فروش در هر کسب و کار ضامن بقا و آینده ی آن است سئو سایت فروشگاهی هم دقیقا همین تاثیر را در کسب و کار شما دارد. افزایش فروش با سئو یکی از راه هایی است که در بازاریابی آنلاین به آن می پردازیم.البته که یکی از ابزارهای موثر فروش آنلاین، وب سایت شماست. به لطف موتورهای جستجو برای مشتریان امروزی دیگر مهم نیست که کالا یا محصول کجا ارائه می شود یا یا چه ساعتی از شبانه روز است؛ در هر نقطه زمانی و مکانی که باشند، با یک جستجوی ساده دقیقاً هر آنچه را می خواهند پیدا کرده و خریداری می کنند. چه چیزی به شما کمک می کند تا مشتریان سایت شما را بشناسند؟ خدمات سئو سایت می تواند این کار را برای شما انجام بدهد! طبق تحقیقاتSearch Engine journal بیش از 25 درصد از مردم اولین نتیجه جستجو را کلیک می کنند و تقریباً 55 درصد هم روی سه مورد اول کلیک می کنند. حال می توانید درک کنید رتبه های اول گوگل چقدر می توانند با ارزش باشند! در این رقابت نفس گیر شما چقدر برای بهبود رتبه سایتتان تلاش کرده اید؟! شکی نیست seo سایت فروشگاهی (یا سئو سایت شرکتی یا هر نوع سایت دیگری! فرقی ندارد!) یکی از بهترین راه ها برای رسیدن به رتبه بهتر، جذب ترافیک و افزایش فروش یک سایت است. اما سئو فروشگاه اینترنتی چگونه می تواند نرخ فروش را افزایش می دهد؟ آیا تفاوتی بین استراتژی های قوی و ضعیف سئو وجود ندارد؟ این دقیقاً همان چیزی است که در این مطلب پنتازوم می خواهیم درباره ی آن صحبت کنیم و به بررسی بهترین راه های استفاده از سئو برای افزایش فروش بپردازیم.
افزایش فروش با سئو سایت فروشگاهی (Ecommerce SEO)
اگر شما هم صاحب یک وب سایت فروشگاهی هستید، احتمالاً راههای مختلفی را برای بهبود سئو سایت فروشگاهی خود امتحان کردهاید. اما باید بدانید به دلیل به روز رسانی های مستمر در الگوریتمهای گوگل و همچنین تغییر در رفتار کاربران و دیگر عوامل تاثیرگذار در رتبه بندی سایت ها، استراتژی های سئو نیز همواره تغییر می کنند. برای موفقیت در سئو لازم است دائماً استراتژی های خود را به روز کنید. تا بتوانید رتبه سایتتان را بهبود داده و با جذب ترافیک هدفمند، فروش بیشتری داشته باشید.
البته فراموش نکنید که به سئو باید به عنوان یک فرایند بلند مدت نگاه کرد و در بازه ی زمانی اندک نمی توان انتظار سودآوری داشت؛ اما نتیجه ی کار بسیار ارزشمند است. تجربه نشان داده است که حداقل 6 تا 12 ماه تلاش لازم است تا بتوان سئوی سایت را تقویت کرده و به جایگاه بهتری در گوگل رسید. اما در فرایند سئوی سایت فروشگاهی (ECommerce SEO) کسب رتبه بهتر، ترافیک ارگانیک بالا و حتی ماندگاری کاربر در سایت، تنها بخشی از ماجراست و هدف اصلی این است نرخ تبدیل (conversion rate) و در نتیجه میزان فروش و درآمد بیشتر شود.
معرفی روش های افزایش فروش با سئو سایت
سئوی یک وب سایت باید حرفه ای و درست اجرا شود تا بازدیدکنندگان سایت به خریداران آن تبدیل شوند. روزانه بیش از 5/3 میلیارد جستجو در گوگل در زمینه های مختلف از جمله کالا و خدمات انجام می شود که محصول شما هم می تواند یکی از آن ها باشد. هرچه در نتایج گوگل رتبه بهتری داشته باشید، احتمال اینکه افراد شما را پیدا کنند بیشتراست. به علاوه هرچه ترافیک مرتبط تر باشد، تعداد بیشتری از بازدیدها منجر به فروش و در نهایت درآمد زایی می شوند. برای داشتن یک تجارت سودآور و کسب و کار ارزشمند با درآمد بالا به استراتژی های قوی و هدفمند برای سئوی سایت نیاز داریم تا بازدیدکنندگان را به مشتریانی تبدیل کنیم که یک بار یا به طور مرتب از ما خرید کنند. در اینجا به مهمترین روش های بهینه سازی سئو در سایت های فروشگاهی اشاره می گنیم:
1.کیوورد ریسرچ قوی برای افزایش فروش
تحقیق کلمات کلیدی (keyword research) اولین و مهمترین مرحله سئو است. انتخاب کلمات کلیدی مناسب میزان فروش تأثیر مستقیم دارد. برای یک فروشگاه اینترنتی باید روی کلمات کلیدی تجاری (commercial keywords) و کلمات کلیدی منجر به خرید (Transactional keywords ) تمرکز کرد. در بخش وبلاگ یک فروشگاه اینترنتی هم می توان از کلمات کلیدی اطلاعاتی برای جذب ترافیک بالا و لینکسازی به محصولات و دسته بندی ها استفاده کرد. شما با انجام کیوورد ریسرچ پی می برید که کاربران گوگل بیشتر چه کلمات و عباراتی را جستجو می کنند و به این ترتیب محتوای خود را بر اساس نیاز آن ها بهینه می کنید.
کیوورد ریسرچ در سایت های فروشگاهی را باید به نحوی انجام دهید که علاوه بر ورودی از طریق خود محصول یا دسته بندی آن، از مسیر بلاگ هم ورودی قابل توجهی داشته باشید. برای یک فروشگاه اینترنتی تازه تاسیس باید از کلمات کلیدی ساده تر شروع کرد تا سایت به ترافیک برسد. سپس پله به پله می توان روی کلمات کلیدی سخت تر کار کرد. ابزارهایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مرتبط و پرجستجو وجود دارند که به شما کمک می کنند تا سلایق و نیازهای مخاطبان را بشناسید.
به عنوان مثال می توان از ابزارهایی مانند Google Keyword Planner، Ahrefs، Moz Keyword Explorer، Ubersuggest، SEMrush و … نام برد. نکته مهم در استفاده از این ابزارها این است که درک کنید این ها تنها ابزار هستند! و جای تحلیل و آنالیز یک سئوکار حرفه ای را نمی گیرند.
2.تولید محتوای مستمر برای افزایش فروش
یکی از راهکارهای موثر سئو که به جذب مخاطبان و افزایش فروش شما کمک می کند، تولید محتوای باکیفیت و به صورت منظم است. با انجام این کار، مخاطبان شما به طور مرتب به سایتتان سر می زنند و هر بارمنتظر یک محتوای جدید و ارزشمند هستند. البته باید سعی کنید این ترافیک را در جهت اهداف فروش خود تنظیم کنید تا منجر به افزایش نرخ تبدیل و در نهایت سودآوری کسب و کارتان شود. برای تولید یک محتوای سازمان دهی شده و منظم یک تقویم محتوا به شما کمک می کند. تولید محتوا منظم یک فایده دیگر هم دارد. موتورهای جستجو را شرطی می کند که به سایت شما سر بزنند!
3.استفاده از شبکه های اجتماعی برای بهبود سئو و افزایش فروش
شبکههای اجتماعی شاهراه کلیدی برای معرفی برند و محصولات شما هستند. با کمال تعجب این شبکه های اجتماعی به سئو سایت هم کمک می کنند! به کمک این پلتفرم ها میتوانید سئو سایتتان را ارتقا داده و به فروش بیشتر آن کمک کنید. در شبکه های اجتماعی، شما میتوانید به طور مستقیم با مخاطبان خود تعامل داشته باشید و با انتشار مطالب مفید و تبلیغات جذاب و موثر، آن ها را به استفاده و خرید از محصولات و خدمات خود ترغیب کرده و با لینک های کاربردی، مشتریان را به سایتتان هدایت کنید. سوشال سیگنال یا ساده تر بگوییم، این که کاربران چه عکس العملی نسبت به برند شما، اسم فروشگاه اینترنتی شما دارند (از آن اسم می برند، پست ها یا محصولات آن را به اشتراک می گذارند و روی لینک های مربوط به سایت شما در شبکه های اجتماعی کلیک می کنند و …) روی بهبود رتبه سایت شما موثر است.
4.سئوی محلی برای افزایش فروش
یکی از روش های مفید برای رونق کسب و کار آنلاین، بهینه سازی وب سایت شما برای جستجوهای محلی است. سئو محلی کمک می کند تا وب سایت شما برای کاربرانی که در محدوده ی جغرافیایی نزدیک به شما هستند و از طرفی کلمات کلیدی مرتبط با محصولات و یا خدمات شما را جستجو می کنند، در رتبه های بالاتر نشان داده شود.
این روش به جذب مشتریان جدید و ماندگار کمک کرده و باعث افزایش فروش شما می شود. اقدامات زیادی برای بهینه سازی سئوی محلی وجود دارد که به برخی از آن ها اشاره می کنیم:
- با ایجاد یک حساب کاربری در گوگل مای بیزینس (Google My Business) می توانید اطلاعات مهمی مانند آدرس، شماره تلفن و ساعات کاری خود را در گوگل ثبت کنید و در نتایج جستجوی محلی دیده شوید.
- در محتوای سایت خصوصاً متاتگ ها از کلمات کلیدی که موقعیت جغرافیایی شما را نشان می دهند، استفاده کنید. به عنوان مثال، اگر صاحب یک آژانس املاک هستید از عباراتی مثل “خرید آپارتمان در تهران”، “خرید آپارتمان در شمال تهران” و … استفاده کنید.
- با ایجاد محتوا درباره ی اخبار و رویدادهای مربوط به محله کسب و کارتان، جاذبه های گردشگری آن و … می توانید مخاطبان محلی را به سایت خود جذب کرده و به رونق فروش آن کمک کنید.
اتفاقا در رابطه با استراتژی درست سئو یکی از موفق ترین پروژه های پنتازوم در این زمینه بهینه سازی سایت قالیشویی است. با تمرکز بر محله های مختلف و تولید محتوا برای هر محله به صورت جداگانه موفق شدیم سایت قالیشویی را به ترافیک عالی برسانیم. اگر چه قالیشویی سایت فروشگاهی محسوب نمی شود! اما بهینه سازی از نظر سئو محلی کمک فوق العاده ای به افزایش فروش این کسب و کار کرد.
5.سئو داخلی سایت (On-Page SEO) برای افزایش فروش
On-Page SEO یا بهینه سازی داخلی سایت با قطعیت به بهبود رتبه در نتایج جستجوی گوگل منجر می شود. این فرایند با بهینه سازی می تواند به جذب ترافیک هدفمند و تبدیل بازدیدکنندگان را به خریداران موجب افزایش فروش می شود. این موارد خلاصه ای از مهم ترین نکات بهینه سازی سئو داخلی پیج برای افزایش فروش با سئو است:
- بهینه سازی لینکسازی داخلی
- بهینه سازی محتوا
- استفاده از کلمات کلیدی مناسب
- بهبود سرعت بارگذاری صفحات
- نام گذاری url ها بر اساس اصول سئو
- بهینه سازی تگ ها و توضیحات متا
- طراحی واکنشگرا(responsive design)
- بهبود تجربه کاربری
- مجموع این موارد به ارتقای جایگاه سایت در نتایج جستجو و در نهایت فروش بیشترکمک میکنند.
6.سئو خارجی (Off-Page SEO) برای افزایش فروش
پایه و اساس بهینه سازی سایت با استفاده از استراتژی های سئوی داخلی چیده می شود. اما برای کسب رتبه های بهتر در نتایج جستجو و افزایش فروش به سئوی خارجی هم نیاز دارید تا با انجام یکسری فعالیت ها در خارج سایت به افزایش اعتبار و دیده شدن آن کمک کنید و در نتیجه با جذب بازدیدکنندگان و مشتریان جدید، میزان فروش شما افزایش پیدا کند. دریافت بک لینک از سایت های معتبر و رپورتاژ، تبلیغات آنلاین، فعالیت در شبکه های اجتماعی و ثبت سایت در دایرکتوری های آنلاین از مهمترین راهکارها برای بهینه سازی خارجی سایت هستند. درست است که خود گوگل مدام روی تولید محتوا و بهینه سازی سایت تاکید می کند که البته بیشترین تاثیر هم در سرنوشت سایت همین موارد دارند اما در واقع می توان گفت بهبود رتبه سایت بدون استراتژی های سئو خارجی افسانه ای بیش نیست!
سئو محتوا چطور به افزایش فروش کمک می کند؟
Content SEO یا سئوی محتوا همان تولید محتوای با کیفیت و پرپتانسیل است که نه تنها رتبه ی شما را در نتایج جستجوی گوگل ارتقا می دهد بلکه با جذب مخاطبان هدفدار و تبدیل آن ها به خریداران و مشتریان واقعی، میزان فروش شما نیز افزایش می یابد. برای اینکه یک سایت موفق داشته باشید در زمان سفارش تولید محتوا به این توجه کنید که محتوا سئو شده از شرکت تولید محتوا تحویل بگیرید. البته سئو و بهینه سازی محتوا در چند مرحله انجام می شود:
- تحقیق کلمات کلیدی: کلمات کلیدی مرتبط با محصولات یا خدمات خود را شناسایی کنید به گونه ای که این کلمات نیازها و علایق مخاطبان را هم پوشش دهند.
- تولید محتوای با کیفیت: محتوایی تولید کنید که پاسخگوی همه سوالات کاربران باشد و شما را از سایر رقبا متمایز کند. همچنین استفاده از تصاویر، ویدئوها و اینفوگرافی ها جذابیت محتوا را بیشتر می کنند.
- بهینه سازی محتوا: از کلمات کلیدی در عنوان و محتوای صفحه، تیترها و متا دیسکریپشن ها استفاده کنید.
- اشتراک گذاری محتوا: محتوای مفید و موثر خود را در شبکه های اجتماعی و سایت های دیگر به اشتراک بگذارید.
- به روزرسانی محتوا: برای حفظ تازگی و پویایی محتوا، به طور مرتب آن را با اطلاعات جدید به روز کنید.
نتیجه گیری
در دنیای دیجیتال، بازاریابی آنلاین کلید موفقیت یک تجارت سودساز و پررونق است. امروزه داشتن یک وب سایت فروشگاهی و بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو(سئو) امری ضروری و بسیار ارزشمند است. با بهینه سازی صفحات سایت می توانید رتبه بهتری در نتایج جستجوی گوگل به دست آورید و با جذب مخاطبان هدفمند و تبدیل آن ها به مشتریان وفادار، فروش خود را افزایش داده و رشد قابل توجهی را تجربه کنید.
منبع : digitalmarketinginstitute
3 پاسخ
افزایش فروش سایت اینترنتی ما با سئو تضمینیه؟! و چند ماه طول میکشه تا نتیجه بده؟
فروش هیچ وقت تضمینی نیست! بستگی به نوع محصول، قیمت گذاری، نوع پاسخگویی و … داره. اما سئو یک راه هست که میتونه به افزایش فروش کمک کنه. همین که محصولات شما بیان صفحه اول یعنی یک شانس عالی برای فروش.
در یک مطلب برای وبلاگ وبسایت کلمه کلیدی اصلی به تعداد مشخصی باید در هر پاراگراف تکرار بشه یا اینکه تعداد مشخصی نداره و زمانی که تولید محتوا میشه حداقل باید یک بارم که شده ازش استفاده بشه؟