برای بهتر دیده شدن در نتایج گوگل باید از سئو و بهینه سازی استفاده کنید. برای پیاده سازی سئو استراتژی های متفاوتی وجود دارند که هر یک از آن ها در اثربخشی سئو و موفقیت سایت شما نقش شما دارند. برای درک بهتر تکنیک ها و استراتژی های سئو، این فرایند پیچیده به انواع مختلفی دسته بندی شده است. البته همه آن ها به دنبال یک هدف مشترک هستند و آن هم چیزی نیست جز رسیدن به صفحه اول گوگل! با ما همراه باشید تا در این مطلب پنتازوم با انواع سئو آشنا شوید و یاد بگیرید هر کدام از آن ها چگونه عمل می کنند و چه کاربردی دارند در نهایت برای اجرای هر یک از این روش ها می توانید روی خدمات سئو سایت پنتازوم حساب باز کنید. همیشه می توانید از مشاوره رایگان ما استفاده کنید.
انواع سئو و روش های بهینه سازی سایت
سئو انواع مختلفی دارد و بسته به این که چه رویکردی را مدنظر قرار دهیم، دسته بندی آن فرق می کند. اگر از منظر رعایت اصول اخلاقی موردپسند گوگل به آن نگاه کنیم، می توان آن را به سه دسته سئو کلاه سفید، سئو کلاه سیاه و سئو کلاه خاکستری تقسیم بندی کرد. گر چه در مفهوم واقعی، سئو همگام شدن با قوانین و الگوریتم های گوگل است، اما برای تقویت سئو یک سایت گاهی از روش هایی استفاده می شود که مورد تأیید گوگل نیستند و قوانین گوگل را دور می زنند. دسته بندی دیگری نیز برای سئو وجود دارد که در آن بسته به اینکه برای اجرای سئو روی محیط داخلی و یا خارجی سایت تمرکز کنیم، دو نوع سئو داخلی (On Page SEO) و سئو خارجی (Off Page SEO) خواهیم داشت.
یکی دیگر از انواع سئو سایت نیز ، سئو تکنیکال است که زیر مجموعه ای از سئو داخلی بوده و به زیرساخت فنی سایت توجه دارد. ما در اینجا به شرح مفصلی درباره هریک از انواع مختلف سئو می پردازیم. اگرچه برای بازدهی سریعتر و بیشتر، بهتر است سئو سایتتان را به یک سئو کار حرفه ای بسپارید، اما بهتر است با انواع سئو آشنایی کلی داشته باشید.
سئو داخلی (On Page SEO)
سئو داخلی یا سئو آن پیج، که برخی به آن سئو پایه نیز می گویند، شامل همه تکنیک های بهینه سازی است که داخل سایت انجام می شوند. این تکنیک ها از بهینه سازی محتوا گرفته تا کدهای html و ساختار فنی سایت، اجزایی از صفحه را بهبود می بخشند که توسط کاربر قابل مشاهده هستند؛ این اقدامات باعث درک بهتر ربات ها و هم چنین کاربران گوگل از محتوای صفحه شده و علاوه بر بهبود رابطه کاربری، به ارتقای رتبه سایت در نتایج گوگل نیز کمک می کنند. برخی از فعالیت هایی که به عنوان سئو داخلی انجام می شوند:
- انتشار محتوای با کیفیت به صورت منظم : محتوایی از نظر سئو ارزشمند است که یونیک و غیر تکراری بوده و برای کاربر مفید و کامل باشد. علاوه بر این باید در متن محتوا از کلمات کلیدی مناسب و هوشمندانه (کلماتی که احتمالاً کاربران آن ها را بیشتر جستجو می کنند)، نیز استفاده کرد. هم چنین نباید از اهمیت ویدئو، تصاویر، اینفوگرافی ها و جداول برای ایجاد تنوع و تأثیرگذاری بیشترمحتوا غافل شد.
- استفاده از عناوین و متا دیسکریپشن جذاب همراه با کلمات کلیدی: گوگل و کاربر با مشاهده عنوان صفحه، پی به موضوع آن می برند . بنابراین هرچه عنوان، زیرعنوان و متای توضیحات یک صفحه جذاب تر باشند، رغبت کاربران و ربات های گوگل برای بازدید از آن صفحه بیشتر می شود.
- لینک سازی داخلی: لینک سازی مناسب و درست بین صفحات یک سایت و هم چنین لینک دادن به صفحاتی از سایت های معتبر و هم موضوع به سایت شما به افزایش اعتبار سایت و راحت تر کردن کار گوگل (در رتبه دهی به مطالب سایت شما) کمک می کند.
- برقراری ارتباط با کاربران و پاسخ به کامنت های آن ها در ذیل مقالات
سئو خارجی (Off Page SEO)
سئو خارجی یا سئو آف پیج شامل همه روش ها و تکنیک های بهینه سازی است که از خارج سایت، به نمایش بهتر سایت شما کمک می کنند. اجرای هوشمندانه سئوی خارجی، محبوبیت و اعتبار سایت شما را افزایش می دهد؛ در نتیجه گوگل نیز بیشتر به آن اعتماد کرده و رتبه خوبی به آن می دهد. منظور از هوشمندانه عمل کردن این است که تا جای ممکن در لینک گرفتن از سایت های دیگر طبیعی کار کنید! همانطور که می دانید، پرداخت پول در ازای دریافت لینک از نظر گوگل غیرقانونی است! پس در زمانی هم که برای دریافت لینک پول می دهید، طوری رفتار کنید که انگار هزینه نداده اید!
مثلا در اکثر رپورتاژ هایی که این روزها برای مشتریان پنتازوم انجام میدهیم، بیشتر از یک لینک درج نمی کنیم. هم چنین سعی کنید رسانه هایی را برای لینکسازی و درج مطلب رپورتاژ خود استفاده کنید که اجازه لینک دهی به یک سایت دیگر را هم بدهند. به این ترتیب میتوانید به یک سایت هم حوزه دیگر هم لینک بدهید و طبیعی تر کار کنید. اگر بتوانید برای سایتی که به شما لینک می دهد مطلبی بنویسید که رتبه بگیرد، ارزش این مطلب و لینکسازی در آن قابل تخمین نیست!
یکی دیگر از روش هایی که می توانید یک لینک با ارزش خارجی بگیرید، بررسی صفحاتی از وب است که در موضوع مرتبط با کار سایت شما بالاست. در ازای پرداخت پول به صاحبان آن سایت ها یک لینک برای سایت خود تهیه کنید. ارزش این لینک هم بسیار بالاست و تاثیر خوب آن را حتما می بینید.
فرق بین سئو داخلی و سئو خارجی دقیقا این است که اولی به تمامی فعالیت هایی که داخل سایت انجام می شود گفته می شود و دومی اشاره به فعالیت های خارج از سایت برای بهینه سازی سئو دارد.
برخی از اقدامات مهم سئو خارجی:
- لینک سازی: تعداد لینک های زیادی که از سایت های معتبر به سایت شما داده می شوند، این پیام را به گوگل می رسانند که محتوا و سایت شما حتماً ارزش و اعتبار بالایی دارد؛ در نتیجه گوگل آن را جز نتایج برتر به مخاطبان خود نشان می دهد. رپورتاژ آگهی یکی از کارهایی است که برخی صاحبان سایت برای دریافت لینک از سایت های دیگر انجام می دهند.
- حضور در شبکه های اجتماعی یا Social Media مانند فیسبوک، لینکدین و اینستاگرام برای دیده شدن بهتر شما و کسب و کارتان لازم است. شما می توانید از بستر شبکه های اجتماعی برای تبلیغ و معرفی محصولات و برند خود استفاده کنید و مشتریان بالقوه ای برای خود پیدا کنید. همچنین اشتراک گذاری محتوای شما در شبکه های اجتماعی توسط کاربران، لینک، کامنت و هر گونه تعامل دیگر آن ها با محتوای شما به رشد و افزایش اعتبارتان کمک خواهد کرد.
- سئو محلی و بهینه سازی سایت برای جذب مشتریان از یک محدوده جغرافیایی خاص
- ایجاد پست مهمان در سایتی دیگر و دریافت لینک از آن
- ثبت آدرس سایت در دایرکتوری های آنلاین (توجه کنید که دایرکتوری با کیفیت انتخاب کنید)
- برگزاری رویدادها و وبینارهای آنلاین برای تبلیغ و برندسازی
سئو تکنیکال (Technical SEO)
سئو تکنیکال به معنای اصطلاح یا تقویت ساختار فنی سایت است. با اجرای صحیح سئو تکنیکال، سایت شما از نظر فنی استانداردهای موتورهای جستجو را کسب می کند در نتیجه، آن ها راحت تر و سریع تر سایت شما را کراول و ایندکس کرده و رتبه بهتری در نتایج جستجو به سایتتان می دهند. فاکتورهای زیادی روی بهینه سازی فنی سایت تأثیر می گذارند که بدون رعایت آن ها، سئو داخلی و هم چنین سئوی خارجی فایده ای نخواهند داشت. برخی از مهمترین راهکارهای سئو تکنیکال:
- افزایش سرعت لود و باز شدن سایت
- بررسی لینک های شکسته و خراب
- مدیریت بودجه خزش سایت به کمک فایل txt و جلوگیری از کراول شدن محتواهای بی ارزش
- داشتن گواهی SSL و تأمین امنیت سایت
- بهینه سازی سایت برای نسخه موبایل
بهترین روش برای بررسی سئو تکنیکال سایت نرم افزار اسکریمینگ فراگ است که به شما گزارش های کامل و جامعی می دهد.
سئو کلاه سفید (White Hat SEO)
به تکنیک ها و روش های بهینه سازی سایت که منطبق با قوانین گوگل هستند، سئو کلاه سفید گفته می شود. بهینه سازی به کمک تکنیک هایی که از جانب گوگل تعریف شده اند، شما را از هر گونه مجازات و جریمه ای از طرف گوگل نجات می دهد! البته نتیجه مطلوب با استفاده از تکنیک های مورد پسند گوگل، یک شبه به دست نمی آید و نیازمند صبر و حوصله و پشتکار است. برخی از تکنیک های سئو کلاه سفید:
- تولید و انتشار منظم محتوای باکیفیت
- استفاده صحیح از تگ ها و متا تگ ها
- دریافت بک لینک های معتبر
- فعالیت در شبکه های اجتماعی
- به روز رسانی مطالب قدیمی سایتسازماندهی صفحات سایت
- افزایش سرعت سایت
سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)
سئو کلاه سیاه فرایندی است که در آن افراد سعی می کنند با استفاده از تکنیک ها و روش های غیر قانونی، رتبه سایت خود را ارتقا دهند. این روش اگر چه زود بازده است اما ریسک بالایی دارد و گوگل خیلی زود با آن برخورد کرده و رتبه سایت افت شدیدی می کند. این روش های غیر قانونی علاوه بر لینک سازی خارجی، روی تولید محتوا، لینک سازی خارجی و سئو تکنیکال نیز اعمال می شوند. استفاده از روش های سئو کلاه سفید به خصوص در حوزه هایی که رقابت در آن ها بالاست مثل طراحی سایت، نمی تواند به تنهایی باعث رشد وبسایت شود. بنابراین باید از روش های سئو کلاه سیاه هم استفاده کرد. هر چند به نظر می آید چگونگی استفاده از روش سئو کلاه سیاه اهمیت داشته باشد، اما در واقعیت اینطور نیست! یک مطلب واقعا عالی در مورد روش های سئو کلاه سیاه که به رشد سایت منجر می شوند را در پنتازوم آماده کرده ایم. حتما بخوانید.
سئو کلاه خاکستری (Gray Hat SEO)
سئو کلاه خاکستری تکنیک ها و روش هایی هستند که ما بین سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه قرار دارند. این تکنیک ها نه به اندازه سئو کلاه سفید تابع قوانین گوگل هستند و نه به اندازه سئو کلاه سیاه، قوانین گوگل را نقض می کنند. بهتر است اینطور بگوییم که روش های سئو کلاه خاکسری همان روش های کلاه سیاه هستند که با دقت و با در نظر گرفتن شرایط انجام می شوند. در بسیاری از موارد اگر گوگل متوجه استفاده از این تکنیک ها شود، سایت شما را جریمه خواهد کرد؛ به همین خاطر برای استفاده موثر از سئو خاکستری باید با متدهای آن آشنایی کامل داشته باشیم تا از خط قرمزهای گوگل عبور نکنیم. استفاده درست از سئو خاکستری به افزایش رتبه شما کمک می کند. با توجه به اینکه قوانین گوگل هر ساله تغییر می کنند، برخی تکنیک های سئو خاکستری ممکن است بعداً در لیست سیاه گوگل قرار بگیرند و باعث جریمه سایت شما شوند؛ از این رو همیشه اطلاعات خود را در این زمینه به روز نگه دارید. برخی از تکنیک های سئو خاکستری که استفاده درست از آن ها توسط سئوکارهای حرفه ای نتایج مطلوبی دارد:
- خرید دامین: شما می توانید دامین های مرتبط با سایت خود را که قیمت پایینی دارند، خریداری کنید و از طریق آن ها به سایت خود لینک دهید.
- به کار گرفتن کلمات کلیدی فقط در عنوان. البته این روش فقط در متن های کوتاه کمتر از 1000 کلمه جواب می دهد.
- ایجاد حساب های جعلی در شبکه های اجتماعی
- درج کامنت در سایت های دیگر و لینک دادن به سایت خود
- با IPهای مختلف از روی لینکی که در محتوای خود در شبکه های اجتماعی قرار داده اید، وارد سایت خود شوید.
- با پرداخت هزینه لینک خود را به عنوان یک خبر در خبرنامه ها و سایت های خبری قرار دهید.
نتیجه گیری
تکنیک های سئو براساس تطابقی که با قوانین موتورهای جستجو دارند و همچنین از نظر ارتباطی که با ساختار سایت دارند، به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. این دسته بندی های مختلف، یک هدف مشترک را دنبال می کنند و همه به دنبال افزایش رتبه سایت در نتایج جستجو هستند. برای آن که سایت شما موفق شود باید از انواع سئو استفاده کنید. همه ی این روش ها در کنار هم جواب می دهند.
5 پاسخ
مهم ترین نوع سئو که باید تمرکز سایت روش باشه چیه؟
سلام سئو یه فرآینده که اگه بخواهیم بگیم کدوم بخشش مهم تره شاید اصلا درست نباشه. دلیلش هم این هست که سئو داخلی، سئو خارجی، سئو تکنیکال و کلا همه ی این فرآیند به هم پیوسته هست.
به دوستانی که این کامنت رو میخونن توصیه میکنم روی سئو داخلی سایتشون سرمایه گذاری کنن که بیشترین بازخورد رو میتونن بگیرن. رفع اشکالات 404 رفع مشکلات ریسپانسیو که همه ما فکر میکنیم اکیه و صفحات عالی بارگزاری میشن!!! میتونه به سئو سایت شما خیلی کمک کنه! میدونین یه مشکل اینه که وقتی سایت طراحی میشه یا یه روز اکی هست، ما فکر میکنیم تا ابد اکی هست! در صورتی که باید دوره ای سایت رو از نظر فنی چک کنین.
سلام خودمون میتونیم با دیدن دوره های آموزشی سئو کارهای سئو سایتمون رو انجام بدیم؟ یا برای شروع بهتره از یک متخصص سئو بهره گرفت؟
برای یک وبسایت جدید که از صفر شروع میکنه، کدوم نوع سئو (سئو داخلی، سئو خارجی، یا سئو تکنیکال) باید اولویت داشته باشه؟ و چطور میشه بهترین نتیجه رو از این نوع سئو گرفت؟ آیا روش خاصی برای وبسایتهای تازه تاسیس وجود داره که بتونه تاثیر بیشتری داشته باشه؟