رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چیست؟

5/5 - (1 امتیاز)

استفاده از درج رپورتاژ آگهی یا Advertorial یکی از روش هایی است که در سئو برای افزایش بازدید سایت مورد استفاده قرار می گیرد! اما رپورتاژ فقط مربوط به افزایش بازدید سایت نیست! رپورتاژ آگهی تصویری، ویدئویی و متنی همه از انواع آن هستند. واقعاً رپورتاژ آگهی چیست و چه فرقی با تبلیغات دارد. با پنتازوم همراه باشید تا بیشتر در مورد رپورتاژ آگهی بدانیم.

رپورتاژ آگهی به چه معنی است؟

هیچ یک از ما تمایلی به دیدن تبلیغات نداریم. حتی ممکن است از آن فرار کنیم.🧐 اما در دنیای رقابتی امروز، صاحبان مشاغل برای فروش بیشتر و کسب رضایت مشتری نیاز دارند از تبلیغات استفاده کنند. به همین دلیل شرکت ها و کسب و کارهای مختلف از روش رپورتاژ آگهی استفاده می کنند.

همانطور که از نام آن مشخص است، رپورتاژ آگهی نوعی از تبلیغات است که در قالب مقاله یا گزارش خبری به مخاطب ارائه می شود. در رپورتاژ آگهی، یک محصول به صورت گزارش معرفی می شود، به طوری که مخاطب متوجه تبلیغ بودن محتوا نمی شود. رپورتاژ آگهی را بارها در برنامه های تلویزیونی دیده اید که دو مجری در حین صحبت به محصولی اشاره می کنند.

به همین دلیل با استفاده از رپورتاژ آگهی، نه تنها محصول یا خدماتی که ارائه می کنید، نادیده گرفته نمی شود بلکه بیشتر توسط مخاطب مورد توجه قرار می گیرد. در واقع رپورتاژ در رپورتاژ آگهی جزئی از محتوای اصلی مقاله یا برنامه است. در رپورتاژ آگهی از تکنیک های روانشناسی استفاده می شود به همین دلیل مخاطب به طور ناخودآگاه جذب محصول می شود.

تاثیر رپورتاژ آگهی روی سئو سایت

از  مهم ترین مزیت های رپورتاژ آگهی، سئو و رتبه گرفتن در گوگل است. به این صورت که با درج رپورتاژ آگهی در سایت های پربازدید، کلیک سایت خود را بالا می برید. وقتی در سایت های مختلف تولید محتوا می کنید با استفاده از بک لینک های دائمی، به گوگل این پیغام را می دهید که سایت معتبری هستید. به لینک هایی که محتوای تولید شده شما از سایت های دیگر می گیرد، بک لینک گفته می شود.

در این صورت بیشتر توسط مخاطب دیده می شوید. این امر موجب کسب رتبه سایت در گوگل خواهد شد. دقت کنید که هر چه سایتی که به سایت شما لینک می دهد از اعتبار بالایی در گوگل برخوردار باشد، اعتبار سایت شما هم در گوگل بیشتر خواهد شد.  به همین دلیل رپورتاژ آگهی یک روش مهم برای به دست آوردن بک لینک های قوی است.

بک لینک ها برای اینکه واقعا موثر باشند باید به صور دوفالو (dofollow) از سایت مورد نظر گرفته شوند.

4 مزیت رپورتاژ آگهی

به طور کلی هدف اصلی از رپورتاژ آگهی در سایت ها دیده شدن توسط مخاطب و همچنین سئو و کسب رتبه توسط گوگل است. اما این همه ماجرا نیست. رپورتاژ آگهی مزیت های مختلفی دارد که در ادامه به آنها اشاره می کنیم:

  • در رپورتاژ آگهی، یک محصول یا خدمات، به طور کامل معرفی می شود

در رپورتاژ آگهی فرصت این را دارید که مطلب جدیدی به مخاطب آموزش دهید، احساس نیاز در او ایجاد کرده و در پی آن خود را به خوبی به مخاطب معرفی کنید. در این صورت مخاطب متوجه بخش تبلیغاتی محتوای شما نمی شود و فقط مفید بودن محتوایی که دیده یا خوانده را در نظر می گیرد. با استفاده از رپورتاژ آگهی مخاطب بیشتر مشتاق می شود که در مورد محتوای تولید شده ببیند یا مطالعه کند.

  • رپورتاژ آگهی نسبتا هزینه مناسبی دارد!

هزینه ای که برای تولید محتوا به منظور رپورتاژ آگهی پرداخت می کنید بسیار موثر تر از هزینه درج یک بنر در دیگر سایت ها است.

برای رپورتاژ آگهی در سایت ها نیاز به همکاری با شرکتی دارید که بتواند به صورت اصولی و با رعایت استاندارها برای محصول یا خدمات شما تولید محتوا کند. به همین دلیل برای سفارش تولید محتوا در زمینه رپورتاژ آگهی می توانید روی پنتازوم حساب کنید.

  • رپورتاژ آگهی حذف نمی شود

یکی از بزرگترین مزیت های رپورتاژ آگهی دائمی بودن آن است. محتوایی که به عنوان رپورتاژ آگهی در سایتی تولید می کنید، برای مدت طولانی باقی می ماند. به همین دلیل، این فرصت را دارید که زمان زیادی در معرض دید مخاطب قرار بگیرید. علاوه بر اینکه لینک های دائمی در دراز مدت تاثیر فراوانی در رتبه گوگل سایت شما خواهد گذاشت.

  • فرصت شناسایی مخاطب را به صاحبان کسب و کار می دهد

تعداد مخاطبان شبکه های اجتماعی هر روز، رو به افزایش است. و این زمینه ایجاد فضای رقابتی را برای کسب و  کارهای مختلف فراهم می کند. برای بهتر دیده شدن در چنین فضایی، استفاده از رپورتاژ آگهی بهترین گزینه است. در این روش یک برند نوظهور، به خوبی توسط مخاطبان دیده می شود.

رپورتاژ آگهی زمینه برقرای ارتباط بین شرکتها با مخاطبان را فراهم می کند. با استفاده از این روش، صاحبان مشاغل، مخاطبان خود را به خوبی شناسایی کرده و نیازهای آنها را بررسی می کنند. با تامین نیازهای مخاطبان، اعتماد آنها را جلب کرده و خود را بیشتر در معرض دید مخاطب قرار می دهند.

انواع رپورتاژ آگهی چیست؟

با توجه به گستردگی حوزه ها در دنیای کنونی، شیوه های تبلیغات نیز تحت تاثیر آن قرار گرفته است. به همین دلیل رپورتاژ آگهی نیز در قالب های مختلفی تهیه و پخش می شوند.

  • رپورتاژ آگهی تصویری

در این رپورتاژ آگهی انواع عناصر دیداری و گرافیکی در کنار محتواهای مختلف به معرفی محصول یا خدمات یک شرکت می پردازند. به این صورت که محتوای یک رپورتاژ در درون یک عکس قرار می گیرد.

  • رپورتاژ آگهی ویدئویی

این نوع از رپورتاژ آگهی بیشتر در رسانه های دیداری مانند تلویزیون رواج دارد. در این روش از رپورتاژ آگهی، ویدئو یا تیزری کوتاه از محصول یا خدمات، در معرض دید مخاطب قرار می گیرد.

  • رپورتاژ آگهی نوشتاری

این نوع از رپورتاژ آگهی بیشتر مورد استفاده روزنامه ها و مجلات است. به این صورت که در گزارشی یا مقاله ای از روزنامه به معرفی محصول مرتبط پرداخته می شود.

 

اشتباهات رایج در رپورتاژ آگهی چیست؟

به نظر می رسد که به راحتی می توان از رپورتاژ آگهی برای فروش محصول یا خدمات استفاده کرد. ولی واقعیت این است که علیرغم ساده بودن آن، میزان اشتباه افراد در استفاده از رپورتاژ آگهی بسیار زیاد است. در ادامه مقاله، به برخی از اشتباهات رایج در رپورتاژ آگهی اشاره می کنیم:

  • از محتوای تکراری دوری کنید

در رپورتاژ آگهی از متن و محتوای تکراری استفاده نکنید. زیرا گوگل آن را محتوای کپی شده تلقی می کند. به همین دلیل نتیجه ای در رتبه شما نخواهد داشت. پیشنهاد می کنیم برای تولید محتوا برای رپورتاژ آگهی از سایت های خارجی بهره ببرید و آنها را به شکلی روان، ترجمه و استفاده کنید.

  • طولانی ننویسید

مخاطب زمان زیادی ندارد که صرف خواندن محتوای تولید شده بکند. به همین دلیل زیاده گویی نکنید و از جملات کوتاه در رپورتاژ آگهی خود استفاده کنید. سعی کنید جملات را به شکلی استفاده کنید که مختصر و جامع باشد.

  • از لینک دهی زیاد خودداری کنید

استفاده از لینک های زیاد باعث سردرگمی مخاطب می شود. سعی کنید در رپورتاژ آگهی با لینک های مناسب و به جا توجه مخاطب را به محتوای خود جلب کنید. معمولاً استفاده از سه تا پنج لینک گزینه مناسب تری است.

  • اصول نگارشی را رعایت کنید

هر چه میزان اشتباهات نگارشی بیشتر باشد، اثر رپورتاژ آگهی کمتر خواهد بود. وقتی در حال نوشتن رپورتاژ آگهی هستید سعی کنید محصول یا خدمات خود را به شکل روایی و در قالب داستان ارائه کنید. با نگارش صحیح، محتوایی را برای خواننده تولید کنید که جذب آن شود.

  • به زمان درج رپورتاژ آگهی توجه کنید

چندین رپورتاژ را در یک زمان با هم قرار ندهید. این روش درج رپورتاژ آگهی برای گوگل غیرطبیعی و مشکوک است. با این کار ممکن است از رتبه بندی گوگل حذف شوید. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم هر رپورتاژ را با فاصله های زمانی مختلف، درج کنید.

تا اینجای مقاله دانستیم که رپورتاژ آگهی چیست و از اشتباهات رایج در آن مطلع شدیم. ولی برای درج رپورتاژ آگهی نیاز به منبعی داریم که بتواند محتوا را بیشتر در دید مخاطب و گوگل قرار دهد. به همین دلیل در ادامه به فاکتورهای ضروری در انتخاب رسانه برای درج رپورتاژ آگهی می پردازیم:

 

فاکتورهای انتخاب سایت برای رپورتاژ آگهی

همانطور که گفته شد مهم ترین هدف رپورتاژ آگهی رتبه گرفتن در گوگل و دیده شدن توسط مخاطب است. برای رسیدن به این اهداف باید در انتخاب رسانه به عنوان منبعی برای رپورتاژ آگهی دقت کنید. به همین دلیل به موارد زیر را دقت کنید:

موضوع سایت برای رپورتاژ آگهی

هرچه قدر شباهت موضوعی بین سایت شما و سایت منتشر کننده رپورتاژ آگهی بیشتر باشد، اعتبار کار شما بیشتر خواهد شد. به همین دلیل بیشتر توسط مخاطبان به ویژه مخاطبان اصلی حوزه فعالیت خود دیده خواهید شد.

اعتبار سایت در میان کاربران

وقتی کاربران به سایتی اعتماد داشته باشند، به محتوایی که در آن تولید می شود هم اعتماد دارند. به همین دلیل به طور ناخودآگاه می دانند که محتواهای درج شده در آن نیز معتبر است. در این صورت با بررسی دقیق محتوای تولید شده در سایت، جز مخاطبان سایتتان خواهند بود.

اعتبار سایت از نظر سئو برای رپورتاژ آگهی

هر چه سایتی از نظر سئو معتبر باشد و رتبه بالایی در گوگل به خود اختصاص داده باشد، بیشتر قابل اعتماد است. با درج رپورتاژ آگهی در چنین سایت هایی احتمال زیادی وجود دارد که در دید مخاطب قرار گیرید و اعتبار بیشتری نیز توسط گوگل به دست آورید.

به قدرت دامنه سایت دقت کنید

یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در رپورتاژ آگهی، قدرت دامنه (DA) سایت است. برای بررسی قدرت دامنه یک سایت، می توانید از سایت MOZ استفاده کنید. هرچقدر دامنه سایت بالاتر باشد، قدرت آن نیز بیشتر است. در نتیجه از طریق سایتی با دامنه بالا بهتر می توانید خود را معرفی کنید.

کیفیت محتوای سایت را در نظر بگیرید

اگر محتوای رسانه کیفیت مناسبی داشته باشد، بیشتر احتمال دارد که رپورتاژ آگهی شما دیده شود. سایتی که محتوای مناسبی تولید می کند محبوب گوگل است. به همین دلیل بک لینکی که از این سایت ها دریافت می کنید تاثیر مستقیمی بر اعتبار و رتبه شما در گوگل خواهد گذاشت. به یاد داشته باشید که تاثیر رپورتاژ آگهی بر سئو به تعداد بک لینک های شما بستگی دارد. 

تعداد و نوع لینک ها به سایت شما

برخی از سایت ها برای تعداد لینکی که درج می کنند، محدودیت دارند. (معمولا تا 3 بک لینک فالو می دهند) شاید گاهی فقط امکان درج یک لینک به سایت شما را دارند. این تعداد لینک برای شما به صرفه نیست. بنابراین قبل از درج رپورتاژ آگهی، به چنین مواردی دقت کنید. علاوه بر اینکه نوع لینکی که در محتوا رپورتاژ آگهی درج می شود بسیار مهم است. در نظر بگیرید که لینک ها حتما باید فالو باشند. لینک های نوفالو در رتبه سایت در گوگل تاثیری ندارند.

لینک فالو به معنای آن است که محتوای لینک برای سایت منبع با ارزش است و این تاییدکننده اعتبار سایت شما است. ولی لینک نوفالو، مورد تایید سایت منبع نیست. به همین دلیل مورد قبول گوگل هم نخواهد بود. این نوع لینک ها صرفاً توسط مخاطبان دنبال می شود.

چک کردن امتیاز اسپم اسکور سایت

سایتی که برای درج رپورتاژ خود انتخاب می کنید باید خودش از نظر گوگل تایید شده باشد.

نکات آخر در مورد رپورتاژ آگهی

زمانی که بتوانید محصول یا خدمات خود را به شکلی بی طرفانه به مخاطب معرفی کنید در واقع از رپورتاژ آگهی استفاده کرده اید. به عبارت دیگر رپورتاژ آگهی تلاشی سازمان یافته و زیرکانه برای تاثیر در ناخودآگاه مخاطب است.

در فضای مجازی به گونه ای از رپورتاژ استفاده می شود که در آن یک محتوایی به شکلی عادی به سایت اضافه می شود. اما در واقع محتوای تولید شده، یک پیام تبلیغاتی برای فروش محصول است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *