دیده شدن محتوای متنی وبسایت را شاید بتوان مهم ترین بخش سئوی یک وبسایت نامید زیرا بدون دیده شدن محتوای متنی ارائه شده، سایر محتوای ارائه شده نیز از دید جامعه هدف دور می مانند. راهکار ضروری برای حل این مسئله استفاده از کیورد یا همان کلمات کلیدی (Keywords) در محتوای سایت است. با این حال، برخی افراد تصور میکنند به هر میزانی که کلمات کلیدی بیشتری در وبسایت خود استفاده کنند بهتر است و درگیر کیورد استافینگ (Keyword stuffing) می شوند و محتوای وبسایت خود را از جستوجوکنندگان محتوا دورتر می کنند! یکی از موارد مهمی که در بازبینی سفارش تولید محتوا مشتریان در پنتازوم بررسی می کنیم این است که تیم نویسندگان بیش از از یک کلمه کلیدی استفاده نکنند. خب، حالا شاید برای شما سوال پیش بیاید که کیورد استافینگ چیست؟ چگونه دچار کیورد استافینگ می شویم؟ و آیا راه حل جایگزینی برای کیورد استافینگ وجود دارد؟ شما با خواندن این مقاله به پاسخ تمام این سوالات خواهید رسید، بنابراین تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.
کیورد استافینگ (Keyword Stuffing) چیست؟
کیورد استافینگ تکنیکی در سئو است که در طی آن، تولیدکنندگان محتوا کلمات کلیدی را بیش از اندازه استفاده کرده و محتوای وبسایت خود را به طور غیرطبیعی با کلیدواژه ها پر می کنند. شاید فکر کنید که تکرار افراطی کلمات در سایت می تواند منجر به افزایش بازدید آن شود اما احتمالا حواستان به ربات های هوشمند گوگل نیست! در واقع، این کار در گذشته به عنوان یک روش موثر در بالابردن رنک یک سایت در نتایج جستو به شمار می رفت اما امروزه با پیشرفت الگوریتم های گوگل و سایر موتورهای جستجو، افراط در استفاده از کلیدواژه ها نه تنها بازدید یک وبسایت را بالا نمی برد، بلکه ممکن است منجر به مسدود شدن موقتی یا دائمی و یا پنالتی شدن سایت و از بین رفتن نتیجه ی تلاش های شما در موتورهای جستجو شود.
چرا استفاده از تکنیک کیورد استافینگ برای سئو مضر است؟
برای گوگل مهم ترین عامل رضایت کاربران است. از نگاه کاربرانی که سایت شما را می بینند، تکرار یک کلمه به معنی ارائه محتوای بی کیفیت است! این محتوای بی کیفیت باعث می شود تعامل کاربران با سایت شما کم شود و این مسئله در گذر زمان منجر به آسیب به برند شما میگردد. علاوه بر کاربران، موتورهای جستجو هم ارائه محتوایی که کلمات کلیدی را بصورت اغراق آمیزی استفاده کرده باشند مناسب نمی دانند.
موتور جستجویی همچون گوگل در صورتی که تشخیص دهد که شما کیورد استافینگ کرده اید، نه تنها ممکن است در نتایج جستجو رنک مناسبی به سایت شما ارائه ندهد، بلکه ممکن است برخورد سفت و سخت تری همچون حذف کامل وبسایت شما از نتایج جستجو را با وبسایت شما داشته باشد. بنابراین استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها از هر جنبه ای، چه کاربران و چه موتورهای جستجو، منجر به آسیب به سایت شما خواهدشد.
چگونه دچار کیورد استافینگ می شویم؟
شاید تصور کنید که فقط محتوای متنیِ قابل مشاهده در یک سایت توسط رباتها چک میشود اما اینطور نیست. استفاده غیرطبیعی از کلیدواژه ها ممکن است در بخش های مختلفی از یک سایت رخ دهد. تگ عنوان (title tags)، توضیحات متا، مطالب هایپرلینک شده، توضیحات تصاویر و حتی آدرس صفحه (URL) از جمله بخش های یک صفحه وبسایت هستند که ممکن است ما را درگیر کیورد استافینگ کنند. برخی افراد از شگرد همرنگ کردن محتوا با رنگ پس زمینه استفاده میکنند. در این روش، کلمات کلیدی که به رنگ پس زمینه درآمده اند توسط کاربران قابل مشاهده نیستند اما موتورهای جستجو آن را تشخیص میدهند. اما جالب است بدانید که این روش نیز کارساز نیست و حتی با این روش نیز الگوریتم های موجود به راحتی توانایی شناسایی کیورد استافینگ را دارند.
5 روش جایگزین کیورد استافینگ
کلیدواژه ها از طرفی یک عنصر کلیدی در محتوای وبسایت ما هستند و از طرف دیگر، استفاده بیش از حد از آنها منجر به آسیب های جدی به سایت ما میشود. بنابراین بهتر است به دنبال راهکاری باشیم که جایگزین کیورد استافینگ باشد و به ما کمک کند تا هنرمندانه کلمات کلیدی را در متن خود بگنجانیم و رباتهای باهوش را دور بزنیم. از جمله روش های جایگزین کیورد استافینگ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
برای مخاطبان خود متن بنویسید و نه ربات ها
بهترین راه برای اینکه در تله کیورد استافینگ نیفتید این است که متن را برای مخاطبان واقعی بنویسید. به عبارت دیگر، سعی کنید متن خود را طبیعی و با لحن عادی بنویسید، بدون اینکه بخواهید روی رباتها تاثیر بگذارید. البته باید توجه داشته باشید که متن نوشته شده باید به حد کفی قوی باشد تا مخاطب را ترغیب به ادامه خوانش کند. میتوان بعد از اتمام متن، در صورتی که لحن و محتوای آن مناسب است کلمات کلیدی بیشتری اضافه کرد. بعد از اینکه متن را نوشتید، یکبار آن را بخوانید! به این سوال جواب بدهید : اگر خودتان این متن را در یک سایت دیگر می دیدید، مایل به مطالعه ادامه متن بودید؟!
کمی متن خود را طولانی کنید
گاهی با طولانی تر کردن متن میتوان از کیورد استافینگ جلوگیری کرد. بررسی ها نشان میدهند که پست هایی که جزو 10 نتیجه اول جستجوی گوگل هستند به طور میانگین حاوی 2000 کلمه هستند. طولانی کردن متن دست ما را برای پخش کردن طبیعی تر کلیدواژه ها بازتر میگذارد. این روش به نام تولید محتوا آسمان خراش یا sky scraper معروف است. محتوای آسمان خراش معمولا بالای 5000 کلمه محتوا دارد. استفاده از تعداد زیاد تکرار در یک محتوای کوتاه برای کاربر خسته کننده است. توجه کنید که طولانی کردن متن به معنی اضافه کردن محتوای بیهوده و تنها به نیت طولانی کردن محتوا می تواند تاثیر مخربی روی سئو سایت داشته باشد!
از کلمات هم معنا ولی متنوع استفاده کنید
کلمات هم معنا به ما کمک میکنند تا بدون تکرار کلیدواژه، معنای موردنظر خود را ارائه کنیم. کلمات هم معنا با جلوگیری از تکرار بیش از حد کلیدواژه ها، به موتورهای جستجو نشان میدهند که متن ارائه شده مناسب است و شایستگی این را دارد که رتبه بهتری در نتایج جستجو کسب کند. البته یکی از مزیت هایی که این روش دارد این است که شما تنها از یک کلمه خاص ورودی نمی گیرید بلکه با بهینه کردن سایت می توانید روی تمامی کلمات هم خانواده آن موضوع رتبه بگیرید. بهینه سازی یک صفحه از سایت بر اساس تعدادی کلمه کلیدی هم خانواده بر همین اساس صورت می گیرد. مثلا فرض کنید مشتری شما به دنبال قیمت طراحی سایت است.
اگر عبارت “قیمت طراحی سایت” را در صفحه لندینگ مربوط به آن بیش از اندازه تکرار کنید، این موضوع موفقیت رتبه گرفتن صفحه را تضمین نمی کند! به جای آن می توانید از کلمات هم خانواده و مرتبط با این صفحه مثلا:
- تعرفه طراحی سایت
- هزینه طراحی سایت
- نرخ طراحی سایت
استفاده کنید. این موضوع یکی از دلایلی است که توصیه می کنیم قبل از تولید محتوا کیورد ریسرچ حرفه ای انجام بدهید. ابزارهایی وجود دارند که میتوانند در پیدا کردن کلیدواژه های مناسب متن کمکتان کنند. تنوع در استفاده از کلیدواژه ها منجر خواهدشد تا متن شما تنها بر پایه یک کلمه کلیدی نبوده و تکرار بیش از اندازه آن رخ ندهد. کی دبلیوفایندر (kwfinder) یکی از این ابزار است که به شما کمک می کند تا کلمات هم خانواده را برای تولید محتوا پیدا کنید.
کلمات کلیدی را در عناصر مختلف صفحه پخش کنید
علاوه بر متن اصلی، باید به چینش کیوردها در عناصر مختلف سایت نیز توجه کرد. از جمله بخش های مهم و موثر یک صفحه میتوان به عنوان متا، بخش توصیفات، آدرس صفحه، اطلاعات مندرج در تصاویر (alt text) و زیرعنوانها اشاره کرد. البته باید توجه داشت که استفاده بیش از حد از کلیدواژه ها در این بخش ها نیز میتواند شما را با کیورد استافینگ دست به گریبان کند.
پس از اعمال روشهای پیشنهادی، توصیه میشود تا چندین بار مطلب تهیه شده را بخوانید و از نظر تکرار کلیدواژه ها بررسی کنید. استفاده از نظرات فرد دیگری جز نویسنده متن نیز میتواند در یافتن ایرادات متن بسیار موثر باشد.
سخن پایانی
همه ما دوست داریم تا محتوای ارائه شده در وبسایتمان به خوبی دیده شود و دیده شدن در نتایج اولیه یک جستجو میتواند خستگی ما را از تن بیرون کند. برای دیده شدن بهتر، باید تا از کلیدواژه ها یا کیوردهای مرتبط در متن خود استفاده کنیم. اگرچه وجود کلمات کلیدی درون متن ضروری است با این حال استفاده بیش از حد از آن ممکن است منجر به مجازات توسط موتورهای جستجو شود. کیورد استافینگ میتواند سایت ما را تبدیل به فضایی کند که نه تنها انسانها، بلکه ربات ها هم میلی به بازدید از آن نداشته باشند. در نقطه مقابل، روشهایی وجود دارند که میتوانیم به وسیله آنها رباتها را ترغیب کنیم تا سایت ما را به افراد بیشتری معرفی کنند. بهترین روش برای جلوگیری از کیورد استافینگ استفاده از کلمات هم معنی در همان موضوعی است که برای آن مقاله می نویسید. بهتر است که با آموزش و تمرین این روشها، محتوای وبسایت خود را بهینه کنیم.
4 پاسخ
بهترین روش به جای تکرار و تکرار یه کلمه اینه که از هم خانواده هاش استفاده کنی و سعی کنی یه ارتباط معنایی بسازی بین پاراگراف هایی که برای یه محتوای متنی مینویسی. نویسنده ها این براشون مهم نیست. فقط یه چیزی پر کنن سیاه کنن بفرستن برای کارفرما
این مشکل تکرار رو خیلی وقت ها با نویسنده ها داشتیم. به خصوص برای سایت های وردپرسی که روش پلاگین سئو هست و یه راهنمایی میکنه. نویسنده فکر میکنه دیگه اگر صرفا اون درصد در کل متن کلمه کلیدی رو تکرار کنه، این محتوا میاد بالا!
مشکل تکرار کلمه کلیدی چیزیه که هنوز نتونستیم با نویسنده هامون به تفاهم برسیم! یا اصلا کلمه کلیدی نمیزنن. یا همون رو تکرار میکنن. روی استفاده از کلمه های هم معنی یا هم خانواده برای جلوگیری از کیوورد استافینگ تسلط ندارن.
سلام! مشکل شما قابل درکه و معمولاً در بسیاری از تیمهای محتوا وجود داره. برای حل این مشکل، پیشنهاد میکنم که به نویسندهها راهنماییهای واضح و آموزشی در مورد استفاده از کلمات کلیدی و روشهای بهینهسازی محتوا ارائه بدید. همچنین، میتوانید از ابزارهای تحلیل محتوا استفاده کنید که به شما کمک میکنن تا استفاده بهینه از کلمات کلیدی و هممعنیها رو بررسی کنید. جلسات آموزشی یا کارگاههای کوچک برای نویسندهها میتونه به رفع این مشکل کمک کنه. اگر نیاز به مشاوره یا ابزارهای خاصی دارید، ما میتوانیم شما را در این زمینه راهنمایی کنیم.