پس از طراحی سایت و ورود به عرضه تجارت الکترونیک شما نیازمند استفاده از روش هایی هستید که مخاطب را به وب سایتتان جذب کنید. محتوا گذاری در سایت یکی از بهترین روش هایی است که با کمک آن می توانید افراد زیادی را به سمت وب سایت خود هدایت کنید.
اما به این معنا نیست که چند عکس و چند خط متن در وب سایت خودتان به اشتراک بگذارید و منتظر هجوم کاربران باشید. تولید محتوا یک کار تخصصی و حرفه ای است و شما تنها با یک محتوای با کیفیت و مطابق با اصول می توانید در این زمینه موفق شوید.
در این مطلب از پنتازوم تصمیم گرفته ایم شما را با محتوا گذاری در سایت آشنا کنیم و تجریبات خود را به اشتراک بگذاریم. ما را همراهی کنید.
محتوا گذاری در سایت چیست؟
وقتی یک صفحه وب را باز می کنید، چه چیزهایی در آن می بینید؟
همه چیزهایی که در یک صفحه سایت به اشتراک گذاری می شود مربوط به محتوا گذاری است. متن، عکس، ویدئو، فایل صوتی و … که در یک صفحه چیده می شوند به مفهوم گذاشتن محتوا در سایت است.
این مورد یکی از عوامل موثر در زیبابی و عملکرد سایت است که باید مورد توجه قرار گیرد. توجه داشته باشید که محتوا گذاری فقط مربوط به چیدمان نیست بلکه کیفیت محتوایی که ایجاد می کنید نیز بسیار مهم است.
محتوا را می توانید از دو دیدگاه مورد بررسی قرار دارد. دیدگاه اول مربوط به انواع محتوا و کیفیت آن و دیگری مربوط به اصول فنی (سئو در تولید محتوا) است.
انواع محتوا
واژه محتوا ممکن است شما را به یاد متن هایی که در سایت ها منتشر می شود بیندازد در صورتی که محتوا دامنه گسترده ای دارد. از انواع محتوا ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :
تولید محتوا محصول : توضیحاتی که برای این محصول درج می شود و کارآیی آن را توضیح می دهد نیز نوعی محتوا است. در این مورد محتوا گذاری سایت فروشگاه اینترنتی می تواند منجر به افزایش فروش شود، در صورتی که به طور حرفه ای انجام شود.
طراحی بنر سایت : بنرهایی (اسلایدر) که در وب سایت درج می شوند نوعی محتوا هستند که به زیبایی (و اطلاع رسانی های مهم) سایت کمک می کنند و در محتوا گذاری سایت نقش مهمی دارند.
تصاویر داخل متن : این مورد نیز یکی از انواع تولید محتوا تصویری است که می تواند کمک قابل توجهی در زیبایی وب سایت شما داشته باشد. می توان از تصاویر متحرک نیز برای جذابیت بیشتر استفاده کرد. (استفاده از انواع اینفوگرافی فراموش نشود!)
محتواهای چند رسانه ای : منظور از محتوای چند رسانه ای فایل های صوتی و ویدئویی می باشد که در قالب پادکست، ویدئو و … تولید شده و به اشتراک گذاشته می شود. این مورد نیز می تواند در محتوا گذاری سایت موثر باشد. ( این نوع محتوا از بهترین هاست. باعث افزایش ماندگاری کاربران در سایت و ارائه بهتر مفاهیم می شود)
خوانایی و سئو در محتوا گذاری سایت
رعایت اصول فنی باعث می شود که محتوای شما در موتورهای جستجو رتبه بهتری بگیرد و در نتیجه کاربران بیشتری به وب سایت شما هدایت شوند. به برخی از این موارد در ادامه اشاره می کنیم.
پاراگراف بندی در محتوا
ایجاد پاراگراف باعث می شود تا محتوا راحت تر خوانده شود. به طور استاندارد در هر پاراگراف بهتر است بیشتر از 150 کلمه قرار نگیرد. همچنین از جملات طولانی نباید استفاده کنید. در پاراگراف اول محتوا باید به کلمه کلیدی اشاره کنید.
رعایت اصول سئو در تولید محتوا
سئو به معنی بهینه سازی موتور جستجو است و به مجموعه اقداماتی گفته می شود که باید برای رتبه گیری در موتورهای جستجو مانند گوگل انجام شود. سئو به زبان ساده یعنی کاری کنیم سایت شما با کلمات مربوط به حوزه کاری شما در صفحه ی اول گوگل نمایش داده شود.
یکی از مهم ترین مورد در سئو این است که محتوای شما باید اختصاصی باشد. بنابراین از اشتراک گذاری مطالب کپی از سایر سایت ها جدا خودداری کنید. این کار آسیب جدی به سایت شما وارد می کند.
موضوع دیگر در بهبود سئو سایت این که برای سئو ننویسید! یعنی خواننده را در اولویت قرار بدهید. مطلب مفید ارائه کنید. تصاویر و ویدئوهای جذاب در متن درج کنید.
می توانید برای تولید محتوا اختصاصی و یونیک از متخصصان مجموعه پنتازوم استفاده کنید. این مجموعه محتوایی ایجاد می کند که متناسب با کسب و کار شما باشد و در حین حال برای مخاطبان نیز کاربردی باشد.
معمولا هر محتوا برای یک کلمه کلیدی (یا دسته کلمات کلیدی مربوط به هم) بهینه می شود. این یعنی (ما می خواهیم و تمام تلاش فنی و محتوایی خود را به کار میگیریم) با جستجوی آن کلمه در گوگل همان صفحه مورد نظر ما نمایش داده شود.
کلمه کلیدی باید به تعداد کافی در متن استفاده شود. استفاده بیش از حد از کلمات کلیدی می تواند آسیب زننده باشد بنابراین حد تعادل را رعایت کنید. اگر وب سایت شما وردپرسی است می توانید از افزونه Yoast نیز برای راهنمایی بیشتر استفاده کنید.
این افزونه فوق العاده است.
استفاده از فونت مناسب در محتوا گذاری سایت
فونتی که برای نمایش متن ها استفاده می شود باید خوانا بوده و رنگ مناسبی داشته باشد. می توانید از فونت های درشت (گل درشت؟! 😂💪 ) استفاده کنید. همچنین می توانید قسمت های مهم را به رنگ دیگری تغییر دهید. هایلایت ها، نقل قول و … از مواردی هستند که در محتوا گذاری در سایت می توانند استفاده شوند.
استفاده از تیترهای مناسب در محتواگذاری
تگ های H در اصول سئو در تولید محتوا مهم هستند بنابراین باید به طور صحیحی از آن ها استفاده کند. تگ H1 برای سرتیتر و تگ H2 برای زیر عناوین استفاده می شود. می توانید از تگ h3 نیز برای زیر عناوین استفاده کنید. در این مورد نیز باید تعادل را رعایت کنید و بیش از اندازه از تگ ها استفاده نکنید.
به طور معمول تگ H1 همان عنوان مقاله است که باید به درستی انتخاب شود. در متن مقاله H1 دیگری استفاده نخواهیم کرد. به ازای هر 250 الی 300 کلمه از یک تیتر H2 استفاده کنید.
در صورتی که زیر تیتر دارید، زیر H2 ها می توانید از H3 استفاده کنید. دقت کنید که انتخاب تیترهای شما باید معنادار باشد.
این تیترها باعث می شوند تا مخاطب بخش های مختلف مقاله را شناسایی کند و بتواند با یک نگاه کوتاه از محتوای مقاله آگاهی پیدا کند. استفاده از این مورد به خوانایی محتوا نیز کمک می کند.
تیترها یک خاصیت بسیار خوب دیگر هم دارند. انتخاب مناسب آن ها به سئو سایت کمک می کند.
لینک سازی درست محتوا گذاری در سایت
برای این که مخاطب را به صفحات دیگر وب سایتتان هدایت کنید و آن ها را به خواندن مقاله های دیگر تشویق کنید می توانید از لینک ها استفاده کنید. لینک ها در سئو سایت شما نیز تاثیر مثبتی دارد. دقت کنید که لینک سازی یک کار واقعا تخصصی است و در صورت اشتباه انجام شدن به سایت شما آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند.
درج تصاویر در محتوا
تصاویر باعث می شود که مطلب شما خسته کننده نباشد، بنابراین باید از عناصر گرافیکی در محتوای خود استفاده کنید. سعی کنید با ادیت عکس و درج لوگو خودتان آن را از حالت کپی شده خارج کنید. (البته اگر واقعا خودتان عکاسی یا طراحی کرده اید واتر مارک درج کنید!) و البته که می توانید برای محتواهای خود بنرها و اینفوگرافی های جذاب طراحی کنید که همه ی این موارد باعث جذب بیشتر مخاطبان می شود.
برای مشاوره رایگان برای تولید محتوا یا در صورتی که نیاز به آموزش در حوزه ی تولید محتوا را دارید، همین الان می توانید با ما در تماس باشید.