اگر به دنبال کسب رتبه برتر یا حتی رسیدن به صفحه اول در گوگل هستید، یک راز برای بهبود موقعیت خود وجود دارد: یک استراتژی تولید محتوای عالی داشته باشید. استراتژی تولید محتوای شما باید بر تولید محتوای با کیفیت، تعامل با مخاطبان و سنجش موفقیت ها و شکست های شما متمرکز باشد. شما می توانید این استراتژی را خودتان تعیین کنید یا از کمک یک شرکت تولید محتوا و سئو حرفه ای مثل پنتازوم استفاده کنید. شرکت هایی که در تعیین استراتژی محتوا تخصص دارند هزینه بیشتری هم دریافت می کنند. دلیل این موضوع هم مشخص است. هزینه ای که برای دریافت یک برنامه دقیق می پردازید، شما را به موفقیت نزدیک تر میکند. برای سفارش تولید محتوا این موضوع را هم در نظر بگیرید زیرا می تواند روی کیفیت نهایی کار شما تاثیر داشته باشد. اگر قرار باشد هدف این مقاله را صرفا یک در جمله بگوییم، راز تولید محتوای خوب این است که:
صرفاً به خاطر محتوا، تولید محتوا نکنید.
بیایید همراه با پنتازوم مرور کنیم که یک استراتژی تولید محتوای خوب شامل چه چیزی است و چگونه می توان آن را ایجاد کرد.
قدم اول: اهداف خود را برای استراتژی تولید محتوا مشخص کنید.
محتوای عالی برای یک هدف خاص ایجاد می شود و این هدف باید به وضوح تعریف شود. از خودتان بپرسید چرا تولید محتوا می کنید؟
_ برای افزایش آگاهی از برند؟
_افزایش ترافیک سایت؟
_تبدیل کاربران به مشتری؟
_نگهداری مشتریان قبلی؟
_بهبود نتایج رتبه بندی جستجو؟
_یا چیز دیگری؟
هنگامی که اهداف خود را به وضوح تعریف کردید، می توانید تعیین کنید که آیا استراتژی محتوای شما واقعاً بهترین راه برای دستیابی به آنها است یا خیر.
تصور نکنید که تولید محتوا در هر شرایطی بهترین گزینه است!
به عنوان مثال، محتوا ممکن است در تبدیل کاربران غیر فعال به فعال در پایین قیف بازاریابی کاربرد کمی داشته باشد. با این حال، در وهله اول، با افزایش آگاهی از برند و تولید سرنخ فروش، می تواند افرایش بازدید سایت شما بسیار ارزشمند باشد.
بخش های مختلف قیف فروش انواع مختلفی از محتوا را تضمین می کند. بنابراین، باید تصمیم بگیرید که چه محتوایی برای جذب یک فرد در یک زمان معین مناسبتر است.
پنتازوم اطلاعات مفیدی در مورد انواع محتوای مورد نیاز در بخش های مختلف قیف فروش ارائه می دهد. ما در اینجا قیف فروش را به سه حوزه کلیدی تقسیم میکنیم و سپس انواع محتوای مناسب را برای هر کدام در نمودار زیر فهرست میکنیم:
قدم دوم: مخاطبان خود را برای تعیین استراتژی تولید محتوای خود پیدا کنید.
استراتژی تولید محتوای شما تنها زمانی موثر خواهد بود که بدانید مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند.
اطلاعات ارزشمندی را میتوان با بررسی اینکه مشتریان احتمالی شما قبلاً از چه نوع سایتهایی بازدید میکنند، با چه محتوایی درگیر هستند و در کدام پلتفرمهای رسانه اجتماعی محتوا را به اشتراک میگذارند، به دست میآید.
این کار را میتوان با فعال کردن Google Demographics و Interests برای انواع سایتهایی که مشتریان احتمالی با آن درگیر هستند و Google Analytics (تجزیه و تحلیل ترافیک گوگل) برای محتوایی که با آن درگیر هستند، و همچنین با آنالیز پلتفرمهای شبکه های اجتماعی که کاربران شما از روی اطلاعات جمعیتی خود در آن قرار خواهند گرفت، انجام داد.
درک اینکه چه محتوایی بهتر کار می کند و کجا می تواند در دراز مدت مفید باشد، به توسعه کسب و کار شما کمک می کند. به طور مثال فیسبوک افزایش دسترسی محتوای تولید شده توسط کاربران را بدون تبلیغات پولی برای صاحبان مشاغل کوچک دشوار کرده است. با این حال، به نظر میرسد محتوای ویدیویی در این پلتفرم رشد میکند، زیرا محتوای ویدیویی «۱۲۰۰ درصد اشتراکگذاری بیشتری نسبت به محتوای مبتنی بر متن و تصویر ایجاد میکند».
درک مخاطبان خود و نحوه عملکرد آنها به شما کمک می کند تا استراتژی تولید محتوای خود را محدود کنید، بدون اینکه احساس کنید نیاز به داشتن تخم مرغ در صدها سبد دارید. معمولا تولید محتوا در رسانه های اجتماعی برای مشاغل B2C خوب عمل می کند، اما برای مشاغل B2B چندان کار نمی کند.
قدم سوم: برای استراتژی تولید محتوای خود روی جایگاه فعلی سایت تمرکز کنید.
این یک واقعیت غم انگیز است که اینترنت پر از محتوایی است که حتی نباید وجود داشته باشد. بسیاری از محتواها یا از جاهای دیگر سرقت ادبی می شوند و به سادگی بازنشر می شوند یا به اندازه ارزش واقعی خود به آن ها توجه نمی شود. اکثر مردم 99 درصد از این محتوای بی فایده را نمی بینند زیرا در بالای صفحات نتایج موتور جستجو ظاهر نمی شود.
برای جلوگیری از گم شدن محتوای خود در این شرایط، محتوایی ایجاد کنید که:
برجسته باشد، منحصر به فرد باشد، صدایی متمایز داشته باشد، و مهمتر از همه، ارزش واقعی را به خوانندگان ارائه دهد.
هر چه بیشتر دقیقتر باشید و بیشتر روی جایگاه خود تمرکز کنید، شانس شما برای تثبیت خود به عنوان یک مرجع در حوزه کاری تان بیشتر میشود، خواه خوانندگان شما به دنبال اطلاعات باشند یا سرگرمی.
قدم چهارم: نتایج را برای استراتژی تولید محتوای خود اندازه گیری کنید.
اندازه گیری نتایج تلاش های بازاریابی محتوای شما یکی از مهمترین جنبه های توسعه یک استراتژی تولید محتوای موثر است. تولید محتوا بدون تجزیه و تحلیل بازخورد کاربران شبیه به مکالمه تلفنی در حالت بیصدا است. شما باید بدانید که مخاطبان شما چه چیزهایی را دوست دارند و چه چیزی را دوست ندارند و چرا.
در ادامه این مطلب از پنتازوم برخی از مهمترین معیارها را برای درک نتایج بازاریابی جمع آوری کردیم:
1. معیارهای بازدید سایت
این اولین لایه اطلاعاتی است که می توانید هنگام مشاهده محتوا جمع آوری کنید. همانطور که قبلا گفتیم و همانطور که در تصویر زیر نشان داده شده است، با کلیک بر روی Behavior > Site Content > Content Drilldown، این داده ها را از Google Analytics دریافت می کنید. شما می توانید بر اساس عوامل مختلفی از جمله:
- میانگین زمان در صفحه
- نرخ پرش
- بازدید از صفحه
با استفاده از این داده ها، می توانید به جواب سوالاتی مانند سوالات زیر برسید:
آیا یک پست وبلاگی ایجاد کردید که باعث افزایش ترافیک شد؟ آیا کاربران شما زمان بیشتری را روی یک قطعه یا موضوع خاصی از محتوا صرف کردند؟ آیا یک محتوا تعداد زیادی نظر یا اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی به دست آورد؟
2. معیارهای به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی
به اشتراک گذاری در پلتفرم هایی مانند اینستاگرام می تواند معیاری عالی برای قضاوت در مورد میزان جذب مخاطب شما باشد. از خود بپرسید چه نوع محتوایی به اشتراک گذاشته می شود، چه کسانی بیشتر محتوا را شییر می کنند؟
از کدام پلتفرم ها استفاده می شود و مهمتر از همه، چه محتوایی در حال تبدیل شدن به یک محتوای عالی است. در زیر مراحل چگونگی پیدا کردن محتوایی که در حال تبدیل است آمده است:
- وارد Google Analytics شوید.
- روی Acquisition> Social>Overview کلیک کنید.
سپس گزارشی مشابه گزارش زیر خواهید داشت (با فرض اینکه اهدافی را تنظیم کرده باشید):
در اینجا، شما سه معیار مهم دارید:
Conversions ( تبدیل ها): این تعداد کل و مقدار تبدیل ها را به شما نشان می دهد. آنها از هر منبع ترافیکی هستند، نه تنها شبکه های اجتماعی.
Contributed Social Conversions (تبدیلهای اجتماعی مشارکتشده): برای اینکه یک تبدیل از شبکه اجتماعی کمکی ثبت شود، یک بازدیدکننده باید یک بار از سایت شبکه اجتماعی شما بازدید کرده باشد، اگرچه ممکن است قبل از آخرین قسمت تبدیل از منبع ترافیک دیگری استفاده کرده باشد.
Last Interaction Social Conversions (آخرین تعامل اجتماعی): بازدیدکنندگان اگر از رسانه های اجتماعی آمده باشند و هدف تعیین شده را در همان روند تکمیل کنند به این گروه نسبت داده می شوند.
هنگامی که این داده ها را در اختیار دارید، متوجه می شوید چه نوع محتوایی باید تولید کنید. همچنین، میتوانید رمزگشایی کنید که کدام شبکه اجتماعی بهتر کار میکنند. (به این نکته توجه داشته باشید که برخی از جایگاه ها بیشتر از سایرین اشتراک گذاری را تشویق می کنند، بنابراین عملکرد خود را با عملکرد رقبای با پایگاه داده مشابه مقایسه کنید.)
3. معیارهای بازاریابی
اگر محتوای شما بخشی از یک قیف فروش است، از خود بپرسید که برای کدام قسمت از قیف فروش محتوا را ایجاد می کنید. در هر بخش از قیف فروش، محتوا باید متناسب با مخاطب خاص باشد.
محتوای شما میتواند منجر به مشخص شدن سرنخها برای ایجاد یک برنامه بازاریابی عالی شود. بنابراین عملکرد آن را کنترل کنید و زمینههایی را که میتوان برای جلوگیری از خروج کاربران از قیف فروش و مناطقی که میتوانند سرنخهای جدید ایجاد کنند و آن را بهبود بدهند را شناسایی کنید. سریع ترین و ساده ترین راه برای ردیابی این سرنخ ها استفاده از بخش اهداف در گوگل آنالیتیکس است.
ساده ترین نوع هدف برای تنظیم، هدف مقصد URL است. در اینجا مراحل زیر انجام می شود:
- وارد Google Analytics شوید.
- روی Conversions>Goals>Goal URLs کلیک کنید.
3. روی دکمه «Set up goals» کلیک کنید.
4. روی دکمه “NEW GOAL+” کلیک کنید.
5. “Template” را انتخاب کنید (در مرحله 7 در زیر نشان داده شده است).
6. شرحی از هدف خود را وارد کنید (در مرحله 7 در زیر نشان داده شده است).
7. «Destination» را انتخاب کنید و روی دکمه «Continue» کلیک کنید.
8. در جزئیات هدف، باید URL هدفی را که می خواهید پیگیری کنید اضافه کنید. کل URL مورد نیاز نیست، فقط مسیر نهایی ملاک است. به عنوان مثال، برای ردیابی www.example.com/thankyou.html، فقط /thankyou.html را وارد کنید. در اینجا، دو جزئیات اختیاری خواهید داشت:
Value (ارزش): امکان تعیین یک مقدار برای هدف وجود دارد. به عنوان مثال، اگر محصولی را به قیمت خاصی می فروشید، می توانید آن را در اینجا اضافه کنید.
Funnel (قیف): همچنین می توان قسمت خاصی از قیف فروش را با افزودن آن به هدف ردیابی کرد.
9. روی ذخیره کلیک کنید و تمام: شما یک هدف تعیین کرده اید.✅👌😁
10. برای مشاهده اهداف پس از تنظیم، روی Conversions>Goals>Goal URLs کلیک کنید
شما باید چیزی شبیه به این را ببینید:
4. معیارهای فروش
برای اکثر مشاغل، تولید محتوا در نهایت باید درآمد را افزایش دهد. بنابراین، اگر استراتژی تولید محتوای شما مبتنی بر درآمد است، باید راههایی برای اندازهگیری میزان درآمدی که بازاریابی محتوای شما ایجاد کرده است، بیابید.
در ادامه مراحل نحوه پیدا کردن میزان درآمدی که محتوای شما ایجاد کرده است آورده شده است:
- وارد Google Analytics شوید.
- روی Behavior>Site Content>All Pages کلیک کنید.
شما باید چیزی شبیه به این را داشته باشید:
این به شما این امکان را می دهد که یک مقدار را به یک محتوا اختصاص دهید. به طور خلاصه، در اینجا تصویری وجود دارد که به صورت بصری چهار معیار استراتژی بازاریابی محتوا را نشان می دهد که در بالا ذکر شد:
قدم پنجم: برای بهبود استراتژی تولید محتوا به مشتریان خود گوش دهید.
در حالی که تجزیه و تحلیل داده ها می تواند ابزار بسیار مفیدی باشد، اما تنها ارقام سیاه و سفید را در طیفی به شما می دهد که ممکن است تحلیل آن نیازمند ظرافت های زیادی باشد. با گوش دادن واقعی به مشتریان خود به بقیه آن طیف دسترسی پیدا کنید. مشتریان شما باید بدانند که در رسانه های اجتماعی شنیده می شوند، بنابراین از آنها نظرات و پیشنهادات را بخواهید و مرتباً با آنها در ارتباط باشید.
همچنین، با سایر اعضای کارکنان خود صحبت کنید تا درک بهتری از نیازهای مشتریان خود داشته باشید. تیمهای فروش و کارکنان کمکی که به طور منظم با مشتریان شما صحبت میکنند، در موقعیت بهتری قرار دارند تا بینش متفکرانهای نسبت به درک مشتریان از کسبوکار شما داشته باشند. سپس، ارتباط با مشتریان و پاسخ دادن به بازخورد آنها، شما را قادر می سازد تا داده های ارزشمندی را جمع آوری کنید و در عین حال به آنها نشان دهید که نظر آنها مهم است.
قدم ششم: استراتژی تولید محتوای خود را تقویت کنید.
یک استراتژی تولید محتوای صحیح و ایجاد محتوای هدفمند تنها بخش اول معادله را تشکیل می دهد. بخش پایانی تقویت محتوا است.
برای تقویت محتوای خود، مکان هایی را که مخاطبان شما به صورت آنلاین در آن حضور دارند را مشخص کنید و سپس در آن کانال ها منتشر کنید تا به آنها دسترسی پیدا کنید.
در نهایت، باید استراتژیک فکر کنید تا تمام منابع در دسترس خود را شناسایی کنید و واقعاً از قدرت کارمندان، مشتریان و اینفلوئنسر ها استفاده کنید که می توانند به شما در تقویت محتوا کمک کنند.
سوالات متداول استراتژی تولید محتوا
✅ استراتژی تولید محتوا واقعا چیست؟!
❓ استراتژی تولید محتوا شامل ایده پردازی برای محتوا، توسعه و انتشار محتوا، برنامه ریزی مطالب مهم روزانه، ایجاد فرآیند و سیستم و نظارت روی محتوا، نوشتن، ویرایش، سئوی داخلی سایت و مجموعه ای از فعالیت های دیگر مرتبط با مدیریت محتوا است.
✅ چارچوب استراتژی تولید محتوا چیست؟
❓ چارچوب استراتژی تولید محتوا طرحی از نحوه برنامه ریزی شما برای ایجاد محتوا است. یک چارچوب ممکن است شامل مخاطبان شما، کلمات کلیدی مورد نظر شما، تعداد دفعات و زمان انتشار محتوا و اینکه چه کسی محتوا را ایجاد می کند، باشد.
✅ چرا استراتژی تولید محتوا مهم است؟
❓ اگر می خواهید در گوگل رتبه بالایی کسب کنید، به محتوای با کیفیت نیاز دارید. شما همچنین به محتوای خوب نیاز دارید تا وقتی مردم از وب سایت شما بازدید می کنند،به مشتری تبدیل شوند. محتوای شلخته یا از نظر بصری غیرجذاب ممکن است مشتریان بالقوه شما را از بین ببرد.
✅ اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی تولید محتوا چیست؟
❓ اولین قدم برای ایجاد یک استراتژی تولید محتوا باید تعیین اهداف شما باشد. از آنجا می توانید تصمیم بگیرید که فرآیندهای شما چگونه باید باشد، مخاطبان هدف شما چه کسانی هستند، برنامه انتشار محتوای شما چگونه باید باشد و غیره.
نتیجه گیری: راهنمای ایجاد یک استراتژی تولید محتوای بهتر
همانطور که می بینید، ایجاد یک استراتژی محتوای عالی همانند پرتاب کردن موشک نیست! 😁اما اجرای آن می تواند بسیار چالش برانگیز باشد.
انتظار داشته باشید که با موانعی روبرو شوید و از آزمون و خطاهای زیادی عبور کنید. با این حال، هنگامی که دستور العملی برای موفقیت دارید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که تکرار و تمرین کنید تا شاهد رشد مخاطبی باشید که همیشه آرزویش را داشتید.
استفاده از راهنمای گام به گام پنتازوم، شما را در مسیر درست برای ایجاد یک استراتژی تولید محتوای عالی سوق می دهد، در حالی که می توانید اطمینان داشته باشید که به معیارهای کلیدی توجه می کنید که می تواند باعث موفقیت یا شکست محتوای شما شود.
✅به یاد داشته باشید: شروع استراتژی محتوا بدون بررسی کافی، اشتباهی است که تضمینی می کند زمان خود را تلف می کنید و انتشار محتوا در پلتفرم های اشتباه برای مخاطبان به این معنی است که مخاطبان خود را به سمت مشتریان هدایت نمی کنید.
برنامه ریزی های زیادی پشت استراتژی های تولید محتوا وجود دارد که به این معنی است که نمی توانید فقط محتوای عالی بنویسید و آن را یک روز بنویسید.
آیا تیم شما یک استراتژی تولید محتوا دارد؟ اگر بله، چقدر دقیق است؟
اگر نیاز به کمک دارید، برای تعیین یک استراتژی محتوای عالی با پنتازوم در تماس باشید. 😎
2 پاسخ
قدم اول تهیه استراتژی محتوا که فروش رو رو زیاد کنه چیه؟
یک کیوورد ریسرچ حرفه ای.