آیا تصور می کنید هر مقاله ای که در وب سایت خود منتشر کنید در نتایج گوگل دیده می شود و این موضوع در همان لحظه ی اولیه بعد از انتشار مطلب انجام می شود؟! اشتباه می کنید! در مورد ایندکس مطالب و افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت چیزی شنیده اید؟! این همان موضوعی است که در این مطلب پنتازوم می خواهیم به آن بپردازیم. شما اگر بهترین محتوا را هم داشته باشید، تا زمانی که در لیست ایندکس گوگل قرار نگیرید هیچ شانسی برای دیده شدن در نتایج گوگل نخواهید داشت. در مقابل با افزایش سرعت ایندکس مطالب، امکان دیده شدن سریع تر سایت شما در گوگل وجود دارد. یکی از مواردی که شرکت های خدمات سئو سایت ارائه می دهند همین خدمات افزایش سرعت ایندکس سایت است. اما آن ها چطور این کار را می کنند؟! با افزایش سرعت ایندکس مطالب، سایت شما می تواند رتبه بهتری در کلمه کلیدی های هدف داشته باشد این همان موفقیت شما در سئوی سایتتان است، یعنی برندسازی بهتر، فروش بهتر و در نهایت یک کمک اساسی به کسب وکار شما. در ادامه این مطلب همراه پنتازوم باشید تا با روش های افزایش سرعت index مطالب در گوگل آشنا شوید.
ایندکس (index) گوگل چیست؟ چرا افزایش سرعت ایندکس اهمیت دارد؟
ایندکس به معنای فهرست شدن و ثبت اطلاعات است. وقتی شما صفحه ای در سایت منتشر می کنید، کار گوگل تازه شروع می شود. گوگل ابتدا باید ربات ها و خزنده های خود را بفرستد تا محتوای صفحه ی اصلی و لینک های داخلی اش به صفحات دیگر را بررسی کنند. (در اصطلاح کروال crawl کند )سپس باید از طریق این لینک ها وارد صفحات مربوطه شده و آن ها را هم مورد بررسی قرار دهند. بررسی لینک های داخلی و صفحات آن ها تا جایی ادامه پیدا می کنند که رباتها و کرولرهای گوگل دیگر نتوانند هیچگونه ارتباطی از صفحه ای به صفحات دیگر پیدا کنند. حالا این اطلاعات جمع آوری شده از صفحات سایت در پایگاه داده گوگل ذخیره می شوند تا گوگل آن ها را فهرست بندی و ایندکس کند و در نهایت صفحات سایت با توجه به اهمیت کلمه کلیدی و چگالی آن و دیگر معیارهای سئو رتبه بندی می شوند.
هر چقدر صفحات شما با سرعت بیشتری کراول، ایندکس و رتبه بندی شوند، زودتر در صفحه ی نتایج جستجو دیده می شوند. بنابراین محتوایی که خوب سئو شده باشد راحت تر و سریعتر به رباتهای گوگل می فهماند که دقیقاً درباره ی چه موضوعی نوشته شده و خیلی زود ایندکس index می شود و از گوگل رتبه می گیرد و در نتایج جستجو می آید. راه حل های طلایی که در ادامه مطلب به آن ها اشاره کردیم، در تهیه استراتژی سئو سایت توسط حرفه ای ترین ها مورد استفاده قرار می گیرند.
10 راه طلایی برای افزایش سرعت ایندکس صفحات در گوگل
فرایند ایندکس شدن مطالب در حالت کلی چند روز طول می کشد. البته اعتبار سایت در افزایش سرعت ایندکس سایت بسیار موثر است. مثلا سایت های خبری قدرتمند با دامین آتوریتی بالا هر مطلبی که منتشر کنند، ظرف حداکثر چند ساعت در گوگل ایندکس می شود! ما می خواهیم روش هایی را اینجا به شما آموزش دهیم تا سرعت ایندکس شدن صفحات خود را افزایش دهید. هرچه سرعت ایندکس شدن صفحاتتان بیشتر باشد شما در بین رقبایتان شانس بیشتری برای دیده شدن دارید. علاوه بر این رباتهای خودکاری در بعضی سایت ها فعال هستند که محتوای دست اول سایت های تازه کار با سرعت ایندکس پایین را شناسایی می کنند و آن ها را خیلی سریع در سایت خود منتشر می کنند و از آنجا که سرعت ایندکس بالایی هم دارند، گوگل این محتوا را ابتدا در سایت آن ها ایندکس می کند. بنابراین اگر برای افزایش سرعت ایندکس شدن مطالب سایت خود تلاش نکنید، ممکن است علاوه بر اینکه اعتبار آن محتوا را از دست می دهید، به علت انتشار محتوای کپی از طرف گوگل جریمه شوید! 10 روش طلایی برای افزایش سرعت ایندکس صفحات شما وجود دارد:
راه حل ایندکس سریع مطلب در گوگل |
توضیحات |
انتشار منظم محتوا |
طبق یک برنامه ریزی مرتب و منظم در سایت خود محتوا منتشر کنید. |
معرفی نقشه سایت به گوگل |
نقشه راه ربات های گوگل را بسازید و در سرچ کنسول ثبت کند. |
لینک سازی داخلی |
از صفحات مختلف سایت به محتوای جدید لینک بدهید. |
لینک سازی خارجی |
در یک سایت معتبر مطلبی منتشر کنید و از آن به محتوای جدید خود لینک دهید. |
انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی |
محتوای خود را در شبکه های اجتماعی منتشر کنید. |
ایندکس دستی در گوگل وبمستر |
بلافاصله بعد از انتشار مطلب می توانید درخواست ایندکس دستی در گوگل ارسال کنید. |
رعایت نکات کد نویسی |
کدهای html سایت را بررسی کنید. |
افزایش سرعت سایت |
عکس ها و فیلم های کم حجم استفاده کنید. |
تولید محتوای با کیفیت |
محتوای کم حجم و کپی و بدون کلمات کلیدی مناسب استفاده نکنید. |
استفاده اصولی از متاتگ ها |
تگ های هدینگ H2 و H3 در محتوا استفاده کنید. |
انتشار منظم محتوا برای افزایش سرعت ایندکس
با انتشار منظم محتوا شما خزنده های گوگل را شرطی می کنید. اگر هر هفته در یک روز معین و ساعت مشخصی محتوا بگذارید، ربات های خزنده را عادت می دهید که هر بار زمان مشخصی برای ایندکس مطالب به سایت شما سر بزنند. علاوه بر این زمان بندی محتوا باعث حفظ مخاطبان شما می شود و ترافیک سایتتان را بالا می برد. استفاده از یک تقویم محتوا به شما کمک می کند با یک برنامه ریزی منظم، محتوا منتشر کنید.
معرفی نقشه سایت (sitemap)به گوگل
خزنده های گوگل پس از شناسایی صفحات و لینک ها، نقشه و مسیر سایت sitemap را ارزیابی می کنند. در واقع مجموعه ی لینک های سایت، نقشه سایت را تشکیل می دهند. برای آن که ربات های خزنده در زمان کوتاهتری سایت شما را بررسی کنند و سرعت ایندکس صفحات سایت شما افزایش یابد، لازم است ابتدا نقشه سایت ساخته شده و سپس در سرچ کنسول ثبت شود.
اگر سایت شما وردپرسی است، می توانید از افزونه های سئو مثل رنک مث برای ساخت نقشه سایت استفاده کنید. این کار بسیار ساده و در چند دقیقه قابل انجام است.
لینک سازی داخلی
هنگامی که شما از صفحات دیگر سایت خود به محتوایی که تازه منتشر کرده اید، لینک می دهید، در واقع شما مسیرهای مختلفی برای رسیدن به آن محتوا ایجاد کرده اید و در نتیجه ربات های گوگل سریعتر و راحت تر به آن مطلب دسترسی پیدا می کنند و سرعت ایندکس سایت شما افزایش می یابد. علاوه بر این لینک سازی داخلی بین صفحات سایت باعث می شود کاربر صفحات مختلف سایت شما را بازدید کند و مدت زمان بیشتری در سایت شما بماند و ترافیک سایتتان افزایش یابد. اگر شما در سایت مطلبی را منتشر کنید که در هیچ جای دیگر به آن اشاره نشود، راهی وجود ندارد که گوگل آن صفحه را ببیند و ایندکس کند! در لینکسازی داخلی باید به انکرتکست یا همان متنی که آن را لینک دار می کنید، توجه کنید. این متن باید معنی دار و هم مفهموم با صفحه ای باشد که برای آن لینکسازی می کنید. در این صورت بهتر می توانید به موتورهای جستجو کمک کنید تا مفهوم صفحه را درک کنند.در پست های قدیمی به پست های جدیدتر لینک بدهید تا به ایندکس بهتر آن ها کمک کنید.
لینک سازی خارجی
اگر بتوانید در وب سایت معتبری که سرعت ایندکس بالایی هم دارد، یک مقاله مناسب منتشر کنید و از آن به محتوای سایت خود لینک بدهید، ربات های خزنده ی گوگل به سرعت سایت شما را بررسی و ایندکس می کنند. همچنین لینک سازی خارجی باعث می شود افراد بیشتری به واسطه ی آن سایت به سایت شما وارد شوند و آن را بازدید کنند. روش های مختلفی برای لینکسازی خارج از سایت وجود دارد. استفاده از رپورتاژ، لینکسازی در سایت های فوروم و تبادل نظر، آپلود پی دی اف های لینکدار در سایت های آپلود رایگان و خرید لینک های سایدبار در سایت های ارزشمند تعدادی از این روش ها هستند. در لینکسازی خارجی دقت کنید. زیرا با استفاده از بک لینک های بی کیفیت و تعداد بالا نه تنها نتیجه نمی گیرید، بلکه بودجه لینکسازی خود را هم هدر می دهید. پیشنهاد می کنیم مطلب فرق بین سئو داخلی و سئو خارجی را هم مطالعه کنید.
انتشار محتوا در شبکه های اجتماعی
یکی از بهترین روش ها برای افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت، استفاده از شبکه های اجتماعی به ویژه linkdin ، twitter و facebook است. بهتر است شما یک پروفایل مرتبط با سایت در این رسانه ها ایجاد کنید. داشتن تعامل بالا و انتشار لینک محتوای جدید در شبکه های اجتماعی تان یا حتی باز نشر آن توسط کاربران دیگر به ایندکس سریع تر مطالب شما کمک می کند و همچنین باعث می شود اعتبار آن محتوا نصیب سایت شما شود. یکی از مهم ترین نکات درمورد بازنشر محتوا در این سایت ها این است که حتی اگر منجر به بازنشر محتوا توسط کاربر نشوند انتشار مطلب در این سایت ها می تواند به شناخته شدن سایت شما و برندسازی کمک کند.
یکی از متداول ترین اشتباهاتی که سئوکارهای تازه کار می کنند این است که فکر می کنند چون این سایت ها فیلتر هستند، لینکسازی در آن ها فایده ای ندارد! این تصور اشتباه است و با توجه به نرخ ایندکس بسیار مناسبی که این سایت ها دارند می توانند به بهبود وضعیت سایت ما هم کمک کنند. این سایت ها برای منطقه جغرافیایی ما فیلتر هستند اما گوگل که آن ها را میبیند و مدنظر قرار می دهد! تنها این موضوع اهمیت دارد.
درخواست ایندکس دستی در Google Search Console
یکی از روش های افزایش سرعت ایندکس مطالب این است که ما خودمان به خزنده های گوگل کمک کنیم تا با سرعت بیشتری مطالب سایت را بررسی و کراول کنند. در این روش باید به صورت دستی درخواست ایندکس سایت و صفحات مشخصی از آن را از طریق سرچ کنسول و بخش URL inspection در گوگل ثبت کنید. این کار را می توانید بلافاصله پس از انتشار مطلب انجام دهید. مشاهده ی ایندکس دستی برای گوگل خوشایند است و او متوجه کمک شما به رباتهایش می شود و رتبه ی بهتری از رتبه واقعی به صفحه ی شما می دهد. حفظ این مدل رتبه ها در دراز مدت باعث افزایش رنک کلی سایت می شود.
رعایت نکات کد نویسی و بهینه سازی سایت
شاید فکر کنید ربات ها و کرولرهای گوگل همانند شما محتوای یک سایت را می بینند و یا می خوانند. اما اینطور نیست. کرولرها و خزنده های گوگل توانایی تحلیل کلمات را ندارند و صفحات سایت را با شیوه دیگری بررسی می کنند. این خزنده ها از کدهای html استفاده می کنند. برای افزایش سرعت ایندکس سایت لازم است عملیات کدنویسی صحیح انجام شود. با استفاده از سایت W3.org می توانید کدهای html سایت خود را بررسی کنید. بسیاری از سایت های دیگر هم هستند که می توانید به کمک آن ها بهینه بودن کدها و سرعت سایت خود را در آن ها چک کنید.
افزایش سرعت سایت
هرچه زمان بارگذاری صفحات سایت کوتاهتر باشد، سرعت ایندکس شدن آن افزایش می یابد. یکی از علت های استفاده از عکس های با کیفیت پایین در سایت ها می تواند کمک به افزایش در سرعت ایندکس باشد. هر چه در سایت از عکس های با کیفیت بالاتر استفاده شود، زمان بیشتری برای لود شدن آن ها لازم است و در نتیجه سایت دیرتر بالا می آید. کُندی سایت نه تنها سرعت ایندکس را کاهش می دهد بلکه موجب نارضایتی کاربران و از دست دادن آن ها نیز می شود.یکی از متداول ترین راه هایی که می توانید سرعت سایت را محک بزنید، استفاده از gtmetrix است. این سایت حتی راه حل هایی هم برای رفع مشکلات سرعت سایت به شما می دهد که با بهینه کردن کدها قطعا به این هدف می رسید. بهینه سازی تصاویر هم به بهبود سرعت سایت کمک می کند.
تولید محتوای با کیفیت برای افزایش سرعت ایندکس
یکی از عوامل موثر در ایندکس مطالب تولید محتوای با کیفیت است. شما باید کاری کنید که گوگل متوجه شود کیفیت محتوا برایتان مهم است. استفاده نکردن از کلمات کلیدی مناسب در محتوا، محتواهای کمتر از 300 کلمه، وجود صفحات 404 و متن های کپی شده از سایت های دیگر و … مورد پسند گوگل نیست و به همین دلیل سرعت ایندکس صفحات سایت کاهش پیدا می کند.شاید سوال شما این باشد که چه محتوایی مورد تایید و پسند گوگل است؟! جواب این است که محتوای شما باید نیاز کاربر را رفع کند. وقتی کاربر پاسخ سوال خودش را از سایت شما بگیرد، دیگر همان عبارت قبلی را جستجو نمی کند و دنبال پاسخ سوال خود در سایت های دیگر نمی گردد.
گوگل این را درک می کند و با توجه به رفتار کاربر به سایت شما رنک می دهد. پس اینکه فکر کنیم صرفا محتوای طولانی برای سایت تولید کنیم، موضوع درستی نیست. اینکه پاسخ سوال کاربر را در انتهای یک مقاله چند هزارکلمه ای بدهیم به امید اینکه او زمان صرف کند و همه ی توضیحات را بخواند و ماندگاری اش در سایت ما بالا برود، یک اشتباه بزرگ است. اول از همه در تولید هر محتوایی کاربر را مدنظر قرار بدهید و بعد سراغ رعایت دیگر استانداردهای مورد تایید گوگل باشید.
استفاده اصولی از متاتگ ها
یکی از روش های موثر در افزایش سرعت ایندکس مطالب سایت استفاده درست و اصولی از متاتگ ها می باشد. وجود این متاتگ ها در محتوا باعث می شود که گوگل و ربات های آن کلمات و مفاهیم مهم را راحت تر درک کنند. تگ های هدینگ H2 و H3 برای نشان دادن موضوعات مهم در محتوا به کار می روند. تگ تایتل هم یکی از مهم ترین تگ هایی است که در سئو مطلب باید به آن توجه کنید. استفاده از کلمات کلیدی هر محتوا در تگ مربوط به آن، به دیده شدن محتوا توسط گوگل بیشترکمک می کند.
همه ی متاتگ ها به سئو سایت کمک نمی کنند. متاتگ های تایتل، دسکریپشن، متا تگ Content Type، متن جایگزین برای تصاویر (همان ALT تصاویر)، تگ نوفالو و نوایندکس مواردی هستند که در سئو سایت اهمیت دارند و باید به آن ها توجه کنید.
نتیجه گیری
برای اینکه در گوگل دیده شویم نیاز است گوگل به کمک ربات های خزنده ی خود صفحات ما را تجزیه و تحلیل کند و url های مورد تایید آن ها در دیتا بیس گوگل فهرست و یا ایندکس شود. تنها در این صورت است که می توانیم در رتبه بندی نتایج گوگل دیده شویم. البته برای رسیدن به صفحه اول و رتبه های برتر گوگل، یک یا چند مقاله ایندکس شده به کارمان نمی آید؛ بلکه باید به صورت منظم محتوای ارزشمند تولید کنیم و گوگل هم مرتباً آن ها را ایندکس کند. هرچه سرعت ایندکس مطالب بیشتر باشد، زودتر هم در نتایج گوگل قرار می گیرند و شانس ما برای کسب رتبه بهتر در گوگل بالا می رود.