.
در پایان باید اضافه کنیم برندسازی یک فرآیند است. بدون شک زمان و انرژی بسیاری را باید صرف آن کنید. اما برای شروع حداقل ها را همیشه در نظر داشته باشید. راه حتما هموار می شود.
2 پاسخ
سلام مطالب اشکالات تایپی زیادی دارد مخصوصا بخش سوم
چه حیف که اکثر سایت ها مطالب خود را مرور نمیکنند
سلام. همه موارد ادیت شدند. ممنون از نظرتون خانم معتمدی راد. بقیه مطالب در دست بازبینی هست.