دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست و چه فوایدی دارد؟

امتیازدهی

 در دو دهه گذشته تا به امروز فضای جدیدی پیرامون دنیا ایجاد شده است به نام فضای مجازی. اصطلاح دیجیتال مارکتینگ در واقع به همین فضا باز می گردد. با رشد و توسعه اینترنت تمامی بنگاه های اقتصادی و تجاری بخش بزرگی از انرژی خود را صرف دیجیتال مارکتینگ یا همان معرفی و توسعه و بازاریابی کالا و خدمات خود در فضای مجازی کرده اند. 

استفاده از اینترنت در طول دهه گذشته چند برابر شده است و افراد زیادی ترجیح می دهند تا محصولات مورد نظر خود را آنلاین خریداری کنند. بنابراین نقش دیجیتال مارکتینگ چیست و چگونه به رشد کسب و کار کمک می کند؟ در این مقاله از پنتازوم برای شما از دیجیتال مارکتینگ  یا همان بازاریابی اینترنتی صحبت خواهیم کرد. 

مفهوم دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ به هرگونه از بازاریابی محصولات و خدمات می‌گویند که از طریق دستگاه‌­های الکترونیکی مانند ایمیل، شبکه اجتماعی و غیره انجام می شود و هدف اصلی آن این است که برند شما را به دیگران معرفی و در آخر مخاطبان را متقاعد کند تا محصولات شما را خریداری کنند. به عبارتی دیگر دیجیتال مارکتینگ به معنی بازاریابی با کمک ابزار دیجیتال می باشد.

چطور در دیجیتال مارکتینگ موفق باشیم؟

امروز دنیا به سمت و سویی می رود یا بهتر بگوییم رفته است که در آن مرزی وجود ندارد. شما می توانید در خانه بنشینید و با داشتن اینترنتی پرسرعت و یک سیستم سخت افزار مانند لپ تاپ یا pc، در دور افتاده ترین نقاط این دنیا مشغول گشت و گذار یا کسب درآمد شوید. می توانید تمامی هزینه های مربوط به کسب و کار خود را از طریق فضای مجازی کسب کنید.

می توانید سود خودتان را با مجموعه های همکار و رقیب تقسیم کنید، به اتفاق همدیگر کار کنید. سرمایه گذاری کنید. خرید و فروش داشته باشید. می توانید به راحتی مشتریان و رقبای خود را مورد آنالیز قرار بدهید.

این خصلت فضای مجازی است. گاهی اوقات از هر فضای دیگری ملموس تر و پر اهمیت تر است. اما آنچه در فضای فیزیکی می گذرد، در فضای مجازی نیز رخ می دهد.

اما به راستی چطور می توانیم در فضای مجازی دیجیتال مارکتینگ را به صورت موثر انجام بدهیم؟ واقعیت این است که در فضای مجازی مانند فضای فیزیکی نظم و انضباط حرف اول را می زند. مجموعه یا بنگاه اقتصادی باید شرایط لازم برای دیجیتال مارکتینگ را داشته باشد. در واقع نباید بحث سرمایه گذاری را با موضوع بازاریابی و تبلیغات از یک دریچه نگاه کرد. این دو مورد کاملا از هم جدا هستند.

در صورتی که آن ها را یکی ببینید شکست شما در فضای مجازی حتمی است. سرمایه گذاری مساوی با فروش نخواهد بود. بازاریابی مساوی با فروش است. همین موضوع در دنیای مجازی و تجارت در آن صدق می کند.

چارچوب خود را در بازاریابی دیجیتال بشناسید!

پرتاب دارت در تاریکی یک راه و روش مناسب برای بازاریابی دیجیتال نیست  (JESSICA OMAN).

شما باید در بازاریابی دیجیتال مواردی از قبیل شناخت از مشتری، نیازهای آنها، نحوه آشنایی آنها با محصولات شما و از این قبیل سوالات را بدانید و پاسخ دهید.

عینک بازاریابی خود را بردارید و شروع کنید به دیدن جهان پیرامون خود، دیدن خریداران. یعنی قبل از صحبت کردن گوش دهید، همچنین یاد بگیرید، قبل از اینکه یاد بدهید و بازاریابی کنید.  این دقیقا همان بینشی است که تمام فعالین بازاریابی موفق از آن تبعیت میکنند.

شما باید خود را متقاعد کنید که روابط بین خود و مشتریان را گسترش دهید. بعد از رعایت این موارد شما نیاز به ساختن یک سیستم بازاریابی دیجیتال پایدار و مقیاس پذیر دارید. به موارد زیر فکر کنید:

–  شما نمیتوانید بدون داشتن نقشه و طرح، یک خانه بسازید.

–  شما بدون داشتن برنامه و طرح بازاریابی، نمیتوانید بازاریابی را شروع کنید.

–  شما بدون داشتن جی پی اس، نمیتوانید به سفر بروید.

–  شما نمیتوانید بدون ابزار طراحی، یک برنامه آنلاین را بسازید.

چرا شما نیاز به یک طراحی متفاوت برای بازاریابی دیجیتال دارید؟

شما برای پرداخت هزینه های تبلیغاتی در شبکه های اجتماعی و ویدئوهای تبلیغاتی باید به دقت برنامه ریزی کنید و استراتژی مناسب را انتخاب کنید. هر گونه برنامه ریزی برای بازاریابی با توجه به رسیدن به نتایج مورد نیاز شما باید شروع شود. باید توجه داشته باشید که این موضوع یک بازی حدس و گمان نیست.

موارد کلیشه ای را جدی نگیرید و درست همانند یک مدیر ارشد اجرایی، فکر و برنامه ریزی کنید. مساله هزینه یکی از مواردی است که بازاریابی را مختل میکند. شما نباید از ریسک های مالی اولیه که ممکن است بازده کمی داشته باشد بترسید. مدیر عاملان و مدیران ارشد مالی، ارزش ذخیره پولی را در بازاریابی به خوبی درک میکنند.

محبوب ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ

تقریبا تمام ابزار های دیجیتال می توانند به سادگی برای بازاریابی آنلاین استفاده شوند.

  • وبسایت
  • صفحات اجتماعی
  • تبلیغات گوگل
  • ایمیل
  • پیامک

 وبسایت و صفحات اجتماعی ( اینستاگرام، تلگرام) مهم ترین ابزار دیجیتال مارکتینگ هستند و با استفاده از این ابزار های کاربردی می توانید فروش محصولات خود را چند برابر کنید.

بسیار دیده شده است که صاحبان تجارت تصمیم بر ساخت سایت برای مجموعه خود گرفته اند اما بسیار در زمینه مسائل مالی با وسواس عملی می کنند. از منظر آن ها فقط وجود یک سایت به صورت ویترین کافی است. در حالی که نمی دانند اگر وقت و سرمایه ای که در فضای فیزیکی به خرج می دهند در همین فضا با مبالغی بسیار کمتر هزینه کنند، رشد و توسعه مجموعه خود را با تحولی بزرگ مواجه می کنند. باز هم تاکید می گردد که سایت به عنوان ابزار و یک سرمایه گذاری است.

وبسایت مارکتینگ (بازاریابی دیجیتال به وسیله ی سایت)

اولین و یکی از مهم ترین سرمایه گذاری های یک مجموعه در فضای مجازی طراحی و ساخت یک سایت اینترنتی است. این سایت بر اساس نوع تجارت و خدمت ارائه گردیده از سوی یک بنگاه اقتصادی یا مجموعه تجاری ساخته می شود.

سایت ها رویکردهای متفاوتی را به مخاطبین و مشترکین خود ارائه می کنند. به دسته های مختلفی تقسیم می شوند. از جمله آن ها می توان : سایت های فروشگاهی، خبری، تبلیغاتی و آگهی، تحلیلی و … را نام برد.

در واقع سایت یک مجموعه همان محل استقرار فیزیکی آن در دنیای مجازی است. بنابراین هر چقدر سایت منضبط تر، تکمیل تر و منظم تر باشد و استفاده از آن برای کاربران راحت تر باشد، همینطور از لحاظ گرافیکی تاثیرگذار تر باشد، شرایط بهتری را برای آن مجموعه رقم می زند.

امروز بیش از 80 درصد افراد جهان به اینترنت پر سرعت دسترسی دارند و بیشتر کاربران اینترنت ترجیح می دهند برای خرید محصولات مورد نظر خود، ابتدا در مورد آن تحقیق کنند. بنابراین وبسایت پایگاه مشتریان می باشد. با داشتن یک وبسایت می توانید به صورت 24 ساعته به مشتریان خود خدمات گوناگونی را ارائه بدهید و در کوتاه ترین زمان مشتریان را با نوع فعالیت خود آشنا کنید.

همچنین در طراحی سایت به UI رابط کاربری توجه داشته باشید. هرچه قدر سایت شما ساده تر باشد، زیباتر و عملکرد خوبی خواهد داشت.

طبق آمار منتشر شده توسط مایکروسافت، 50 درصد کاربران در ابتدا به رابط کاربری سایت توجه می کنند. بنابراین سعی کنید سایت خود را خلاقانه طراحی بکنید. همچنین توصیه می شود در وبسایت و صفحات اجتماعی به طور همزمان فعالیت بکنید تا به نتیجه برسید.

توجه : برای کسب کردن مخاطب و مشتری باید روزانه در وبسایت و صفحه اجتماعی خود فعالیت داشته باشید.

 تاثیر محتوا در دیجیتال مارکتینگ

در بازاریابی دیجیتال تولید محتوا یعنی همه چیز! همان طور که گفته شد، امروزه مشتریان در ابتدا برای خریداری محصول مورد نظر خود، در مورد آن جستجو می کنند. بعد از طراحی سایت، مرحله بعدی بازاریابی محتوا (Content Marketing)  می باشد. 

بازاریابی محتوا یعنی جذب مخاطب از طریق تولید محتوای باکیفیت متنی، صوتی و ویدیو می باشد. با این روش در نهایت مشتری را متقاعد می کنید تا محصول مورد نظر خود را از سایت شما خریداری کند.

برای شروع سعی کنید از تولید محتوا متنی استفاده کنید زیرا از اهمیت بیشتری برخوردار است. یکی از مهمترین پایه تولید محتوا متنی، مهارت تحقیق کلمات کلیدی است. ( اصول تولید محتوا سایت را از دست ندهید! کامل در این مورد نوشته ایم.)

این تحقیق به شما کمک می‌کند تا بفهمید کاربران به چه موضوعاتی علاقه ‌مند هستند و کدام کلمه را در موتور جستجو گوگل سرچ می کنند. با تمرکز بر روی این کلمات می توانید در صفحه نتایج گوگل دیده شوید و کاربران بسیاری را جذب کنید. همچنین سعی کنید در تولید محتوا متنی صادق باشید و از لحن تبلیغاتی اکیدا خودداری کنید زیرا این کار موجب می شود تا مشتریان کمتری به شما اعتماد کنند.

بهینه سازی سئو SEO

یکی از مهمترین بخش های دیجیتال مارکتینگ از طربق وبسایت و شبکه اجتماعی، بهینه سازی سئو می باشد. سئو به معنی بهینه ‌سازی سایت و صفحه اینستاگرام برای موتورهای جستجو است. بنابراین اگر سایت و محتوا آن برای موتور جستجو بهینه شده باشد، در جایگاه نخست نتایج جستجوی کاربران قرار می گیرد و در نهایت تعداد بازدید از سایت شما بالاتر می شود.

بدون شک با قرار دادن محتوا سئو شده در داخل سایت، می توانید مخاطبان خود را چند برابر کنید. ( البته تولید محتوا نقش بسیار مهمی در سئو دارد که در این رابطه در بخش قبل توضیح دادیم.)

بازاریابی شبکه های اجتماعی

امروزه بیشتر از 90 درصد افراد جامعه به شبکه های اجتماعی دسترسی دارند و بازاریابی و تبلیغات از این طریق بسیار موثر می باشد. بر خلاف طراحی سایت، ایجاد کردن حساب کاربری اینستاگرام و دیگر شبکه های اجتماعی بسیار سریع و کاملا رایگان است. بازاریابی برای کسب و کار های کوچک از طریق اینستاگرام بسیار ایده آل می باشد زیرا می توانید در کوتاه ترین مدت، مخاطبان زیادی کسب کنید.

به طوری کلی اگر کسب و کار کوچکی دارید و همچنین سرمایه طراحی سایت را ندارید، به شدت توصیه می شود که در اینستاگرام کسب و کار خود را به دیگران معرفی کنید.

تبلیغات دیجیتال

تبلیغات دیجیتال یکی از مهمترین پایه دیجیتال مارکتینگ است که ابزار گوناگونی دارد و یکی از محبوب ترین آن تبلیغات گوگل (Google Ads) می باشد. همان طور که می دانید فرآیند سئو کردن وبسایت زمان گیر می باشد.  مدت ها طول می کشد تا سایت شما در نتایج نخست گوگل نمایش داده شود اما اگر می خواهید که یک شبه سایت شما در لیست نتایج گوگل نخست باشد، راهی جز تبلیغات گوگل (گوگل ادوردز) ندارید. به طور کلی نتایج لیست گوگل شامل دو بخش است.

دیجیتال مارکتینگ

  • بخش تبلیغاتی گوگل (Google Ads)
  • بخش محتوا سئو شده

دیجیتال مارکتینگ

همان طور که در تصویر مشاهده می کنید تگ Ads به معنی تبلیغات گوگل در لیست نتایج، نخست می باشد. تبلیغات گوگل بسیار موثر می باشد زیرا یک شبه می توانید مخاطبان خود را چند برابر کنید. اما به یاد داشته باشید که تبلیغات گوگل مانند سایت سئو شده موثر نیست. زیرا که تبلیغات گوگل مدت زمان مشخصی دارند و دائمی نیستند. در نتیجه هنگام استفاده از تبلیغات گوگل سعی کنید سایت خود را سئو کنید.

اصطلاح profit-driven در بازاریابی دیجیتال

بازاریابی دیجیتال اصطلاحا profit-driven است یعنی همواره مشکلات جدید بر سر راه خود دارد که این مشکلات سودآورند. همچنین سرمایه گذاری نیست و از طرفی مصرفی هم نیست. وقتی که درست اجرا شود، به خوبی جواب میدهد. ما میدانیم که کارکرد آن بخاطر وجود راه حل های متفاوت در تمام شرایط پیش رو است. با استفاده از ابزار صحیح و خلاقیت، شما میتوانید بازاریابی خود را بهبود ببخشید. تجزیه و تحلیل های تحت وب، از نقاط قوت آن است.

اگر شما بر روی گزارش های اطلاعات کلیک ها، اطلاعات رسانه های اجتماعی و ایمیل های دریافت شده، تمرکز کنید میتوانید با یک تیم کاری و اجرایی، مشکلات موجود را برطرف کنید.

شما باید استراتژی بازدهی سرمایه در بازاریابی را باتوجه عملکرد تجاری بسازید. مساله این است که بازاریاب ها درمقابل ساخت این استراتژی مقاومت میکنند.  ANDREAS RAMOS میگوید من تا کنون نتوانستم حتی یک مورد موفق از بازریابی محتوایی را پیدا کنم. من تمام وب سایت ها را جستجو کردم و با تمام مردم صحبت کردم، همچنین با نویسندگان و مسئولان مختلف بحث کردم. هیچ کدام نتوانستد یک بازاریابی محتوایی موفق را به من نشان بدهند.

او خلاصه ای از گام های موفقیت در بازاریابی دیجیتال که باید رعایت بشود را بیان کرده است. به هر حال او فقط درباره بازاریابی محتوا محور صحبت کرده است. همچنین بنظر ما این گام ها در بازاریابی دیجیتال نیز موثر است.

گام های موثر بازدهی سرمایه در بازاریابی اینترنتی :

    1. هزینه های رقابتی را اعلام کنید.
    2. درآمدهای مستقیمی که ناشی از رقابت بدست آمده است را اعلام کنید.
    3. فرایند استراتژی خود را شرح بدهید.
    4. تعداد تبلیغات و فروش ایجاد شده از ابتکارات بازاریابی را بیان کنید.
    5. حداکثر سود برای هزینه در هر آگهی و یا هزینه در برابر سود بدست آمده را بیان کنید.
    6. از اعداد آماری معنی دار استفاده کنید : نمونه های کوچک باعث گمراهی در تجزیه و تحلیل میشود.
    7. یک گروه نظارت و کنترل، برای بهبود دادن موفقیت های به دست آمده در رقابت؛ ایجاد کنید.

اینفوگرافی بازاریابی دیجیتال

اینفوگرافی ها معمولا ترکیبی از اطلاعات مفید به همراه تصاویری گویا هستند که باعث می شوند، مطلب مورد ارائه را بهتر متوجه بشویم. ما در پنتازوم دو اینفوگرافی مفید مربوط به بازاریابی دیجیتال برای شما تهیه کردیم:

دیجیتال مارکتینگ
اینفوگرافی دیجیتال مارکتینگ
دیجیتال مارکتینگ
اینفودیجیتال مارکتینگ

جمع بندی

امروزه به طور کلی افراد زیادی محصولات مورد نظر خود را آنلاین جستجو و سفارش می دهند. داشتن یک وبسایت و شبکه اجتماعی مهمترین بخش دیجیتال مارکتینگ می باشد و بدون شک با رعایت چندین مورد می توانید به راحتی فروش محصولات خود را در کوتاه ترین مدت چند برابر افزایش بدهید.

اگر در این رابطه نیاز به کمک یا مشاوره دارید، پنتازوم در کنار شماست! با ما در تماس باشید.

جدیدترین مقالات

ما را در تلگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در آپارات دنبال کنید
@pentazoom
ما را در اینستاگرام دنبال کنید
@pentazoom
ما را در یوتیوب دنبال کنید
@pentazoom

مقالات مرتبط در پنتازوم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *