تولید محتوا می تواند به افزایش فروش کمک کند؟! اصولا تولید محتوا چیست؟ این روزها منظور از تولید محتوا بیشتر تهیه محتوای متنی برای وب سایت ها است. به همین دلیل شاید اولین موضوعی که با شنیدن کلمه ی محتوا به ذهن شما برسد، نوشتن یک مقاله، ترجمه ی یک متن و یا تایپ یک صفحه درباره ی یک موضوع خاص باشد!
اما در واقع اگر شما می خواهید به وسیله ی تولید محتوا فروش داشته باشید، باید با دیگران یک ارتباط خوب بسازید. این ارتباط می تواند به شکل های مختلفی ایجاد شود. پادکست، اینفوگرافی، طراحی انواع تصاویر، تولید یک موشن گرافی یا ویدئو همه انواع مختلفی از محتوا هستند. البته محتوا همیشه هم در قالب موارد منتشر شده در یک سایت یا مجله ی الکترونیکی نیست. از نمونه های اولیه ی محتوا می توانیم این موارد را نام ببریم:
انواع کاتالوگ ها
انواع مجلات چاپی
انواع بیلبورد ها و فلایر ها
در ادامه این مقاله از پنتازوم به انواع تولید محتوا، توضیح درباره ی هر کدام از انواع تولید محتوا ، سوالات متداول و هزینه هایی که باید به عنوان یک صاحب سایت برای تولید محتوا بپردازید صحبت می کنیم. 👌
تولید محتوا چیست و چگونه شکل می گیرد؟
در دنیای امروز ما همه چیز در ایجاد و توسعه تکنولوژی های نوین به سرعت در حال پیشروی است. در حوزه دیجیتال و در بستر وب این تغییرات بسیار چشمگیر و تحسین بر انگیز است.
بیشترین تغییرات در این زمینه پیرامون بیشتر شدن مشارکت کاربران و افزایش آن ها رخ می دهد و هر روزه راهکارهای جدیدی برای رسیدن این هدف در حال راه اندازی و شکل گیری است.
مصرف کنندگان آینده تنها به خاطر صرفه جویی در زمان و هزینه سراغ خرید های اینترنتی نمی روند بلکه از این طریق و یا دیگر محصولات دنیای دیجیتال مانند تلفن های هوشمند به سرگرمی، گذراندن وقت و حضور در عرصه های اجتماعی دنیای دیجیتال می پردازند.
علاوه بر این در این دنیای اعجاب انگیز برندها به سرعت شکل می گیرند و خود را در معرض دید مصرف کنندگان قرار می دهند. این برند سازی تنها به محصولات یا خدمات محدود نمی شود، افراد حاضر در دنیای وب نیز سعی دارند خود را تبدیل به برند های معتبر کنند و از این شخصیت حقیقی خود در جهت ایجاد و رشد فرهنگ شخصیتی و القای تفکرات استفاده کنند.
آن ها از همین راه مخاطب را جذب کرده و دقیقا از همین طریق هم کسب درآمد می کنند. بنابراین همه چیز در دنیای وب امروزه و آینده پیش رو در جهت جذب مخاطب و مشتری بیشتر خلاصه می شود.
اتفاقی که ما در کلامی ساده آن را به عنوان بازاریابی می شناسیم. بازاریابی در دنیای دیجیتال امروز از 5 سوال مهم شکل می گیرد. بدیهی است در حوزه کسب و کار نیز یکی نیز این امر متصور خواهد بود.
- تجزیه تحلیل وضعیت فعلی: الان در چه شرایطی هستیم؟
- اهداف: می خواهیم به کی برسیم؟
- استراتژی: از چه طریقی می توانیم به اهداف برسیم؟
- تاکتیک: ابزار و راهکار برای رسیدن به هدف و اجرای استراتژی چه چیز هایی است؟
- عملیات و اجرا: شامل مدیریت پروژه و توفیق مناسب استراتژی و تاکتیک در اجرا است.
باید توجه کنیم که هیچکدام از این اصول به تنهایی بازاریابی را به ثمر نمی رساند. هر مرحله باید قابلیت کاور کردن مراحل دیگر را داشته باشد.
پیدا کردن مشتری با تولید محتوا
حضور مشتری کلید طلایی یک کسب و کار موفق است اما تعریف مشتری خوب یا به اصطلاح وفادار چیست؟!
در تعریف مشتری وفادار 3 اصل مهم وجود دارد:
✅از شما خرید کند.
✅باز هم خرید کند و باز هم خرید کند.
✅با خود مشتریان جدید بیاورند این امر در فضای فیزیکی و مجازی است و هیچ منافاتی با یکدیگر ندارند.
اما سوال مهمی مطرح می شود. مشتریان در دنیای وب شما را چگونه پیدا می کنند؟
با تولید محتوا! امروزه که با یک جستجو با هزاران سایت در موتورهای جستجوگر مواجه می شوید جای کسب و کار و سایت شما در کجای این دنیا قرار دارد؟ تجربه نشان داده مشتریان برای پیدا کردن موارد جستجوی خود در صفحه اول موتور های جستجوگر محصول یا خدمات مورد نظر خود را پیدا می کنند. با این وصف اگر شما مجموعه ای تازه کار هستید چگونه باید خود را به صفحه اول جستجو برسانید و اگر به دنبال توسعه ی بازار خود هستید چگونه باید در معرض دید مخاطبان قرار بگیرید؟
واقعیت این است که دسترسی به چنین امکاناتی نیازمند برنامه ریزی دقیق و جامعی است که در آن می بایست با چندین مدل و ابزار خود را به مشتریان نشان دهید و آنقدر جذاب باشید تا وفادار برایتان باقی بمانند.
یکی از مهم ترین ابزار لازم برای حصول این امر مبحث مهم تولید محتوا است.
وقتی شما در دنیای وب اقدام به راه اندازی و استقرار یک سایت می نمائید در واقع فروشگاه یا شرکتی را تاسیس کرده اید و در کنار آن محصولات خود را در ویترین های تعبیه شده قرار داده و در معرض فروش بگذارید.
بنابراین برای انجام این کار نیاز به شرح خدمات، معرفی محصولات و تبلیغ آن دارید. این امر در تولید محتوا برایتان شکل خواهد گرفت.
انواع تولید محتوا
همانطور که گفتیم، تولید محتوا انواع مختلفی دارد. اما برای نگهداری و توسعه ی یک کسب و کار در فضای مجازی ما به چه نوعی از محتوا نیاز داریم؟ اصلا انواع این محتواها چطور تهیه می شوند؟ تولید محتوای ارزشمند باعث می شود گوگل صفحات سایت شما را ارزش گذاری کند. در جستجو های گوگل نمایش داده شوید و چه چیزی بهتر از این است که مشتری خودش شما را پیدا کند؟! تولید محتوا خوب این امکان را به شما می دهد.
تولید محتوای متنی
از این نوع محتوا در تولید مقاله های سایت ها، نوشتن توضیحات محصول، تولید کپشن های اینستاگرام و خلاصه هر جایی که نیاز به نوشتن باشد استفاده می شود. معمولا این نوع محتوا با ترکیب محتواهای دیگر به خصوص عکس ها، اینفوگرافی ها و.. جذابیت لازم برای جذب مخاطب شما را خواهند داشت. ضمن این که نحوه ی ارائه ی این نوع محتوا هم مهم است! این تصویر زیر که از محتوای آموزشی پنتازوم انتخاب کردیم را ببینید!
و آن را با این محتوا که باز هم فقط از همان متن در آن استفاده شده است مقایسه کنید! کدام را میخوانید!؟👇👇👇👇
در تولید محتوا متنی باید به این موارد توجه کنیم: رعایت خوانایی، انتخاب فونت درشت و خوانا، رنگی کردن متن، تیتربندی مناسب. در صورت عدم رعایت این نکات محتوایی که تولید می کنیم قابلیت ایجاد ارتباط با مخاطبین را نخواهد داشت! و چه فایده؟! محتوا را تولید می کنیم تا دیده و خوانده بشویم! همه ی ما عاشق دیده شدن هستیم!
تولید محتوای پادکست
منظور ما از پادکست، محتوای صوتی است. شاید شما هم به شنیدن داستان های صوتی علاقه مند باشید. شاید هم آموزش های مختلفی که سایت های مختلف در قالب توضیحات شفاهی به صورت یک فایل ضبط شده تولید کرده اند، دیده (شنیده ) باشید. :)) . منظور ما از پادکست همین فایل های صوتی هستند که می توانند شامل هر موضوعی باشند.
استفاده از محتوای صوتی می تواند ارتباطی را که می خواهید، راحت تر بسازد. هم چنین استفاده از این محتوا در سایت باعث می شود نرخ ماندگاری در سایت افزایش پیدا کند و این در نهایت یعنی بیشتر دیده شدن!
با یک صدای دلنشین و محتوای جذاب و حرفه ای، پادکست ها از دلنشین ترین انواع محتوا هستند که خیلی هم کارآمد هستند.
این نمونه تبلیغ صوتی را ببینید!
تولید محتوای گرافیکی
بنرهای سایت. عکس نوشته ها. همه ی تصاویر اینفوگرافی، پروموشن های تبلیغی که به شکل گرافیکی تهیه می شوند، همه و همه از این دسته هستند. برای درج تبلیغات خود در کانال ها و صفحات اینستاگرام، نیاز به طراحی گرافیک دارید!
هر محتوای خوب از مجموعه ای از عکس ها، نوشته های متنی و طراحی گرافیک های عالی تشکیل شده است.
با این نوع از محتوا می توانید به خوبی با مشتریان خود ارتباط ایجاد کنید. ارزش یک عکس برابر هزاران خط نوشته است!
موشن گرافی
نوعی ویدئو که در آن از تصاویر متحرک استفاده می شود. تولید موشن گرافیک نیاز به دوربین، نور، فیلمبرداری، بازیگر و … ندارد. بلکه با استفاده از رنگ های جذاب، تصاویر گرافیکی متنوع و خلق افکت هایی که می توانند به راحتی مخاطب را به خود جذب کنند ایجاد می شوند. (برای توضیحات بیشتر مراجعه کنید به مقاله موشن گرافی چیست؟! ) :))
استانداردهای تولید محتوا
نکته مهم دیگر استانداردهای است که هر مکانی در فضای مجازی برای محتوا دارد.
برای تولید محتوای سایت باید اصول سئو در تولید محتوا را رعایت کنید. سئو به زبان ساده یعنی محتوا را باب میل موتورهای جستجو تهیه کنید!
سئو در عین این که اصول پیچیده و تخصصی دارد، مفهوم ساده ای دارد! گوگل دوست مشتری شماست. همیشه میخواهد اطمینان داشته باشد، بهترین نتیجه را نمایش می دهد. بنابراین یک سری اصول و قواعد دارد که برای دیده شدن باید آن ها را رعایت کنیم.
این یعنی تسلط تولید کننده محتوای سایت تنها به اصول نگارش کافی نیست! طراحی و تولید یک محتوای حرفه ای به ما کمک می کند که برنده باشیم!
تنها در صورت رعایت قوانین گوگل در نتایج جستجو نمایش داده می شوید.
سوال : ممکن است چند مثال از استاندارهای محتوا بزنید؟
نمونه استاندارها در سایت : اگر قرار است برای سایت تولید محتوا کنید فقط روان نوشتن کافی نیست. باید استانداردهای های سئو در نشر و آماده سازی یک محتوا را رعایت کنید. این استاندارها شامل انتخاب عنوان خوب، استفاده درست از کلمات کلیدی در مقاله، درج تصاویر مرتبط، پرکردن متا مربوط به تصاویر، درج مناسب محتوای تایتل ها و .. است.
نمونه استاندارد در اینستاگرام : اگر قرار است یک ویدئو در اینستاگرام برای مخاطب به نمایش بگذارید باید مطابق استاندارهای اینستاگرام این ویدئو را بسازید. منظور از استاندارها به طور مثال سایز مناسب است. بهترین ابعاد برای نمایش محتوا در اینستاگرام به صورت مربعی است. البته این که برای کدام بخش از اینستاگرام محتوا درج می کنید هم در سایز اهمیت دارد. اگر نیاز به اطلاعات کامل در خصوص سایز مناسب پست در اینستاگرام دارید یک مطلب کامل و جدا برای شما تهیه کردیم.
براساس آنچه ذکر شده تولید محتوا با 4 محور اخباری، تحلیلی، آماری و تبلیغاتی ساخته می شود.
در واقع محتوای ساخته شده یا مواردی را به صورت خبر در معرض دید مخاطبان قرار می دهد یا تحلیل گزارش یا خبری را مورد بررسی قرار می دهد یا به دنبال ارائه آمار و اطلاعات آماری است که مشتریان در آن حوزه کسب و کار نیازمند آن هستند و یا تبلیغات یک سازمان را به دوش می کشند.
با توجه به موارد ذکر شده متوجه خواهید شد که تولید محتوا چه نقش مهم و حیاتی را در دنیای وب به عهده دارد. بدیهی است نقش مطالب منتشر شده اهمیت موضوع را دو چندان می کند.
در بالا برایتان گفتیم که تولید محتوا نقش حیاتی و مهم در بازاریابی و جذب مشتریان دارد و قبل تر هم گفتیم هدف یک سازمان در دنیای وب حضور در صفحات اول وب است. در واقع شما زمانی در صفحات اول موتور های جستجوگر قرار خواهید گرفت که مشتریان بیشتری به دنبال شما بگردند اما چگونه این اتفاق می افتد؟
به طور مثال اگر دو مجموعه کسب و کار در حوزه ی فروش کفش فعالیت می کنند چگونه بایست در صفحات اول قرار گرفته، محصولاتش دارای کیفیت بهتری نسبت به کسب و کار دیگر در صفحه 5 می شود؟
بدون تردید آنکه در صفحه اول است بازدی بیشتری دارد اما این به معنای با کیفیت تر بودن محصول او نیست در واقع این شرکت با رعایت موارد بازاریابی و تولید محتوای که موضوع این مقاله است جایگاه بهتری را برخوردار است.
تولید محتوا خوب چیست؟
یک سوال مهم مطرح می شود و آن این است که تولید محتوای خوب چیست؟
قبل از اینکه به جواب این سوال بپردازیم بهتر است شما را با یک واژه مهم آشنا کنیم که نقش استراتژیک در دنیای وب دارد و بسیار مهم و تاثیرگذار است واژه ای به نام کلمات کلیدی.
در واقع تمام موفقیت تولید محتوا (در نمایش در صفحه اول گوگل ) به توجه و رعایت کلمات کلیدی است اما کلمات کلیدی چه هستند؟
وقتی کاربری در موتور های جستجوگر به دنبال چیزی می گردد می بایست آن را در میان میلیون ها سایت جستجو کند این اتفاق چگونه رخ می دهد؟
با استفاده از واژه مورد نظر خود و تایپ آن به دنبال موضوع مورد علاقه خود خواهد بود. این واژگان در واقع همان موارد مهم در حوزه کسب و کار شما هستند که مردم با این موارد کسب و کار خاصی را می شناسند.
خدمات تولید محتوا پنتازوم
چه مواردی را ارائه می دهیم؟
پنتازوم تمامی مواردی که در بخش انواع تولید محتوا برای شما توضیح دادیم را تولید می کند.
به چه کسب و کار هایی خدمات ارائه می دهیم؟
شما در چه رشته ای فعالیت دارید؟ در هر زمینه ای که تخصص داشته باشید، در کنار شما هستیم تا مخاطبانتان را تبدیل به مشتری کنیم. با ما در تماس باشید!
هزینه تولید محتوا سایت چقدر است؟
هزینه تولید محتوا برای سایت بستگی به کیفیت محتوا، موضوع محتوا و تعداد کلمه استفاده شده در آن دارد. هم چنین هزینه تولید محتوا به صورت سئو شده و با نظارت یک مدیر سئو نسبت به حالت معمولی متفاوت است.
تولید محتوا فقط ترجمه یک متن یا درج یک مقاله در سایت نیست. تهیه ویدئوهای آموزشی جذاب در مورد محصول، طراحی اینفوگرافی های زیبا و کاربردی ، تهیه پادکست ها و سعی در ایجاد ارتباط با مخاطب تنها راه افزایش بیشتر فروش محصول یا خدمات شماست! پس تنها به محتوای متنی تکیه نکنید!
چطور سفارش تولید محتوای خود را در پنتازوم ثبت کنم؟
با ما تماس بگیرید یا در واتس آپ یا تلگرام پیام بدهید. اول پروژه شما را بررسی می کنیم. سپس هزینه و مدت زمان انجام را اعلام می کنیم. مشاوره : 09223896531
آیا من هم می توانم یک تولید کننده ی محتوا باشم؟!
بله! با آموزش می توانید یک تولید کننده ی محتوا باشید و یا اگر صاحب یک سایت هستید، خودتان برای سایت تولید محتوا کنید. برای شرکت در دوره های آموزشی پنتازوم با ما در تماس باشید.
چطور محتوای استاندارد تهیه کنم؟
اول توجه کنید که این محتوا را برای کجا تولید می کنید؟ وبسایت؟ اینستاگرام؟ یک شبکه ی اجتماعی دیگر؟ توجه داشته باشید هر یک از این موارد استاندارد متفاوت است!