انواع مدل کسب و کار چیست؟ این مدل ها چه تفاوتی با هم دارند؟! چطور می توان از آن ها کسب درآمد کرد؟ مدل کسبوکار C2B ، از مدلهای تجاری است که بر پایه کسبوکار اینترنتی بنا شده است. بر خلاف روش سنتی که مبتنی بر محصول بودند، این روش به شرکتهای تجاری فرصتی میدهد تا اعتبار خود را از طریق مشتریان به دست آورند. یعنی این مدل کسبوکار، متکی بر ارزشی است که مشتری به محصول میدهد. در ادامه این مطلب از پنتازوم قصد داریم مدل های مختلف کسب و کار را با هم ببینیم.
انواع مدل های کسب و کار
مدل کسبوکار C2B طرز تفکر افراد را کاملاً تغییر داده است. بهخاطر همین با ظهور C2B، سازمانهای تجاری تمرکز اصلی خود را روی کالا قرار دادند. برای درک بهتر این مدل، بهتر است مدل ابتدایی این روش را که در خیابانها دیدهایم، به یادآورید:
آهنآلات، ضایعات، خریداریم!
در این مدل، شرکت تجاری چیزی از شما خریداری میکند. خرید ممکن است خرید کالا نباشد. بلکه تخصص یا خدماتی باشد که به آن شرکت ارائه میکنید، در این مورد شرکت تجاری خریدار تخصص یا خدمتی است که شما ارائه میکنید.
✅توجه! پیشنهاد می کنیم فرم خام بیزنس پلن را حتما دانلود کنید!
مدلهای کسبوکار مختلفی برای فروش محصول وجود دارد. اگر صاحب کسبوکار کوچکی هستید برای رشد حرفه خود و رونق آن بهتر است از انواع مدل های کسب و کار، اطلاع داشته باشید. در این مقاله سعی کردیم انواع مدل های کسب و کار که پرطرف دار هستند را معرفی کنیم. بهتر است با ما همراه باشید و با مطالعه آنها، از بین انواع مدل های کسب و کار، بهترین روش را انتخاب کنید.
انواع مدل های کسب و کار پرطرف دار
انواع مدل های کسب و کار که توسط بیشتر شرکت های موفق مورد استفاده قرار می گیرند، در ادامه این مطلب از پنتازوم برای شما معرفی خواهند شد.
B2C: Business to Consumer (کسب و کار به مشتری)
یکی از انواع مدل های کسب و کار، مدل B2C است. در این مدل محصول به طور مستقیم از سوی یک شرکت تجاری، به مصرفکننده فروخته میشود. در این مدل، مصرفکنندگان همه افراد جامعه هستند. برای همین جامعه هدف در این مدل همه افراد در همه ردههای سنی هستند؛ بنابراین گستردگی و تنوع مصرفکنندگان در آن زیاد است.
فروش محصول در این روش پیچیدگی کمی دارد. بهطوریکه نیازی نیست که قراردادهای مختلف ببندید یا اسناد اداری مختلف داشته باشید. بیشتر فروش محصول در این روش بر پایه خردهفروشی است و زمان زیادی نیاز است تا سود کلانی را به شرکت تجارتی ارائه کند.
B2B: Business to Business (کسب و کار به کسب و کار)
در مدل کسب و کارB2B، یک شرکت تجاری، فروشنده محصول است و شرکت تجاری دیگری خریدار آن محصول. یعنی تبادل محصول فقط بین دو شرکت تجاری انجام میشود. اصولاً در این مدل، هر شرکتی با چند شرکت ارتباط دارد و محصول خود را به چند شرکت میفروشد. باتوجهبه اینکه سازمانها با شرایط همکاری اداری بیشتر آشنا هستند، رسیدن به توافق هم سریعتر اتفاق میافتد.
همچنین باتوجهبه اینکه خریدها بیشتر بهصورت عمده و در تعداد بالا انجام میشود، طبیعی است که سود حاصل از فروش هم بیشتر باشد. برای همین این روش در مدت کوتاه سود زیادی را نصیب فروشنده میکند. هر چه کیفیت محصول در این مدل بیشتر باشد، مدتزمان قرارداد هم طولانی است. پس سود بیشتری دارد.
C2B: Consumer to Business (مشتری به کسب و کار)
قبل از تولد C2B، انواع مدل های کسب و کار مختلفی رونق داشت، از جمله B2C. ولی با ظهور اینترنت و رونق کسبوکارهای آنلاین، استقبال افراد به این روش زیاد شد. این رویکرد در حال حاضر جدیدترین مدل کسبوکار تجاری بهحساب میآید که بر پایه تجارت اینترنتی بنا شده.
در این مدل، مشتریان هم فروشندهاند و هم مصرفکننده. به این صورت که مشتریان به روشهای مختلف به فروش محصول شرکتهای تجاری میپردازند. در این مدل، مصرفکننده موقعیتهایی ایجاد میکند که میزان فروش محصول شرکت تجاری افزایش پیدا کند. علاوه بر اینکه مصرفکننده در این روش کسب درآمد هم دارد.
یکی از نمونههای بارز این مدل، فضایی است که آمازون برای مشتریان خود فراهم کرده. سایتهای ارائهکننده خدمات مانند UpWork و یا Google AdSense از نمونههای بارزی هستند که از این روش کسب درآمد دارند. هم فرصتی برای فروش محصولات شرکتهای تجاری ایجاد میکنند، و هم درآمد دارند.
باتوجهبه استقبالی که در سالهای اخیر از مدل C2B شده، در ادامه بیشتر به بررسی این مدل میپردازیم. اگر برای کسبوکار خود ارزش قائل هستید، پیشنهاد میکنیم این فرصت را از دست ندهید و در ادامه با ما همراه باشید:
چرا باید از مدل کسبوکار C2B استفاده کنیم؟
با پیشرفت فناوری و همهگیرشدن اینترنت، صاحبان کسبوکار مجبور شدند برای حفظ موقعیت شغلی و درآمدی خود، از فضای ایجاد شده، استفاده کنند. در ابتدای راه، تغییر روش کار از سنتی به مدرن، برای بسیاری از آنها دشوار بود. ولی با سرعت گرفتن رقابت، صاحبان کسبوکار، ناچار شدند این تغییر را بپذیرند. در شکل جدید کسبوکار، تمامی صاحبان مشاغل به ارائه خدمات پرداختند. از بین انواع مدل های کسب و کار، روشهای مختلف کسبوکار مدل C2B بسیار مورد استقبال قرار گرفت.
به گفته برنت واکر “مدیر بازاریابی شرکت C2B Solution، بارزترین تفاوتی که C2B با سایر مدلهای کسبوکار دارد، این است که مصرفکننده با فعالیت خود به شرکت تجاری اعتبار میبخشد. به این صورت که با ارائه ایده و راهحلهای مختلف از طریق شبکههای اجتماعی، میزان تنوع محصول را بیشتر میکند. برای همین زمینه رشد و توسعه شرکت تجاری بیشتر میشود”.
مزایای مدل کسب و کار C2B
این مدل از انواع مدل کسب و کار یک معامله دو سر برد است. به دلیل اینکه مصرفکننده با نظرات خود، کیفیت محصول شما را بالا میبرد. به این صورت که افراد زیادی را ترغیب میکند تا از محصول یا خدمات شما استفاده کنند.
این در حالی است که بهازای خدماتی که به شرکت تجاری ارائه میکنند، سودهای مختلفی دریافت میکنند. مثل: استفاده از تخفیفات خاص، اشتراک چندساله برای استفاده از محصول، خرید رایگان و مواردی ازاینقبیل.
C2B چگونه کار میکند؟
بنای اصلی مدل کسبوکار C2B به استفاده از تکنولوژی است. زیرا که در سریعترین زمان بهترین نتیجه را برای شرکتهای تجاری فراهم میکند.
در حال حاضر بیشتر افراد به شکلهای مختلف دسترسی به اینترنت دارند. برای همین شرایطی برای افراد ایجاد شده که بهصورت آنلاین با شرکتهای تجاری ارتباط داشته باشند. مشتریان را از مصرفکننده بالقوه به تولیدکننده بالفعل تبدیل کرده.
در این روش مشتریان فقط مصرفکننده نیستند. بلکه پایگاهی برای تبلیغ محصول هستند. مشتریان بهعنوان فروشندگان محصول، این امکان را دارند که برای محصول یا خدمات، مبلغ پیشنهاد کنند. علاوه بر اینکه مشتریان با تبلیغ محصولات یک شرکت تجاری در شبکههای اجتماعی خود، به محبوبیت و اعتبار شرکت تجاری اضافه میکنند.
آن روی سکه، شرکتهای تجاری هستند که از این فرصت استفاده میکنند تا ارتباط بیشتری با مشتریان خود بگیرند. نظر آنها را بدانند و پیشنهادهای مشتریان را بشنوند. همچنین از تخصص مشتریان برای فروش محصول یا کالای خود استفاده میکنند.
مدل C2B در عصر دیجیتال
در این مدل به دلیل اینکه مشتریان مبلغان اصلی محصول در مدل کسبوکار C2B هستند، بنابراین برای شرکتهای تجاری توجیه اقتصادی دارد. مشتریان دسترسی به گوشیهای هوشمند و سیستمهای باکیفیت دارند. برای همین این امکان برای مشتریان فراهم است که ویدئو و تصاویر با کیفیتی تهیه کنند. مشتریان با استفاده از تصاویر و ویدئوهای خود، تبلیغ محصول شرکت تجاری را انجام میدهد.
شرکتهای تجاری در این روش با یک تیر دو نشان میزنند. اول اینکه به طور غیرمستقیم محصول خود را تبلیغ میکنند. برای همین فروش بالایی دارند. دوم اینکه مشتریان با استفاده از ابزارهای دم دست، محصول شرکتی را تبلیغ میکنند و کسب درآمد دارند.
مؤلفههای مدل C2B
این مدل کسبوکار دارای مؤلفههایی است که باتوجهبه هریک، میتوانید پیشرفت خوبی در زمینه فروش محصول خود داشته باشید:
مصرفکننده
میتواند هر فرد یا افرادی باشند که به ارائه محصول یا خدمات به شرکت تجاری میپردازند. مصرفکننده میتواند یکی از افراد زیر باشد:
- سایت یا بلاگر که بتواند با نمایش محصولات شرکت تجاری به صورتهای مختلف به تبلیغ آن بپردازد.
- عکاس که میتواند عکس گرفته شده از محصول را به شرکت تجاری بفروشد.
- افرادی که فالوورهای زیادی دارند. میتوانند با ویدئو یا تصویر خود در حین مصرف محصول شما، فالوورها را ترغیب به خرید محصول شما کنند.
شرکت تجاری
هر شرکت تجاری که با خرید محصول یا خدمات از مصرفکننده، محصول خود را به فروش میرساند. مراکزی که میتوانند جزء شرکت تجاری محسوب شوند شامل:
- شرکتهایی که نیاز به تبلیغ و دیدهشدن دارند.
- آژانسهای تبلیغاتی که نیازمند تصاویر باکیفیت عکاسان هستند تا محتوای مناسبتری برای خود ایجاد کنند.
- تولیدکنندگانی که برای معرفی و فروش بهتر محصول خود، نیاز به دریافت بازخورد از افراد دارند.
- شرکتهایی که به دنبال جذب نیرو هستند. در این روش افراد از طریق سایتهای استخدامی به کار گرفته میشوند.
واسطهها
اصولاً درگاههایی هستند که توسط شرکتهای تجاری و مشتریان مورداستفاده قرار میگیرند. موارد زیر جزء واسطههای معروف محسوب میشوند:
- واسطههای خارجی: فروشگاه آمازون و خدماتی که ارائه میکند مانند Amazon Associates. Google AdSense.
- واسطههای داخلی: در ایران در اغلب موارد خود صاحبان کسبوکار واسط هم هستند. از طریق ارتباط با افراد، مستقیماً سودهایی را به مصرفکننده پرداخت میکنند.
روش موفقیت در مدل کسبوکار C2B
بعد اینکه روند فعالیت مدل کسبوکار C2B و هم چنین انواع مدل کسب و کار را شناختید، زمان آن رسیده که در آن به موفقیت برسید.😎 با استفاده از مواردی که در ادامه مطرح میشود، بهراحتی میتوانید در رقابت با رقبای خود، برنده میدان باشید.
- پیشنهادها و انتقادات مشتریان را دریافت کنید. نظر مشتریان به طور مستقیم بر روی فروش محصول شما تأثیر میگذارد. به همین دلیل بهتر است که در قبال مشتریان خود وفادار باشید. تلاش خود را بکنید که رضایت آنها را به دست آورید. در این صورت میزان رضایتی که جلب میکنید در نهایت تبدیل به درآمد فراوان خواهد شد.
- در استفاده از تکنولوژی بهروز باشید. در این صورت راحتتر به مشتریان خود دسترسی دارید و مشتری را در تصمیمات خود شریک میکنید.
- از افراد تأثیرگذار استفاده کنید. بهترین روش برای رسیدن به موفقیت در میان مشتریان، داشتن شبکه اجتماعی با فالوورهای بالاست. فردی که فالوورهای زیادی دارد فردی تأثیرگذار است. در چنین حالتی این فرد با قراردادن تصویر، یا ویدئو از خود در حال استفاده از محصول شما، میزان فروش و استقبال از محصول را بسیار بیشتر خواهد کرد.
- نظرسنجی کنید و به بهترین نظر، جایزه بدهید. مثل شرکت در قرعهکشی در روزهای مختلف.
- از شبکههای اجتماعی مختلف استفاده کنید. برخی شبکهها بهصورت رایگان خدمات ارائه میکنند. علاوه بر اینکه برای کسبوکار شما هم جذب سرمایه میکنند. مانند یوتیوب، Google Ads یا AdSense. با استفاده از این فرصتها با روشی راحت به وبلاگنویسان فرصت تبلیغ محصول خود را میدهید.
نتیجهگیری : انواع مدل کسب و کار
باتوجهبه مواردی که در بالا به آنها اشاره شد، در بین انواع مدل کسب و کار، بهترین و محبوبترین روشی که در حال حاضر شرکتهای تجاری از آن استفاده میکنند، مدل C2B است. در واقع این مدل، مدل برد – برد است. چرا که هم شرکت تجاری و هم مصرفکننده از جنبههای مختلف در آن، سود میبرند.
شرکت تجاری از این نظر که محصولات بیشتری میفروشد، درآمد بیشتری به دست میآورد. مشتری هم به دلیل مشارکتی که در فروش محصول دارد، سودهای مختلفی به دست میآورد. پس باتوجهبه بازارهای رقابتی زیادی که بین برندها و شرکتهای مختلف وجود دارد، به نظر میرسد در میان انواع مدل های کسب و کار، این روش بهترین روشی است که در بازه زمانی کوتاه دستاورد زیادی را به همراه دارد و صاحبان خود را راضی میکند.
امیدواریم مطلب پنتازوم در خصوص انواع مدل کسب و کار برای شما مفید واقع شده باشد. با نظرات خود تیم تولید محتوای ما را برای ترجمه و تالیف به روزترین محتوا ها در زمینه کسب و کار اینترنتی یاری کنید.