همه ما می دانیم که گوگل در سالیان مختلف تغییرات زیادی برای رتبه بندی سایت ها انجام داده است. در پی این تغییرات الگوریتم های زیادی ایجاد یا بهینه شد. رقص گوگل(Google Dance) یکی از این الگوریتم ها به شمار می آید. با به وجود آمدن گوگل دنس، اختلافات و سوالات مختلفی پیش آمد اما همه در اولین قدم سوال یکسانی داشتند. گوگل دنس چیست و چرا از آن می ترسیم!؟ البته یکی از نگرانی های شرکت های ارائه خدمات سئو سایت هم همین گوگل دنس است. همه ما متوجه حضور بسیار زیاد سایت های مختلف در سرتاسر دنیای وب و اینترنت هستیم که هرکدام برای رتبه گرفتن در تعدادی از کلمات تلاش می کنند. حالا برای درک بهتر گوگل، این سوال پیش می آید که گوگل سایت هایی که در یک شاخه و کلمات مشابه فعال اند را چگونه رتبه بندی می کند؟ گوگل این رقص را خلق کرد که الگوریتم ها و اجزای تعیین کننده رتبه بندی خود را بهینه کند تا سایت ها نتوانند با روش های نادرست و به اصطلاح کلاه سیاه، الگوریتم و قوانین گوگل را برای رتبه گرفتن دور بزنند. در ادامه این مقاله از پنتازوم می خواهیم به توضیح این پدیده عمیق تر بپردازیم. همراه ما باشید.
الگوریتم گوگل دنس چیست؟
از زمانی که گوگل دنس به وجود آمد تا به امروز بین منابع و کارشناسان صاحب نظر حوزه سئو (SEO) اختلافاتی به وجود آورد. در این میان برخی معتقد هستند که رقص گوگل یک الگوریتم است اما دیگر متخصصان، گوگل دنس را مانند بسیاری دیگر از پدیده های گوگل مبهم می دانند و معتقدند که رقص گوگل همه ویژگی لازم یک الگوریتم را ندارد.
در گوگل دنس سایت ها در یک بازه زمانی نامشخص در هر کلمه کلیدی که روی آن کار می کنند، گوگل رتبه این سایت ها را به شکل سینوسی و با اختلاف زیاد در یک بازه زمانی کوتاه تغییر می دهد. هدف گوگل از این کار برای سنجش رضایت مخاطبین از آن سایت در رتبه های مختلف در آن بازه زمانی است تا بتواند رتبه درست و شایسته هر سایت را به شکل درست و بر اساس رضایت مخاطب تعیین کند. در نتیجه در این بازه هر رتبه خوب یا بد الگویی بر موفقیت یا شکست آن سایت در آن کلمات را بیان نمی کند بلکه نتیجه بعد از بازه گوگل دنس است که کیفیت کار ما را تعیین خواهد کرد.
رقص گوگل (Google Dance) چرا به وجود آمد؟
در زمان های بسیار دور، یعنی تا قبل از سال 2003 گوگل برای ایندکس کردن صفحات زمانی حدودا به طول یک ماه نیاز داشت. این یعنی ممکن بود بعد ازیک ماه که صفحات و سایت های جدید ایندکس می شوند سایت به رتبه ها و حتی صفحات پایین تر گوگل سقوط کند. این موضوع همان گوگل دنس بود و نام گذاری این پدیده به آن زمان بر می گردد. گوگل به پیشرفت و بهینه سازی معیار های رتبه بندی خود ادامه داد و سه آپدیت بوستون، فلوریدا و کاساندرا را معرفی کرد.
این سه آپدیت در سال 2003 برای مقابله با کسانی بود که با روش های سئو کلاه سیاه اقدام به رتبه گرفتن می کردند. در نتیجه این آپدیت ها سرعت ایندکس صفحات بالا رفت و به این دلیل، از آن زمان رقص گوگل در زمان های نامشخص و بازه های سریع تر انجام می شود.
تاثیر گوگل دنس برسئو و رتبه سایت ها
در مجموع هیچ معیار مشخص و خاصی برای تاثیر گوگل دنس بر سئو و رتبه سایت ها وجود ندارد. با این حال، با اینکه گوگل تغییرات و پیشرفت های زیادی داشته اما هدف از این تغییرات تنها یکی است و آن رضایت مخاطبین و کاربر های گوگل است. در رقص گوگل هم همین اتفاق می افتد و گوگل در این بازه بر اساس رضایت کاربران معیارها و تعیین رتبه خود را انجام می دهد. در واقع، سایت هایی با محتوای تازه در بازه گوگل دنس در رتبه بالایی قرار می گیرند و رضایت کاربران با معیار های مشخص گوگل سنجیده می شود. اگر در نتیجه این سنجش، کاربران سایت ما با معیار های گوگل از سایت ما رضایت داشته باشند، جایگاه سایت ما بهتر می شود و پیشرفت در رتبه را تجربه خواهیم کرد. در نتیجه ما باید در سئو سایت، روش ها و معیار های جلب رضایت مخاطبان را به درستی و با دقت اجرا کنیم. به عنوان تعدادی از این روش ها می توانیم به این موارد اشاره کنیم:
- تیترهای جالب و ترغیبکننده انتخاب کنید.
- برای صفحات توضیحات متای جذب کننده مخاطب بنویسید.
- محتوای مفید و باکیفیت تولید کنید.
- ساختار لینک سازی داخلی را بهبود ببخشید تا کاربران به قسمتهای مختلف سایت سر بزنند و زمان بیشتری را در آن بگذرانند.
- از المانهای جذابیت بصری استفاده کنید.
رقص گوگل چقدر طول می کشد؟
جواب کوتاه به این سوال این است که زمان مشخصی وجود ندارد. اما از سال 2003 تا به امروز به روش های مختلف به اطلاعاتی راجب بازه زمانی گوگل دنس رسیده ایم. یکی از این اطلاعات که بر اساس تجربه توسط کارشناسان بدست آمده این است که بازه رقص گوگل تا زمانی که مقدار رضایت کاربران و ارزیابی رفتار مخاطبان به طور کامل و تقریباً دقیق سنجیده نشود، این بازه برای سایت ما ادامه خواهد داشت و تغییرات رتبه به قدری انجام خواهد شد تا این ارزیابی ها به طور دقیق انجام شوند.
درمجموع باید در نظر بگیریم که رقص گوگل(Google Dance) بسیار پیچیده و تقریبا ناشناخته است و برای نتیجه گیری در این بازه باید قسمت های دیگر بهینه سازی را به درستی انجام دهیم.
در مدت گوگل دنس چکار کنیم؟
دلیل ترس ما که به آن اشاره کردیم در انجام کار های ما و تاثیر آن در مدت زمان دوره رقص گوگل است. دلیل این ترس دقیقا چیست؟ ما برای بهینه سازی سایت خود تلاش می کنیم برای سئو خارجی هم کمپین های مختلفی اجرا می کنیم. فعالیت های زیادی برای رشد سایت انجام می دهیم که برخی از آنها نیز مانند رپورتاژ آگهی ممکن است هزینه های بالایی هم داشته باشند. حالا تصور کنید بعد از تمامی این هزینه ها و تلاش ها یک سایت رقیب با تلاش کمتر در این بازه بالاتر از ما قرار بگیرد و بعد از این بازه هم در رتبه بهتری باقی بماند. این ترس باعث می شود که به دنبال راه حل باشیم. اما باید چکار کنیم؟ تنها یک پاسخ وجود دارد!
ما باید در کنار تلاش ها و هزینه هایمان تمامی معیار ها و بهینه سازی های درست و مورد قبول گوگل را به درستی و با کیفیت بالاتر از رقبای خود انجام بدهیم. با این کار در سنجش های بازه گوگل دنس، با ثبت یک نتیجه مثبت و جلب رضایت کاربران، احتمال رسیده به یک نتیجه خوب و رتبه بالاتر افزایش پیدا می کند.
سخن پایانی
گوگل دنس (Google dance) در نهایت به دلیل نداشتن معیار های مشخص در نهایت برای ما مبهم باقی خواهد ماند. قطعا سوالاتی مثل تاثیر گوگل دنس بر سئو و سایت ها، مدت زمان این بازه و کار هایی که در این بازه رقص گوگل باید انجام بدهیم برای ما به وجود می آید. بهترین کار این است که سعی کنیم تا در تمامی بخش های سئو و بهینه سازی سایتمان با دقت عمل کنیم و به دلیل نبود شاخص واضح از نکات تجربی منابع و کارشناسان صاحب نظر استفاده کنیم.