بازار چیست !؟ انواع بازار و هر آنچه که باید بدانید!

انواع بازار

بازار چیست؟! واژه بازار در سال ها و دوره های مختلف معانی متعددی داشته است که در ادامه تعریف بازار و انواع بازار را شرح می دهیم. بازار به زبان ساده یک مکانی فیزیکی است که در آن فروشندگان و خریداران عمل معامله و مبادله کالا و یا خدمات را در آن انجام می دهند . در علم افتصاد سنتی ایران مکانی مسقف است که در آن اصناف گوناگون در راسته های خاص خود به داد و ستد و اشتغال می پردازند .

 

اگر از یک بازاریاب تعریفی در رابطه با بازار بخواهیم بازار را مجموعه ای از کلیه خریداران بالقوه و واقعی برای یک کالا و یا خدمات می داند .از نگاه اولیه و ساده بازار به مکانی گفته می شود که در آن دو یا چند طرف در خرید و فروش کالا و خدمات دخیل هستند ولی در عصری که زندگی می کنیم تعریف بازار تنها به مکانی فیزیکی و فضای مشخصی اطلاق نمی شود و الزاما نباید وجود فیزیکی داشته باشد در حقیقت بازار یک مکانیزم می باشد که به خریداران و فروشندگان این امکان را می دهد تا بتوانند دارایی های خود را نظیر دارایی های فیزیکی چون املاک و یا دارایی های مالی چون اوراق بهادر و بورس و.. را مورد معامله قرار دهند.

برای مثال بازار معاملات سهام در سطح جهانی را در نظر بگیرید در این نوع بازار معاملات و خرید و فروش به وسیله ی شبکه های مخابراتی بین المللی صورت می گیرد که حجم انبوهی از فروشندگان و خریداران در آن به معامله می پردازند و یک مکان فیزیکی نیست.دومنیک سالواتوره اقتصادان که کتاب های بسیار زیادی را در این زمینه نوشته است بازار را یک مکان مادی و فیزیکی و یا موقعیتی می داند که در آن خریداران و فروشندگان، کالا، خدمات و منابع شان را معامله می کنند .

انواع بازار از نظر دارایی ها

به طور کلی بازار از لحاظ نوع دارایی به دو دسته بازار دارایی های فیزیکی و بازار دارایی های مالی تقسیم می شود که هر یک تعاریف و زیر شاخه های خود را دارد.

انواع بازار

انواع بازار

بازار دارایی های فیزیکی (کالا و خدمات)

بازار دارایی های فیزیکی (واقعی) یکی از انواع بازار است که در آن دارایی هایی که ماهیت فیزیکی و واقعی دارند و یا به زبان ساده تر قابل لمس هستند بین فروشندگان و خریداران مورد خرید و فروش قرار می گیرند. این دارایی ها اتومبیل، زمین، اجناس، کالا و .. را در بر می گیرد که فروشنده در ازای دریافت پول، کالا و خدمات را به خریدار می‌فروشد این بازار اولین بازار تشکیل شده به وسیله انسان هاست.

بازار دارایی های مالی

بازار دارایی هایی مالی یکی از انواع بازار است و به بازارهایی گفته می شود که در آن افراد حقیقی و حقوقی اوراق قرضه، سهام، اوراق بهادار، اوراق ضمانت مالی چون فلزات گران قیمت و .. را خرید و فروش می کنند . بازار دارایی های مالی از نظر سر رسید تعهدات مالی به دو گروه بازار پول و بازار سرمایه تقسیم می شود.

بازار پول (Money market) :

مکانی است که در آن پول و یا دارایی مالی نزدیک به پول که سر رسید کمتر از یک سال را دارند مورد داد و ستد قرار می گیرند. از مهمترین نهادهای این بازار می‌توان بانک مرکزی، شرکت های تجاری، صندوق های سرمایه گذاری و … را نام برد که جهت نگهداری نقدینگی مردم تشکیل شده اند.

 

بازار سرمایه (Capital market) :

این نوع از انواع بازار از بازار پولی بزرگتر است و سطح وسیع تری از فروشندگان و خریداران را در بر می گیرد که اهمیت بسزایی و نقش بزرگی را در جمع آوری و تامین منابع لازم جهت سرمایه‌گذاری واحدهای مختلف تولیدی دارد. در این نوع بازار ابزارهای مالی نظیر اوراق قرضه یا اوراق بهادار، با سررسید بیشتر از یک سال و دارایی‌های بدون سررسید خرید و فروش می شوند.
بازار سرمایه خود به دو دسته ی بازار اولیه و بازار ثانویه تقسیم می شود، در بازار اولیه سهام یک شرکت یا واحد اقتصادی برای اولین بار برای خریداران و متقاضیان عرضه و منتشر می شود . بازار ثانویه یا بازار دست دوم بازاری است که در آن اوراق منتشره در بازار اولیه ، دوباره و یا چندباره مورد خرید و فروش قرار می گیرد که سبب افزایش قابلیت نقدشوندگی اوراق منتشر شده می شود.

انواع بازار از نظر عملکرد

انواع بازار

انواع بازار

انواع بازار : بازار فیزیکی

به بازارهایی گفته می شود که وجود فیزیکی دارند نظیر مراکز خرید، فروشگاه های کوچک و بزرگ و … که در آن فروشندگان به صورت حضوری کالا و خدمات خود را به خریداران می فروشند و در ازای آن مبلغی پول دریافت می کنند.

انواع بازار : بازار مجازی 

یکی از جدیدترین انواع بازار این نوع بازار غیر فیزیکی است که در آن خریداران از طریق اینترنت کالا و یا خدمات خود را خریدارای می کنند. در واقع در بازارهای مجازی طرفین معامله همدیگر را ملاقات نمی کنند و با یکدیگر هیچ تعاملی ندارند و معامله از طریق اینترنت صورت می گیرد. فروشگاه های مجازی، کانال های تلگرام که کالایی را می فروشند در دسته ی بازارهای مجازی قرار می گیرند.

بازار کالاهای واسطه 

در این بازار مواد خام و اولیه مورد نیاز برای تولید نهایی کالاهای دیگر مورد معامله قرار می گیرد .

انواع بازار : بازار حراج

به این نوع بازار، بازار مزایده نیز گفته می شود که در آن فروشنده کالای خود را به بالاترین قیمت پیشنهادی از طرف متقاضی و خریدار به فروش می رساند در واقع یک حالت رقابتی برای خرید کالا در بین خریداران وجود دارد که تعداد کافی خریدار و فروشنده ، تضمین کننده رقابت است.

بازارهای پیش‌بینی‌کننده 

این بازارها مکانی هستند که مبادله کالا و یا خدمات برای آینده صورت می گیرد زمانی که بازار افزایش یابد خریدار سود می برد و زمانی ضرر می کند که بازار سقوط کند.

انواع بازار : بازار سیاه

به آن دسته از بازارهایی گفته می شود که فعالیت های اقتصادی آن تحت کنترل و نظارت دولت نمی باشد این نوع بازار یک بازار غیر قانونی در هر جامعه ای است که در آن کالاهایی چون مواد مخدر ، سلاح، اعضای بدن انسان و .. مورد خرید و فروش قرار می گیرد.

انواع بازار: بازار علم و دانش

به مکان هایی اطلاق می شود که در آن محصولات مربوط به دانش معامله می شود .

بازار هدف چیست؟

انواع بازار

انواع بازار

بازار هدف ( Target Market)، شناخت و جذب گروه خاصی از مشتریانی است که آنچه را که شما آنرا می فروشید به احتمال خیلی زیاد خواهند خرید یا از خدماتی که شما ارائه می دهید استفاده خواهند کرد. در انواع بازار ، بازار هدف بسیار مهم است چرا که موجب جذب مشتریان بالقوه و رشد کسب و کارتان می شود و می توان بازار هدف را اولین گام در شروع کسب و کارهای مختلف و افزایش رشد آنها دانست.
بسیاری از کسانی که یک کسب و کار خانگی یا کوچک دارند برای شناسایی و تعریف بازار هدف خود وقتی را صرف نمی کنند در نتیجه، پول و زمان بسیاری را برای جذب مشتری تلف خواهند کرد و برخی دیگر بازار هدف خودر را “همه” تعریف می کنند و این تعریف نیز غلط بوده و موجب تلف شدن پول و زمان آنها می شود چرا که در بازار هدف باید مشتریانی شناسایی شوند که مشخصه ، ویژگی و موقیعت های خاصی دارند و همین موارد موجب می شود که کالا یا خدمات شما مناسب آنها بوده و به احتمال قوی از آنها استفاده خواهند کرد. در مثالی می توان گفت نداشتن بازار هدف به مانند نوشتن نامه ای برای پدرتان است که به خواهرتان ارسال می شود در نتیجه خواهرتان سردرگم خواهد شد چرا که پیام اصلی به مخاطب درست ارسال نمی شود.

در مشاوره کسب و کار در پنتازوم هر آن چه که برای راه اندازی یک کسب و کار اینترنتی و یا گسترش آن نیاز دارید را دریافت خواهید کرد.

خدمات مرتبط : مشاوره کسب و کار

 

این مطلب را از دست ندهید!  بازاریاب کیست؟! بازاریابی چیست؟!

برای استفاده از بازار هدف خود سعی کنید دو نکته مهم زیر را به کار ببرید:
1- رقابت در بازارهای گوشه ای : در انواع بازار ، بازارهای هدفی وجود دارند که رقیبان شما از آنها سراغی نمی گیرند، در نتیجه در این بازارها شما موفق تر خواهید بود.
2- ایجاد کردن باشگاه مشتریان وفادار : می توان گفت که نگه داشتن مشتریان وفادار برای شما سود بیشتری از ردیابی و افزایش مشتریان جدید خواهد داشت ، شما وقتی یک مشتری را به درستی شناسایی کرده اید با فراهم کردن آنچه می خواهد ، موجب می شوید تا به برند و خدمات شما وفادار بوده و پول بیشتری را خرج نماید و شما را به آشنایان و دوستان خود نیز معرفی کند.

بخش های مختلف بازار هدف در انواع بازار کدام است؟

برای شناسایی درست مشتریان هدف و تمرکز بر آنها بازار هدف بخش های مختلفی را در برمی گیرد.
1- جغرافیایی ( کجا؟ ) : مشخص کردن خریداران براساس بخش جغرافیایی
2- جمعیت شناسی ( چه کسی؟ ) : شناسایی مشتریان هدف با تمرکز بر مشخصه هایی چون جنسیت، نژاد و سن، سطح تحصیلات ، شغل و …
3- روانشناسی ( چرا؟ ) : در نظر گرفتن ویژگی های مرتبط با شخصیت من جمله دیدگاه ها، ارزش ها، علایق یا سبک زندگی .

بازاریابی هدف در انواع بازار چیست ؟

در انواع بازار ، بازاریابی هدف جایگاهی خاص دارد و به عنوان یکی از جدیدترین بازاریابی مصرف کنندگان شناخته شده است که بر مبنای اطلاعات مختلفی از مشتریان نظیر علایق ، سرگرمی ها ، نیازها، سن و … صورت می گیرد ، بازاریابی هدف می تواند در کسب و کارهای کوچک و نوپا تاثیرات مثبت بسیاری بگذارد.
شما با شناخت بازار هدف می توانید بازاریابی خود را با ابزاری انجام دهید که بازارتان بیشتر است و از عبارات و کلماتی استفاده کنید که درباره نیاز آنها سخن می گوید در نتیجه در بازه زمانی کوتاه مشتریان زیادی را جذب خواهید کرد و نام این بازاریابی را می توان بازاریابی هدف گذاشت .

سهم بازار 

انواع بازار

انواع بازار

در انواع بازار ، میزان درصد فروش یک شرکت در یک بازه زمانی مشخص را سهم بازار می گویند . یکی از عوامل مهم تعیین کننده میزان توانایی یک شرکت در رقابت انواع بازار ، میزان سهم بازار آن است و رابطه ی مستقیمی با سود دهی دارد چرا که هر چه سهم بازار افزایش پیدا کند این امکان را به شرکت می دهد که میزان سود دهی خود را افزایش دهد همچنین هر شرکتی که سهم خود را بازار افزایش نماید نسبت به رقبای خود بیشتر و سریع تر درآمد خواهد داشت.

سهم بازار چگونه محاسبه می شود؟

1- تعیین زمانی، تعیین دوره زمانی میزان فروش ها که می تواند این دوره سه ماهه ، یک ساله و یا چند ساله باشد.
2- محاسبه درآمد کلی شرکت
3- یافتن فروش کل در بازار
پس از یافتن سه فاکتور بالا برای بدست آوردن سهم بازار باید میزان فروش یک شرکت یا یک محصول را به میزان کل فروش شرکت یا یک محصول تقسیم نماییم و عدد حاصل را بر 100 ضرب کنیم. این عدد سهم بازار شما است.

تحلیل انواع بازار

انواع بازار

انواع بازار

تحلیل بازار (Market Analysis) ، به صورت کلی می توان گفت که تحلیل بازار به معنا بررسی و آنالیز کردن و شناخت انواع بازار ، یک صنعت و یا قسمتی از یک بازار تعریف شده است ، در تعریف بهتر می توان گفت که تحلیل بازار اطلاعات قابل فهم ، کامل و مشخصی است که موجب تعیین ویژگی های بازار هدف می شود و شما با تحلیل این اطلاعات برای آینده کسب و کارتان تصمیم می گیرید.
تحلیل بازار را می توان یکی از شاخص های کلیدی در استراتژی تبلیغات و بازاریابی در راه اندازی هر کسب و کاری دانست چرا که هر شرکت یا فردی با تهیه گزارش درستی از تجزیه و تحلیل بازار خود مسیر اصلی فعالیت های کسب و کار را به راحتی مشخص می نماید و موجب جذب مشتریان بیشتر می شود.
یک تحلیل بازار درست ، جذب سرمایه گذاران بیشتر را در پی دارد و از لحاظ مالی شرکت و کسب و کار شما را تامین می نماید چرا که سرمایه گذاران در کسب و کارهایی تمایل به سرمایه گذاری دارند که با اعداد و ارقام حقیقی آینده کسب و کار خود را پیش بینی کرده اند.
دو کاربرد تحلیل بازار در طرح یک کسب و کار:
1- سنجش آینده جایگاه یک کسب و کار در یکی از انواع بازار
2- تعیین میزان سرمایه گذاری در آن بازار و میزان توجیه اقتصادی سرمایه
دو هدف عمده تحلیل بازار برای سرمایه گذاران:
1-ثابت کردن شناخت کامل و درست شما از یک بازار
2- ثابت کردن میزان سود دهی قابل قبول براساس پتانسیل و سایز بازار
5 مورد مهم در تحلیل بازار:
تحلیل بازار با توجه به اطلاعاتی انجام می شود و این اطلاعات به شما کمک می کند تا به تحلیل درستی از بازار برسید:
1- بخش های مختلف بازار هدف و مشتریان آن
2- نیاز بازار
3- رقیبان
4- شناسایی موانع ورود به بازار
5- شناسایی قوانین حاکم بر بازار

با گزارش جامع کسب و کار اینترنتی پنتازوم می توانید بهترین سازماندهی را به کسب و کار اینترنتی خود بدهید و ما می توانیم به ذهن شما نظم ببخشیم.

 

این مطلب را از دست ندهید!  دریافت مجوز نماد اعتماد الکترونیکی

انواع بازار : بازار بالقوه

یکی از انواع بازار ، بازار بالقوه می باشد ، تعریفی که می توان از این بازار داشت این است که بخشی از بازار بوده و می توانید آن را در آینده بدست آورید. شما با شناسایی بازار بالقوه خود می توانید موجب افزایش میزان فروش و مشتریان خود در آینده شوید.

بازار بالقوه شما می تواند شامل تمام افرادی می شود که در حال حاضر مشتری شما نیستند اما ممکن است در آینده از شما خرید کنند و یا محصولات و کالاهای جدیدی که هنوز تولید نکرده اید و یا محصولات فعلی که در آینده آنها را توسعه خواهید داد را بخرند. شما برای شناخت بازار بالقوه خود می توانید مشتریان فعلی را بسنیجد و با سنجش و بررسی یک رنج سنی ، موقعیت اقتصادی و نیازهای خاص به فکر توسعه محصولات و خدمات خود باشد.
برای مثال اگر محصولاتی مناسب برای افراد مجدوده سنی 25 تا 55 می فروختید محصولی جدیدی را عرضه یا توسعه دهید که مناسب برای محدوده سنی18 تا 34 باشد.

از این که تا پایان مقاله امروز پنتازوم در حوزه بازار همراه ما بودید، سپاس گزاریم. اگر نیاز به مشاوره و آموزش بازاریابی دارید و یا برای کسب و کار خود نیاز به خدمات و یا مشاوره دارید، با ما تماس بگیرید. شماره پشتیبانی: 09223896531

دیدگاه‌ها
  • دیدگاهی فرستاده نشده است
  • دیدگاه خودتان را بنویسید

شما هم دیدگاه خود را ارسال کنید
درخواست تماس شماره تماس خود را وارد کنید تا کارشناسان ما با شما جهت راهنمایی تماس بگیرند
logo-samandehi

مفتخریم به شفافیت در ارایه خدمات به شما

تمامی خدمات ما با جزئیات تعهدات به شما ارائه می شود. در صورتی که خدمات مورد نیاز شما در قالب بسته های یا خدمات پیشنهادی پنتازوم نباشد، در قالب قرارداد های مشخص سطح تعهدات ما به شما مشخص می گردد.

اطلاعات بیشتر