اگر در حال خواندن این مقاله هستید، قطعا میخواهید پیج اینستاگرام خود را به بهترین شکل مدیریت کنید تا پیشرفت چشمگیری داشته باشید. برای دست یافتن به این هدف، در مرحله اول باید بدانیم سئو پیج اینستاگرام چیست؟ آیا اصلا چنین چیزی وجود دارد؟ برای اینکه سئو پیج اینستاگرام خود را بهینه کنیم دقیقا چه کارهایی باید انجام دهیم؟
سئو SEO یا بهینه سازی پیج اینستاگرام برای گرفتن بازدید بیشتر و بهتر دیده شدن پیج در اینستاگرام و گوگل موضوعی است که در این مطلب از پنتازوم به آن می پردازیم. همراه ما باشید.
✅توجه! یک ادمین اینستاگرام به سئو پیج اینستاگرام مسلط است. برای استخدام ادمین در تماس باشید.
سئو پیج اینستاگرام چیست؟
سئوی اینستاگرام به معنای بهینه سازی محتوای اینستاگرام شما برای بهتر دیده شدن در نتایج جستجوی اینستاگرام است. درواقع شما می خواهید که وقتی شخصی یک کلمه کلیدی یا هشتگ مرتبط را در کادر جستجوی اینستاگرام جستجو می کند، حساب یا محتوای شما در بالای لیست ظاهر شود.
فاکتورهای رتبه بندی سئو پیج اینستاگرام
سئو، به طور کلی از هنر و علم تشکیل شده است. سئوی اینستاگرام هم تفاوتی ندارد. لازم به ذکر است که در کل هیچ فرمول دقیقی وجود ندارد که حساب کاربری شما را به بالای رتبه بندی جستجو برساند.
خوشبختانه، اینستاگرام در مورد روش هایی که برای رتبه بندی نتایج جستجو استفاده می شود، اطلاعاتی داده است. در ادامه این روش ها را برای شما بازگو کردیم.
جستجوی متن در اینستاگرام
جای تعجبی نیست که آنچه که شخص در نوار جستجو تایپ می کند مهمترین سیگنال برای جستجو است. بر اساس عبارات جستجو، اینستاگرام به دنبال نامهای کاربری، بایوگرافی ها، کپشن ها، هشتگها و مکانهای مرتبط میگردد.
برندها باید بدانند که مردم از چه عباراتی برای جستجوی محتوایی مانند شما استفاده می کنند. Google Analytics، Hootsuite Insights، و سایر ابزارهای نظارت اجتماعی میتوانند به شما کمک کنند تا در مورد عباراتی که افراد برای جستجوی کسب و کار شما استفاده میکنند، بینشی به شما بدهد.
فعالیت و تعامل مخاطبین در اینستاگرام
این شامل هشتگها و حسابهایی است که کاربر دنبال کرده و با آنها تعامل داشته و همچنین پستهایی که در گذشته مشاهده کرده است. اکانتها و هشتگهایی که کاربر با آنها تعامل میکند، رتبه بالاتری نسبت به اکانتهایی دارند که تعاملی با آن ها ندارد.
در اینجا نتایج جستجو وجود دارد که من “travel” را از حساب اصلی اینستاگرام خود جستجو می کنم، درحالی که بسیاری از سفرنامه نویسان و برند های مسافرتی را دنبال می کنم و با آن ها تعامل دارم:
من هر چهار نتیجه جستجوی برتر را دنبال می کنم و در گذشته با همه آن ها تعامل داشته ام.
نتیجه زیر بهترین نتایج برای همان عبارت قبلی یعنی – “travel” – از دومین حساب اینستاگرام من است، جایی که من حساب های بسیار کمتری را دنبال می کنم و روی travel تمرکز نمی کنم:
چهار حساب برتر پیشنهادی کاملاً متفاوت هستند. از آنجایی که من سابقه دنبال کردن و تعامل با اکانت های مسافرتی از این پروفایل اینستاگرام را ندارم، اینستاگرام مجبور است به سیگنال های دیگری برای ایجاد نتایج اعتماد کند.
از این موضوع نتیجه میگیریم که باز هم، همه چیز در مورد تعامل است. هشتگهایی را که مخاطبان هدف شما احتمالاً استفاده میکنند را پیدا کنید و با آنها تعامل داشته باشید. همچنین تعامل با پست های خود را تبلیغ کنید.
شخصی که از قسمت جستجو استفاده می کند، احتمالاً محتوای برندی را که قبلاً با آن تعامل داشته است را می بیند، حتی اگر (هنوز) آن مارک را دنبال نکرده باشد.
سیگنال های محبوب در اینستاگرام
محتوایی که قبلاً محبوب بوده است به احتمال زیاد در نتایج جستجو رتبه بالایی دارد. اینستاگرام با استفاده از سیگنالهایی مانند تعداد کلیکها، لایکها، اشتراکگذاری و فالو کردن یک حساب، هشتگ یا مکان، اندازه محبوبیت را تعیین میکند.
در واقع شما باید دقت کنید که در زمان مناسب محتوای خود را پست کنید تا فوراً باعث ایجاد تعامل شود. این تعامل اولیه نشان دهنده محبوبیت است و به محتوای شما در حالی که هنوز مرتبط و تازه است، کمک می کند.
در ادامه این مطلب ما به 5 تاکتیک سئو پیج اینستاگرام برای پیشرفت حساب کاربری شما میپردازیم.
1. پروفایل اینستاگرام خود را برای جستجو بهینه کنید!
پروفایل اینستاگرام شما (معروف به بیو اینستاگرام شما) بهترین مکان برای گنجاندن کلمات کلیدی مرتبط و عبارات جستجو است.
سئوی بیو اینستاگرام با سئوی نام اینستاگرام شروع می شود. نامی را انتخاب کنید که با محتوای شما مرتبط باشد. اگر با نام تجاری خود به خوبی آشنا شده اید، این بهترین مکان برای شروع است. اگر جایی برای کلمه کلیدی دریوزر یا نام شما وجود دارد، آن را نیز وارد کنید.
توجه داشته باشید که همه حسابهایی که در نتایج جستجوی برتر من برای -travel – ظاهر شدهاند، شامل کلمه “travel” در یوزر یا نام یا هر دو هستند.
همچنین، مطمئن شوید که کلمات کلیدی مرتبط را در بیو خود وارد کرده اید. شما چه کی هستید و اصلاً اکانت شما در مورد چیست؟ مردم (و موتور جستجوی اینستاگرام) چه نوع محتوایی را می توانند در شبکه شما پیدا کنند؟
در نهایت، اگر مکانی به کسب و کار شما مرتبط است، حتماً در بیو خود قرار دهید. فقط حسابهای Business و Creator میتوانند مکان اضافه کنند، بنابراین اگر قبلاً این کار را نکردهاید، این فقط یک دلیل دیگر برای تغییر اکانت خود به یک حساب حرفهای است.
برای افزودن موقعیت مکانی پروفایل برای سئوی بیو اینستاگرام، اپلیکیشن اینستاگرام را باز کرده و روی نماد پروفایل خود ضربه بزنید. روی Edit Profile و سپس Contact Options ضربه بزنید. آدرس خود را وارد کنید. میتوانید آدرس خیابان خود را در صورت مرتبط بودن وارد کنید یا فقط از نام شهر خود استفاده کنید.
موقعیت مکانی شما فقط در صفحه نمایه شما در برنامه ظاهر می شود و در نسخه وب وجود نخواهد داشت. اما هنگامی که موقعیت مکانی به حساب کاربری شما متصل می شود، بدون توجه به اینکه مخاطبان شما از برنامه استفاده می کنند یا وب، سیگنال رتبه بندی حساب ها به موتور جستجوی اینستاگرام مرتبط خواهد بود.
2. از هشتگ های مناسب استفاده کنید!
در حالی که مدتها به عنوان یک ترفند برای زیبایی پست، هشتگها را در قسمت نظرات به کار می بردند، اینستاگرام اکنون نشان داده است که کلمات کلیدی و هشتگها باید مستقیماً در کپشن ظاهر شوند تا بر نتایج جستجو تأثیر بگذارند.
آن ها همچنین اخیراً نکات خاصی از هشتگ را برای نمایش در نتایج جستجو به اشتراک گذاشته اند:
- فقط از هشتگ های مرتبط استفاده کنید.
- از ترکیبی از هشتگهای شناخته شده استفاده کنید.
- هشتگ ها را به 3 تا 5 عدد در هر پست محدود کنید.
- از هشتگ های نامربوط یا بیش از حد عمومی مانند #explorepage استفاده نکنید.
کاربران اینستاگرام از توصیه به محدود کردن تعداد هشتگ ها تا حدودی شوکه شدند. به هر حال، اینستاگرام حداکثر 30 هشتگ را در هر پست مجاز کرده است. اما توصیه اینستاگرام واضح است: «از هشتگهای زیاد استفاده نکنید—افزودن 10 تا 20 هشتگ به شما کمک نمیکند که توزیع بیشتری داشته باشید.»
بنابراین، بهترین هشتگ ها برای سئو پیج اینستاگرام چیست؟
این به کسب و کار و مخاطبان شما بستگی دارد. برای درک اینکه کدام هشتگ ها در حال حاضر ترافیک پست های شما را هدایت می کنند، به Insights اینستاگرام خود نگاهی بیندازید. Insights برای هر پست به شما می گوید که چه تعداد برداشت از آن پست از هشتگ گرفته شده است.
اگر از چندین هشتگ استفاده کرده اید، تجزیه و تحلیل اینستاگرام دقیقاً به شما نمی گوید که کدام یک مفید تر بوده است. اما اگر به 3 تا 5 هشتگ توصیه شده پایبند هستید، باید بتوانید تعیین کنید که کدام یک به طور مداوم در طول زمان برای شما مفیدتر بوده است.
همچنین میتوانید پیج های مرتبط با پیج خود را بررسی کنید تا ببینید مخاطبان هدف، رقبای شما و تأثیرگذاران در صنعت شما از چه هشتگهایی استفاده میکنند.
در نهایت، میتوانید از نوار جستجوی اینستاگرام برای کشف کلمات کلیدی محبوب استفاده کنید و یاد بگیرید که افرادی که دنبال میکنید به کدام هشتگها علاقهمند هستند. این موارد احتمالاً در بین مخاطبان شما نیز طنینانداز خواهد شد.
به صفحه جست و جوی اینستاگرام بروید و یک هشتگ (شامل علامت #) در نوار جستجو تایپ کنید. خواهید دید که کدام یک از افرادی که دنبال می کنید، قبلاً این برچسب ها را دنبال می کنند. اگر یک هشتگ عمومی (مانند #travel) را جستجو کنید، هشتگهای خاصتری را نیز مشاهده خواهید کرد که میتوانند تعادل خوبی برای ترکیب هشتگ ها که توصیهشده اینستاگرام است، فراهم کنند.
3. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید!
در گذشته، موتور جستجوی اینستاگرام کلمات کلیدی را در کپشن ها در نظر نمی گرفت، اما به نظر می رسد که در حال تغییر است. اینستاگرام اکنون به طور خاص توصیه میکند که کلمات کلیدی مرتبط را در کپشنهای پست قرار دهید تا به سئو پیج اینستاگرام خود کمک کنید.
دلیل آن این است که آن ها نحوه ارائه نتایج جستجو را تغییر می دهند. در گذشته، نتایج جستجو فقط شامل حسابها، هشتگها و مکانهای مرتبط میشد.
در حال حاضر، نتایج جستجو همچنین شامل صفحات نتایج کلمات کلیدی است که برای بازدید در نظر گرفته شده اند. این خبر خوبی برای برندهای کمتر شناخته شده است، زیرا به افراد فرصت بیشتری می دهد تا بدون جستجوی نام حساب خاص شما، محتوای شما را پیدا کنند.
با کلیک بر روی هر یک از صفحات نتایج کلمه کلیدی (که با ذره بین مشخص شده است) یک صفحه کامل از محتوا برای بازدید باز می شود. هر صفحه نتایج کلمه کلیدی اساساً یک صفحه کاوش برای آن کلمه کلیدی خاص است. به تب Tags توجه کنید، که می تواند به شما در کشف محبوب ترین هشتگ ها برای هر کلمه کلیدی کمک کند.
بنابراین، چگونه کلمات کلیدی مورد نظر خود را انتخاب کنید؟ با تحقیقاتی که در مرحله بالا انجام دادیم، سرنخ های اولیه را به شما می دهد تا بهترین هشتگ های خود را بیابید.
ابزار تجزیه و تحلیل به شما بینش بیشتری می دهد. به عنوان مثال، از گوگل آنالیتیکس استفاده کنید تا ببینید کدام کلمات کلیدی باعث ایجاد ترافیک به وب سایت شما می شوند. اینها احتمالاً نامزدهای خوبی برای آزمایش در پست های اینستاگرام شما هستند.
4. متن جایگزین را به تصاویر اضافه کنید!
متن جایگزین (alt text) در اینستاگرام درست مانند متن جایگزین در وب است. این یک توصیف متنی از یک تصویر یا ویدیو است که محتوا را برای افراد دارای اختلالات بینایی قابل دسترسی می کند. همچنین در صورتی که خود عکس بارگیری نشود، توضیحاتی در مورد محتوا ارائه می دهد.
متن جایگزین اینستاگرام همچنین این مزیت را دارد که به اینستاگرام کمک می کند تا محتوای شما را بهتر درک کند و بنابراین بهتر درک کند که آیا به یک جستجوی خاص مرتبط است یا خیر.
اینستاگرام از فناوری تشخیص اشیا برای ایجاد توضیحات خودکار از هر عکس برای کسانی که از صفحهخوان استفاده میکنند استفاده میکند. این اطلاعات همچنین اطلاعاتی را در مورد محتوای عکس شما در اختیار الگوریتم اینستاگرام و نتایج جستجو قرار می دهد.
البته، متن جایگزین خودکار هرگز به اندازه متن جایگزین ایجاد شده توسط یک انسان نیست. به عنوان مثال، در اینجا متن جایگزین ایجاد شده خودکار برای عکسی است که من در اینستاگرام پست کردم.
(توجه: میتوانید با روشن کردن صفحهخوان روی تلفن یا رایانهتان، متن جایگزین تولید شده خود را بررسی کنید.)
عکس به وضوح یک زنبور عسل است، اما متن جایگزین اینستاگرام آن را فقط به عنوان «گل و طبیعت» طبقهبندی میکند. در حالی که من از کلمه “زنبورها” در کپشن خود استفاده کردم، ارائه متن جایگزین سفارشی در اینجا تجربه بهتری را برای افرادی که دارای اختلالات بینایی هستند و همچنین متن جایگزین سیگنال های بهتری در سئو اینستاگرام ارائه می دهد.
برای افزودن متن جایگزین هنگام ارسال عکس، روی تنظیمات پیشرفته در پایین صفحه، جایی که شرح خود را مینویسید، ضربه بزنید.
در بخش Accessibility، روی Write Alt Text ضربه بزنید و با استفاده از کلمات کلیدی مرتبط، یک توضیح عکس اضافه کنید.
برای افزودن متن جایگزین به یک عکس موجود، عکس را باز کنید و روی نماد سه نقطه ضربه بزنید، سپس روی Edit ضربه بزنید. در سمت راست پایین تصویر، روی Edit Alt Text ضربه بزنید.
متن جایگزین خود را وارد کنید، سپس روی علامت آبی ضربه بزنید.
این متن جایگزین جدید بسیار دقیق تر است و شامل کلمات کلیدی است که افراد ممکن است برای جستجوی محتوایی مانند این استفاده کنند. این یک استراتژی آسان برای بهینه سازی اینستاگرام است.
5. یک حساب کاربری با کیفیت داشته باشید!
نتایج جستجوی اینستاگرام نیز بر اساس دستورالعمل های توصیه های اینستاگرام است. این بدان معناست که حسابهایی که برخلاف این دستورالعملها هستند، در نتایج جستجو پایینتر ظاهر میشوند یا اصلاً در جستجو ظاهر نمیشوند.
به خاطر داشته باشید که توصیههای اینستاگرام دقیقتر از دستورالعملهای آن هستند. به طور خلاصه، اگر قوانین را نقض کنید، محتوای شما به طور کلی از اینستاگرام حذف خواهد شد. اما اگر با توصیهها مخالفت کنید، محتوای شما همچنان در پلتفرم ظاهر میشود، اما یافتن آن سختتر خواهد بود.
جستجوی اینستاگرام از توصیه محتوایی با «کیفیت پایین، قابل اعتراض یا حساس» و همچنین محتوایی که «ممکن است برای بینندگان جوانتر نامناسب باشد» اجتناب میکند. برخی از مثالهای خاص از کارهایی که نباید انجام داد عبارتند از:
- طعمه کلیک(محتوا یا عنوانی که هدف عمده اش جذب مخاطب بیشتر و جلب توجه بازدید کنندگان است.)
- ادعاهای بهداشتی اغراق آمیز
- محتوای تقلبی که از منبع دیگری کپی شده است
- ادعاها یا محتوای گمراه کننده
- خرید لایک