قیف بازاریابی : قیف بازاریابی یکی از اصطلاحات رایج در فعالیت های بازاریابی است که می تواند به بازاریاب ها کمک کند تا فعالیت های خود را به صورت هوشمندانه تر انجام دهند.
در مفهوم قیف بازاریابی تمرکز بر فعالیت سازمان و بازاریاب است و به نحوه عملکرد آن ها بستگی دارد. در این مطلب از وبلاگ پنتازوم این موضوع را بررسی خواهیم کرد. با پنتازوم همراه باشید.
قیف بازاریابی ( Marketing Funnel) چیست ؟
قیف بازاریابی یکی از انواع مدل های بازاریابی است که نشان دهنده مسیری است که مشتری برای خرید طی می کند. به بیان ساده مشخص می کند که قبل از خرید مشتری چگونه با محصول شما روبرو شده و درباره آن تصمیم گیری می کند. آیا ویدئویی تماشا می کند ؟ آگهی تبلیغاتی درباره شما می بیند ؟
درست مانند یک قیف بازاریابان افرادی زیادی را با یک محصول آشنا می کنند. این آشنایی به روش های مختلفی انجام می شود. در همانطور که دامنه قیف کوچکتر می شود تعداد افرادی که تصمیم می گیرند محصول را خریداری کنند نیز کمتر از همه افرادی است که با محصول شما آشنایی پیدا می کند. و نهایتا تعداد بسیار کمی اقدام به خرید می کنند.
بازاریابان تلاش می کنند تا مشتریان بالقوه بیشتری را به مشتریان بالفعل تبدیل کنند.
در واقع بهترین حالت بازاریابی زمانی اتفاق می افتد که قیف بازاریابی حالت استوانه ای پیدا کند به این معنی که همه مشتریان بالقوه را مشتری وفادار تبدیل کنند.
اگر چه این در دنیای کسب و کارها واقعی نیست و هیچ گاه اتفاق نمی افتد، اما بخشی از کار یک بازاریاب این است که تا جای ممکن اشخاصی که علاقه ای به محصول شما نشان می دهند را تبدیل به مشتریان کرده و بنابراین قیف را استوانه ای کند.
مهم است که توجه داشته باشید تبدیل قیف به استوانه برای همه کسب و کارها یکسان نیست؛ برخی کسب و کارها مراحل بیشتری دارند در حالی که برخی دیگر به مراحل کمتری نیاز دارند.
در ادامه ما رایج ترین مراحل، عبارات و اقدامات قیف بازاریابی را توضیح می دهیم که این اطلاعات برای بسیاری از بازاریاب ها می تواند مفید باشد.
مراحل قیف بازاریابی کدام ها است ؟
مراحل قیف را به صورت مرحله به مرحله بررسی می کنیم تا راحت تر بتوانید آن ها را درک کنید :
مرحله اول آگاهی
آگاهی بالاترین مرحله از قیف بازاریابی است. مشتریان بالقوه از طریق فعالیت های بازاریابی و تحقیقاتی که خودشان انجام می دهند وارد این مرحله می شوند. این مرحله با انجام رویدادها، تبلیغات، نمایش های تجاری، تولید محتوا (مطالب، اینفوگرافی و غیره)، وبینارها، پست الکترونیکی، بازاریابی ویروسی، شبکه های اجتماعی، جست و جو و چیزهای دیگر ایجاد می شود. در اینجا علاقه ایجاد شده، مشتریان بالقوه اطلاعات لازم را جمع آوری کرده و آماده حرکت به سمت قسمت میانی قیف می شوند.
مرحله دوم علاقه
مرحله سوم توجه کردن
مرحله چهارم قصد خرید داشتن
مرحله پنجم ارزیابی
مرحله ششم خرید
قیف بازاریابی و بازاریابی دیجیتال
همانطور که اشاره کردیم مرحله اول در قیف بازاریابی آگاهی است. آگاهی دادن به افراد درباره یک برند به روش های مختلفی انجام می شود.
بازاریابی دیجیتال یکی از مواردی است که می تواند در این مرحله مورد استفاده قرار بگیرد. با گسترش روش های بازاریابی اینترنتی درصد زیادی از بازاریاب ها از این رویکرد برای افزایش آگاهی مخاطبان استفاده می کنند.
در بازاریابی دیجیتال افرادی که در این زمینه حرفه ای بوده و دارای تخصص هستند از تکنیک های متنوع و جذابی برای هدایت مشتریان از قسمت بالایی قیف به سمت دهانه پایانی قیف استفاده می کنند. تولید محتوا و استراتژی محتوا از مهم ترین موارد در این زمینه است. محتوا در بازاریابی آنلاین هسته مرکزی تمامی فرآیندهای بازاریابی بوده و برای ایجاد تغییرات باید روی آن تمرکز کرد.
تولید محتوا می تواند در قالب های مختلفی مانند محتوای ویدئویی، تصویری، صوتی و … و در بستر های مختلفی مانند وب سایت، وبلاگ، شبکه های اجتماعی و … انجام شود. در بازاریابی دیجیتال محتوا با هدف نشان دادن ارزش محصول، خدمات و آگاهی از برند تولید و منتشر می شود.
کاربرد قیف بازاریابی چیست ؟
قیف بازاریابی نشان می دهد که شما در کجا مشتری را از دست می دهید. این باعث می شود تا بتوانید نقطه ضعف خود را شناسایی کرده و اقداماتی برای رفع کردن آن انجام دهید.
به این مثال توجه کنید. تصور کنید که برندی در زمینه ارائه نرم افزار فعالیت می کند. قیف بازاریابی آن می تواند به شکل زیر باشد :
- بازدید از وب سایت
- ثبت نام برای دوره آزمایشی
- استفاده از محصول
- پرداخت برای ارتقاء نرم افزار
آیا مردم قبل از پرداخت از محصول استفاده می کنند؟ اگر آن ها این کار را نمی کنند، ایده خوبی است که بتوانید مشکل آنرا ردیابی کرده تا افراد را به استفاده از آن تشویق کنید.
نتفلیکس رایج ترین خدمات پخش ویدیوی اشتراکی است که به کاربران عضو خود اجازه می دهد تا انواع زیادی از فیلم های برنده جایزه، شوهای تلویزیونی، فیلم های مستند، و بیش از میلیون ها دستگاه متصل به اینترنت را تماشا کنند.
چرا قیف فروش در این مورد موثر است ؟
برای مشاوره رایگان برای بازاریابی و تبلیغات همین الان می توانید با کارشناسان پنتازوم تماس بگیرید یا در تلگرام پیام ارسال کنید. (برای
لینک مستقیم تلگرام فیلترشکن را روشن کنید)
شماره مستقیم پشتیبانی : 09223896531
2 پاسخ
سلام ، درود بر شما
سپاس از مطالب ارزشمندتان
جدول هزینه برای تهیه تیزر،کلیپ، پادکست و پذیرفتن مسئولیت ادمین را دارید؟
سلام برای دریافت تعرفه ادمین به صفحه هزینه تولید محتوا اینستاگرام مراجعه کنید. در مورد تیزر و پادکست و .. موارد این چنین هم نیاز به ارسال نمونه درخواستی از سوی کارفرما هست.