در دنیای پهناور اینترنت، جستجو در گوگل، اولین راهی است که کاربران برای کسب اطلاعات و ورود به دنیای آنلاین از آن استفاده می کنند. از طرفی آمارها نشان می دهند بیش از 25 درصد کاربران گوگل روی اولین نتیجه کلیک می کنند و حتی کمتر کسی وارد صفحه دوم گوگل می شود. بنابراین، برای همه کسب و کارهای آنلاین بسیار مهم است که در اولین نتیجه جستجوی عبارت های کلیدی در گوگل ظاهر شوند. بالا بردن سئو سایت تنها از طریق استفاده از خدمات سئو سایت یک شرکت حرفه ای امکان پذیر است. رسیدن به صفحه اول گوگل میتواند ترافیک قابل توجهی را به وب سایت ها جذب کرده و به افزایش فروش و موفقیت کسب و کار آن ها کمک کند. تکنیک ها و روش های زیادی برای بالا بردن سئو سایت، بهبود رتبه و بازدید سایت ها وجود دارند. برخی از این روش ها واقعا فریبنده و بی فایده هستند؛ گرچه ممکن است این ترفندها در ابتدا باعث بهبود رتبه سایت ها شوند اما بعد از مدت کوتاهی، گوگل آن ها را جریمه سختی خواهد کرد. این روزها دیگر گوگل سایت ها را بلاک نمی کند تنها کاری که می کند تاثیر این اقدامات فیک مثل خرید بک لینک تعداد بالا و بی کیفیت و … را از بین می برد.
در مقابل، استفاده از روش های درست و گوگل پسند مثل تولید محتوا حرفه ای در درازمدت به رشد وب سایت ها کمک خواهد کرد و موجب افزایش اعتبار آن ها خواهد شد. اما شما چقدر با روش های اصولی و به روز شده برای رنکینگ یا رتبه بندی سایتتان آشنایی دارید؟! آیا می دانید بدون استفاده از روش های اسپم چطور می توانید رتبه سایتتان را در گوگل بالا ببرید؟! ما در این مطلب پنتازوم قصد داریم تکنیک های اصولی و برتر افزایش رتبه در گوگل را برای شما توضیح بدهیم. اگر نیاز به مشاوره در خصوص بالابردن سئو سایت خود دارید، با ما تماس بگیرید تا سایت شما را به رایگان آنالیز کنیم.
بالا بردن سئو سایت چه اهمیتی دارد؟
بالا بردن سئو سایت اهمیت دارد چون باعث افزایش فروش شما می شود. طراحی سایت برای هر کسب و کاری ضروری است. شرکت بدون سایت مثل آدم بدون صورت است. اما بدون بالا بردن سئو سایت شما شانسی برای دیده شدن ندارید. به همین خاطر است که بهبود و افزایش رتبه سایت در نتایج گوگل همواره یکی از دغدغه های اصلی صاحبان وب سایت ها برای موفقیت در کسب و کارشان است. وب سایت شما با قرار گرفتن در نتایج برتر، شانس بیشتری برای دیده شدن، جذب ترافیک و بازدیدکنندگان جدید خواهد داشت. اگر صفحات شما با کلمات کلیدی مرتبط با کسبوکارتان بهینه شده باشند، بازدیدکنندگانی که از طریق این کلمات کلیدی به سایت شما میآیند، به احتمال زیاد به دنبال محصولات یا خدماتی هستند که شما ارائه میدهید. این ترافیک هدفمند میتواند نرخ تبدیل شما را افزایش دهد و بازدیدکنندگان بیشتری را به مشتریان تبدیل کند.
راه بالا بردن سئو سایت | توضیحات |
---|---|
تعیین استراتژی برای سایت | حلقه گم شده و مهم ترین چیز در ابتدای فعالیت برای بهبود رنک سایت شما تعیین یک استراتژی سئو سایت است. |
فعالیت روی سئو داخلی سایت on-page seo | بهینه سازی داخلی سایت از نطر محتوا و فنی |
بهینه سازی ساختار سایت | زیر مجموعه سئو داخلی است. بهینه سازی سرعت، ایجاد نقشه سایت و ... در این دسته بندی است. |
بهینه سازی محتوا | شامل تکنیک هایی است که به کمک آن ها، یک محتوا به گونه ای نوشته شود که شانس قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل را داشته باشد. |
بهینه سازی سئو با لینک سازی | هم لینک سازی داخلی و هم لینکسازی خارجی باید مورد توجه قرار گیرد. |
وبلاگ نویسی برای بالا بردن سئو سایت | تولید محتوا مرتبط با حوزه کاری با لینکسازی به محصولات یا خدمات |
فعالیت در شبکه های اجتماعی | برای ایجاد تعامل بهتر با برند و کمک فوق العاده به سئو سایت |
بهینه سازی سایت برای موبایل | سایت باید ریسپانسو باشد و کار با آن با موبایل راحت باشد. |
فعالیت روی سئو خارجی (off-page seo) | بک لینک گیری، تبلیغات، درج رپورتاژ در خارج از سایت فراموش نشود. |
تامین امنیت وب سایت | بروزرسانی های مدام و جلوگیری از ثبت نام ربات ها یا پیگیری برای ویروسی نشدن سایت |
تحلیل و مانیتورینگ برای بالا بردن سئو سایت | نتایج فعالیت های خود را اندازه گیری کنید تا بدانید در مرحله بعد کدام اقدامات مقدم هستند. |
علاوه براین، افزایش رتبه سایت در گوگل به بهبود تجربه کاربری، ایجاد اعتماد و اعتبار، رقابت پذیری بیشتر و کاهش هزینه ها ی تبلیغاتی نیز منجر میشود. همه این موارد میتوانند به طور قابل توجهی به موفقیت و رشد کسب و کار آنلاین شما کمک کنند. اما بهترین راه های بالا بردن سئو سایت کدام موارد هستند؟ در ادامه با پنتازوم همراه باشید تا از روش هایی که برای مشتریان خودمان استفاده می کنیم اطلاع پیدا کنید!
بهترین راههای بالا بردن سئو سایت
بالا بردن سئو سایت اتفاقی و تصادفی نیست! یک سئوکار حرفه ای برای بهبود رتبه سایت، از روش ها و تکنیک هایی استفاده می کند که منطبق با معیارها و الگوریتم های گوگل بوده و در واقع این اقدامات زیر مجموعه های اصول سئو محسوب می شوند. البته با استفاده از این روش ها نباید انتظار داشته باشید که همان ماه اول شروع کار، سایت خود را در صفحه اول یا حتی صفحات دیگر نتایج جستجوی گوگل ببینید. سئو سایت گرچه بسیار ارزشمند است اما یک کار زمانبر است و باید کمی صبر داشته باشید تا اولین نتایج کارتان را مشاهده کنید.
ما در اینجا مهمترین و کارآمدترین روش های افزایش رتبه در نتایج جستجو را به شما آموزش می دهیم تا با استفاده از آن ها شانس بیشتری برای دیده شدن، بازدید و جذب ترافیک کیفی داشته باشید و در نهایت بتوانید به افزایش مشتریان خود و رونق کسب و کارتان کمک کنید:
تعیین استراتژی سئو سایت به شکل حرفه ای
هر زمانی صحبت از بالا بردن سئو سایت می شود، اولین چیزی که ذهن هر مدیر سایت را مشغول می کند، فرآیند اجراست! کجا تبلیغ کنم؟ چه محتوایی برای سایتم تولید کنم؟ چه اشکالات فنی در سایت من وجود دارد که باید آن ها را رفع کنم و چقدر برای سایتم بک لینک بگیرم تا به صفحه اول گوگل برسم!؟
اگر چه پاسخ به همه ی این سوالات به بالا بردن سئو سایت شما کمک می کند اما توجه کنید که حلقه گم شده و مهم ترین چیز در ابتدای فعالیت برای بهبود رنک سایت شما تعیین یک استراتژی سئو سایت است. برای تهیه یک استراتژی موثر باید به این سوالات جواب بدهیم تا بتوانیم در ادامه با بهینه سازی فنی و داخلی سایت موفق شویم:
- مخاطب سایت چه افرادی هستند؟
- چه کلمات کلیدی برای رنک گرفتن انتخاب شده است؟
- کدام صفحات لندینگ سایت بیشترین اهمیت را دارند؟
- بودجه اختصاص داده شده به پروژه سئو سایت چقدر است؟
- چه مدت زمانی برای بهبود سئو سایت در فاز اول در نظر گرفته شده است؟
- رقبا کدام سایت ها هستند و چطور باید با آن ها رقابت کرد؟
فعالیت روی سئو داخلی سایت on-page seo
سئوی داخلی یا بهینه سازی داخلی سایت، روشها و فعالیتهایی هستند که در داخل سایت و بر روی صفحات آن انجام میشوند و تأثیر مستقیمی روی رتبهبندی سایت، بهبود تجربه کاربری و افزایش برندینگ شما دارند. این روش های هوشمندانه به موتورهای جستجو در درک عمیقتر محتوا و ارائه آن به کاربران مرتبط کمک می کنند. با استفاده از تکنیک های سئو داخلی، عناصری همچون محتوا، ساختار و قابلیت فنی به صورت هماهنگ به کار گرفته می شوند تا تصویری کامل و جذاب از وب سایت شما به نمایش بگذارند.
وقتی با انجام اقدامات سئو داخلی توانستید نظر موتورهای جستجو را به سایت خود جلب کنید، آن ها صفحات شما را در نتایج برتر خود قرار می دهند و به این ترتیب ترافیک ارگانیک شما بالا می رود. هم چنین از آنجا که سئو داخلی منطبق بر نیازها و علایق کاربران است، موجب رضایتمندی و بهبود تجربه کاربری نیز خواهد شد. محتوای ارزشمند و یونیک همراه با تیترها و کلمات کلیدی مرتبط، لینک سازی داخلی، ساختار منظم و قابلیت فنی بی نقص، ایجاد نقشه سایت و افزایش سرعت بارگذاری صفحه از اقدامات موثر بهینه سازی داخلی سایت به شمار می روند.
اما از کجا بفهمیم چه مشکلی در سایت وجود دارد که آن را رفع کنیم؟ یکی از ابزارهایی که برای تحلیل وضعیت سئو داخلی استفاده می کنیم، اسکریمینگ فراگ است.
بهینه سازی ساختار سایت
بهینهسازی ساختار سایت یکی از مهمترین اقدامات بهینه سازی و سئو سایت است. خیلی از صاحبان سایت فکر می کنند که تولید محتوا یا درج محصول از همه چیز برای بالا بردن سئو سایت مهم تر است! این تفکر اشتباه است! بهینه سازی ساختار سایت حتی مهم تر از گذاشتن محتوا در سایت است. وقتی لینک سازی ها صحیح نباشد، به عناوین محتوا توجه کافی نشود و پیش از همه ی این اقدامات تولید محتوا اصولی انجام نشده باشد، درج محتوای بدون هدف هیچ فایده ای ندارد! در ضمن از آن جایی که به خصوص برای سایت های تازه تاسیس کراول بادجت (crawl budget) محدود است، درج محتوای بیشتر به معنی ایندکس بیشتر و دیده شدن در گوگل نیست! این موارد را در بهینه سازی ساختار داخلی سایت در نظر بگیرید:
- اصلاح لینکسازی داخلی
- بهبود ساختار صفحات
- ارتقا تجربه کاربری
- افزایش سرعت سایت
- ایجاد نقشه سایت
- بهینه سازی URL ها
بهینه سازی محتوا
بهینه سازی محتوا صرفاً نوشتن یک محتوای خوب نیست! این فرایند شامل تکنیک هایی است که به کمک آن ها، شامل تکنیک هایی است که به کمک آن ها، یک محتوا به گونه ای نوشته شود که شانس قرار گرفتن در نتایج جستجوی گوگل را داشته باشد و ترافیک ارگانیک سایت را افزایش دهد. این استراتژی یکی از بخش های مهم بازاریابی محتواست و با اجرای درست آن، افراد بیشتری به سایت شما وارد می شوند و از خدمات و محصولات آن استفاده می کنند. محتوای بهینه محتوایی است که علاوه بر جلب نظر موتورهای جستجو، پاسخگوی علایق و نیازهای کاربران نیز باشد و بتواند رضایت آن ها را به دست آورد. اگرمطالب و محتوای شما مورد پسند کاربران باشد و یا نیازهای آن ها را برطرف کند، تأثیر مثبتی رو سئو و افزایش فروش شما خواهد داشت. انتشار منظم محتوای یونیک و غیر تکراری، استفاده از کلمات کلیدی مرتبط با موضوع، تصاویر و ویدئوها و اینفوگرافی ها، بهبود عناوین، ساختار دهی و تقسیم بندی محتوا برای کمک به خوانایی بیشتر، لینک سازی های مناسب و به روزرسانی های منظم اقداماتی هستند که استفاده از آن ها کمک قابل توجهی به افزایش ترافیک و رنک سایت می کند.
گاهی وقت ها بهترین تلاش خود را برای بهینه سازی می کنیم. به خیال خود بهترین محتوا را برای کاربران تهیه می کنیم! اما در عمل نتیجه دلخواه را نمی گیریم و میبینیم که رقبا حتی با وجود محتوا تعداد کلمه کمتر یا از نظر ما (!) پایین تر و با تلاش کمتر، نتیجه بهتری را گرفته اند. یکی از راه هایی که می توان رفتار کاربران را در صفحه آنالیز کرد، استفاده از گوگل کلاریتی است. پس صرفا به حدس و گمان یا تجربه های قبلی خود برای بهینه سازی یک صفحه اقدام نکنید! مهم است که بدانید:
بهینه سازی یک مطلب با توجه به هدف و نوع مخاطبان صفحه انجام می شود و صرفا به معنی افزایش محتوای صفحه نیست یا خوب نوشتن نیست!
بهینه سازی سئو با لینک سازی
بهینهسازی موتورهای جستجو (SEO) با استفاده از لینک سازی یکی از ابزارهای موثر برای بهبود رتبه سایت در نتایج جستجوی گوگل و دیگر موتورهای جستجو است. به طور کلی دو نوع لینک دهی وجود دارد:
- لینک دهی داخلی (Internal Linking)
- لینک دهی خارجی (External Linking)
لینک سازی داخلی یا همان لینکی که بین صفحات یک وسایت ایجاد می شوند، به ایجاد ساختار منظم، بهبود ناوبری، توزیع اعتبار بین صفحات مختلف سایت و کاهش نرخ خروج کمک می کند. از سوی دیگر، لینک سازی خارجی و دریافت لینک از سایت های ارزش و اعتبار سایت شما را به موتورهای جستجو نشان می دهد. سایت های که نزد گوگل اعتبار بیشتری دارند، راحت تر ایندکس می شوند.
وبلاگ نویسی برای بالا بردن سئو سایت
تولید محتوای جذاب مرتبط با کلمه کلیدی مورد جستجوی مخاطبان و بهینه سازی وبلاگ، به بهبود رتبه آن صفحه کمک کرده و مخاطبان زیادی را به سایت شما هدایت می کند. شما می توانید با معرفی برند، محصولات و خدمات خود در وبلاگ و جلب اعتماد کاربران، آن ها را به مشتریان دائمی تبدیل کنید. هم چنین بلاگ ها بستر مناسبی برای تعامل با مخاطبان و پاسخ به سوالات آن هاست. این کار به رضایتمندی و بهبود تجربه کاربری آن ها کمک می کند. اگر سایت شما فروشگاهی است، برای تولید محتوا بلاگ عجله نکنید! اجازه بدهید در 1 الی 2 ماه اول گوگل شما را به عنوان یک سایت فروش آنلاین بشناسد و سپس اقدام به تولید محتوا در بخش بلاگ کنید. فراموش نکنید چه سایت فروشگاهی باشید و چه سایت شرکتی که فقط محصول معرفی می کند، هدف شما باید معرفی محصولات و خدمات خودتان باشد. به طور مثال اگر سایت فروشگاهی ساعت دارید و می خواهید بهترین برندهای ساعت مچی زنانه را معرفی کنید، حتما از برندهایی که در سایت می فروشید هم اسم ببرید و به صفحات دسته بندی لینک سازی مناسب داشته باشید.
فعالیت در شبکه های اجتماعی
فعالیت گسترده و مستمر در شبکه های اجتماعی به صورت غیر مستقیم بر برندسازی و سئو سایت شما تأثیر می گذارند. با استفاده از این پلتفرم های پرمخاطب، می توانید محتوای خود را به اشتراک گذاشته و علاوه بر معرفی محصولات و خدمات، به سایت خود لینک دهید. دقت کرده اید که با جستجوی نام یک برند در گوگل شبکه های اجتماعی برند (در صورت وجود!) مثل صفحه اینستاگرام بالا می آید؟ این نشان از اهمیتی است که گوگل به تازگی بیشتر هم روی آن متمرکز شده است. هر گونه عکس العملی از شبکه های اجتماعی (به اشتراک گذاشتن لینک، کلیک روی لینک های شما و …) یک سیگنال در نظر گرفته می شود. باور نمی کنید این سیگنال چه تاثیر فوق العاده ای می تواند روی سئو سایت شما داشته باشد.
یکی از محصولاتی که شرکت های خدمات سئو ارائه می کنند، بسته های سوشال سیگنال است! فریب تبلیغات این شرکت ها را نخورید! درج کردن لینک سایت شما در شبکه های اجتماعی اکانتی که فعالیتی واقعی ندارد، هیچ فایده ای ندارد! همانطور که از اسم سوشال سیگنال مشخص است، این فعالیت تنها در صورتی موثر است که کاربران واقعی عکس العمل واقعی به پست شییر شده از برند شما داشته باشند. به جای صرف هزینه برای خرید بسته های سوشال سیگنال، در اینستاگرام، توییتر و … دنبال اینفلوئنسر های واقعی بگردید که محصول شما را معرفی کنند. این بهترین راه برای کمک به بالا بردن سئو سایت شماست.
بهینه سازی سایت برای موبایل
موبایل تبدیل به یک عضو جدا نشدنی از همه افراد تبدیل شده است. چه کسی تصورش را می کرد که بیشتر کارهای روزانه خود را با همین گوشی های هوشمند انجام بدهیم؟ از خرید لباس گرفته تا پرداخت قبض ها و شرکت در سمینارهای آنلاین با استفاده از همین گوشی های موبایل انجام می شود. حالا فکر کنید یک فروشگاه اینترنتی در گوشی خیلی کند باز می شود یا اصلا ظاهرش به هم می ریزد. میدانید چه بازار بزرگی را از دست می دهد؟ سایتی که تجربه کاربری خوبی در موبایل به کاربران ارائه نمی دهد، یا به عبارت دیگری، رسپانسیو نیست، شانس بالایی برای دیده شدن ندارد. ممکن است در ابتدا این طور نباشد اما هر بار که یک یوزر به خاطر سرعت پایین یا تجربه کاربری بد سایت شما را ترک می کند و دوباره عبارت مورد نظرش را در گوگل جستجو می کند، یک سیگنال به گوگل ارسال می شود که این سایت شایسته ی رنک گرفتن نیست! با طراحی ریسپانسیو، سرعت بارگذاری بالا و ایجاد رابط کاربری ساده برای کاربران موبایل، شما می توانید ترافیک ارگانیک سایت خود را افزایش داده و به بهبود رتبه بندی آن در موتورهای جستجو کمک کنید.
فعالیت روی سئو خارجی (off-page seo)
سئو خارجی یا همه اقدامات بهینه سازی که خارج از سایتتان انجام میشود، نقش موثری در افزایش اعتبار و رتبه بندی وب سایت شما در موتورهای جستجو دارد. به عنوان برخی از استراتژی های مفید سئو خارجی، می توان به گرفتن لینکهای خارجی( بک لینک ها)، درج لینک سایت بالای شبکه های اجتماعی که برند شما در آن فعالیت دارد،بازاریابی محتوا، رپورتاژ آگهی، ، و نوشتن پست مهمان اشاره کرد.
تامین امنیت وب سایت
یکی از دغدغه های اساسی مدیران سایت ها، تأمین امنیت وب سایت است. وب سایت ها همواره در معرض تهدیدات مختلفی مانند هک شدن، بدافزار، سرقت اطلاعات و غیره قرار دارند که میتوانند خسارات مالی و غیرمالی زیادی به بار آورند جالب است بدانید مشکلاتی که برای امنیت سایت به وجود می آید بیشتر وقت ها به خاطر اهمال و عدم بروزرسانی یا تهیه نسخه پشتیبان سایت است. پاکسازی سایت ویروسی هم یکی از خدماتی است که در پنتازوم ارائه می کنیم. اما توصیه های حرفه ای برای اینکه از نظر امنیتی با مشکلی مواجه نشوید:
- به صورت روزانه از سایت نسخه پشتیبان بگیرید و تنها روی خدمات شرکت هاستینک تکیه نکنید!
- اگر سایت شما وردپرسی است، حتما افزونه ها، قالب و ورژن وردپرس را حداقل ماهی یکبار بروز کنید.
- دسترسی های سایت را به صورت مرتب چک کنید.
- از گواهی نامه های SSL استفاده کنید.
- از ریکپچا گوگل استفاده کنید تا جلو ثبت نام ربات ها را در سایت بگیرید.
می توانید هر چند وقت یکبار از یک متخصص امنیت بخواهید تست های امنیت را روی سایت شما انجام دهد تا خیالتان از بابت کارکرد بدون مشکل سایت راحت شود.
تحلیل و مانیتورینگ برای بالا بردن سئو سایت
با تجزیه و تحلیل داده های سایت و رصد مستمر عملکرد آن، می توانید نقاط ضعف و قوت خود را شناسایی کرده و استراتژی های خود را بهبود دهید. مانیتورینگ سایت به شما کمک کند تا با تصمیمات آگاهانه و جلوگیری از هزینه های اضافی، روند کار خود را بهبود بخشید و سودآوریتان را افزایش دهید. ابزارهای رایگان و پولی زیادی وجود دارند که برای تحلیل و مانیتورینگ می توانید از آن ها استفاده کنید. ما در پنتازوم از این ابزارها برای تحلیل وضعیت سئو سایت مشتریان خود استفاده می کنیم:
- استفاده از ابزار گوگل آنالیتیکس (Google Analytics) که در هنگام استفاده از آن حتما باید از فیلترشکن یا ابزارهای تغییر آی پی استفاده کنید.
- نرم افزار فوق العاده اسکریمینگ فراگ (Screaming frog) که برای تحلیل وضعیت سئو داخلی سایت استفاده می شود.
- گوگل وبمستر که آمار بازدید، لینک های داخلی و خارجی سایت و ده ها اطلاعات مفید دیگر را در اختیار وبمستران قرار می دهد.
نتیجه گیری
هر کسب و کاری باید از خدمات طراحی سایت حرفه ای استفاده کند. اما صرفاً داشتن یک وبسایت کافی نیست؛ به دلیل رقابت شدید سایت ها در هر حوزه ای برای موفقیت و جذب مخاطبان، لازم است تا وب سایت شما در نتایج جستجوی موتورهای جستجو مانند گوگل، در موقعیت های بالا قرار بگیرد. برای بالا بردن سئو سایت باید اول از همه یک استراتژی سئو سایت مدون داشته باشید. بعد با بهبود موارد محتوایی و فنی رتبه سایت را افزایش بدهید. تا جایگاه بهتری در نتایج جستجوی گوگل داشته باشید و مخاطبان بیشتری جذب کنید.
2 پاسخ
توضیح زیاد دادین ولی بهترین راه بالا بردن سئو سایت چیه؟ یه راهی که تضمینی جواب بده.
اگه بخوام دیگه در مورد بالا بردن سئو سایت توضیح ندم یه کلمه میگم! استمرار در تولید محتوا!