طرح بازاریابی موفق

چگونه طرح بازاریابی موفق ایجاد کنیم؟

امتیازدهی

طرح بازاریابی موفق چطور نوشته می شود؟! آیا نوشتن طرح بازاریابی اصلا لزومی دارد!؟ بیشتر صاحبان هر کسب و کاری می دانند بدون داشتن طرح درست و دقیق بازاریابی نمی توانند در مسیر پیشرفت در کسب وکارشان حرکت کنند. طرح بازاریابی درست مثل یک نقشه می ماند که راه را نشان می دهد و هرچقدر این طرح از ابتدا دقیق تر و شفاف تر ایجاد شود احتمال موفقیت نیز بیشتر خواهد بود.اما طرح بازاریابی چیست؟

طرح بازاریابی توصیف می کند که مشتریان شما چه کسانی هستند و اطلاعات را از چه جایی کسب می کنند و شما چگونه می توانید به آن اطلاعات دست یابید.

به همین دلیل در اینجا قصد داریم تا به شما کمک کنیم تا چطور طرح درستی ایجاد کنید. رابرت جی توماس استاد بازاریابی در دانشگاه جورج تاون اعتقاد دارد : توسعه یک طرح بازاریابی موفق نیازمند 4 کار مهم زیر می باشد.

 

1.توسعه یک دید و روشن و شفاف و تمرکز روی اینکه چرا مشتریان بالقوه از کسب وکار شما باید استفاده کند.

به طور خاص نیازی که محصولات و خدمات شما به مشتریان کمک می کند چیست؟ چه چیزی باعث می شود تا مشتریان خدمات شما را ترجیح دهند؟ آیا کارتان را به طور موثر انجام می دهید؟ آیا کارتان آن قدر خاص هست که باعث شود دیگران شما را تحسین کنند؟ پیشنهادهای شما باید طوری باشد تا مشتریان برای رفع مشکلاتشان شما را بهتر از رقبایتان ترجیح دهند.

 

2.مشتریان هدف خود را شناسایی کنید.

مشتریان بالقوه زیادی در بسیاری از بازارها وجود دارد. اما برای موفقیت سریع تر و بهتر کسب وکار باید بازار را برای تعیین مشتریان هدف مطالعه کنید. مشتریان هدف باید با جزییاتکامل توصیف شود.به همین دلیل باید یک تصویر واضح از سود و فروش مورد انتظار  ایجاد کرد.

 

طرح بازاریابی موفق
طرح بازاریابی موفق

 

3. رقبایی که می خواهند مشتریان هدف شما را داشته باشند شناسایی کنید.

مهم نیست چقدر محصولات شما اصل و بکر هست نکته ای که مهم است این هست که همیشه رقیب برای مشتریان هدف شما وجود دارد. کسب وکارهای کوچیک به ندرت برای شناسایی عمیق رقابیشان وقت می گذارند. اما شما باید بدانید رقبای شما چه کسانی می باشند. مزیت رقابتی آن ها چیست و چگونه و به درخواست های شما پاسخ می دهند(کاهش قیمت، افزایش ارتباطات، و غیره).

 

4.جایگاه خودتان را برای مشتریان هدف مشخص کنید.

شما باید یک جمله ساده درباره اینکه چطور می توانید نیاز مشتریان را برآورده کنید بنویسید تا بر رقبا پیروز شوید. در حالی که این مراحل برای شروع بسیار کمک کننده است اما شرکت ها به کانال های بازاریابی مختلفی برای موفقیت نیاز دارند که در زیر به آن ها اشاره خواهیم کرد:

 

  • بازاریابی رسانه های اجتماعی

به یاد داشته باشید شبکه های اجتماعی در رشد کسب و کار شما می توانند خیلی موثر باشند. بخشی از بازاریابی اینترنتی مربوط به بازاریابی با اینستاگرام است که باید به آن توجه کنید و در آموزش بازاریابی اینترنتی به کارکنان خود نیز آن را مد نظر قرار بدهید. از ابزار تحلیلی که شبکه های اجتماعی در اختیار شما قرار می دهند نیز استفاده کنید.

شبکه های اجتماعی مختلفی مثل فیس‌بوک، توییتر، گوگل پلاس، لینکدین، تلگرام و دیگر شبکه های اجتماعی وجود دارند که کسب وکارهای مختلف می توانند برای فروش و تبلیغ محصولات از آن ها استفاده کنند.

 

  • بازاریابی از طریق ایمیل

تکنیک های  بازاریابی ایمیلی مختلفی مثل ارسال خبرنامه و کمپین های تبلیغاتی وجود دارد که به مشتریان هدف ایمیل ارسال می شود.

 

خب دراینجا یاد گرفتید چگونه طرحی برای کسب وکار خود ایجاد کنید و چه نکاتی را در ایجاد طرح در نظر بگیرید و همچنین آموختید چه کانال های بازاریابی وجود دارد. امیدواریم با نوشتن طرح بازاریابی موفق کسب و کار خود را رونق بدهید. در این خصوص تجربه ای دارید؟ حتما با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *