برای برندسازی چه مواردی را می بایست رعایت کرد؟ آیا هر کسب و کاری صلاحیت برند شدن را دارا می باشد ؟ برندسازی از چه زمانی شروع می گردد؟ آیا پس از شناخته شدن برندسازی پایان می یابد؟ این ها همه مواردی هستند که که در زمینه برند و برند سازی می بایست بدان توجه نموده و مورد بررسی قرار داد.

امروزه دنیا با ورود تکنولوژی و مدرنیته شدن رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. تنوع زندگی انسانها محیط زندگی و نوع کسب و کار ها متفاوت گردیده است . امروزه به طرز اعجاب انگیزی کسب و کارهای جدید به همراه شیوه‌ها و روش‌های جدید هر روزه و به صورت مداوم شروع به فعالیت می‌کنند. آنها با قابلیت های ممتاز خود جایگاه ویژه ای در فضای تجارت برای خود ایجاد می نمایند و معروف می شوند تمام مواردی را که ذکر کردیم منجر به تولید یک نام می گردد و امروزه آن را به نام  برند  می شناسیم.

بدون شک مدگرایی و آمیخته شدن آن با تکنولوژی امروزه عاملی است برای به وجود آمدن هر چه بیشتر کسب و کار و در نتیجه افزایش تعداد برندها. این برندها برای رسیدن به موفقیت باید مسیری را طی کنند که در آن برندشان رنگ و لعابی بیشتر بگیرد ، شناخته شود و باعث شود مشتریان از استفاده هر چه بیشتر از این برند خوشحال باشند و خود مشتریان عاملی برای گستردگی برند شوند و مشتریان خود آن را تبلیغ کنند . امروز اینجاییم تا این مسیر را به شما معرفی کنیم که نام آن برندسازی و یا برندینگ است.

برندسازی
برندسازی

با به وجود آمدن هر زمینه متفاوتی در جوامع امروزی افرادی نیز وارد این حوزه ها گردیده و آن دانش را فرا می گیرند و در قالب مشاور به ارائه خدمات مشاوره در آن زمینه می پردازند . امروزه داشتن برند و برندسازی طوری گسترده شده است که مشاوران موجود در بازار از تعداد خود برندها بیشتر اند . اما و برندسازی در تعریف یک جمله چیست ؟ ساده است . برند وسیله‌ای برای خدمات به جامعه است و برندسازی وسیله ای برای خدمات به آن برند تا به آن اعتبار ، شهرت و فروش بیشتر اعطا کند.

اما تمام کسانی که در زمینه برند و برندسازی مشغول به فعالیت و ارائه خدمات می باشند برای ایجاد و ساخت یک برند و در اصطلاح برندسازی هشت مورد را می بایست رعایت و اجرا نمایند . بدون شک برند و برندسازی دو کلمه جدایی ناپذیر از یکدیگر می باشند و هرگز بدون وجود دیگری معنا و مفهومی برای گزینه ی دیگر وجود نخواهد داشت ۸ مورد ذکر شده در بالا برای برند و برندسازی عبارتند از :

1- تبلیغات : ( شامل تمام رسانه هایی است که معرف شما به مردم هستند و قویترین پل ارتباطی شما و مشتریتان است . )

2 –  روابط عمومی : ( شامل مجموعه برخورد های شما و مشتریتان است که آیا او را به شیوه ای درست حفظ می کنید یا نوع ارتباطتان او را از مجموعه می راند. )

3  پیشروی در فروش : ( قانع نباشید و با برنامه ریزی مجدد یک برنامه برندسازی فروش خود را از سر بگیرید و رکورد خود را دائما بزنید. )

4 –  بازاریابی : ( در بازار کار خود جست و جو کنید ! شیوه های نوین برندینگ را پیدا  کنید و با کمی تعقل و تفکر آن را در مجموعه خود راه اندازی کنید . از دیگر خوبی های بازار یابی برندسازی مشارکتی است که در پایین تر آن را بررسی می کنیم . )

5 فروش شخصی : ( این دستور تعاریف متفاوتی دارد اما مرجع آن را به این صورت بیان می کنیم که شما با داشتن چند آشنا و معرفی خود به آن ها نیز می توانید جذب مشتری کنید پس جذب مشتری حتما نباید بر اساس الگوریتمی ثابت صورت گیرد . خلاصه مطلب که کمی هم تقلب بد نیست . )

6 بسته بندی ( شما با داشتن سفارش از سمت مشتریانتان می توانید در خانه آن ها جاری شوید اما همه این ها بر می گردد به نوع ورود شما که یا بلافاصله بعد از ورود خارج می شوید ( مشمع ) یا با بسته بندی لوکس وارد می شوید که حداقل در همان روز بتوانید قسمتی از افکار مشتریتان را به خود اختصاص دهید . پس بسته بندی را فراموش نکنید که بدون شک سهم بخصوصی در برندسازی شما دارد .)

هزینه ی تولید محتوا یکی از مواردی است که در محاسبات خود برای برندسازی آنلاین باید حتما در نظر بگیرید!

7 –  رویداد ها  اسپانسرینگ : (  در نظر داشته باشید که تمامی وقایع برندتان را در قالبی جذاب در بیاورید و از آن به عنوان جذب مشتری استفاده کنید به طور مثال می توانید در سال روز تاسیس شرکت پنجاه درصد به محصولاتتان تخفیف بدهید .  از طرفی اگر به دنبال شهرتی زود هنگام هستید از راه اسپانسر به این نکته توجه داشته باشید که یک اسپانسر بمعرف شماست پس خود باید تعریف شده باشد و کمی شهرت داشته باشد تا بتواند علاقه مندان خود را به شما نیز جذب کند . * نکته * : اسپانسر ها معمولا با کسانی همکاری می کنند که در یک حوزه خدماتی نباشند . این نکته خیلی واضح است زیرا او دوست ندارد مشتری خود را از دست بدهد . )

8خدمات مشتری : مشتری شما دارای سری حقوق هایی است که در قالب خدمات به او تعلق می گیرد به طور مثال او باید از خدمات پس از فروش بهره مند شود . از گارانتی آن گرفته تا تضمین صحت کالا و سر موقع دریافت کردن کالا که همه و همه خدمات مشتری اند. عرضه این گونه خدمات به نحو احسنت معمولا سخت گیرترین ها را هم راضی می کند . در برنامه  برندسازی خود جایگاه ویژه ای را به این مورد اختصاص دهید.

برخی تنها با انجام دادن مراحل کوچکی از برندینگ مانند ساخت لوگو و فونت سازمانی کار خود را پایان یافته تلقی نموده و خود را صاحب یک برند می دانند برندی که برای آن برندسازی صورت گرفته . اگر شما از این دسته از تاجران و یا دارندگان کسب و کار می باشید بهتر است که نوع تفکر خود را اصلاح نمایید در قسمت بالا توضیح دادیم که برند و برندسازی مانند حلقه های در هم فشرده شده یک زنجیر می باشند به همین دلیل به وجود آوردن یک برند بدون برندسازی بسیار کار اشتباهی خواهد بود و در واقع باید به این نکته توجه داشته باشید که از روز اول کسب و کار می بایست در جهت ساخت برند و برندسازی اقدامات لازم را به انجام برسانید . مثالی خوب درباره مطلب برندینگ : (( اگر برندسازی استخری پر آب باشد که ما بخواهیم در آن شنا کنیم ، تنها زمانی مقدور است که بتوانیم بخشی از زندگی مخاطب شویم و در فکر و زبان او جاری شویم )) چندین بار به این نکته اشاره شد اما آنقدر مهم است که بازهم می گوییم : یکی از رسانه های تبلیغاتی شما مردم اند.

اگرچه در بالا گفتیم طراحی سایت همه کار یک متد برندسازی نیست ولی یکی از مهم ترین محور های آن است . سایت شما بزرگترین معرف خود شماست . زیرا هنگامی که محور برند خود را به سمت و سوی آنلاین شدن ببرید قطعا مشتریان شما ، شما را دنبال می کنند . پس به سایت خود اهمیت ویژه ای دهید و در طراحی و کار های سئو سایت کم نگذارید.

برندسازی
برندسازی

انجام دادن سه مورد از فعالیت های برندینگ به شما کمک می کند تا برندی تکمیل تر و قوی تر باشید . این سه حوزه اصلی را به صورت کامل برایتان شرح می دهیم:

الف ) روی نقطه قوتتان تمرکز بیشتری بزارید و نقطه ضعفتان را تا حد امکان اصلاح کنید : اغلب برند ها بر این باورند نقطه قوتشان در برندسازی باید در همان سطح بماند ( مثل سایت بروز و قوی ) اما اینطور نیست بلکه بیشتر مانورد کاری در برندینگ باید روی نقطه قوت باشد و با درصد های کم کاری نقاط ضعف را اصلاح کرد .

ب ) برندسازی خود را قوی انجام دهید : نکته ای که اغلب مشتریان درباره سایت های موفق اقرار می کنند این است که حوزه تبلیغات این مجموعه ها مثل ( دیجی کالا ) به قدری قوی است که شما را ایجاب می کند به سایت برگردید و از آخرین اخبار آن مطلع شوید . به اینستاگرام آن ها سر بزنید و با علاقه ای قلبی مطالب آن ها را لایک کنید . پس مهم است برندسازی شما پایه هایی محکم و استوار داشته باشد تا مشتری را هرچه بیشتر نسبت به شما هیجان زده کند .

ج ) ممکن است با خواندن این عنوان کمی سردرگم شوید اما( کمی هم ضرر کنید ) : نکته در خور توجه این قسمت از محتوا این است که در برند سازی نوین گاهی مجبور می شوید تبلیغ ها ، قرعه کشی ها ، مسابقه ها و موارد دیگری را طراحی کنید که برای شما خرج دارد و حتی ممکن است این خرج با آن واقعه جبران نشود اما ، انجام این کار اعتماد مشتری را به خود جلب می کند و باعث می شود کمی هم دیگران ( که مشتری شما نیستند ) شما را ببینند و ترغیب شوند از خدمات شما استفاده کنند . پس ضرر را هم قسمتی از خانواده خود بدانید .

اهمیت برند از لحاظ عمق و گستردگی آن است .  کمی به برند کوکاکولا دقت کنید اصلا امکان ندارد جای کلمه نوشابه را بشنوید و یاد این برند نگفتید زیرا آنقدر موفق عمل کرده است که نوشابه را کوکا کولا می شناسند نه کوکا کولا را نوشابه !!! و یا به گستردگی محیط کسب این برند توجه کنید که در همه قاره ها فعالیت دارد و با اینکه فروش خود را از یک نقطه آغاز کرده است اما توانسته به همه جا نفوذ کند. عمق و گستردگی برند گویای میزان محبوبیت شما در جامعه است پس در برندسازی این نکته را فراموش نکنید.

اگر بحث برندینگ را به طور جدی پیگیری کنید متوجه این نکته می‌شوید که خود آن انواعی دارد در این قسمت انواع آن را نام می‌بریم و توضیح می دهیم که کسب و کار شما بر کدام یک از این راه ها متمرکز شود بهتر است .

برندسازی مشارکتی : این نوع برندینگ دو برند را به هم می رساند تا با همکاری به همدیگر و اهداف یکدیگر کمک کنند . نکته در خور توجه این راه پیدا کردن برند هایی معتبر است و این که آیا همکاری با آن ها برای شما به صرفه است یا نه ؟ زیرا اگر قرار است شما به آن ها 100 واحد خدمات عرضه کنید بدون شک اگر بیشتر از 100 واحد دریافت نمی کنید کم کم باید متقابلا 100 واحد دریافت کنید . مراقب باشید که از کسب و کارتان سو استفاده نشود.

برندسازی دیجیتال : شامل خدماتی در وب‌سایت‌ها رسانه های اجتماعی مثل اینستاگرام تلگرام بهینه سازی موتورهای جستجو است که با این کارها تجارت شکلی مجازی و به صرفه تر از لحاظ مالی و زمان می گیرد . این نوع برندسازی بسیار اهمیت دارد زیرا امروزه افراد علاقه مند در دنیا مجازی جمع شده اند و با این نکته که دسترسی به افراد در این نوع برندسازی راحت تر است پس هم وقت با ارزشتان را حفظ می کند و هم در مقدار پولی که هزینه می کنید صرفه جویی می شود پس به این نوع برندسازی توچه ویژه ای کنید.

برندسازی شخصی : در این نوع برندسازی فرد با ایده های خود ساز و خلاقانه مسیر خود را سریع تر پیش می رود.

برند سازی کشوری : در این نوع برندسازی با استفاده از قابلیت هایی مثل توریسم و این قبیل کسب و کارهای بین المللی کارمان را سود می بخشیم . برندسازی کشوری از این جهت ارزش مند است که تراکم فروش شما را بالا می برد به این منظور که شما می توانید شعبه های بیشتری از خدمات خود را در جای جای دنیا عرضه کنید و در یک نقطه متمرکز نشوید .

برندسازی

برندسازی

این مطلب را که متمایز بودن شما اصلی ترین عامل برد شماست را هرگز فراموش نکنید و سعی کنید از شیوه برندسازی متمایزی نسبت به رقبای خود انتخاب کنید . مردم همیشه تغییر را دوست داشته اند و دوست دارند و دوست خواهند داشت. تغییر را در بازار فروشتان به وجود بیاورید تا نتیجه بگیرید.

جالب است بدانید : یکی از شاخه های فرعی برندسازی ، برندسازی شخصی است که در آن افراد و تخصصشان مثل برند ها دسته بندی و علامت گذاری می شوند. ایده این مطلب برندسازی شخصی، تثبیت موقعیت شخصی و تمام برندسازی‌های فردی با هر نامی، اولین بار در کتاب Think and Grow Rich در سال ۱۹۳۷ توسط Napoleon Hill معرفی شد. این ایده بعدها در سال ۱۹۸۱ در کتاب Positioning: The Battle for Your Mind، توسط Al Rios و Jack Trout منتشر شد.

قبل توجه است که برخی از افراد از برندسازی هایی با مبالغ نجومی استفاده می کنند و بسیاری در قدم اول انتظار دارند بتوانند با پول راهی که بسیاری از رقیبان در چند سال رفتند را در یک روز بروند . درست است یا نه؟ اول اینکه اینکار مضراتی دارد . چون شما به طور سریع وارد بازار می شوید وقت کافی به مشتری خود نمی دهید که تا شما را بشناسد و ممکن است نتوانید نظر مردم را از برند فعلیشان برگردانید.

باید توجه داشت در بحث جامعه برند و برندسازی جایگاه کسانی که به عنوان مشاور در این زمینه فعالیت می‌کنند بسیار حائز اهمیت می باشد کارشناسان حوزه برند و برندسازی افرادی متخصص هستند که با بررسی شرایط یک کسب و کار و تجارت یک سازمان و  بر اساس هشت موردی که ذکر گردید اقدام به ایجاد و ساخت یک برند می نمایند از این که در این مطلب با ما همراه بودید از شما سپاسگزاریم آماده شنیدن نظرات و پیشنهادات و انتقادات شما خواهیم بود.