برای اینکه به نتیجه دلخواه برسید در هر کاری باید مراحل آن را به دقت و به ترتیب مورد نظر طی کنید. در مورد سئو هم همینطور است. به عنوان یک شرکت حرفه ای که سال ها در زمینه ارائه خدمات سئو فعالیت کرده ایم روی انجام دقیق مراحل سئو سایت به ترتیب استاندارد برای سایت های مشتریان حساسیت زیادی داریم. در این مطلب پنتازوم می خواهیم این مراحل را برای شما توضیح بدهیم تا به عنوان یک کارفرما یا کسی که می خواهد از خدمات سئو استفاده کند، بداند چه فعالیت هایی و با چه ترتیبی باید روی وبسایت انجام شود. می خواهید به صفحه اول گوگل برسید؟! همراه ما باشید.
چرا ترتیب مراحل سئو سایت اهمیت دارد؟
اگر مدیر یا صاحب یک سایت باشید، حتما برایتان پیش آمده است که در مورد کلمه کلیدی که می خواهید در گوگل رنک بگیرید مطلب نوشته باشید و حتی مدت ها از انتشار مطلب گذشته و در صفحه اول گوگل که هیچ! حتی در صفحات 4 یا 5 گوگل هم مطلب شما نمایش داده نشده است. البته که این موضوع دلایل مختلفی دارد. یکی از مهم ترین دلایل آن این است که مراحل سئو سایت با ترتیب لازم برای بهینه سازی سایت شما انجام نشده است.
همه ی وبمسترها می خواهند سایت بازدید بیشتر و هدفمند تر داشته باشد اما این خواسته صرفا با درج مطلب و بدون یک استراتژی سئو مناسب محقق نمی شود. قبل از هر چیز نیاز دارید که درک مناسبی از کسب و کار کارفرما داشته باشید. با این درک مناسب می توانید پرسونای مخاطب را شناسایی کنید.
تازه بعد از این مراحل است که باید سراغ موارد اجرایی تر در سئو سایت بروید. انجام به ترتیب کارها برای رسیدن به نتایج دلخواه در سئو اهمیت دارد. زیرا به طور مثال تا زمانی که مخاطب را نشناسید نمی توانید برای او محتوای مناسب تهیه کنید. تا زمانی که کلمات کلیدی درستی انتخاب نکرده باشید، تولید محتوا بی هدف و بدون نتیجه خواهد بود. یا تا زمانی که از نظر فنی سایت سرعت مناسبی نداشته باشد، هزینه کردن برای تبلیغات نتیجه ای ندارد و دور ریختن پول است.
مرحله اول سئو سایت : آنالیز و بررسی کسب و کار
اولین قدم در سئو سایت در مورد پروژه هایی که در پنتازوم انجام می دهیم آنالیز کسب و کار کارفرما است. به همین منظور حتما یک جلسه آنلاین یا حضوری با او برگزار می کنیم تا از این موارد اطلاع پیدا کنیم:
- هدف کارفرما از سئو سایت (فروش، برندسازی و..)
- حوزه کاری سایت و بررسی رقابت در آن موضوع
- میزان بودجه کارفرما
- بررسی پرسونای مخاطب که با آن ها سروکار داریم.
- مدت زمانی که کارفرما می خواهد از سئو سایت نتیجه بگیرد.
- تاریخچه ی سایت و اقداماتی که تا به حال انجام شده است.
قدم دوم در مراحل سئو سایت : جستجوی کلمات کلیدی سئو (keyword research)
پیدا کردن کلمات کلیدی مرحله ی مهمی است، می پرسید چرا مهم است؟ با دانستن کلیدواژه هایی که کاربران جستجو می کنند و به کار بردن آن کلیدواژه ها در مطلبی که منتشر می کنید احتمال نمایش سایت را در جستجوها افزایش می دهد. اما دلیل اهمیت کیورد ریسرچ فقط این نیست. اگر ازکلمات بسیار سخت برای تولید محتوا یک سایت تازه تاسیس استفاده کنید، سایت اصلا رتبه نمی گیرد. شما باید میزان سرچ کلمه به همراه تعداد سرچ در ماه هر کلمه کلیدی را به دقت بررسی کنید و سپس در نهایت یک لیست پالایش شده را به تیم تولید محتوا تحویل بدهید.
کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند. به همین خاطر هم مهم است قبل از شروع این مرحله سئو کسب و کار کارفرما را به دقت بررسی کرده باشیم و هدف از جذب ترافیک را بدانیم. انواع کلمات کلیدی سئو شامل این موارد هستند:
- کلمه کلیدی اطلاعاتی Informational
- کلمه کلیدی انجام خرید Transactional
- کلمه کلیدی تجاری Commercial
- کلمه کیدی Navigational
انتخاب کلمه کلیدی سئو مناسب یک موضوع تخصصی است که در مطلب انتخاب کلمه کلیدی سئو پنتازوم به آن پرداخته ایم. حتما مطالعه کنید.
تشخیص این که مخاطب چه کلمه یا کلماتی را سرچ می کند و چه کلمه کلیدی مناسب سایت است، همیشه هم ساده و آسان نیست، به همین دلیل ابزارهایی به کمک ما آمده اند تا انتخاب کلمه سئو سایت ساده تر انجام شود. نکته مهم در استفاده از این سایت ها این است که این ها (به خصوص در زبان فارسی) فقط ابزار هستند و جای تحلیل و آنالیز یک سئوکار حرفه ای مسلط به این حوزه را نمی گیرند. بعضی از این ابزارها در ادامه لیست شده اند:
- Google trends
- keyword tool
- seo Ngram keyword
- kwfinder
- Google AdWords Keyword Planner
مرحله سوم سئو : تولید محتوا بر اساس کلمات کلیدی
تولید محتوا باید به صورت جذاب انجام شود.جذابیت برای هر محتوایی در فضای مجازی یک معنی می تواند داشته باشد. به طور مثال برای اینستاگرام تهیه ریلزهای کوتاه با استفاده از آهنگ های ترند می تواند برای فالوئرها جذاب باشد. در مورد تولید محتوا سایت، این جذابیت می تواند ارائه یک مقاله کامل و جامع در مورد موضوع سرچ شده از سمت کاربر باشد. تولید محتوا برای هر جایی که تولید شود یک عامل دارد که آن را جذاب می کند. یک محتوا فقط در یک صورت جذاب است : پاسخ نیاز کاربر را بدهد.همیشه هم مهم نیست از با کیفیت ترین تصاویر یا ویدئوها استفاده شود. همین که از زیاده گویی بپرهیزیم و سراغ پاسخ دادن به اصل موضوعی که کاربر برای آن جستجو کرده است، بپردازیم، کافی است تا محتوای ما را جذاب کند.
این که موضوع با جذابیت به شکلی که برای مخاطب خسته کننده و یا ثقیل نباشد هم بسیار مهم است. قرار نیست بار علمی خود را به رخ کسی بکشیم یا نشان دهیم چه تبحری در استفاده از آرایه های ادبی داریم، چیزی که محتوا را جذاب می کند این است که عموم مردم قادر به درک آن باشند و بتوانند با آن محتوا به خوبی ارتباط برقرار کنند. نکته مهم دیگر در تولید محتوا سایت این است که از کلمات کلیدی به خوبی استفاده کنیم. استفاده ی خوب از کلمه کلیدی به معنی به کار بردن بیشت از اندازه یک کلمه کلیدی در متن نیست! این می تواند به کیورد استافینگ منجر شود که هیچ خوب نیست! بلکه توصیه ما استفاده از کلمات هم خانواده و هم معنی آن موضوع به نحوی که به ساختار نوشتار ضربه نزند، می باشد.
مرحله چهارم سئو سایت : سئو فنی + سئو داخلی
این مرحله موازی با تولید محتوا پیش می رود. محتوایی که توسط مسئول تولید محتوا تهیه شده است، توسط سئوکار مورد بازبینی قرار می گیرد. اگر چه پیش از تولید محتوا تیترها و هدف از محتوا به مسئول محتوا توضیح داده می شود، اما محتوایی که بخواهد در گوگل رنک بگیرد، باید طبق اصول سئو شود. لینکسازی داخلی و مشخص کردن صفحات لندینگ که توسط سئوکار مجموعه انجام می شود، به ربات های گوگل کمک می کند بهتر ساختار و موضوع سایت را درک کنند. این موضوع هم روی رنک گرفتن صفحات سایت به شدت موثر است.
هم چنین بهینه سازی تصاویر در این بخش انجام می شود. در سئو تصاویر باید موارد مختلفی در نظر گرفته شو. هم از نظر نام گذاری تصاویر، هم از نظر چیزی که تصویر نمایش می دهد و هم از نظر حجم تصاویر باید بهینه سازی انجام بگیرد. در بخش سئو داخلی و فنی این موارد به صورت خلاصه انجام می شود:
- بهینه سازی سرعت سایت
- رفع خطاهای 404 سایت
- لینکسازی داخلی و نظارت بر لندینگ ها
- بهینه سازی محتوا و تایتل ها
- بهینه سازی کدهای سایت
- نظارت بر عملکرد هاست و بالا بودن آن
- تهیه نسخه پشتیبان از سایت به صورت روزانه
مرحله پنجم سئو سایت : سئوخارجی
بعد از اینکه کیورد ریسرچ و تولید محتوا سایت انجام شد، باید به موارد فنی سئو سایت رسیدگی شود. وقتی سایت از هر نظر آماده شد، نوبت فعالیت در بخش سئو خارجی است. درست مقابل سئو داخلی، سئو خارجی یعنی هر فعالیتی که در خارج از سایت برای بهبود سئو انجام میدهیم. شیوه های مختلفی برای این کار وجود دارد که با توجه به بودجه و هدف کارفرما پیاده سازی می شود. استفاده از رپورتاژ، لینکسازی در داخل فروم های هم حوزه سایت و معرفی سایت در دیگر وبلاگ ها تعدادی از فعالیت هایی است در سئو خارجی انجام می شود حجم لینکسازی مورد نیاز برای حوزه های رقابتی و حوزه های کم رقابت تر تفاوت دارد. البته همیشه هم تنها حجم لینک های خارجی مورد اهمیت نیست و کیفیت لینک دریافت شده (مثلا از سایت های معتبر و دارای قدمت و ورودی مناسب) بسیارتاثیرگذارتر است.
برای لینک دادن و لینک گرفتن باید از سایت های معتبر استفاده شود، همین طور لینک سازی در سایت های مشابه حوزه ی کاری مرتبط با سایت موثرتر است
مرحله ششم سئو سایت : ارزیابی نتایج سئو
پس از انتشار محتوا، لینکسازی داخلی و بهینه سازی سرعت سایت و اجرای کمپین های سئو خارجی مراحل سئو به پایان نمی رسد. حالا نوبت ارزیابی است.
گوگل از یک سری ابزارها که به خزنده های گوگل معروف هستند برای ایندکس کردن سایت ها استفاده می کند. پس از انتشار محتوا باید مشخص کنیم که آیا سایت توسط گوگل ایندکس شده است یا خیر و یا این که محتوای منتشر شده نیاز به بازبینی یا اصلاح دارد یا خیر. گوگل یک ابزار رایگان برای آنالیز کردن سئو به نام سرچ کنسول معرفی کرده است که با استفاده از این ابزار رایگان می توان به آنالیز سئو سایت از جمله این که سایت شما دارای سئوی مناسبی هست یا خیر دست پیدا کرد. کار کردن با این ابزار پیچیده نیست و اطلاعات جالبی در اختیار شما قرار می دهد.
همین طور استفاده از سایت مپ کمک خوبی می کند تا سایتی زودتر ایندکس شود. در مورد فعالیت در بخش سئو خارجی می توان گفت که این که دقیقا چه کاری منتج به چه نتیجه ای شده است، به طور دقیق امکان پذیر نیست. اما شما می توانید تخمینی از نتیجه ی فعالیت ها بزنید و ارزیابی کنید آیا از سایت هایی که رپورتاژ گرفته اید، اصلا بازدید داشته اید یا خیر؟ گوگل آنالیتیکس یک ابزار بسیار مناسب در این زمینه است.
نکات تکمیلی برای سئو سایت
- از خصوصیت Alt برای بهینه سازی تصاویر برای سئو استفاده کنید.
- آنالیز کردن رقبا را فراموش نکنید و آن را جدی بگیرید.
- استفاده از عناوین متای مرتبط به سئوی بهتر سایت شما کمک زیادی می کند.
- مقررات گوگل را دور نزنید چون گوگل به سرعت متوجه خواهد شد.
- از محتوای تکراری و ضعیف استفاده نکنید.
- از محتوای کپی شده از سایت های دیگر در سایت خود استفاده نکنید.
- در شبکه های اجتماعی فعال باشید و در بخش bio شبکه های اجتماعی خود آدرس سایت تان را قرار دید.
- از استفاده از لینک های خارجی اسپم خودداری کنید.
- محتواهایی که جذاب و مهم هستند به سایت های مرتبط معرفی کنید و پیشنهاد لینک سازی کنید.
- از یکی از کلمات کلیدی به صورت افراطی و زیاد در محتوا استفاده نکنید.
- صبوری به اندازه ی همه ی مراحل بالا اهمیت دارد.
جمع بندی
در این مطلب تلاش شد تا اطلاعات کاربردی در مورد مراحل سئو سایت ارائه شود تا به کارفرما کمک کند که بداند چه مراحلی برای سئو سایتش باید انجام شود تا به نتیجه برسد.
سئو سایت کارکوتاه مدت نیست و انجام آن نیاز به صبر دارد. سئو یک فرآیند است و کاری نیست که بتوان گفت با یک بار انجام دادن تمام می شود. برای این که سایتی در جستجوهای گوگل و سایر موتورهای جستجو در رنک بالایی قرار بگیرد باید اعتمادسازی کند و هم اعتماد گوگل و هم اعتماد کاربران را جلب کند و این موضوع است که پروسه ی زمان بری است.
همین طور هیچ تضمینی وجود ندارد که رتبه ای که یک سایت در حال حاضر دارد حفظ شود و برای این که همیشه در جستجوها آمار خوبی داشته باشید باید به این مراحل توجه و دقت داشته باشید و تلاش کنید که محتوایی که سایت شما ارائه می دهد به روز و کاربرپسند باشد و نظارت مستمر بر روی کیفیت سایت و مطالب مطرح شده در سایت وجود داشته باشد. بروزرسانی سایت از نظر فنی و نظارت بر سرعت سایت اهمیت بی نهایت دارد و در پایان اگر به مشاوره حرفه ای در زمینه خدمات سئو سایت نیاز دارید، روی پنتازوم حساب باز کنید.
2 پاسخ
مهم ترین مرحله سئو که هیچکس بهش اهمیتی که باید رو نمیده، کیوورد ریسرچ هست. هر سایتی درست تشخیص داد میبره.
پیدا کردن کلمات کلیدی مهم ترین هست چون ربط داره به استراتژی و پرسونای مخاطب. اگر اینا رو درست پیدا کنین یعنی بردین.