بازاریابی اینترنتی شامل شیوه های نوین که کسب و کار ها برای معرفی خود نیاز دارند، می شود. این روش ها به عنوان یک عامل خیلی موثر می توانند به معرفی، فروش و حتی جهش کار شما کمک فراوانی کند. بازاریابی اینترنتی شیوه های متفاوتی دارد. توضیحات جامع به همراه دسته بندی و جزئیات لازم را امروز در این مقاله برای شما ذکر خواهیم کرد. همراه پنتازوم باشید.
بازاریابی اینترنتی چیست؟
به استفاده از فضای مجازی برای معرفی محصولات و خدمات بازاریابی اینترنتی می گویند. این نوع تبلیغات شیوه های گوناگونی دارد که برای شما توضیح خواهیم داد.
در بازاریابی اینترنتی به چه مواردی توجه کنیم؟
بدون تردید کلیه فعالیت های یک سازمان اعم از خصوصی یا دولتی برای مخاطبین، مشترکان و مشتریان آن سازمان دارای اهمیت فراوان است. وجود مجموعه های خدماتی موجب افزایش رفاه و آسایش جامعه مدنی خواهد شد. این خدمات بر اساس شرح وظایف محوّل گردیده به آن سازمان و با اهداف مشخص از جمله ایجاد امنیت، رفاه و حفظ منابع و ثروت ملی ارائه می گردد.
کلیه مجموعه های خدمات محور برای جلب مشارکت فراگیر مردم در ایجاد، ساخت و حفظ و توسعه سازمان خود، معرفی سازمان، نوع خدمات، شرح وظایف سازمانی، پروژه های انجام شده و در حال اجرا و ارائه آمار و تحلیل مناسب از تمامی امور انجام شده را در دستور کار خود قرار داده و برای انجام آن اقدام به طراحی ساختاری مدوّن در حوزه تبلیغات نموده و اطلاع رسانی می کند.
در واقع سازمان های خدمات محور با تبلیغات به شکل موثّر و مناسبی خود را در معرض دیدگان جامعه قرار داده و با ارائه مواردی که در بالا ذکر گردید، علاوه بر ایجاد فرهنگ و الگو های مناسب باعث رشد و توسعه مجموعه خود خواهند گردید. رشد و توسعه سازمان های خدماتی بر اساس نوع خدمات و فراگیر شدن آن در جامعه شکل و قالب مناسب را پیدا خواهد نمود. بدیهی است میزان روز افزون مشارکت مردمی علاوه بر پایداری سازمان موجب رفاه و آسایش بیشتر خواهد شد.
مرتبط بخوانید: چطور متن تبلیغاتی بنویسیم؟
برای این که به شکل مناسب و موثّری در معرض دید عموم قرار گرفت، باید به موضوع تبلیغات نگاه حرفه ای داشته باشیم. شیوه های مختلف تبلیغات با ورود به این مرحله بخش عظیم از رسالت یک سازمان را در خصوص پایداری، توسعه و شرح خدمات آن سازمان را در پوشش خود قرار خواهد داد.
بدیهی است هر چقدر در موضوع تبلیغات با دقت بیشتر و حرفه ای تر عمل شود، میزان اقبال آن سازمان در رسیدن به اهداف خود بالاتر خواهد بود. بازاریابی اینترنتی یکی از مهم ترین بخش های مربوط به برنامه ریزی تبلیغاتی یک مجموعه است. در بازاریابی اینترنتی این موارد در نظر گرفته می شوند:
- معرفی مجدد اهداف و رویکردهای یک مجموعه و یا یک کسب وکار
- جلب نظر و میزان رضایت افکار عمومی از خدمات ارائه گردیده
- گزارش فعالیت های صورت گرفته جلب نظر و مشارکت مشترکین و مشتریان
- تشویق افکار عمومی به خرید
آیتم های تبلیغاتی در بازاریابی اینترنتی
- سایت شرکت
- صفحه اینستاگرام
- صفحه توئیتر
- کانال های ایجادشده درتلگرام، واتس آپ، و…
- حضور در سایت ها، صفحات و کانال های معتبر (آپارات و.)
- تبلیغات کلیکی
مرتبط بخوانید: بازاریابی چیست !؟
1. سایت شرکت در بازاریابی اینترنتی
ازآنجاکه هر شرکت میباید دارای سایت رسمی باشد یکی از بهترین وایده آل ترین گزینههای تبلیغات سایت هر شرکت میباشد. کلیه اطلاعات دستاول، مفید و مناسب از طریق سایت با بهترین طراحی وتم مای مختلف به مشتریان عرضه میگردد.
- بخش اخبار و وقایع: در این قسمت کلیه اخبار و وقایع تبلیغات بهصورت مستمر بر روی سایت قرار خواهد گرفت. این اخبار به همراه عکس و خبر تکمیل بر روی سایت قرار خواهد گرفت.
- بنرهای فرهنگسازی: برای این قسمت از سایت بنرهای مناسب با ایده پردازی، طراحی و اجرا گردیده و بر روی سایت قرار خواهد گرفت. این بنرها بر اساس شعار تبلیغاتی طراحی میگردند.
- کلیپ ویدئویی: بر اساس رویکرد تبلیغات کلیپهای ویدئویی انیمیشن و موشن گرافی بر روی سایت قرار داده خواهد شد. این کلیپها بر اساس شعار تبلیغات بر روی سایت قرارخواهدگرفت.
2. صفحه اینستاگرام در بازاریابی اینترنتی
از بخشهای بسیار حیاتی و مهم تبلیغاتی صفحه اینستاگرام است. با توجه به محدودیتهای اعمالشده در فضای مجازی فعالترین گزینه موجود اینستاگرام است. در تبلیغات در نظر گرفتهشده حجم عظیمی از اطلاعرسانی، جذب مخاطبین تبلیغات و دعوت به مشارکت در اینستاگرام انجام خواهد شد.
بدیهی است پس از تبلیغات گزارش و آنالیز فعالیت انجامشده، کمک شایانی به مدیران مجموعه و یا کسب و کار مربوطه در زمینه ادامه فعالیت این صفحه و نحوه سرمایه گذاری روی این بخش در بازاریابی اینترنتی خواهد نمود.
- صفحه توییتر در بازاریابی اینترنتی
ازآنجاکه توییتر جزء شبکههای فیلتر شده فضای مجازی است و به لحاظ نوع کارایی و شیوه کارکرد مخاطبین خاص را به خود جلب میکند، حضور در این شبکه اجتماعی به جهت دریافت نظرات مخاطبین خاص بسیار مناسب است و فرصت مناسبی است تا در این بخش فعالیت نمود. استراتژی حضور در توییتر مبتنی بر تدوین جملات کلیدی کوتاه و پرقدرت میباشد و درج توئیت ها میبایست باهدف و برنامهریزیهای از قبل تعیینشده صورت بپذیرد.
- کانالهای ایجادشده در تلگرام، واتس آپ، و… در بازاریابی اینترنتی
بدون تردید یکی از مورد علاقهترین شبکههای مجازی در ایران تلگرام میباشد کاربرد آسان این نرمافزار به همراه تنوع خدمات مبتنی بر ارسال صوت و تصویر و سهولت کارباآن فضای بسیار جذابی را در زمینه تبلیغات به وجود آورده است بخش عمدهای از کسب وکارهای فیزیکی و مجازی در تلگرام ویا یکی از پیام رسانهای مشابه تبلیغات خود را منعکس مینمایند. شما می توانید از این پیام رسان به نحو احسنت در بازاریابی اینترنتی خود استفاده کنید.
مرتبط بخوانید: هزینه بازاریابی محتوا چقدر است؟!
- حضور در سایتها، صفحات و کانالهای معتبر در بازاریابی اینترنتی
برای معرفی تبلیغات و به جهت برگزار شدن هر چه بهتر آن میبایست تا حدّ امکان در فضای مجازی و در سایتها، صفحات و کانالهای معتبر مبحث تبلیغات را با برنامهریزی مناسب پیش برده و در آنها حضور فعّال داشت. مواردی که در ذیل میآید برنامهریزی جهت حضور با برنامه و مؤثر در این فضا است.
آپارات: از شبکههای اجتماعی بسیار معتبر برای گذاشتن تبلیغات میباشد. این شبکه نسخه بومیشده یوتیوب خارجی می باشد و با دارا بودن فضایی مناسب برای موضوع تبلیغات بسیار مناسب به نظرمی آید.
سایتهای معتبر: برای بخش معرفی و تبلیغ یکی از مهمترین و بهترین آیتمهای پیشنهادی حضور در سایتهای معتبر داخلی است. این سایتها با داشتن مخاطبین و بازدیدکنندگان فراوان بهصورت روزانه ویترین مناسبی برای معرفی تبلیغاتی یک کسبوکار میباشند. شما می توانید از تبلیغات بنری یا رپورتاژی در این سایت ها استفاده کنید.
- تبلیغات کلیکی در بازاریابی اینترنتی :
یکی دیگر از آیتمهای بسیار مهم در فضای مجازی و مناسب برای برنامه ریزی بازاریابی اینترنتی است. تبلیغات کلیکی در کنار عوامل ذکرشده فوق بار اصلی جذب مخاطبین در فضای مجازی را به دوش خواهد کشید. این تبلیغات پس از طراحی بر روی سایت های پربیننده قرارگرفته و با کلیک بر روی آن مخاطبین وارد فضای Landing Page طراحیشده خواهند شد و بر اساس استراتژی تبلیغات و اطلاعات و طرحهای مختلف این تبلیغات را مورد بازدید قرار خواهند داد.
تفاوت تبلیغات کلیکی و تبلیغات بر روی دیگر سایتها به نوع اجرا بازمیگردد. در تبلیغات مستقیم بر روی دیگر سایتها برای درج بنر تبلیغاتی مستقیم با خود این سایت باید وارد مذاکره گردید؛ اما در استفاده از آژانسهای تبلیغ کلیکی امکانات بیشتری وجود خواهد داشت. مجموعههای ارائهکننده تبلیغات کلیکی به دلیل فعالیت فراوان طی سالها دارای زنجیره مخاطبینی هستند که به آنها متصل هستند این زنجیره به دلیل میزان و مقدار قابلتوجه مخاطبین ایجاد گردیده است بنابراین مجموعههای دارای این قابلیت از پیش در فضای مجازی برنامهریزی نموده و در فضاهای مختلف دارای جایگاههای تبلیغاتی هستند و مخاطبین آنها با کلیک بر روی آن به سایتهایی که تبلیغشدهاند، دسترسی پیدا میکنند و از این راه آمار قابلملاحظهای از بازدید و اقدامات پسازآن بر جای میگذارند. برای تبلیغات کلیکی با توجه به استانداردهای سایز در فضای وب باید بنر مناسب و Landing Page طراحی و اجرا گردد.
مرتبط بخوانید: بازاریابی کسب و کار و روش های خلاق برای آن
7. ایمیل مارکتینگ در بازاریابی اینترنتی :
با ارسال ایمیل های هدفمند و منظم شما می توانید مشتریان بیشتری جذب کنید. فروش محصولات یا معرفی سایت خود را از این طریق انجام دهید.
در خصوص آیتم های بازاریابی اینترنتی سرفصل ها و توضیحات کامل را خدمت شما اعلام کردیم. در دسته بندی به شیوه ای دیگر می توانیم به طور خلاصه سر تیترهای عناوین را به این شکل نیز بیان کنیم:
- تبلیغات کلیکی و بنری
- بازاریابی محتوا و سئو
- شبکه های اجتماعی
- رپورتاژ و آگهی
- سایت های ویدئو
- بازاریابی اینترنتی به وسیله ایمیل
- تبلیغات گوگل ادوردز
البته در موارد بالا بخش هایی با یکدیگر همپوشانی دارند. به طور مثال در سایت های ویدئو بازاریابی محتوا می شود و شبکه های اجتماعی نیز همینطور است. در صورتی که شما برای کسب و کار خود به صورت مستقل یک سایت داشته باشید، تبلیغات بنری و کلیکی، سئو و رپورتاژ و گوگل ادوردز معنا پیدا می کنند. البته همیشه می توانید به صورت رایگان از شبکه های اجتماعی و امکانات آن استفاده کنید. به طور مثال صفحات اینستاگرام به صورت رایگان قابلیت تجاری شدن را دارا هستند و شما می توانید استفاده تجاری از صفحات اینستاگرام داشته باشید.
نکته حائز اهمیت استفاده از روش های تبلیغات و بازاریابی با بررسی و اولویت دهی و یک سناریو مشخص است. آیا با صرف یک هزینه تعداد مشتری لازم را کسب خواهد کرد؟ با سرمایه گزاری روی سایت دفتر کار مجازی شما رونق می گیرد و دیر یا زود مشتریان با شما شروع به ارتباط می کنند.
چه مواردی را باید در بازاریابی اینترنتی در نظر بگیریم؟
شاید نمودار اینفوگرافی که برای شما آماده کرده ایم بیش از هر چیزی معرف نیازمندی شما در بازاریابی اینترنتی باشد.
مرتبط بخوانید: بازاریاب کیست ؟!
برای بازاریابی اینترنتی از کجا شروع کنیم؟
آیا مقدمات بازاریابی اینترنتی را فراهم کرده اید؟ در صورتی که ابتدای راه هستید: یک نام انتخاب کنید که دامنه اینترنتی و شبکه های اجتماعی آن باز باشد. یک لوگو برای آن طراحی کنید. تکلیف خود را مشخص کنید که از فضای مجازی چه چیزی می خواهید. فروش؟ معرفی محصول؟ یا فعلا فقط می خواهید شروع کنید تا در آینده بررسی بیشتری داشته باشید؟ البته برای رسیدن به نتایج موفقیت آمیز پیش از همه این موارد نیاز به تحلیل و بررسی فضای مجازی برای آغاز به کار دارید. شاید نیاز به یک فروشگاه اینترنتی داشته باشید. شاید هم تنها معرفی شما در یک سایت شرکتی کفایت داشته باشد.
در صورتی که مقدمات کار را از جمله سایت، لوگو و .. را آماده کرده اید باید برای تبلیغات و شروع بازاریابی اینترنتی خود برنامه ریزی کنید. هر مرحله را اجرا و سپس نتایج آن را بررسی و به جهت بهبود فرآیند بازاریابی اینترنتی خود مورد استفاده قرار بدهید.
برای بازاریابی اینترنتی نیاز به مشاوره و اجرا دارم.
امیدواریم مقاله بازاریابی اینترنتی ما برای شما مفید واقع شده باشد. برای استفاده از خدمات ما در مشاوره و اجرای بازاریابی اینترنتی می توانید در تلگرام پیام ارسال کنید.
شماره پشتیبانی : 09223896531
ارسال پیام در تلگرام (برای لینک مستقیم تلگرام فیلترشکن را روشن کنید)