چگونه از برنامه ریزی تولید محتوا استفاده کنیم تا 10 برابر خروجی محتوا داشته باشیم؟ برنامه ریزی تولید محتوا جزو یکی از لذت بخش ترین قسمت ها از کل فرآیند تولید محتوا و بازاریابی و یکی از اجزای اساسی بازاریابی محتوا است. بنابراین اگر میخواهید بازده محتوای خود را افزایش دهید نباید آن را نادیده بگیرید.
برنامه ریزی تولید محتوا به شما کمک میکند تا روی همه چیز تسلط داشته باشید و با آگاهی قدم بردارید. بنابراین برنامهریزی محتوا به بهبود کیفیت کلی محتوای شما کمک میکند. همچنین شما باید به طور منظم برنامه محتوای خود را مرور کنید و به دنبال راه هایی برای به حداکثر رساندن بهره وری خود باشید حتی اگر بودجه بسیار کمی دارید. ما در پنتازوم هم برای تمامی مشتریانی که سفارش تولید محتوا دارند، برنامه ریزی تولید محتوا داریم زیرا به ما کمک می کند تا از حجم کاری خودمان در طول ماه جلوتر باشیم.
به یاد داشته باشید که تولید محتوا نقش مهمی در رشد کسب و کار شما دارد! در نتیجه، شما باید در مورد نوع و کیفیت محتوایی که منتشر می کنید، حساسیت به خرج بدهید. در ادامه این مطلب از پنتازوم همراه ما باشید.
معیارهای تولید محتوا در سه ماهه آخر
بخش کلیدی ایجاد یک برنامه محتوای سه ماهه، این است که معیارهای عملکرد سه ماهه قبل را برای شبکه های اجتماعی و صفحات وبلاگ خود، مرور کنید.
همه چیز را بررسی کنید. از ترافیک در صفحات خود گرفته تا تعامل مستقیم در شبکه های اجتماعی تا کلیک هایی که بر روی وب سایت خود دریافت می کنید؛ تجزیه و تحلیل محتوای خودتان به این روش به شما کمک می کند تا بفهمید مخاطب شما به دنبال چه نوع محتوایی است و چه چیزی تاثیرات بهتری دارد.
همچنین شما میتوانید مواردی را شناسایی کنید که باعث شده اند بودجه بازاریابی شما هدر برود. این اطلاع رسانی به استراتژی محتوای شما در حرکت رو به جلو کمک می کند.
برای موثرتر کردن این بخش از برنامه ریزی محتوای فصلی خود، راهی برای پیگیری کردن عملکرد محتوای خود در هر فصل طراحی کنید. شما میتوانید از اکسل یا هر ابزار مدیریت محتوا دیگری که به نظرتان راحتتر است برای برنامه ریزی تولید محتوا استفاده کنید.
اهداف برنامه ریزی تولید محتوا
قبل از اینکه برنامه ریزی را برای نوع محتوایی که منتشر می کنید، شروع کنید، ضروری است که ابتدا تصمیم بگیرید که می خواهید با محتوای خود به چه چیزی برسید.
شما باید هر سه ماه یکبار برای محتوای خود اهدافی تعیین کنید. در این بخش می خواهیم چند هدف تجاری ای که می توانید با محتوای خود به آن ها برسید را بگوییم. این هدف ها عبارتند از:
- آگاهی از برند
- جذب مشتری
- حفظ مشتری
- افزایش سطح تعامل
این ایده بسیار خوبی ست که هنگام تعیین اهداف محتوای سه ماهه خود، از عملکرد محتوای سه ماهه قبلی خود به عنوان معیاری برای اهداف محتوای سه ماهه بعدی خود استفاده کنید. همچنین تعیین اهداف هوشمندانه ایده بسیار خوبی است زیرا این امر پیگیری و یا ردیابی اهداف شما را آسان می کند.
به عنوان مثال، هدف شما از برنامه ریزی تولید محتوا می تواند افزایش 20 درصدی ترافیک ارگانیک در سه ماهه آینده باشد.
هر کمپین بازاریابی محتوایی که اجرا می کنید باید برای دستیابی به اهداف خاصی طراحی شود تا بتواند با برنامه های تجاری آینده شما همسو باشد.
تعریف معیارهای کمپین تولید محتوا
محتوا به طور تصادفی تهیه و منتشر نمی شود و شما باید در مورد هر جزء از کمپین خود استراتژیک باشید. شما باید معیارهایی را که برای سنجش عملکرد کمپین خود استفاده می کنید را تعریف کنید. این بخش مهمی از برنامه ریزی تولید محتوا است.
تعیین معیار برای کمپین محتوایی شما کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که هر قسمت از محتوا و هر کمپین مبتنی بر داده است و در نتیجه شانس موفقیت را افزایش می دهد.
معیارهای کمپین محتوایی خود را چگونه تعریف می کنید؟
در قدم اول معیارهای شما باید با اهداف محتوایی که برای سه ماه تعیین کرده اید، مرتبط باشد.
چند نمونه از معیارهایی که می توانید برای بررسی عملکرد محتوای خود استفاده کنید عبارتند از:
- بازدید از صفحه: تعداد بازدیدکنندگان منحصر به فردی که محتوای شما را می بینند را نشان می دهد.
- زمان حضور در صفحه: این مقدار زمانی است که بازدیدکنندگان در یک صفحه صرف می کنند و اگر محتوای شما مرتبط و جذاب باشد، زمان صرف شده در صفحه بیشتر خواهد بود.
- نرخ پرش: این درصد نشان دهنده بازدیدکنندگان وب سایتی است که بدون انجام کاری سایت را ترک می کنند.
- اشتراکگذاری و تعامل رسانههای اجتماعی: این معیار نشان میدهد که افراد چقدر از محتوای شما را مفید میدانند.
- عملکرد سئو: عواملی مانند رتبه بندی صفحه ی شما، بک لینک های به دست آمده و کلمات کلیدی ای که صفحه برای آن ها رتبه بندی می شود را به عنوان شاخص های عملکرد سئو بررسی کنید.
- ثبت نام در خبرنامه و تعامل: نحوه تعامل خوانندگان با خبرنامه شما نشان دهنده ارتباطی ست که با محتوای شما برقرار کرده اند.
تعیین معیارهای کمپین محتوایی باعث می شود که شما به طور کلی، راهی عالی برای سنجش موفقیت هر بخش از محتوا و کمپین پیدا کنید.
یکی از نکات بسیار مهم و حیاتی ای که برای برنامه ریزی تولید محتوا شما وجود دارد، درک و شناخت مخاطبی است که آن را هدف قرار داده اید. اگر عملکرد شما دور از هدف باشد، کمپین شما با شکست مواجه خواهد شد. پیشنهاد می کنیم قبل از شروع تولید محتوا برای سایت یک کیوورد ریسرچ حرفه ای انجام بدهید تا با آگاهی شروع به برنامه تولید محتوا کنید.
نکات مهم در حین شناخت مخاطب در تولید محتوا
در حین تحقیق برای برنامه ریزی تولید محتوا در مورد مخاطبی که هدف قرار داده اید، باید به چند نکته توجه کنید:
✔ جمعیت شناسی: این ها ویژگی های فیزیکی مشترکی هستند که اعضای مخاطب هدف شما دارند و به عنوان مثال می توان به موقعیت جغرافیایی، جنسیت، سن و وضعیت تاهل اشاره کرد.
✔ داده های روانشناختی: داده های روانشناختی به ترکیب روانشناختی عمومی اعضای مخاطب هدف شما اشاره دارد.؛ به عنوان مثال می توان به علایق، آرزوها، نظرات و موارد دیگر اشاره کرد.
✔ فیرموگرافیک: فیرموگرافیک بیشتر در مورد برندهای B2B صدق می کند. به عنوان مثال می توان به اندازه شرکت ، صنعت ، وضعیت قانونی ، درآمد و طول چرخه فروش اشاره کرد.
در یک کلام این ها اطلاعاتی هستند که ویژگی های بنگاه ها (یعنی شرکت ها) را توصیف و تعیین می کنند.
با استفاده از داده هایی که به دست می آورید، می توانید پروفایل هایی برای مشتری خود را بسازید زیرا انجام این کار به شما کمک می کند تا پیام رسانی مناسبی را طراحی کنید و تجربیات شخصی سازی شده برای مخاطبان خود ایجاد کنید.
شما علاوه بر درک مخاطبان خود، باید به دنبال این باشید که متوجه شوید مخاطبان شما در کدام مرحله از قیف بازاریابی یا فروش هستند.
این کار به شما کمک می کند تا در هنگام ایجاد محتوا برای سه ماهه بعدی، بدانید که در کدام مرحله از قیف بازاریابی یا فروش تلاش بیشتری کنید.
مشخص کردن نوع تولید محتوا
برای برنامه ریزی تولید محتوا تصمیم بگیرید که چه نوع محتوایی می خواهید ایجاد کنید❗
یکی دیگر از عناصر مهم برای ایجاد یک برنامه ریزی تولید محتوا به شکل سه ماهه که خروجی شما را 10 برابر کند، دانستن نوع محتوایی است که می خواهید ایجاد کنید.
انواع مختلف محتوا عبارتند از:
- رسانه های اجتماعی
- وبینار
- راهنما های چگونه
- مطالب وبلاگ
- اینفوگرافیک
- میم ها/GIF ها
- ویدیوها (ویدیوهای پخش زنده، ویدیوهای YouTube، TikTok، حلقه های اینستاگرام و غیره)
- پادکست ها
- خبرنامه ها و کمپین های ایمیل
- محتوای تولید شده توسط کاربر (UGC)
- کاغذ سفید
همانطور که می دانید، تصمیم گیری حتی در مورد کوچکترین جزئیات زندگی شما می تواند چالش برانگیز باشد. خوشبختانه، چند فاکتور به شما کمک می کند تا در مورد انواع محتوا در سه ماهه آینده تصمیم بگیرید.
این فاکتور ها شامل موارد زیر می شود:
- مخاطبان هدف: نوع محتوایی را انتخاب و ایجاد کنید که برای آنها ارزشمند و جذاب است.
- قیف فروش: مطمئن شوید محتوایی که ایجاد می کنید به هر مرحله از قیف فروش شما پاسخ می دهد.
- رقبا: رقبای خود را بررسی کنید و به انواع محتوایی که برای آن ها نتیجه می دهد توجه داشته باشید، همچنین شما میتوانید با Ubersuggest، که یک ابزار بازاریابی رایگان است، این کار را انجام دهید.
همچنین شما میتوانید محتوای خود را بررسی کنید تا متوجه شوید که کدام نوع محتوا برای شما مفید بوده است.
انواع تولید محتوا در کمپین بازاریابی
در این بخش برخی از انواع محتوا وجود دارد که می توانید در کمپین های بازاریابی محتوای خود از آنها استفاده کنید:
تولید محتوا به شکل پست های وبلاگ
شما می توانید به راحتی با کمک نویسندگان، محتوایی مناسب بنویسید، پست های وبلاگ جزو پرمصرف ترین انواع محتوا هستند، همچنین در رتبه بندی جز راحت ترین ها در موتورهای جستجو هستند زیرا فرصت های زیادی را برای بهینه سازی سئو فراهم می کنند.
کتاب های الکترونیکی
کتاب های الکترونیکی نوعی محتوای طولانی در قالب PDF یا HTML هستند.
آن ها یک راه بسیار عالی برای نشان دادن تخصص شما هستند و در نتیجه به شما کمک می کنند تا اعتماد مخاطبان خود را جلب کنید و همچنین برای کسب درآمد غیرفعال عالی هستند.
تحلیل موردی
نوع دیگر از محتوایی که می توانید برای جلب اعتماد مخاطبان خود از آن استفاده کنید، مطالعه موردی است.
مطالعات موردی، مشکل رایجی را که مخاطبان شما با آن روبرو هستند و اینکه چگونه یکی از مشتریان شما از راه حل شما برای حل آن مشکل استفاده کرده است را برجسته می کند.
تولید محتوای ویدیویی
محبوبیت محتوای ویدیویی در چند سال گذشته به دلیل ماهیت بسیار تعاملی آن افزایش پیدا کرده است. محتوای ویدیویی یک راه عالی برای افزایش تعامل و انتقال آسان پیام شما است.
تولید محتوا اینفوگرافی
اینفوگرافیک یک راه عالی برای ارائه اطلاعات در قالبی آسان برای هضم است و همچنین برای ایجاد تعامل و جذب بک لینک عالی می باشد. اینفوگرافی نمایش تصویری هر گونه اطلاعات و داده است. موضوع شما هر چه که باشد اینفوگرافی به شما کمک می کند تا اطلاعات را به شکلی جذاب به مخاطب انتقال دهید.
بررسی بودجه تولید محتوا
اکنون که انواع محتوایی که ایجاد می کنید را می شناسید، می توانید بودجه محتوای خود را بررسی کنید.
برای برنامه ریزی تولید محتوا باید مشخص کنید که چقدر برای هزینه کردن آماده هستید:
- استراتژی محتوا
- تولید محتوا
- ارتقاء محتوا
از آنجایی که بازاریابی محتوا نقش مهمی در موفقیت کسب و کار شما دارد، باید بخش مناسبی از بودجه بازاریابی خود را به آن اختصاص دهید.
سوالی که ممکن است برای شما پیش آید این است که چقدر باید برای بازاریابی محتوای خود بودجه داشته باشید؟
در پاسخ به این سوال باید بگوییم که این موضوع تا حد زیادی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله انواع محتوایی که قصد ایجاد آن را دارید، حجم انتشار و اندازه کسب و کار شما می باشد.
بودجه های بازاریابی به طور کلی باید بین 7 تا 12 درصد از کل درآمد شما باشد.
مرور گردش کار تولید محتوا
حالا وقت این است که گردش کار تولید محتوای خود را مرور کنید!
با مشخص کردن بودجه، اکنون می توانید چرخ های تولید محتوای خود را به حرکت درآورید.
گردش کار محتوا مجموعهای از وظایف است که شما و تیمتان باید انجام دهید تا مطمئن شوید که هر قطعه از محتوا به موقع ساخته و ایجاد شده است.
همچنین گردش کار محتوا مشخص می کند که چه کسی کدام بخش از محتوای شما را ایجاد می کند؛ مانند :نوشتن، ضبط، ویرایش و طراحی گرافیکی.
گردش کار تولید محتوایی که خوب طراحی شده تضمین می کند که تولید محتوای شما روان و کارآمد باشد.
به همین دلیل است که وقتی برنامه ریزی محتوای فصلی خود را انجام می دهید، باید بررسی کنید که گردش کار محتوای شما چقدر خوب کار کرده است.
در ادامه شما باید این سوالات از خود بپرسید که آیا تولید محتوای من بدون مشکل پیش رفت؟ و چه بخش هایی از گردش کار نیاز به بهبود دارد؟ همانطور که گردش کار تولید محتوای خود را بررسی می کنید، به بخش هایی از فرآیند که می توانید خودکارسازی کنید توجه داشته باشید.
یک طرح تبلیغاتی برای محتوا ایجاد کنید!
معمولا اکثر مردم در مورد بازاریابی محتوا اشتباه می کنند؛ زیرا فکر می کنند این فرآیند پس از زدن دکمه انتشار متوقف می شود.
اما باید بدانید که بازاریابی محتوا دو مرحله حیاتی دارد: تولید محتوا و ارتقای محتوا؛ در واقع نوشتن محتوا فقط نیمی از کار است.
شما باید محتوای خود را تبلیغ کنید! پس از زدن دکمه انتشار، باید محتوای خود را به شدت تبلیغ کنید، این کار می تواند از طریق پلتفرم های بازاریابی محتوا انجام شود.
به عنوان مثال، شما می توانید پست های وبلاگ خود در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید.
در این بخش چند نکته می گوییم که به شما کمک می کند تا یک برنامه ارتقای محتوای موثر ایجاد کنید.
این نکات عبارتند از:
- متوجه شوید که مخاطبان شما به چه پلتفرم هایی مراجعه میکنند: آیا آن ها ترجیح می دهند از محتوا در رسانه های اجتماعی دیدن کنند و یا از پست های وبلاگ یا YouTube استفاده می کنند؟
- تشریح انواع کمپین هایی که اجرا می کنید: به عنوان مثال می توان به سئو، تبلیغات اجتماعی پولی، تبلیغات گوگل و بازاریابی ایمیلی اشاره کرد.
- تعریف ارتقای محتوا (KPI ): انجام این کار به شما کمک می کند عملکرد کمپین خود را پیگیری کنید.
- ایجاد یک تقویم ارتقای محتوا: یک تقویم ارتقای محتوا به شما نشان می دهد که کدام محتوا را، در کدام پلتفرم و در چه روزی تبلیغ کنید.
برنامه ارتقای محتوای خود را به گونه ای طراحی کنید که روزی که یک محتوا را راه اندازی می کنید، از قبل آماده شروع تبلیغ آن باشید.
تبلیغ و توزیع محتوا باید بلافاصله پس از انتشار یک محتوا شروع شود.
برنامه ریزی تولید محتوا : نتیجه گیری و سوالات متداول
بازاریابی محتوا، نقش مهمی در موفقیت بازاریابی کسب و کار شما دارد؛ اگر می خواهید موفق شوید باید محتوای خود را از قبل برنامه ریزی کنید.
شما باید یک برنامه محتوای سه ماهه ایجاد کنید که به شما کمک می کند تا 10 برابر بازده محتوای خود را هم از نظر کیفی و هم از نظر کمی ایجاد کنید. همچنین برنامه ریزی تولید محتوا با مزایای بسیار زیادی همراه است؛ از سرعت بخشیدن به فرآیند تولید محتوا گرفته تا بهبود کیفیت محتوا.
برنامه ریزی تولید محتوا چطور انجام می شود؟
برنامه ریزی تولید محتوا با توجه به هدفی که دارید انجام می شود. پیشنهاد می شود برنامه ریزی های تولید محتوا را حداقل 3 ماهه انجام بدهید. جهت استفاده از خدمات مشاوره با پنتازوم در تماس باشید. 09223896531
✅چطور می توانم تولید محتوای خود را افزایش دهم؟
تولید محتوا یک چالش بزرگ برای بسیاری از مشاغل است، بهترین راه برای افزایش تولید محتوا، برنامه ریزی تولید محتوا است؛ به همین دلیل است که باید یک برنامه ریزی تولید محتوا فصلی تهیه کنید.
✅هر چند وقت یک بار باید برنامه ریزی تولید محتوا خود را مرور کنم؟
بررسی برنامه ریزی تولید محتوا شما بخش مهمی از اجرای یک کمپین بازاریابی محتوای موفق است. به همین دلیل است که باید مرتبا مطالب خود را بررسی کنید.
یک بررسی ماهانه برای محتوای فصلی شما، بهترین است، زیرا زمان کافی برای به دست آوردن دادههای لازم را به شما می دهد و کمک می کند تا تصویر واضحی از عملکرد محتوای خود داشته باشید.
✅چه چیزی باید در برنامه ریزی تولید محتوای من گنجانده شود؟
برنامه ریزی تولید محتوا شما باید شامل هر چیزی باشد که می تواند به شما در تولید موثر محتوای با کیفیت کمک کند.
این موارد شامل تحقیق محتوا، گردش کار، ایجاد و ارتقا است.
3 پاسخ
برای برنامه ریزی تولید محتوا شما فایل اکسل یا ورد دارین که بتونیم ازش استفاده کنیم؟ به صورت زمانبدی شده باشه که تسک های هر نویسنده (موضوعاتی که باید بزنه) معلوم باشه مثلا.
چه مدت باید بگذره تا بتونیم در مورد عملکرد ادمین و برنامه ریزیش برای تولید محتوا نظر بدیم؟ چقدر طول میکشه تا بتونه برنامه هاشو عملی کنه؟
به طور معمول، برای ارزیابی عملکرد ادمین و برنامهریزیهایش در زمینه تولید محتوا، حداقل باید حدود 3 تا 6 ماه صبر کنید. این مدت زمان به ادمین فرصت میدهد تا برنامههای خود را پیادهسازی کند، نتایج اولیه را مشاهده کنید و تغییرات لازم را اعمال کند.
بازه زمانی 3 ماه معمولاً برای مشاهده تغییرات ابتدایی و تطابق با استراتژیهای محتوا کافی است. اما برای ارزیابی کاملتر و بررسی تأثیرات بلندمدت، بهتر است که به مدت 6 ماه به عملکرد ادمین نظارت کنید تا بتوانید بازخورد دقیقی از استراتژیهای محتوا و تأثیر آنها بر روی تعامل و رشد پیج دریافت کنید.