الگوریتم اینستاگرام

الگوریتم اینستاگرام 2024 : نکات کلیدی که باید بدانید!

4.8/5 - (6 امتیاز)

الگوریتم اینستاگرام چیست؟! چطور کار می کند؟ اگر شما هم یک صفحه در اینستاگرام داشته باشید که به دنبال رشد و توسعه ی بیشتر آن هستید، باید در مورد الگوریتم اینستاگرام اطلاعات بیشتری کسب کنید.

همانطور که آدام موسری (رئیس اینستاگرام) می گوید، الگوریتم فقط به معنای یک فرآیند است. الگوریتم ها برنامه هایی که دوست داریم را لذت بخش تر می کنند! بنابراین اگر اغلب متوجه این موضوع می‌شوید که انگار در یک حلقه گیر افتاده‌اید و مدام در صفحه  اینستاگرام خود در حال دیدن پست و استوری هستید، شما تنها نیستید.

توجه کنید که یک ادمین اینستاگرام به الگوریتم های سال 2024 مسلط است! زیرا منبع درآمدش اینستاگرام است.

اما با توجه به اینکه اینستاگرام دائما تغییراتی ایجاد می کند و الگوریتم خود را تغییر می دهد، پیش بینی آن دشوار است. بنابراین الگوریتم اینستاگرام در سال 2024 دقیقا چگونه کار می کند؟ با پنتازوم همراه باشید تا نگاه دقیق تری به آن داشته باشیم.

الگوریتم اینستاگرام چیست؟

الگوریتم اینستاگرام یک الگوریتم واحد نیست بلکه ترکیبی از الگوریتم‌ها، فرآیندها و طبقه‌بندی‌کننده‌ها می باشد که برای شخصی‌سازی تجربه کاربر کار می‌کنند. در ابتدا اینستاگرام از یک الگوریتم ساده زمانی استفاده می کرد که پست ها را به ترتیب نحوه ایجاد آن ها نمایش می داد اما الگوریتم اینستاگرام در سال 2024 به سیستم بسیار پیچیده ای تبدیل شده است که تعیین می کند چه محتوایی را برای هر کاربر بر اساس آنچه که بیشتر به آن اهمیت می دهد، نمایش دهد.

طبق گفته اینستاگرام، هر قسمت برنامه از الگوریتم خاص خود استفاده می کند. این به این معناست که روند کار الگوریتم فید Feed با الگوریتم صفحه کاوش یا اکسپلور (explore)  متفاوت است همچنین الگوریتم صفحه کاوش یا اکسپلور (explore) با الگوریتم ریلز (Reels) متفاوت است.

الگوریتم اینستاگرام
الگوریتم اینستاگرام

این به این دلیل است که نحوه تعامل کاربران معمولا با بخش‌های مختلف برنامه متفاوت است. این سیستم رتبه بندی پیچیده تضمین می کند که تجربه هر کاربر مطابق با ترجیحات آن فرد بسیار شخصی سازی شده است. این بدان معناست که هیچ دو کاربری محتوای یکسانی را در صفحه اکسپلور خود نمی بینند. حتی اگر یک شخص حساب‌های متفاوتی را مدیریت کند، پیشنهاد های محتوا در آن صفحه ها دقیقا یکسان نخواهد بود و متفاوت است.

هر بار که کاربر برنامه (اینستاگرام) را باز می کند، الگوریتم های اینستاگرام فورا تمام محتوای موجود را بررسی می کند و از این دستور العمل های خاص برای تصمیم گیری استفاده می کند:

_کدام پست ها و به چه ترتیبی به بالای فید (Feed) خبری می روند.

_کدام پست ها در صفحه کاوش یا اکسپلور نمایش داده می شوند.

_استوری ها، ویدیوهای زنده و ریلز به چه ترتیبی در فید و غیره نشان داده می‌شوند.

نحوه رتبه بندی پست ها و استوری های اینستاگرام

سوال مهمی که ممکن است برای شما هم پیش بیاید این است که چگونه اینستاگرام پست ها و استوری ها را رتبه بندی می کند؟کاربران اینستاگرام می خواهند محتوای دوستان و خانواده را در فید و استوری خود ببینند بنابراین روند رتبه بندی این دو (پست و استوری) کم و بیش یکسان است. جدا از تبلیغات گاه به گاه، فید و استوری شما فقط محتوای افرادی که دنبال می کنید نشان می دهد.

برای رتبه‌بندی دقیق محتوا در فید و استوری، اینستاگرام سیگنال‌های زیر را در اولویت قرار می‌دهد:

  • اطلاعات پست – الگوریتم اینستاگرام به محبوبیت یک پست از نظر لایک نگاه می کند. همچنین جزئیات جزئی دیگری مانند زمان پست، مدت زمان (در مورد ویدیوها) و مکان یا لوکیشن (در صورت وجود) را در نظر می گیرد.
  • اطلاعاتی در مورد پست – برای اینکه بفهمید آن شخص برای شما چقدر مهم است، اینستاگرام سیگنال هایی مانند تعداد دفعات تعامل شما با آن شخص و اینکه آیا این تعاملات اخیرا انجام شده است را در نظر می گیرد.
  • فعالیت کاربر – اینستاگرام سعی می‌کند بر اساس عواملی مانند تعداد پست‌هایی که لایک کرده اید و نوع محتوایی که تمایل به تعامل با آن دارید، بفهمد که ممکن است به چه چیزی علاقه داشته باشید.
  • تاریخچه تعامل – اینستاگرام سعی می‌کند با مشاهده سیگنال‌هایی مانند اینکه آیا روی پست‌های آن‌ها نظر می‌دهید یا نه و بالعکس، ایده بهتری از علاقه عمومی شما به دیدن محتوای یک کاربر خاص به دست آورد.

سپس الگوریتم اینستاگرام از تمام این اطلاعات برای پیش‌بینی میزان احتمال تعامل شما با یک پست استفاده می‌کند. به عنوان مثال، در فید، زمانی که برای دیدن پست صرف می کنید، چقدر احتمال دارد کامنت بذارید، آن را لایک کنید یا ذخیره کنید، و چقدر احتمال دارد که پروفایل را بررسی کنید، نگاه می کند. 

بنابراین پست‌هایی که در فید خود در بالا مشاهده می‌کنید، پست‌هایی هستند که الگوریتم در نظر می‌گیرد زیرا به احتمال زیاد در مورد آن ها اقدامی انجام خواهید داد.

نحوه کار الگوریتم صفحه اکسپلور اینستاگرام

هدف اصلی صفحه اکسپلور این است که شما را با چیزهای جدید آشنا کند.  اگرچه اینستاگرام همچنان محتوا را بر اساس آنچه بیشتر به آن علاقه دارید ارائه می دهد اما بیشتر پست های صفحه اکسپلور از حساب هایی هستند که شما آن ها را دنبال نمی کنید.

برای تعیین اینکه کدام پست‌ها باید رتبه‌بندی شوند، الگوریتم ابتدا به پست‌هایی که در گذشته با آنها تعامل داشته‌اید نگاه می‌کند؛ سپس متوجه می‌شود که چه کسی با آن پست‌ها تعامل داشته است و به چه حساب‌های دیگری علاقه‌مند است این به الگوریتم اینستاگرام کمک می‌کند تا پست‌هایی را که برای صفحه اکسپلور شما رتبه‌بندی کرده است را محدود کند.

 الگوریتم اینستاگرام پس از یافتن تعدادی از پست‌هایی که ممکن است به آن‌ها علاقه داشته باشید،  آن ها را با استفاده از سیگنال‌های زیر رتبه‌بندی می‌کند:

تولید محتوا برای پست

اینستاگرام به محبوبیت یک پست بر اساس تعداد لایک ها، نظرات یا کامنت ها و ذخیره های (سیو) دریافت شده آن نگاه می کند. اما تاثیر این سیگنال ها برای صفحه اکسپلور بسیار بیشتر از فید و استوری ها است.

تاریخچه تعامل

ممکن است پست مربوط به حساب یا اکانتی باشد که شما آن را دنبال نمی کنید، اما اینستاگرام می تواند متوجه شود این شود که چقدر به محتوای آن علاقه مند هستید و بر همین اساس می تواند متوجه شود که  آیا در گذشته با پست های آن  تعامل داشته اید یا خیر.

فعالیت کاربر

اینستاگرام پست هایی را که لایک کرده اید، به اشتراک گذاشته اید و روی آن ها کامنت گذاشته اید را در نظر می گیرد. همچنین به تاریخچه نحوه تعامل شما با پست‌های دیگر در صفحه اکسپلور نیز نگاه می‌کند.

اطلاعات مربوط به پوستر – اینستاگرام اطلاعاتی در مورد پوستر مانند میزان تعامل آن ها در چند هفته گذشته را در نظر می گیرد. این امر به الگوریتم کمک می کند تا محتوایی که کیفیت بالاتری دارد را از طیف گسترده ای از کاربران پیدا کند.

نحوه رتبه بندی ریلز اینستاگرام

هدف اصلی ریلز های اینستاگرام سرگرمی است. در نتیجه، بسیاری از ویدیوهایی که می‌بینید از حساب‌هایی هستند که آنها را دنبال نمی‌کنید؛ از این نظر بسیار شبیه به صفحه اکسپلور است اما تفاوت اصلی آن این است که اینستاگرام به جای در نظر گرفتن آنچه ممکن است به آن علاقه داشته باشید، به طور خاص روی محتوایی تمرکز می کند که ممکن است شما را سرگرم کند.

اینستاگرام پیش‌بینی‌های مهمی را انجام می‌دهد، مانند اینکه چقدر احتمال دارد که یک ریلز را تا آخر تماشا کنید.

نکته مهم دیگر این است که چقدر احتمال دارد از صفحه صوتی بازدید کنید زیرا این می تواند نشان دهد که آیا می خواهیدریلز خود را بسازید یا نه.

مهمترین سیگنال های رتبه بندی شده برای ریلز های اینستاگرام عبارتند از:

  • فعالیت کاربر – اینستاگرام به ریلز هایی که اخیرا با آن‌ها در تعامل بوده‌اید نگاه می‌کند تا درک بهتری از محتوایی که ممکن است به شما مرتبط باشد، پیدا کند.
  • سابقه تعامل – برخی از ویدیوهایی که می بینید ممکن است از حساب هایی باشد که برای شما جدید هستند. اما اگر در گذشته با آنها تعامل داشته اید، به اینستاگرام کمک می کند تا بفهمد که چقدر ممکن است به محتوای آن ها علاقه مند باشید.
  • اطلاعات ریلز- سیگنال‌های مربوط به عناصر محتوا در یک ریلز  به اینستاگرام کمک می‌کند تا ویدیوها را به‌طور مناسب رتبه‌بندی کند. این ممکن است شامل اطلاعاتی مانند آهنگ های صوتی باشد.
  • اطلاعات در مورد پوستر – در ریلز، الگوریتم تلاش می کند تا به همه فرصتی برابر برای پیدا کردن مخاطبان خود بدهد. بنابراین سازندگان کوچک تر و حساب های جدید فرصتی برای درخشش و دستیابی به مخاطبان گسترده تری دارند.

نکات الگوریتم اینستاگرام 2024 برای افزایش بازخورد

نکاتی که باعث می شود الگوریتم اینستاگرام در سال 2024 برای شما کار کند!

تعداد تعاملاتی که دریافت می‌کنید نقش مهمی در دیده شدن محتوای شما دارد. بنابراین اگر می‌خواهید الگوریتم اینستاگرام برای شما کارآمد باشد باید محتوایی ایجاد کنید که تعداد زیادی لایک، اشتراک‌گذاری، کامنت و حتی ذخیره‌سازی یا سیو را به همراه داشته باشد.

در اینجا چند نکته وجود دارد که به شما کمک می کند تا رتبه خود را با الگوریتم اینستاگرام بهبود بخشید و حساب یا اکانت خود را رشد دهید:

1.ریلز های سرگرم کننده بسازید!

با توجه به اینکه اینستاگرام ریلز را به شدت تبلیغ می کند، می توانید از آن برای به دست آوردن دید بیشتر در پلتفرم استفاده کنید. در تقویم محتوای خود فضایی ایجاد کنید تا ریلز زیادی بسازید تا دنبال کنندگان خود را سرگرم نگه دارید و در نهایت افراد بیشتری را جذب کنید.

این ایده جالب تهیه ی اوتمیل توت فرنگی را ببینید که برای ریلز بسیار مناسب است! برای تهیه ی پست ها و استوری ها از خلاقیت استفاده کنید! محتوا را خودتان بسازید و پست های بی ارزش از سراسر وب کپی و درج در صفحه نکنید!

الگوریتم اینستاگرام ریلزها را از نظر ارزش سرگرمی رتبه بندی می کند، بنابراین مطمئن شوید که محتوا را  جذاب و سرگرم کننده تولید می کنید.

همچنین شما باید به این موضوع توجه داشته باشید که آیا مردم یک ریلز را تا آخر تماشا می‌کنند یا خیر،  بنابراین سعی کنید که ویدیوهای خود را کوتاه نگه دارید تا احتمال اینکه مردم کل آن را تماشا کنند افزایش پیدا کند.

2. زمانبندی درست درج پست اینستاگرام

از آنجایی که تعاملات یک فاکتور قوی در رتبه بندی الگوریتم اینستاگرام می باشد، باید تا حد امکان لایک و کامنت بیشتری را در چند ثانیه اول ارسال محتوای خود دریافت کنید.

به همین دلیل مهم است که دنبال کنندگان خود را در زمانی که در فعال ترین حالت ممکن هستند جذب کنید، زیرا به احتمال زیاد در آن لحظه با پست ها و استوری های شما تعامل دارند؛ در غیر این صورت، محتوای شما می‌تواند در دریایی از پست‌ها و استوری های حساب‌های دیگر که در آن لحظه تعداد زیادی تعامل را دریافت کرده‌اند، دفن شود.

بر اساس داده های مطالعاتی مختلف، پنجشنبه ها بهترین روز برای ارسال پست به طور کلی است همچنین بهترین زمان برای ارسال پست بین 14 تا 3 بعد از ظهر می باشد. علاوه بر این، 11 صبح چهارشنبه ها و 10 صبح جمعه ها نیز زمان خوبی برای ارسال پست هستند.

اما از آنجایی که در این مطالعات تفاوت‌هایی وجود دارد، بهتر است به داده‌های تحلیلی خود نگاهی بیندازید تا ببینید چه زمانی دنبال‌کنندگان شما احتمالا با محتوای اینستاگرام شما درگیر می‌شوند سپس می‌توانید از ابزارهایی مانند ContentCal، Loomly یا سایر ابزارهای زمان‌بندی برای ارسال خودکار پست‌های خود در زمان بهینه استفاده کنید.

حتی می‌توانید استوری‌های خود را با استفاده از ابزارهای مناسب برنامه‌ریزی کنید. (گزینه‌های Later و Buffer محبوب هستند.)

3. افراد را توسط استوری اینستاگرام به تعامل دعوت کنید!

هنگام رتبه‌بندی استوری‌ها، اینستاگرام از محبوبیت به‌ عنوان سیگنال رتبه‌بندی استفاده می‌کند، به این معنی که محتوایی را در اولویت قرار می‌دهد که تعاملات زیادی داشته باشد.

بنابراین اگر می‌خواهید استوری‌های شما برای افراد بیشتری قابل مشاهده باشد، مطمئن شوید که کسانی که آن را مشاهده می‌کنند وسوسه می‌شوند تا با آن تعامل کنند. می‌توانید از نظرسنجی‌ها، برچسب‌های سوال و اسلایدرهای شکلک برای دعوت از مردم برای تعامل با استوری‌های خود استفاده کنید.

4. مردم را وادار به اظهار نظر یا کامنت گذاشتن کنید.

 تعامل یک سیگنال مهم رتبه بندی پست ها در اینستاگرام است. بنابراین اگر می‌خواهید محتوای شما در اکسپلور، فید و ریلز ها رتبه بالاتری داشته باشد، باید تعامل اینستاگرام خود را افزایش دهید. لایک ها عملکردی عالی در این زمینه دارند اما کامنت ها برای تقویت قابل توجه تعامل و افزایش شانس شما برای قرار گرفتن در صفحه اکسپلور بهتر هستند.

ماموریت اینستاگرام این است که به شما مرتبط ترین محتوایی را که احتمالا با آن درگیر هستید و آن را دنبال می کنید را نشان دهد.

این به این معنی است که  الگوریتم اینستاگرام به شما کمک می کند تا نحوه عملکرد آن را درک کنید و یک استراتژی برای بهبود دید خود و افزایش دنبال کنندگان (فالوورهای ) خود در پلتفرم (اینستاگرام) ایجاد کنید.

برای این که حداکثر بازخورد را ببینید، پست های جذاب بسازید.

می‌توانید از فضای زیرنویس یا کپشن خود نهایت استفاده را ببرید و افراد را تشویق کنید تا روی پست‌های کامنت بگذارند. کپشن هایی بنویسید که با دادن زمینه یا داستان به محتوا ارزش می بخشد. (یکی دیگر از مزایای مهم این کار این است که زمانی را که افراد در هنگام خواندن کپشن شما صرف تعامل با پست های شما می کنند را افزایش می دهد.)

 می‌توانید از مخاطبان خود سوالی بپرسید  یا آن ها را تشویق کنید که افکارشان را به اشتراک بگذارند.

5. از هشتگ های مرتبط استفاده کنید.

هشتگ ها یک سیگنال مهم در رتبه بندی  هستند زیرا به الگوریتم اینستاگرام کمک می کنند تا بفهمد محتوا در مورد چیست. بنابراین بهینه‌سازی پست‌ها با هشتگ‌های بسیار مرتبط و محبوب، راهی عالی برای بهبود رتبه و دیده شدن شما در پلتفرم اینستاگرام است.

فرقی نمی‌کند که شما یک برند یا تولیدکننده محتوا باشید، معروف شدن در اینستاگرام به دانستن نحوه کار با الگوریتم مرتبط است. از نکات به اشتراک گذاشته شده در بالا نهایت استفاده را ببرید تا استراتژی ای ایجاد کنید که رتبه بالاتری را در الگوریتم اینستاگرام تضمین کند.

سوالات متداول در مورد الگوریتم اینستاگرام 2024

✅چطور از الگوریتم اینستاگرام به نفع خودم استفاده کنم؟

شما می توانید با ایجاد محتوایی با کیفیت بالا و تشویق تعاملات بیشتر از الگوریتم اینستاگرام به نفع خود استفاده کنید زیرا اینستاگرام سیگنال هایی مانند محبوبیت محتوا را در اولویت قرار می دهد.

✅الگوریتم اینستاگرام چگونه کار می کند؟!

اینستاگرام از ترکیبی از الگوریتم‌ها، فرآیندها و طبقه‌بندی‌کننده‌ها برای تعیین مرتبط‌ترین محتوا برای هر کاربر استفاده می‌کند. سیگنال های مختلفی مانند فعالیت کاربر، اطلاعات پست، تاریخچه تعامل و اطلاعات مربوط به سازنده محتوا را در نظر می گیرد.

✅چگونه پست اینستاگرام خود را به بالای فید feed برسانیم؟

کلید رسیدن پست اینستاگرام به بالای فید، افزایش نرخ تعامل است. علاوه بر ارسال محتوای با کیفیت، از افراد دعوت کنید تا در مورد پست‌های شما نظر دهند تا افراد بیشتری بتوانند آن را در فید خود ببینند.

✅چرا لایک و ویو پست های اینستاگرام من اینقدر کم است؟

اگر محتوای باکیفیت تولید می‌کنید اما همچنان دسترسی و تعامل کمی دارید، ارسال پست در زمان نامناسب و نرخ تعامل پایین می‌تواند بزرگترین دلیل کاهش نمایش پست های شما در اینستاگرام و به دنبال آن کاهش تعامل کاربران از جمله لایک و درج کامنت و افزایش بازدید پست ها باشد.

✅نحوه استفاده از الگوریتم اینستاگرام برای مشاهده استوری چطور است؟

از آنجایی که اینستاگرام تعاملات را در رتبه بندی استوری ها، در اولویت قرار می دهد شما می توانید با تشویق تعاملات از طریق نظرسنجی ها، اسلایدرهای ایموجی و استیکرهای سوال، بازدیدهای بیشتری را از استوری های خود دریافت کنید.

جدیدترین مقالات

ما را در تلگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در آپارات دنبال کنید
@pentazoom
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در یوتیوب دنبال کنید
@pentazoom

مقالات مرتبط در پنتازوم

3 پاسخ

  1. الگوریتم 2024 اینستا رو هیچکس دقیق نمیدونه. فقط بگم از ترندها استفاده کنین که بازدید زیاد میشه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *