ریدایرکت کردن یعنی به طور خودکار کاربر بازدیدکننده از یک سایت یا صفحه را به یک آدرس دیگر هدایت کنیم. اما چرا نیاز به ری دایرکت است؟ و فرق بین کنینیکال و ری دایرکت 301 چیست؟ ممکن است آدرس صفحه به هر دلیلی عوض شود. یا ممکن است شما نیاز داشته باشید، ترافیک یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل کنید. گاهی محتوای دو صفحه از سایت خیلی نزدیک به هم است. در صورتی که برای مدیریت این صفحات تصمیم نگیرید، گوگل ممکن است هر دو صفحه را از نتایج حذف کند. اما برای محتوای تکراری باید از ری دایرکت 301 استفاده کنیم یا تگ کنینیکال canonical؟ یک سئوکار حرفه ای فرق بین ری دایرکت 301 و تگ کنونیکال را می داند و می تواند با تحلیل درست از هر یک از این ابزار به وقت مناسب استفاده کند. در این مطلب می خواهیم به تفاوت بین ری دایرکت 301 و تگ کنونیکال بپردازیم. همراه پنتازوم باشید.
ریدایرکت 301 یا کنونیکال canonical ؟ کدام!؟
سوال اصلی این است که از تک کنونیکال استفاده کنیم یا ری دایرکت301 ؟ جواب کاملا بستگی به استراتژی سئو شما دارد و یک پاسخ قطعی وجود ندارد اما بیایید تفاوت تگ کنونیکال و ریدایرکت 301 را بررسی کنیم.
زمانی که شما یک صفحه را کنونیکال کنید، باز هم ممکن است گوگل بنا بردلایلی ارزش بیشتری یه یک صفحه دیگر داده و تگ کنونیکال را نادیده بگیرد. اما در مورد ری دایرکت این طور نیست. اگر می خواهید به صورت قطعی ارزش یک صفحه را به صفحه دیگر منتقل کنید، از ری دایرکت 301 استفاده کنید.
در بعضی مواقع لازم حتما باید از تگ کنونیکال استفاده کنید، اما برای تغییر آدرس و انتقال URL به یک صفحه دیگر از ری دایرکت 301 استفاده کنید. برای درک بهتر این موضوع بهتر است چند مثال برای شما می زنیم:
موارد استفاده تگ کنونیکال (canonical)
وقتی موتورهای جستجو تشخیص نمیدهند که کدام نسخه از محتوای شما باید ایندکس شود یا از نتایج جستجو حذف شود، یا وقتی نمیدانند به کدام صفحه را امتیاز بالاتری بدهند، باید از تگ کنونیکال استفاده کرد.
اگر سایت شما چندین صفحه برای یک محتوا دارد و شما میخواهید همه این صفحات نمایش داده شوند، باید از تگ canonical استفاده شود. اغلب اوقات، این تکرار آدرس های مختلف توسط صفحات منتشر شده یا حتی صفحاتی که فقط برخی از پارامترهای URL در آنها تغییر می کنند، ایجاد می شود. یک مثال دقیق در این زمینه صفحات مختلف از یک دسته بندی خاص در فروشگاه های اینترنتی است.
بدون شک شما نمی خواهید صفحات 3 و 4 و.. به کاربران نشان داده نشوند و محتوای آن ها روی صفحه اصلی دسته بندی محصول ری دایرکت شوند! زیرا محتوای این صفحات که شامل دیگر محصولات فروشگاه هستند، نیز مهم است.
اما از طرفی همه ی صفحات آن دسته بندی به یک مفهوم اشاره دارند! مثلا اگر شما یک فروشگاه آنلاین کفش داشته باشید و در آن یک دسته بندی کفش چرم ایجاد کنید، تمامی صفحات دسته بندی هم به همین مفهوم کفش چرم اختصاص دارند! اما شما می خواهید صفحه اصلی دسته بندی در نتایج جستجو نشان داده شود. در این مواقع معمولا از تگ کنینیکال استفاده می شود.
صفحه اول دسته بندی اصلی در نظر گرفته می شود و باقی صفحات کنینکال به صفحه اصلی دسته بندی می شوند:
https://pentazoom.ir/product-category/digitalmarketingcontract
https://pentazoom.ir/product-category/digitalmarketingcontract/ page/2
موارد استفاده از ری دایرکت 301
زمانی که یک محتوای قدیمی در سایت وجود دارد و مدیر سایت یک محتوای جدید برای آن ایجاد کرده است، و میخواهد تمام اعتبار صفحه قدیمی به این صفحه جدید منتقل شود، باید از ری دایرکت301 استفاده شود.
حذف یک صفحه از سایت و انتقال آن به صفحه دیگر از طریق ری دایرکت 301 انجام میشود.
ری دایرکت 301 چیست و کاربرد آن کجاست؟
برای آنکه بتوانید بهتر فرق بین ری دایرکت 301 و تگ کنونیکال را متوجه شوید، باید تعریف دقیق و جامعه از ری دایرکت 301 داشته باشید. ری دایرکت 301 روشی است که به طور خودکار کاربری را که از یک سایت یا صفحه خاص بازدید می کند به URL دیگری هدایت می کند. در این ری دایرکت تمامی امتیاز های سئو از URL اول به URL دوم انتقال پیدا می کند. در ریدایرکت 301، کاربرد بعد از وارد کردن آدرس صفحه اول، به آدرس صفحه دوم به شکل خودکار منتقل شده و کاربر صفحه دوم را میبیند.کاربرد ری دایرکت 301 دائمی عبارت اند از:
- نشان می دهد که محتوای درخواستی به طور دائم به مکان دیگری منتقل شده است و اکنون درخواست های بعدی باید از URIجدید استفاده کنند.
تگ کنونیکال چیست و کاربرد آن کجاست؟
سالهای زیادی است که تگ کنونیکال وجود دارد. اما به دلیل عدم صحبت سئوکاران نسبت به این مسئله، کمتر کسی است که آن را بشناسد و کاربرد آن را بداند. برای متوجه شدن فرق بین ری دایرکت 301 و تگ کنونیکال باید تعریف دقیقی از نحوه کار کنونیکال داشته باشید. گاهی ممکن است که چند محتوای تکراری در سایت وجود داشته باشد. مدیر سایت با استفاده از تگ کنونیکال مشخص میکند که کدام از این محتواها ارزش بالاتری دارند. این تگ به موتورهای جست و جو کمک میکند که بفهمند کدام ارزش بالاتری داشته و سایر محتوا ها با یک دیگر رقابت نمی کنند.
اما چرا تگ کنونیکال برای سئو مهم هستند؟
همانطور که قبلاً اشاره کردیم، کنونیکال برچسبی است که در هدر HTML هر یک از صفحات تکراری قرار می دهیم و به موتورهای جستجو می گوید که باید به کدام یک از صفحات تکراری توجه کنند.
وب سایت ها باید محتوای با کیفیت ارائه دهند. موتورهای جستجو میدانند که سایتهایی که محتوای تکراری دارند، اطلاعات مرتبطی را در اختیار بازدیدکنندگان خود قرار نمیدهند و بنابراین رتبه بالایی به آنها نمیدهند.
بیایید با بیان مثالی برخی از کاربردهای تگ کنونیکال را بررسی کنیم.
مثال 1: شما یک وب سایت به صورت مارکت پلیس دارید، و سه کاربر مختلف یک آیپد مینی 16 گیگابایتی می فروشند، بنابراین به احتمال زیاد شرح یک محصول را کپی می کنند. بنابراین برای جلوگیری از تکراری شدن مطالب، باید یکی از آنها را در اولویت قرار بدهید.
مثال 2: زمانی که صفحه بندی برای همان دسته وجود دارد و نمی خواهید اعداد 2، 3، 4 و غیره ایندکس شوند. برای هدایت موتورهای جستجو به صفحه اصلی، باید از تگ کنونیکال Canonical استفاده اعمال کنید.
مثال 3: شما چند مدل کفش می فروشید و کفش های چرمی هم در فروشگاه آنلاین خود دارید. مشکل اینجاست که میخواهید کفش های چرمی را هم در دسته کفش و هم در دسته چرمی قرار بدهید. بنابراین عنوان محصول در دو دسته بندی مختلف تکرار می شود. در این صورت باید به گوگل بگویید کدام یک مهمتر است.
نکته: اگر از سایت های وردپرسی استفاده می کنید، افزونه های سئو مثل رنک مث این موارد را به صورت خودکار مدیریت می کنند و نیازی به نگرانی نیست. در مورد سایت های کدنویسی شده باید تغییرات لازم را دستی اعمال کنید.
مزایا و معایب ری دایرکت 301
تغییرات در روال لینک دهی، انتشار مطلب و استراتژی لینکسازی داخلی در وب سایت ها وجود دارد. آنچه که اهمیت دارد، توجه به تغییرات و اعمال تنظیمات فنی در مواقع ضروری است. در غیر این صورت ترافیک سایت و رتبه صفحات در گوگل از دست می رود. استفاده ی به جا و به موقع از ری دایرکت 301 کمک می کند رتبه های سایت شما از دست نرود و هم چنین به کاهش خطای 404 در سایت کمک می کند. در صورتی که نیاز بود از این نوع ریدایرکت استفاده کنید، با استفاده از اسکریمینگ فراگ URL قبلی را تحلیل کنید و هر کجایی که در متن ها به صفحه قدیمی لینک داده شده بود، با آدرس جدید به صورت دستی عوض کنید.
توجه داشته باشید که برای ری دایرکت حتما باید محتوای شما جدید و ارزش سئو و ارزش مفهومی بالایی از باقی محتوا های شما داشته باشد. در غیر این به سئو سایت آسیب می زنید.
مزایا و معایب کنونیکال چیست؟
استفاده از تگ کنونیکال مزایای دارد و می تواند در بهبود سئو سایت شما و رسیدن به صفحه اول گوگل به شما کمک کند، زیرا به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری و تثبیت اعتبار صفحه اصلی کمک می کند. با استفاده از این تگ از جریمه محتوای تکراری راحت می شوید! کیفیت نتایج جستجو را بهبود می دهید و اعتبار سایت را بالا می برید.
با این حال، استفاده نادرست از برچسب کنینیکال می تواند عواقب منفی داشته باشد. در صورت استفاده نادرست، تگ کنونیکال می تواند موتورهای جستجو را سردرگم کند و باعث نادیده گرفتن محتوای صفحه اصلی شود. علاوه بر این، استفاده ی نادرست می تواند با کاهش کیفیت نتایج جستجو، به اعتبار وب سایت آسیب برساند.
به طور خلاصه، تگ کانونیکال ابزار مهمی در بهینه سازی موتورهای جستجو است و می تواند به جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری و تقویت اعتبار صفحه اصلی کمک کند. با این حال، استفاده از آن باید دقیق و استراتژیک باشد تا از عواقب منفی جلوگیری شود.
نتیجه گیری
در این مقاله فرق بین ری دایرکت 301 و تگ کنونیکال را به طور کامل توضیح دادیم. استفاده از هر دو این روش ها در جای مناسب به رشد سایت شما کمک می کنند. این که از کدام یک از این روش ها برای مدیریت سئو سایت استفاده کنیم، بستگی به استراتژی سئو و نوع مشکل دارد. یکی از مهم ترین قابلیت های یک سئوکار حرفه ای امکان تحلیل و آنالیز پروژه ها است و این قابلیت با تجربه بیشتر بهبود پیدا می کند.
2 پاسخ
خلاصه که وقتی صفحه رو دیگه هیچوقت نمیخوای 301 کن!
دقیقا! 301 وقتی استفاده میشه که شما میخوای کل اعتبار یک صفحه رو منتقل کنی به صفحه دیگر.