بازاریابی با اینستاگرام

بازاریابی با اینستاگرام : نکات مهم + ترفند ها

امتیازدهی

بازاریابی با اینستاگرام را اگر ندانید و به آن عمل نکنید می‌توان گفت در آینده جایگاهی در این بستر نخواهید داشت. چرا؟

چون در کنار شما رقبای بسیار قدرتمندی هستند که کاملا سنجیده شده و هدف دار دارند به کارشان ادامه می‌دهند.

پس اگر شما از نکات و قوانین این راه باخبر نباشید بازی را به این رقبا می‌بازید و دیگر توان ادامه دادن نخواهید داشت.

امروز در پنتازوم میخواهیم نکات و ترفند هایی در رابطه با بازاریابی با اینستاگرام به شما بگوییم تا با استفاده از آنها بتوانید بسیار سریع تر و راحت تر درامدتان را افزایش دهید.

با ما همراه باشید.

1- تولید محتوا در بازاریابی با اینستاگرام

در بازاریابی با اینستاگرام، اولین چیزی که توجه کاربر را به خود جذب می‌کند محتوای تصویری می‌باشد.

 

تولید محتوای شما کاملا باید مرتبط با فعالیت شما باشد.

محتوایی تولید کنید که کاربر را مجبور به ماندن و تماشای ادامه محتوا و کنجکاو شدن برای تماشای دیگر محتوا هایتان بکند.

تک تک محتوایی که تولید می‌کنید مثل یک برگ برنده خواهد بود تا کاربران جدیدی که آن محتوا را می‌بینند ترغیب شوند از این به بعد شما را دنبال کنند.

پس روی هر محتوا باید وقت و انرژی کافی بگذارید و با خود فکر نکنید که فقط انتشار تعداد زیادی مطالب کمک کننده خواهد بود، بلکه کیفیت نکته مهمتری می‌باشد.

این ویدئو را از دست ندهید!

 

 

از عکس‌هایی استفاده کنید که باعث کنجکاوی شود.

اگر عکس‌هایی بسیار معمولی و حتی با کیفیت عالی منتشر کنید هیچ انگیزه‌ای برای توقف بر عکستان ایجاد نمی‌کنید.

افراد اغلب با عکس‌های زیادی مواجه هستند و تنها چیزی که باعث توقف بر یک عکس خاص می‌شود و بعد باعث مشاهده دیگر محتوا و در نهایت تصمیم برای دنبال کردن شما می‌شود، حس کنجکاوی است.

یک ادمین اینستاگرام به ترفند های بازاریابی در اینستاگرام کاملا مسلط است!

در اینستاگرام به آموزش بپردازید.

شاید بگویید کار من آموزش نیست، مثلا فروشگاه لوازم اتومبیل دارم، حتی اگر لوازم اتومبیل می‌فروشید کار اصلی شما آموزش است. البته منظور از آموزش ارائه نکات و ترفندهایی درباره لوازم اتومبیل است.

همچنین می‌توانید نکاتی را بگویید تا مخاطب با خواندن آن بتواند خرید بهتری انجام دهد.

در آموزش‌ها توضیح دهید چگونه می‌توان تشخیص داد محصول کیفیت مناسبی دارد یا خیر. درواقع اغلب خریداران به کمک و آموزش نیاز دارند و ترجیح می‌دهند محصول را از کسی بخرند که آموزش بهتری می‌دهد.

 

بازاریابی با اینستاگرام
بازاریابی با اینستاگرام

 

2- تبلیغات در بازاریابی اینستاگرامی

تبلیغات در اینستاگرام به چند نوع است:

 

تبلیغات بنری

در این نوع تبلیغ در اینستاگرام منظور از بنر، تنها عکس است، نه ویدئو.  شما یک بنر تبلیغاتی درست می‌کنید و به یک صفحه بزرگ برای تبلیغ در اینستاگرام می‌سپارید.

 

تبلیغات ویدئویی

همانطور که از اسم آن مشخص است، این مدل تبلیغات فقط مختص ویدئو است. یعنی شما یک ویدئو از کسب و کارتان می‌سازید و به صفحات بزرگ برای تبلیغ در اینستاگرام می‌دهید.

 

تبلیغات استوری

در این مدل شما برای تبلیغ در اینستاگرام، بنر خود را به یک صفحه بزرگ می‌دهید تا برای ۲۴ ساعت آن را در استوری خود قرار دهد.

تبلیغات در استوری بسیار مناسب کسانی است که محصولی برای فروش دارند یا می‌خواهند مخاطبان تبلیغ از وب‌سایتشان دیدن کنند. 

زیرا اینستاگرام به صفحاتی که بالاتر از ۱۰ هزار فالوور دارند، این قابلیت را داده است که در استوری خود لینک قرار دهند.

 

تبلیغات بازدیدی اینستاگرام

در این نوع تبلیغات پس از اینکه تبلیغ شما به مقدار معینی از بازدید رسید، پیج تبلیغ کننده محتوای شمارا حذف می‌کند. تعداد بازدید امری توافقی میان شما و پیج تبلیغ کننده خواهد بود. 

 

تبلیغات ساعتی یا ثابت اینستاگرام

در این نوع تبلیغات پس از گذشت یک مدت زمان معین، پیج تبلیغ کننده محتوای شمارا حذف می‌کند. مدت زمان تلبیغ یا ماندن دائمی آن در پیج تبلیغ کننده نیز امری توافقی خواهد بود.

 

بازاریابی با اینستاگرام
بازاریابی با اینستاگرام

 

برای تبلیغات در اینستاگرام توجه به چند نکته مهم بسیار ضروریست:

 

تبلیغ در پیج های مشابه

برای تبلیغات از پیج هایی استفاده کنید که کاربران آنها دارای علایق مشترک و مربوط به حوزه کاری شما هستند، این کار بیشترین بازدهی را برای شما خواهد داشت تا اینکه صرفا به تبلیغتان را به پیجی دهید که فالوئر بالایی دارد اما حوزه فعالیت آن کاملا نامربوط با شماست.

 

محتوای محصول محور

به طور کلی متداول ترین استراتژی بازاریابی اینستاگرام استراتژی محصول محور است.

جلب توجه با محتوای محصول محور، به این معنی است که بیشتر عکس‌ها و ویدیوهایی که ارسال میکنید از محصولات شما هستند. این یک راه ساده برای خرید و فروش در این شبکه اجتماعی است .

 

از تصاویر چشمگیر استفاده کنید

اینکه که آگهی های اینستاگرام در صفحه ی کاربران مانند هر پست دیگری نشان داده میشود هم خوب است هم بد.

از یک سو، آنها مانند تبلیغات احساس نمی شوند، به این معنی که آنها دوستانه تر و قابل هضم تر هستند .

از سوی دیگر، به آنها مانند هر پست دیگری نگاه میشود، و این بدان معنی است که آنها ممکن است مانند پست های دیگر به پایین صفحه بروند.

ایجاد و ارسال رسانه ای که احتمال دارد مخاطب را جذب کند، به تبلیغات شما بهترین شانس برای موفقیت می دهد.

 

اهداف دقیق

داشتن اهداف دقیق از بزرگترین نکته برای افزایش فروش در اینستاگرام و بازاریابی با اینستاگرام است.

بسته به تبلیغ و محصول شما، اطمینان حاصل کنید که مخاطب تبلیغاتی را دقیق انتخاب کرده اید تا بتوانید عملکرد تبلیغات خود را به حداکثر برسانید.

سعی نکنید یک آگهی برای همه گروه های کاربران ایجاد کنید که همه بخش های بازار هدف شما را در بر میگیرد. در عوض بخش های مختلف را در داخل آن شناسایی کنید و آنها را به صورت جداگانه هدف قرار دهید.

با اینفلوئنسرها در تعامل باشید

یکی از سریع ترین راه های افزایش رتبه در اینستاگرام، ایجاد تعامل و ارتباط با اینفلوئنسرهای صنعتتان است که تعداد زیادی فالوئر دارند. شات شدن در صفحه یک اینفلوئنسر مناسب می تواند اعتبار فوری و زیادی به صفحه شما ببخشد.

اینفلوئنسرها به طور پیوسته مورد توجه شرکت ها قرار دارند، چرا که تنها با یک پست می توانند ارش زیادی خلق کنند.

در نتیجه، بیشتر آنها در ازای دریافت مبلغی، شما در صفحه خودشان تبلیغ و معرفی می کنند. اما بعضی هم هستند که در صورت دریافت خدمات با کیفیت به صورت طبیعی شما را معرفی خواهند کرد.

 

برگزاری مسابقه

از راه های جذاب برای کاربران، طراحی و برگزاری های مسابقاتی است که در آن کاربران را تشویق به شناساندن کسب و کار خود به دیگران می‌کنید تا شانس برنده شده جوایزی از طرف شما را برای خود افزایش دهند.

برای مثال کاربران شما باید صفحه شما را در پیج خود تگ کنند یا در زیر پست های شما کامنت بگذارند و شخصی را نیز تگ کنند و همچنین پست های شمارا برای دیگران بفرستند.

این کار درکنار کمک به افزایش فالوور و بازدید کننده، نرخ تعامل شما را نیز بالاتر خواهد برد.

 

شرکت در کمپین های تبلیغاتی

کمپین های مختلفی در فضای اینستاگران وجود دارند یا به وجود خواهد آمد که شما می‌توانید در آنها شرکت کنید و پیج خود را به دیگران معرفی کنید.

البته سعی کنید در کمپین هایی شرکت کنید که بیشترین ارتباط را با حوزه کاری شما داشته باشد تا بتوانید بهترین نتیجه را از این طریق بگیرید.

 

بازاریابی با اینستاگرام
بازاریابی با اینستاگرام

 

3- استراتژی در بازاریابی

تهیه و تنظیم یک استراتژی قوی و موفق برای بازاریابی در اینستاگرام مستلزم طی مراحل زیر خواهد بود:

اهداف خود از بازاریابی در اینستاگرام را دقیقاً مشخص کنید

تعیین و درک دقیق هدف نهایی استفاده از اینستاگرام در راستای اهداف تجاری، یکی از اولین گام‌ها برای تهیه یک استراتژی بازاریابی مؤثر در اینستاگرام محسوب می‌شود.
درک اهداف، مانع رفتن به بیراهه می‌شود و امکان تمرکز همه اقدامات بر روی تحقق هدف‌های واقع گرایانه کسب‌وکار را فراهم می‌آورد.
اما هدف یا اهداف انتخابی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشند؟
_دقیق و مشخص باشند
_قابل سنجش و ملموس باشند
_واقع گرایانه و قابل تحقق باشند
_مرتبط و متناسب باشند
_زمان بندی شده باشند
البته در حین اینکه به دنبال کسب جایگاهی در اینستاگرام هستید می‌توانید برخی اهداف خود را بر مبنای شاخص‌های کم‌ارزش‌تری مانندی تعداد لایک، فالو و نظرات نیز تعیین کنید اما مراقب باشید که تعیین اهدافی که با هدف‌های واقعی کسب‌وکار پیوند دارند را از قلم نیندازید. 

 

راه رسیدن به اهداف فعالیت خود را طبقه بندی کنید

راه رسیدن به اهداف فعالیت خود را طبقه بندی کنید: این نکته از مهمترین اجزای بازاریابی با اینستاگرام است که کل فعالیت شما را در بر می‌گیرد.

اینکه از اولین قدم برای کسب و کار خود و بازایابی تا آخرین قدم که رسیدن به اهداف می‌باشد یک برنامه واضح داشته باشید.

این برنامه بسیار گسترده خواهد بود اما راهی که شما در پیش رو دارید را برایتان کاملا روشن خواهد کرد. از موارد مهم دراین قسمت می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

 

_هدف اولیه

_نحوه شروع

_نحوه خدمات

_نحوه درآمدزایی

_نحوه تعاملات با کاربر

_نحوه تولید محتوا

_نحوه تبلیغات

_محتوای تبلیغات

_زمان تبلیغات

_نحوه گسترش کسب و کار

_شناخت ایرادات تا اینجای کار

_…

بازاریابی با اینستاگرام

جامعه هدف خود را بشناسید

شناخت جامعه هدف از مهمترین رکن های بازاریابی با اینستاگرام می‌باشد. در این مورد جداگانه در ادامه مطلب به شما توضیح خواهیم داد.

 

درمورد محتوایی که می‌خواهید به کاربر نشان دهید آگاهی کامل داشته باشید

پس از درک اهداف و شناخت جامعه هدف خود، باید با توجه به این دو گزینه به برنامه ریزی برای نوع تولید محتوای خود بپردازید.

محتوای ارائه شده توسط شما باید کاملا هماهنگ و مرتبط با اهداف و جامعه هدف شما باشد.

زمانی که شما مجموعه ای از محتوای ارزشمند در بستر کسب و کار خود داشته باشید، بیشترین بازدهی را خواهید داشت زیرا فعالیت شما برای کاربران کاملا واضح و رضایت بخش خواهد بود. پس برای یک تولیدمحتوای خوب:

 

_درک هدف

_درک جامعه هدف

_برنامه ریزی 

_مرتبط بود محتوا

_زمانبندی برای انتشار

 

بر روی شاخص‌های عملکردی مناسب تمرکز کنید

شاخص‌های مناسبی که باید زیر نظر گرفته و سنجیده شوند برای هر کسب‌وکار متفاوت خواهد بود، اما به طور کلی باید روی این موارد تمرکز کنید:
_شاخص‌های آگاهی: دربردارنده شاخص‌هایی مانند آگاهی نسبت به برند، نرخ رشد تعداد دنبال کنندگان، و تعداد بازدید از         پست‌ها.
_شاخص‌های تعامل: شامل شاخص‌هایی مانند میزان تعامل (با توجه به لایک‌ها) و نرخ تقویت (بر اساس میزان به اشتراک     گذاری).
_شاخص‌های تبدیل: شامل شاخص‌هایی مانند نرخ تبدیل، نرخ کلیک خوری. در صورت استفاده از تبلیغات پولی، شاخص‌هایی     مانند هزینه در ازای کلیک یا نمایش را نیز در نظر می‌گیریم.
_شاخص‌های مشتری: شاخص‌های متکی بر اقدامات مشتری، مثلاً نوشتن نظرات مثبت.

یک برنامه زمانی منظم برای ارسال پست در اینستاگرام تدوین کنید

پس از اینکه یک جامعه علاقمند در حول حساب اینستاگرامی شما شکل گرفت، آن افراد علاقمند از شما انتظار خواهند داشت که به طور مرتب پست ارسال کنید.
دقت کنید که با وجود اینکه باید برند خود را مرتباً در معرض دید مخاطب قرار بدهید و وی را به تعامل ترغیب نمایید، اما نباید با افراط یا بی نظمی در ارسال پست انگیزه مخاطبان برای تعامل را از بین ببرید یا بدتر از آن، باعث شوید که شما را آنفالو کنند.
علاوه بر تعیین تعداد پست‌هایی که در هر هفته منتشر می‌کنید، لازم است که ساعت و روزهای مناسبی را نیز برای ارسال پست در نظر بگیرید.
اما سؤال این است که چه زمانی برای ارسال پست مناسب‌تر است؟
هیچ ساعت و زمان مشخصی وجود ندارد که برای همه کسب‌وکارها مناسب باشد.
برای تعیین مناسب‌ترین زمان برای ارسال پست باید علاوه بر بررسی سایر برندهای برتر حوزه فعالیتتان، بازه‌های زمانی مختلف را امتحان کنید تا ببینید که کدام‌یک بیشترین میزان تعامل را عاید شما می‌کند.
نکته کلیدی در اینجا تعیین زمانی است که مخاطب هدف شما در اینترنت حضور دارد.
بخش Insights اینستاگرام، زمان آنلاین بودن دنبال‌کننده‌ها را بر اساس روز و ساعت نشان می‌دهد.

 

بازاریابی با اینستاگرام
بازاریابی با اینستاگرام

 

4- جامعه هدف در بازاریابی اینستاگرامی

پیش از اقدام به بازاریابی در اینستاگرام باید مخاطبان هدف خود را مشخص کنید.

در این مرحله باید شناخت جامعی از مخاطبان خود داشته باشید و با توجه به ویژگی‌های آنها برنامه‌ریزی کنید. 

اکثریت کاربران اینستاگرام را کاربران زیر 35 سال تشکیل می‌دهند که در مجموع، اختلاف زیادی بین تعداد کاربران مذکر و مؤنث وجود ندارد.
البته برای تعریف مخاطبان هدف منحصر به فرد برند خود باید از این آمار کلی فراتر بروید. به این منظور:
_خریداران کنونی را بشناسید
_ابزارهای تحلیلی سایر شبکه‌های اجتماعی که در آن‌ها فعالیت دارید را بررسی کنید تا با دنبال کنندگان خود بیشتر آشنا شوید
_درباره رقبا و مخاطبان آن‌ها تحقیق کنید
_مشخص کنید که به دنبال عرضه و ارائه چه محتوای ارزش آفرین و سودمندی به مخاطب هستید

پس شناخت جامعه هدف با شناخت دقیق هدف کسب و کار خودتان پدید می‌آید.

اینکه بدانید هدفتان از حضور در اینستاگرام چیست، چه محتوایی می‌خواهید برای پیشرفت خودتان منتشر کنید و موضوع آن محتوا چیست.

وقتی از هدف دقیق خود مطلع باشید بعد از آن می‌توانید دریابید که در حوزه شما چه کاربرانی ورود پیدا می‌کنند و محتوای شما چه کاربرانی را قرار است به خود جذب کند.

پس با فهمیدن اینکه جامعه هدف شما را چه کسانی تشکیل می‌دهد:

 

_اولا سعی می‌کنید در رابطه با همان موضوع تولید محتوا کنید.

_دوما سعی می‌کنید درجاهایی بازاریابی کنید که بیشترین کاربران مورد نظر شما را تشکیل داده است.

 

همچنین یکی از کارهای بسیار اشتباه که توسط بسیاری از بازاریایان اینترنتی انجام می‌شود، انتشار تمامی پست‌ها در تمام رسانه‌های اجتماعی و شبکه‌های اجتماعی است.

فرض کنید شما یک فروش ویژه دارید، این مطلب را در فیس‌بوک، اینستاگرام، لینکدین و … اعلام می‌کنید.

پس از مدتی کاربران می‌بینند که رسانه‌های اجتماعی شما کپی همدیگر هستند،

بنابراین به این نتیجه می‌رسند که لزومی ندارد تمام آن‌ها را دنبال کنند. کافی است گاهی به یکی از آن‌ها نگاهی بیندازند.

البته گاهی لازم است مطلبی را در تمام رسانه‌ها منشتر کنید، ولی در هر رسانه مطالب اختصاصی هم داشته باشید.

 

بازاریابی با اینستاگرام
بازاریابی با اینستاگرام

 

5- کسب و کارهای موفق در اینستاگرام

حتما تابحال کسب و کار های موفقی را در اینستاگرام دیده اید که تا همین چند وقت پیش از پیجی کوچک و با تعداد فالوورهایی کم شروع کرده بودند اما حال از پیج های معروف و محبوب اینستاگرام محسوب می‌شوند که درآمد بالایی نیز دارند.

چرا؟ برای پیدا کردن جواب اول تعدادی از این صفحات را پیدا کنید و شروع به آنالیز کردن آنها بطور همزمان بکنید.

بعد از گذشت مدتی خواهید فهمید که همه ی این کسب و کار ها دارای چند ویژگی مشابه هستند که همانها در موفقیتشان تاثیر بسیاری داشته. تعدادی از این موارد را برای شما توضیح می‌دهیم:

 

برندینگ (Branding)

برندینگ در بازاریابی با اینستاگرام خود مقوله ای بسیار وسیع و پیچیده هست که برای توضیح آن مقاله ای جداگانه لازم است.

اما به طور کلی اگر بخواهیم برندینگ را توضیح دهیم باید بگوییم آن شخصیتی که کسب و کار شما و آن وجهه ای که از خود به کاربران نشان می‌دهد را برندینگ تشکیل می‌دهد.

از لوگوی کار شما گرفته تا نحوه تولید محتوا و نحوه تبلیغات شما، از رنگ و تمی که در تصاویرتان استفاده میکنید و غالب کلی صفحه شما در اینستاگرام و مسائل دیگر. 

 

محتوای ارزشمند 

تولید یک محتوا همانطور که قبلا گفتیم باید ارزشمند و با کیفیت باشد.

محتوایی که به کاربران یه مطلب جدید اضافه کند و باعث کنجکاوی آنها شود. کسب و کار های موفق از تولید محتوا و ایجاد حس کنجکاوی سرگرمی ، کاربر را به خریدار خدمات خود تبدیل می‌کنند.

 

پاسخگویی 

به کاربران خود پاسخگو باشید! اگر در کامنت ها سوالی می‌پرسند آنها را با اطلاعات کامل و ادبیات مناسب جواب دهید.

همچنین در دایرکت یا راه های ارتباطی دیگر شما با کاربران، به موقع و کامل جوابگوی سوالات آنها باشید.

اگر بعد از فروش خدمات خود، برای کاربری مشکلی بوجود آمده بود و از شما درخواست کمک و پاسخگویی بود، او را راهنمایی کنید و سعی کنید مشکلش را برطرف سازید.

 

بازاریابی با اینستاگرام
بازاریابی با اینستاگرام

 

اعتماد سازی 

اعتماد سازی در بازاریابی با اینستاگرام هم از نکات تاثیرگذار در میزان فروش است.

نداشتن اعتماد مساویست با خرید نکردن از شما. پس در فعالیت هایی که انجام میدهید، قسمتی را برای جذب اعتماد کاربر قرار دهید.

برای مثال می‌توانید از خریدهای قبلی کاربران عکس تهیه کرده و در صفحه خود به اشتراک بگذارید.

یا از روند تولید خدمات خود و ارائه و ارسال خدمات خود به کاربران عکس و فیلم تهیه کرده و آنها را به اشتراک بگذارید تا کاربران بفهمند که شما واقعا در حال خدمات دهی هستید و برای خرید از شما مطمئن شوند.

 

استفاده راحت از خدمات 

اینکه یک کاربر از خدمات شما خوشش بیاید اما نداند چگونه و از کجا با شما ارتباط برقرار کند برای سفارش آن خدمات یا برعکس اینکه شما چندین شماره و راه ارتباط برای کاربران قرار داده باشید، از موارد منفی برای شما خواهد بود.

اطلاعات تماس شما باید واضح، کافی و در دسترس باشند. بهترین راه داشتن یک سایت برای نمایش و سفارش محصولات شما و در کنار آن یک شماره تلفن برای راهنمایی بیشتر می‌باشد

 

 

برای اینکه بتوانید با بازاریابی با اینستاگرام فروش خدمات خود را بالا ببرید،عمل کردن به نکات بالا  باعث می‌شود کاربران به سمت شما سرازیر ‌شوند و اگر کارتان خوب باشد مشتری شما بشوند.

در کنار آن برای تبلیغات خیلی مهم است که یک صفحه خوب و مناسب را برای تبلیغ در نظر بگیرید.

در هر کسب و کاری که هستید و با هر میزان بودجه ای حتما برای شما صفحات بسیار مناسبی وجود دارند که می‌توانید از طریق آنها تبلیغ در اینستاگرام انجام دهید. با کمی تحقیق و گشت و گذار حتما صفحات مناسب برای تبلیغاتتان را پیدا خواهید کرد.

جدیدترین مقالات

ما را در تلگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در آپارات دنبال کنید
@pentazoom
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در یوتیوب دنبال کنید
@pentazoom

مقالات مرتبط در پنتازوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *